Gå til innhold

[Løst] Sliter med å installere Win 7 64 bit via Vista 32bit


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle spandere på nytt operativsystem så jeg får full utnyttelse av ram'en, men sliter..

 

I utgangspunktet tenkte jeg det var greit. Gå i BIOS -> Boot Prio CD-ROM -> Save -> Reboot,

men her starter problemet. Når PC'en starter opp på nytt står det "Booting from DVD/CD-ROM" og "Press any key to boot from CD-ROM". Jeg trykker på en tast, men den skipper å boote på CD-ROM'en og går rett på harddisken, selvom den er disabla som boot option.

 

Siden jeg kom rett på harddisken prøvde jeg å innstallere Windows 7 etter at jeg hadde kommet inn i Vista, men det funka selvfølgelig ikke siden Vista'n er 32bit og WIndows 7'n er 64bit.

 

Fordi CD-ROM'en ikke ville boote når harddisken stod i skrudde jeg av PC'en, dro ut harddisken, restarta og fikk boote fra CD-ROM'en. Merkelig synes jeg.

 

Av hva jeg har forstått etter litt googling bør jeg kjøre en "clean install" eller formatere harddisken først, i så fall - hvordan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Clean installasjon er alltid å foretrekke.

Hva skjer om du ikke trykker på en tast når det bootes?

Når du først har fått bootet fra Win7 disken, så får du valg om du vil foreta en ren installasjon (som inkluderer formatering), eller om du vil "oppgradere". Ren innstallasjon er alltid best - man har større sjanse for å unngå komplikasjoner da.

Bare sørg for å overføre ting du vil ta vare på til et annet lagringsmedium først - alt du har på harddisken fra før vil bli slettet.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dersom jeg ikke trykker noen tast starter harddisken da også. Vet ikke om det er noe feil med hard driv'en, siden den funker dersom hard disken ikke er i og når jeg er i vista.

 

Skjønner ikke hvorfor den booter harddisken når den ikke er valgt. Kan det være noe i BIOS som jeg må endre på? Har et Gigabyte GA-X58A-UD3R hovedkort.

Lenke til kommentar

Hmm ... det finnes sikkert en måte å tvinge gjennom boot fra DVD på, men jeg er ikke ekspert på dette, så du får vente til en av ekspertene svarer deg.

 

Noe du kan gjøre, er jo å formatere hardisken fra Vista - da tvinger man jo maskinen til å boote fra CD/DVD.

Lenke til kommentar

Når du får "Press any key to boot from CD-ROM" så betyr det at den faktisk booter fra CD. Men den oppdager ikke at du trykker en tast, så den går videre til disken. 

BIOS innstillingen har da ingen påvirkning, det er ikke BIOS som finner harddisken, men oppstartsmodulen på CD.

 

Virker som et tastaturproblem. Kan tippe du har USB tastatur? Sjekk i BIOS om du finner en innstilling som heter 'Legacy USB', den må være på.

Alternativt kan du bruke et PS/2 tastatur.

Lenke til kommentar

Når du får "Press any key to boot from CD-ROM" så betyr det at den faktisk booter fra CD. Men den oppdager ikke at du trykker en tast, så den går videre til disken. 

BIOS innstillingen har da ingen påvirkning, det er ikke BIOS som finner harddisken, men oppstartsmodulen på CD.

 

Virker som et tastaturproblem. Kan tippe du har USB tastatur? Sjekk i BIOS om du finner en innstilling som heter 'Legacy USB', den må være på.

Alternativt kan du bruke et PS/2 tastatur.

 

Bruker et USB tastatur, ja. Dog er det er gammeldags tastatur, og jeg kan jo bruke det til å navigere i BIOS og bootmenyen til hovedkortet.

 

Skal prøve å finne Legacy USB. Takk for svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...