Odriks Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Hei. Skal nå etter all sannsynlighet begynne i Lillehammer for å ta bachelor i juss. Dog vil jeg ikke stoppe der, jeg skal gjøre alt jeg kan for å få fullført masteren på et av universitetene. Per nå ser det ut som UiB er det mest realistiske. Jeg har 4,3 i snitt fra VGS, har allerede nå 4 alderspoeng da jeg er født i 1989 og fullførte VGS av ulike/personlige grunner på 5 år. Mao blir det til sammen 47,3 poeng. Jeg kan til sammen få 8 alderspoeng, noe som vil bety 47,3 + 4, som til sammen blir 51,3. Dessuten får man 2 poeng for et årsstudium (60 poeng), hvilket jeg vil få automatisk på det første året mitt i Lillehammer. Altså: 51,3 + 53,3 poeng. Jeg har dog grunn til å tro at dette ikke er nok for å komme inn på UiB. Jeg velger nok dermed å ta opp ulike fag fra VGS, spesielt ønsker jeg å forbedre mine to 2'ere som jeg fikk i valgfaget internasjonal engelsk, og også kanskje 3'eren jeg fikk på VG1 i engelsk. Hvordan er det å ta opp fag ved siden av selve studiene? Vil dette bli for tungt? Jeg er (mildt sagt) meget dårlig i engelsk, og det kan hende jeg trenger ekstra veiledning for å komme opp et par hakk som gjør at snittet mitt øker. Det kan dermed hende jeg må ta engelsk-fagene etter endte bachelor i min hjemby. Geografi er jo et enklere fag som jeg kanskje kan ta opp ved siden av studiene. Fikk 4 i det, og mener jeg har potensial til å få 5 eller 6. Det samme gjelder nynorsk der jeg fikk 4, men har nok muligheter til å få 5. Hvilke fag vil dere anbefale at jeg tar opp? Er det lurt å ta opp realfag for å få ekstra poeng? Det er fag som jeg ikke er sterk i (har i hvert fall ikke vært det), men man får jo ekstra poeng. Matte er vel også mulig å ta av et litt høyere nivå enn det jeg har fra før for å få ekstra poeng. Hvordan ville dere gått frem? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Du kan ta fagene som privatist. Trenger du undervisning, så kan du søke en videregående skole om å få følge fagene som hospitant, eller betale en liten formue for å ta dem ved Sonans eller andre private skoler. Lenke til kommentar
Odriks Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Takk for svar. Vurderer sterkt å ta spesielt engelsk som hospitant. Jeg er såpass elendig i dette faget at jeg helt enkelt trenger oppfølging for å få en bra karakter. Men hvordan er det f. eks å ta opp et fag VED SIDEN AV jus-studiene? Tenker mest på geografi, der jeg fikk en 4'er og ønsker å gå opp til 5 eller 6. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå