Gå til innhold

Boliglån

aseco

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på følgende. Min samboer og jeg har tenkt å kjøpe oss bolig. Vi tjener ikke stort (overkant av 550.000 tilsammen, brutto).

Er kunde hos Skandiabanken, hvor jeg ikke skjønner helt hvordan de kalkulerer sine lån på (etter som jeg prøvde å sjekke om jeg kunne få låne 1,6 mill uten å reg madamen og da fikk jeg 1,3 mill. Men når jeg reg. madamen får jeg den samme summen opp som maksimale lån.

Da lurer jeg på følgende, om jeg tar opp ett lån på 900 000 kr, kan da fruen ta opp det resterende hos sin bank for å fullføre lånet vi trenger for boligkjøpet? Hun er kunde hos SPV, mens jeg er som sagt hos Skandiabanken.

Er dette mulig er må et helt lån taes opp i en bank bare? Håper på gode og hjelpende svar.

Vi har vudert å søke kommunalt boliglån, men en sak hvor det tar 3-5 ukers behandlingstid, så vil vi heller se an hvordan vi ligger an med et vanlig banklån.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg lurer på følgende. Min samboer og jeg har tenkt å kjøpe oss bolig. Vi tjener ikke stort (overkant av 550.000 tilsammen, brutto).

Er kunde hos Skandiabanken, hvor jeg ikke skjønner helt hvordan de kalkulerer sine lån på (etter som jeg prøvde å sjekke om jeg kunne få låne 1,6 mill uten å reg madamen og da fikk jeg 1,3 mill. Men når jeg reg. madamen får jeg den samme summen opp som maksimale lån.

Da lurer jeg på følgende, om jeg tar opp ett lån på 900 000 kr, kan da fruen ta opp det resterende hos sin bank for å fullføre lånet vi trenger for boligkjøpet? Hun er kunde hos SPV, mens jeg er som sagt hos Skandiabanken.

Er dette mulig er må et helt lån taes opp i en bank bare? Håper på gode og hjelpende svar.

Vi har vudert å søke kommunalt boliglån, men en sak hvor det tar 3-5 ukers behandlingstid, så vil vi heller se an hvordan vi ligger an med et vanlig banklån.

På forhånd takk :)

Jeg ville gått for kommunalt lån, gjorde det på min første bolig og de har gode betingelser... Det er også fullt mulig å ta flere lån på samme bolig, men er usikker på om man kan ta lån på èn bolig i to personers navn.

Hvis banken er usikker på deres betalingsevne og anbefaler 1.3 mill i lån, så ville jeg dratt dit og tatt en prat med dem, og kanskje truet med å gå til en annen bank. Det viktigste er at dere er sikre på at dere klarer en renteoppgang slik at dere ikke havner i økonomisk ruin.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for kommunalt lån, gjorde det på min første bolig og de har gode betingelser... Det er også fullt mulig å ta flere lån på samme bolig, men er usikker på om man kan ta lån på èn bolig i to personers navn.

Hvis banken er usikker på deres betalingsevne og anbefaler 1.3 mill i lån, så ville jeg dratt dit og tatt en prat med dem, og kanskje truet med å gå til en annen bank. Det viktigste er at dere er sikre på at dere klarer en renteoppgang slik at dere ikke havner i økonomisk ruin.

Vi er ganske sikre at vi vil klare en renteoppgang. Helst vil banken at vi kjøper oss en leilighet, men vi ønsker å kjøpe oss et hus, hvor vi leier ut den nedre etasjen. Å renovere rom og kjøkken har jeg gjort tidligere (for lite penger) og på denne måten vil vi klare å betale lånet (med leieinntekten) og betaler det resterende selv. De få bankene vi har snakket med er ikke så int i en slik tankegang. Hvorfor skjønner jeg ikke. Budsjettet jeg har gjort opp på diverse utgifter gjør at vi ender på pluss siden.

Vel, eg og madamen får vel bare levere inn den kommunale boligsøknaden imorgen og venter ca 4 uker med tilbake melding.

Lenke til kommentar

Bankene er skeptiske fordi leieinntekter er usikre. De vet ikke om du får en leieboer, og leier man ut ( i alle fall i byer med mye studenter) så må man regne med at folk flytter ut i mai, og at man ikke får ny leieboer før til august.

En lønnsinntekt på den andre siden er sikker og står klart på papiret hva du får. Når jeg selv snakket med banken om utleie sa de at de ikke ville ta hensyn til en leieinntekt i behandlingen, men om man lå helt i grenseland så kunne en leieinntekt gjøre forskjellen mellom et ja og et nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...