janken Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 nei, bare lure litt på noe... Når jeg ser meg selv i speilet, da ser jeg meg selv i auget mitt og inne i mitt auge i speilet ser jeg et nytt speilbilde av meg selv der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde der jeg ser et nytt speilbilde. Ser jeg uendelig? Lenke til kommentar
morfin Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Mulig det... men det blir jo ganske smått etter hvert :-? Lenke til kommentar
sim Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 janken, hvis du er i tvil kan du jo telle å se hvor langt du kommer . Men i teorien blir det uendelig, men man kan ikke se det, fordi det blir for smått etterhvert. Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 janken, hvis du er i tvil kan du jo telle å se hvor langt du kommer . Men i teorien blir det uendelig, men man kan ikke se det, fordi det blir for smått etterhvert. Alt i verden må bli uendelig, når vi prater om mål osv, speil også! Tenk for deg en mm2 på asfalten, så kan den deles opp, så dele den delen opp osv, alt er uendelig! Lenke til kommentar
LuciFear Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Når jeg var liten husker jeg det var en brus som gjorde at jeg kom på samme tankene. Husker ikke hva den het, men det var noe bamseopplegg På etiketten var det bilde av bamsen som holdt den brusflaska. På etiketten på den flaska var det bilde av det samme, og slik gikk det helt til det ble for lite. Noen som husker den flaska? Tror den forsvant for 15 år sida eller no.. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Skjekk Salte Bjørner-eska! Var slik før iallfall... Iallfall: Det må vel bli et lite loss av lys, må det ikke? (=mørk til slutt?) Lenke til kommentar
Kowalski Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Skulle til å poengtere det Mikka sa, det må finnes en grenseverdi for lyset her. Tror ikke dete går uendelig. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Uansett ser du vel ikke lengre enn 299792458 meter per sekund du står der... 599584916 meter når du har stått der i to sekunder :wink: Mye, men ikke uendelig! Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Klokka er kvart på fem, hvis jeg deler kvarteret i to blir det 7,5min, deler jeg det videre blir det 3,75min, fortsetter jeg slik ganske lenge finner jeg tilslutt ut at denne delingen kan gjøres uendelig. Hvordan kan da klokka noengang bli fem? Evighet har egentlig ikke noe med tid og varighet å gjøre, men med vår forstand kan vi bare forstå nåtid ved hjelp av å se den som separate sekvenser som etterfølger hverandre. Vår forstand er ikke kapabel til å forstå helheten eller mer korrekt evigheten. Lenke til kommentar
dimetho Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Nei dette blir for dypt.... :o Lenke til kommentar
Javeljavel Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Hmmmmmm, eg meget lurt og vist innlegg. Jeg tror bildene går helt til det blir så lite at lyset ikke reflekteres i det mer. Lenke til kommentar
EC Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Hmmmmmm, eg meget lurt og vist innlegg. Jeg tror bildene går helt til det blir så lite at lyset ikke reflekteres i det mer. Wrong. Noe av lyset absorberes i speilet, noe går igjennom (faktisk!) og noe reflekteres ut i rommet. Basic physics for engineers. Du ser ikke uendelig - du ser bare et "uendelig" antall speilbilder. Men det er en viss grense - for å kunne se uendelig antall speilbilder på speilene være plassert 100% parallelt. Det går bare ikke an, så enkelt er det. For kverulanter: det GÅR IKKE AN! Matematisk er det intet problem - men så er det rent matematisk bit av kake å dele en tiøring i 360 kliss like biter. Hver bit skal være 1 grad - men prøv å gjøre det i pjaksis. Da gjeng ikkje, da! Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 enkel quiz for hobby-matematikere: Hvis jeg tar ett steg på 1 meter, og halverer det for hvert steg, hvor langt fremover kommer jeg da? Lenke til kommentar
LuciFear Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 enkel quiz for hobby-matematikere:Hvis jeg tar ett steg på 1 meter, og halverer det for hvert steg, hvor langt fremover kommer jeg da? Litt svenende påstand kanskje, ved ditt 2. steg kommer du 1.5 meter, ved ditt 3. kommer du 1.75 meter. Spørs hvor mange steg du vil ta da, eller hvor langt du har tenkt deg.. Lenke til kommentar
connect Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 enkel quiz for hobby-matematikere:Hvis jeg tar ett steg på 1 meter, og halverer det for hvert steg, hvor langt fremover kommer jeg da? Du kommer bare 2 meter Fordi; Summen av en konvergernt goemetrisk rekke er: S= (a1)/(1-k) = 1/(1-0,5) = 2... Og det med speilet, det er ikke uendelig... Det er noen ting som gjør at det ikke er uendelig: Absorbsjon i speilet, ujevnheter i speilet, og for at du skulle teoretisk sett kunne se uendelig antall speil, må du være midt mellom de to speila, og de må stå 100% paralelt... noe som er ganske vanskelig.... Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Tenk for deg en mm2 på asfalten, så kan den deles opp, så dele den delen opp osv, alt er uendelig! Da vil du jo til slutt komme ned på atom nivå, og da blir det mer vrient å dele. Lenke til kommentar
BolleKalle Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 lite vits å dele noe som er uendelig lite i 2 og tro at man skal komme noe lengre frem med det ja. Lenke til kommentar
miCro Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Tenk for deg en mm2 på asfalten, så kan den deles opp, så dele den delen opp osv, alt er uendelig! Da vil du jo til slutt komme ned på atom nivå, og da blir det mer vrient å dele. Da har vi protoner og nøytroner, deretter kommer jo de kjekke kvarkene. Og selv om de ikke har klart å splitte kvarkene enda, klarer de det nok skal du se.... :wink: Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 20. juni 2003 Del Skrevet 20. juni 2003 Den matematiske definisjonen på uendelig er forresten 1/0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå