Gå til innhold

Ny Silence PC som ikke koster for mye

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt til å kjøpe med en PC som jeg skal h

Jeg ønsker en PC som er ca 7000 kr har relativt god ytelse og det viktigste av alt at den er STILLE! Den skal nemlig stå på så si 24-7 i en liten hybel med rask internett.

Jeg skal i utgangspunktet ikke overklokke, men ønsker likevel at muligheten er der dersom jeg trenger det. Ellers skal den brukes til programmering, moderat spilling, og som TV. Mus, Tastatur og Skjerm har jeg fra før av.

Etter å ha lest gjennom mange tråder har jeg kommet fram til disse komponentene:

kr 1073,00	Asus A7N8X Gold

kr 0775,00	AMD Barton 2500

kr 0186,00	Iglo Silent Breeze

kr 1160,00	Seagate Barrucada 7200.7 120GB

kr 0909,00	TwinMos 3200 m/ Winbond

kr 0849,00	Aopen H600B 350W Silent PSU Sort

kr 0514,00	Asus CDRW 5224A Sort

kr 1451,00	Saphire Radeon 9500 128MB

kr 0260,00	Zalman Heatpipe 80

kr 0079,00	Artic Silver 3

kr 0578,00   TerraTec Cynergi 400 TV-Kort

kr 7834,00   TOTAL

- Er det noe jeg har glemt da ?

- Noen forslag til forbedringer (som ikke koster for mye) ?

- Vil det bli for varmt i kassen uten ekstra vifter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NEi fy fader, du må¨skaffe dj en harley pc, vi skal ikkje ha noko fittepc som går stille, nei eg foreslår ein skikkelg bensindreven vifte!! det er for mannfolk, du kan kjøpe ein slik på www.flava.com. ROck on!!

Er du her også?! Du gir deg ikke så lett! :grumpy:

Ontopic:

Var et veldig bra oppsett det der, mye for pengene. Når det gjelder støynivået så blir det vel godt og stille. Hvis du synes det bråker for mye så kan du jo hive inn noen støydempende matter. Men selvom du ikke skal overklokke så anbefaler jeg deg og hvertfall ha en vifte, om så en liten 12 db papst vifte. Litt luftstrøm er bedre enn ingen luftstrøm.

Høytalere?

Lenke til kommentar
NEi fy fader, du må¨skaffe dj en harley pc, vi skal ikkje ha noko fittepc som går stille, nei eg foreslår ein skikkelg bensindreven vifte!! det er for mannfolk, du kan kjøpe ein slik på www.flava.com. ROck on!!

Du er nå utestengt permanent av følgende grunner:

1. Du registrerte deg på nytt med nytt nick etter at IBM-kongen ble utestengt.

2. Du fortsetter å oppføre deg i strid med retningslinjene i nesten alle dine innlegg.

http://forum.gamer.no/search.php?search_au...uthor=ibm-queen

Lenke til kommentar

Ville gått for et All in wonder 9700 pro i stedet for 9500 og tv-kort.. blir ikke så my dyrere og du får raskere grafikk.

Barracuda V er vanskelig å få tak i og litt dyrere. Ser greit ut det der, har et lignende oppsett men klokker litt så trenger et par vifter (som øker støyen noe).

Kjøpte to papst men de hørtes for godt (..ja 12 db)

Du bør ikke kjøpe støydempematter.. kabinettet blir varmere og da MÅ du ha vifter.. ergo mer bråk (i know it to well).

Det oppsettet der er bortimot det greieste du kan få for den prisen. Maskina er ikke lydløs men hører bare et lavt sum.

Noe særlig lavere støynivå vil koste flere tusen.. da er det evt. bedre å lukke den i et skap :)

Lenke til kommentar
Ville gått for et All in wonder 9700 pro i stedet for 9500 og tv-kort.. blir ikke så my dyrere og du får raskere grafikk.

Barracuda V er vanskelig å få tak i og litt dyrere. Ser greit ut det der, har et lignende oppsett men klokker litt så trenger et par vifter (som øker støyen noe).

Du bør ikke kjøpe støydempematter.. kabinettet blir varmere og da MÅ du ha vifter.. ergo mer bråk (i know it to well).

Det oppsettet der er bortimot det greieste du kan få for den prisen. Maskina er ikke lydløs men hører bare et lavt sum.

Noe særlig lavere støynivå vil koste flere tusen.. da er det evt. bedre å lukke den i et skap :)

Takk for gode råd. ATIs AIW 9700 pro er nok litt utenfor min prisklasse. Prisen på den er som jeg ser ca 4000 kr, dette skjermkort + tv-kort løsningen er på under 2000. Men det kunne vært et god løsning dersom kortet faller til en mer overkommelig pris.

Vurderte faktisk noen støydempematter, men ok, nei til de.

Æsj, nå sikler jeg etter en ATI 9700 pro AIW. Immo, Din skyld ;) Btw. Hvordan set oppsettet ditt ut ?

Lenke til kommentar
det så da helt greit ut det, men sikker på at du ikke trenger en DVD-spiller? Det oppsettet er i allefall stille, og skal du ikke klokke, trenger du nok ingen kabinettvifter.

Har DVD spiller på en annen PC, så jeg trenger ikke det med det første vil jeg tro. Sitter nå med en 8x brenner så jeg kunne godt tenke meg litt raskere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Æsj, nå sikler jeg etter en ATI 9700 pro AIW. Immo, Din skyld ;) Btw. Hvordan set oppsettet ditt ut ?

Hehe.. vet åssen det er :)

Gått et par uker nå.. hva bestilte du? Sikkert litt billigere for AIW 9700 nå :D

Gikk du forresten for en Silent breeze eller Silent twin?

Har selv:

Lian Li ettelleranna

Zalman PSU chipsett kjøler til HK, og heatpipe til GK.

asus 4600ti

xp2400 (kjører på 333 eller 400 mhz alt ettersom)

seagate 7200.7 60 GB

har et par 80 mm til å trekke inn luft på 5V da de jævla støydempemattene varma opp kabinettet til de grader :/

Lenke til kommentar

Gått et par uker nå.. hva bestilte du? Sikkert litt billigere for AIW 9700 nå :D

Gikk du forresten for en Silent breeze eller Silent twin?

Har ikke greid å skrape nok penger til å bestille enda, ser ut som det mest realistiske er å vente på lånekasse-penger som kommer i august. Forhåpentligvis har alt sunket litt i pris da. (for håpe det ikke kommer noe kjempebrae nytt som gjør at jeg må bytte ut de delene jeg har valgt).

Men prisen synker jo ikke hvis ikke noe nytt og bedre kommer... :(

Lenke til kommentar

Barracuda V er vanskelig å få tak i og litt dyrere. Ser greit ut det der' date=' har et lignende oppsett men klokker litt så trenger et par vifter (som øker støyen noe).

Maskina er ikke lydløs men hører bare et lavt sum.

Noe særlig lavere støynivå vil koste flere tusen.. da er det evt. bedre å lukke den i et skap :)[/quote']

Vurderte faktisk noen støydempematter, men ok, nei til de.

quote]

Jeg har gjort min pc ganske så stille. Jeg brukte først asvaltmatter på hele pc en deretter dekket jeg hele pc en med støydempende matriale ca. 3-4 cm tjukt. Så skiftet jeg ut alle viftene og monterte ei 12 papst nede i front og monterte strømboksen opp ned, slik at viften var helt oppe bak. På prosessoren har jeg skrudd ned farten på viften til det laveste. (Sånn dings som en kjøper og setter på).

Tok også av viften på hovedkortet og skjermkortet og erstattet dem med store kjølere som var ment for det.

Pc en er en gjennomsnittlig amd pc. Med stort chieftec kabinett.

Har du pc en stående i et rom som det er 25 grader blir den nok varm.

Jeg ligger på ca. 40 grader. når den jobber.

Jeg fjernet lyden på pcen svært mye og hører nå kun en svak viftelyd.

Det jeg ikke forstår helt er at om pc en får noe å jobbe med hører jeg at viftene? Setter opp farten. Er det andre som har det slik?

Straks pc en har gjort jobben tar det noen sekund og pc en setter ned speeden på viftene. Det er ikke hardisk lyd.

Lenke til kommentar

Janken.. høres ut som du har automatisk viftestyring enten på strømforskyning eller på noen av kabinett/cpu viftene via hovedkortet.

Noen av disse øker farta betydelig når det blir varmere og skrur seg rimelig fort ned igjen når man stopper arbeidet/tempen synker..

Det som gjorde at jeg valgte bort støydempingsmatter var at uten trengte jeg mellom 1 og ingen ekstra kabinettvifter. MED trengte jeg 2 til for å trekke inn luft i front og totalt ble det litt mer støy enn uten de 2 ekstra og matter.

Har aluminiumskabinett (om det har noe å si) ..merket at uten matter ble kabinettet litt varmt å ta på.. ergo en del av varmen forsvinner rett gjennom veggene når man ikke har noe isolerende inni.

Lenke til kommentar

Er du ute etter stille PC er dette kabinettet kanskje noe tenke på. Oppgitt støy til 20 db. Strømforsyning er Antec 380 W True Power, så det skulle gi litt muligheter til utbygging. Reviews finner du her, og her. Eneste plassen jeg har sett den til salgs er hos Databutikken.com, til kr 1233,-, se her. Blir jo nesten 400 kr i pluss, men da tror jeg du har et meget pent og varig kabinett, med kvalitets strømforsyning. Kabinettet har noe spesiell montering av harddisker (meget praktisk), og bruker gummiklosser til å avvibrere harddiskene.

Har selv bestilt et for å sette sammen en litt bedre PC, enn min gamle IBM Aptiva (450 Mhz).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...