Gå til innhold

Utdanne seg som Brannmann

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg er 18 år gammel og lurer veldig på yrket som brannmann. Vet at du ikke trenger noen universitetsutdanning for å bli brannmann, men er det mulig å studere noe sted som vil hjelpe deg til å oppnå høyere stilling i brannvesenet?

Jeg er akkurat ferdig med vg2 og går på realfag med fysikk og r-matte og er dyktig i fagene. Hittil har jeg 5 i snitt tilsammen på alle avgangsfagene jeg har hatt + eksamen. Jeg ønsker å studere i Trondheim, men jeg ønsker også å bli en Brannmann, kan dette da kombineres?

Jeg har hørt at brannmenn ofte jobber 1mnd og så har de 1mnd fri, eller lignende. Stemmer dette? Kan man kombinere jobben som brannmann med en annen vanlig jobb som feks ingeniør

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, men det er ikke en slik type jobb som jeg kunne tenke meg dessverre, men ser at det er det nærmeste man kommer ja.

Du kan bli brannsjef med den utdanningen i følge Haugesund Høyskole :)

men brannmann blir du på brannskolen i Telermark tror jeg den ligger ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Branningeniør er ikke det samme som en brannmann. Er du ingeniør så er du ei kontorrotte. Skal du ut å slukke branner, så ser dem primært etter folk med et fagbrev, eks; elektriker, rørlegger, snekrer, tømrer, murer, mekaniker, ambulansearbeider osv. Dette har med kunnskap om hvordan bygninger er satt opp, for blant vite hvordan å gå fram for å slukke brannen, og ikke minst er bygget farlig å gå inn i under en brann.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...