Gå til innhold

Skjermkortet går i fistel når jeg kjører spill på fullskjerm. Hjelp!?

Anbefalte innlegg

Hei dere kyndige datafolk, håper dere kan gi en litt fomlende datadame noen råd!

Har nettopp skiftet strømforsyning til en Corsair vx550w fordi jeg trodde mangel på strømforsyning var årsaken til at skjermkortet ikke ville kjøre fullskjerm uten å krasje. Nå viser det seg at dette nok ikke var årsaken likevel.

Det som skjer er at så snart jeg kjører et spill i fullskjerm, så går skjermen i striper. Lyden forsvinner ikke dog. Spillet jeg har holdt på med er Puzzle Agent som tillater alternativet å slå av fullskjermmodus. Det merkelige er at jeg kan kjøre spillet i full oppløsning uten noen problemer så lenge jeg ikke kjører fullskjerm. :hmm:

Med det gamle, pinglete skjermkortet mitt kunne jeg kjøre fullskjerm uten problemer, men selv på laveste oppløsning gikk alt så treeeegt, derfor har jeg nå byttet skjermkort til et jeg har arvet av en kompis.

Kompisen mente at det kunne være mulig CPU ble for varm eller noe med hovedkortet som kunne være årsaken til problemene, men jeg aner ikke hvordan jeg får sjekket disse tingene. Ang varm CPU så går skjermen i striper umiddelbart om jeg kjører fullskjerm, så der er ikke tid for noe å "varme seg opp" før det koker over, for å si det slik....

Skjermkortet er av typen GeForce 7900 GT/GTO. Vet ikke hva dere trenger å vite om maskinen utover dette, men hvis noen har tips om hva jeg kan gjøre skal jeg svare på det jeg kan finne utav.

Håper noen kan hjelpe selv på en sen lørdagskveld! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg ville prøve var å avinstallere driveren til kortet, og installere nyeste driver. Nvidia driver

Edit: Hehe, her var det mange som reagerte med samme forslag til løsning samtidig, gitt :cool:

Takk for tilbakemeldinger så langt! Når jeg installerte kortet gikk jeg på nvidia sine sider, lastet ned en liten app som fant hvilket skjermkort jeg hadde og hvilken driver jeg trengte, så denne biten skulle være ok...

Lenke til kommentar

I tillegg til nyeste driver så anbefaler jeg å prøve et annet spill i fullskjerm, får du samme problem så kan det tyde på at det er en feil med skjermkortet.

Eneste måten å utelukke dette på er å teste det i en annen pc.

Når jeg prøvde kortet før jeg skiftet strømforsyning var det med et annet spill, og problemene var de samme.

Har desverre ikke tilgang til annen pc før evt over helgen, og jeg er jo så utålmodig! :blush:

Lenke til kommentar

I tillegg til nyeste driver så anbefaler jeg å prøve et annet spill i fullskjerm, får du samme problem så kan det tyde på at det er en feil med skjermkortet.

Eneste måten å utelukke dette på er å teste det i en annen pc.

Når jeg prøvde kortet før jeg skiftet strømforsyning var det med et annet spill, og problemene var de samme.

Har desverre ikke tilgang til annen pc før evt over helgen, og jeg er jo så utålmodig! :blush:

Lenke til kommentar

Prøv likevel en gang til, men denne gangen sørg for å fjerne alle rester av gammel driver, ved f.eks å kjøre DriverSweeper etter at du har avinstallert driveren, før du legger inn ny. DriverSweeper

Kryss av for alle referanser til Nvidia, og rens.

Og som Malvado nevnte, finn et annet program/spill som kjører i fullscreen og se om du har samme problem.

Edit: Så ikke ditt siste innlegg.

Forresten, er det så farlig om du må kjøre spillet/programmet i et vindu?

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv likevel en gang til, men denne gangen sørg for å fjerne alle rester av gammel driver, ved f.eks å kjøre DriverSweeper etter at du har avinstallert driveren, før du legger inn ny. DriverSweeper

Og som Malvado nevnte, finn et annet program/spill som kjører i fullscreen og se om du har samme problem.

Jeg valgte å installere "oppå" de gamle driverne mine da jeg installerte dette kortet, fordi jeg leste meg frem til at det var mer vanlig å gjøre nå til dags. Er takknemlig for råd, men i.o.m at jeg installerte nye drivere i forgårs så forstår jeg ikke helt hvilken nytte dette skulle gjøre. Oppdater meg gjerne! :yes:

Mener å huske at når kompisen installerte kortet for meg første gang vi prøvde, så avinstallerte han gamle drivere først. Kan dette virkelig ha en betyding altså?

Lenke til kommentar

Forresten, er det så farlig om du må kjøre spillet/programmet i et vindu?

Hehe, nei det er først et problem når jeg vil spille de siste Sam & Max episodene som ikke lar seg spille i vindu! :whistle:

Kanskje jeg skal prøve dette rådet ditt... Må se hva som ramler inn av forslag her først. Utrolig herlig forum med så hjelpsomme folk!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Nvidia selv anbefaler å avinstallere før re-installasjon - i tillegg er det ikke alltid at alle rester blir fjernet ved vanlig framgangsmåte. I enkelte tilfeller vil en grundig rens med DriverSweeper hjelpe folk med problemer som ellers ikke lar seg løse.

Det tar bare noen minutter av ditt liv ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Nvidia selv anbefaler å avinstallere før re-installasjon - i tillegg er det ikke alltid at alle rester blir fjernet ved vanlig framgangsmåte. I enkelte tilfeller vil en grundig rens med DriverSweeper hjelpe folk med problemer som ellers ikke lar seg løse.

Det tar bare noen minutter av ditt liv ;)

Okidok, må kanskje prøve denne Driversweeper, men kjenner at jeg synes det er litt skummelt. ALT av Nvidia altså? :ohmy:

Tok vare på driveren jeg lastet ned fra Nvidia og regner med at ikke den forsvinner i dragsuget, kan jeg ikke bare bruke den til reinstallasjon etterpå siden jeg lastet den ned i forgårs?

Det er vel fordi at man skal kunne kjøre fullskjerm, uansett maskin.

Heh, høres jo logisk ut. :) Men, hva med denne CPU-problematikken som kompisen nevnte?

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noen betydelig større belastning og dermed høyere temperatur på gpu/cpu enten du kjører fullskjerm eller i et vindu - går det greit å maksimere vinduet, slik at hele skjermen brukes?

Ja, vinduet fylte automatisk hele skjermen når jeg kjørte på full oppløsning.

Lenke til kommentar

Da så.

Angående DriverSweeper: Det kan være at hovedkortet ditt også har et chipset fra Nvidia, så da er det absolutt en fordel at du ikke krysser av for fjerning av driveren til denne, hehe ...

Skulle du være uheldig å gjøre dette likevel, så er det ikke krise - du burdte ha den på cd/dvd'n som fulgte med hovedkortet/pc'en.

Når jeg starter opp Driver Sweeper, har jeg 3 bokser å krysse av i for Nvidia; Chipset, Display, og PhysX. I ditt tilfelle krysser du av for Display og PhysX.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da så.

Angående DriverSweeper: Det kan være at hovedkortet ditt også har et chipset fra Nvidia, så da er det absolutt en fordel at du ikke krysser av for fjerning av driveren til denne, hehe ...

Skulle du være uheldig å gjøre dette likevel, så er det ikke krise - du burdte ha den på cd/dvd'n som fulgte med hovedkortet/pc'en.

Skummelt! Siden jeg ikke er veldig datakyndig er dette sånn som lager mageknip, hehe. Er der en måte jeg kan unngå å krysse av dette chipsetet når jeg kjører DriverSweeper?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...