Gå til innhold

Tips til min videre utdanning - ta opp fag etc.

Odriks

Anbefalte innlegg

Hei.

Skal nå etter all sannsynlighet begynne i Lillehammer for å ta bachelor i juss. Dog vil jeg ikke stoppe der, jeg skal gjøre alt jeg kan for å få fullført masteren på et av universitetene. Per nå ser det ut som UiB er det mest realistiske.

Jeg har 4,3 i snitt fra VGS, har allerede nå 4 alderspoeng da jeg er født i 1989 og fullførte VGS av ulike/personlige grunner på 5 år. Mao blir det til sammen 47,3 poeng. Jeg kan til sammen få 8 alderspoeng, noe som vil bety 47,3 + 4, som til sammen blir 51,3. Dessuten får man 2 poeng for et årsstudium (60 poeng), hvilket jeg vil få automatisk på det første året mitt i Lillehammer. Altså: 51,3 + 53,3 poeng.

Jeg har dog grunn til å tro at dette ikke er nok for å komme inn på UiB. Jeg velger nok dermed å ta opp ulike fag fra VGS, spesielt ønsker jeg å forbedre mine to 2'ere som jeg fikk i valgfaget internasjonal engelsk, og også kanskje 3'eren jeg fikk på VG1 i engelsk.

Hvordan er det å ta opp fag ved siden av selve studiene? Vil dette bli for tungt? Jeg er (mildt sagt) meget dårlig i engelsk, og det kan hende jeg trenger ekstra veiledning for å komme opp et par hakk som gjør at snittet mitt øker. Det kan dermed hende jeg må ta engelsk-fagene etter endte bachelor i min hjemby. Geografi er jo et enklere fag som jeg kanskje kan ta opp ved siden av studiene. Fikk 4 i det, og mener jeg har potensial til å få 5 eller 6. Det samme gjelder nynorsk der jeg fikk 4, men har nok muligheter til å få 5.

Hvilke fag vil dere anbefale at jeg tar opp? Er det lurt å ta opp realfag for å få ekstra poeng? Det er fag som jeg ikke er sterk i (har i hvert fall ikke vært det), men man får jo ekstra poeng. Matte er vel også mulig å ta av et litt høyere nivå enn det jeg har fra før for å få ekstra poeng.

Hvordan ville dere gått frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Vurderer sterkt å ta spesielt engelsk som hospitant. Jeg er såpass elendig i dette faget at jeg helt enkelt trenger oppfølging for å få en bra karakter.

Men hvordan er det f. eks å ta opp et fag VED SIDEN AV jus-studiene? Tenker mest på geografi, der jeg fikk en 4'er og ønsker å gå opp til 5 eller 6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...