Gå til innhold

Er blitt veldig tynn...


Anbefalte innlegg

Hei

 

Begynte å trene for ca 2 år siden. Begynte først smått på sommeren med Wii fit, og utendørs sykling. Jeg la på meg på sommeren, og hadde en BMI på over 23. På høsten begynte jeg å trene mer seriøst, innendørs på trimsykkel med litt høyere motstand. Gikk ganske fort ned i vekt igjen. Jeg forsatte å trene men hadde liten fremgang. Jeg begynte da med protein og i tillegg har jeg over tid økt matinntaket. Jeg begynte å sykle lengre og lengre og i fjor sommer syklet jeg mellom 70-80 minutter 5 dager i uka. Snittpuls på en slik treningsøkt varierte mellom 150-160, kaloriforbruk mellom 600-700 kcal avhengig av lengde og intensitet på treningsøkten. Wii fit sluttet jeg helt å bruke og har ikke fulgt med på vekten på over 1 år.

Nå denne uken tenkte jeg å prøve wii fit. Fikk meg en stor overraskelse... BMI er nede på 18,6. Jeg veier 49 kg og nærmer meg undervektig! Jeg har gått ned 6 kg siden sist jeg veide meg. Dette skremmer meg. Jeg har ikke innsett selv hvor tynn jeg har blitt. Har fått kommentarer fra familie på at jeg er blitt tynn, men har oversett dem, og forsatt med hard trening. Jeg spiser veldig mye synes jeg selv, og synes treningen går veldig bra. Men kan ikke forsette å gå ned i vekt. Jeg har selv tenkt å gå ned til 4 dager i uka med trening nå. Spise mer klarer jeg rett og slett ikke. Spiser hver 3 time og ganske store porsjoner. Passer på å få i meg nok protein (2xkroppsvekt). I dag har jeg hatt nok en fantastisk treningsøkt. Trente 85 minutter på snittpuls på 162. Etter trening spiste jeg 1 stor godt moden banan og tok 40g prozyme. Så dusjet jeg, spiste 5 brødskiver med egg som jeg bruker etter trening. Om 3 timer kommer en stor middag.... Føler meg god og mett nå og i kjempeform. Men er bekymret for at jeg skal bli undervektig.

Hvis jeg spiser for lite, vil jeg da ikke klare å trene så lenge? Selv etter 85 minutter følte jeg at jeg godt kunne ha syklet enda lengre. Ikke var jeg sliten, farten var høy og pulsen var på slutten oppi i 170. Tynne folk har da også behov for å trene. Min familie har som sagt kommentert dette, og har sagt at jeg må slutte å trene å spise mer. Treningen har gitt meg mye mer energi, jeg er mindre stiv, får bedre selvtillit, føler meg rett og slett mye bedre. Jeg har også fått mye bedre nattesøvn.

 

Kan nevne litt om hva jeg spiser også. Spiser mye mat med høyt proteininnhold. Laks, mager fisk (torsk,sei), kyllingfilet, karbonadeig, kjøttdeig av svin, fullkornspasta, brødmat og knekkebrød. Spiser grønnsaker til hvert måltid og tar også omega 3 kapsler til hvert måltid. Spiser også frukt hver dag som kiwi, plommer og fersken. Banan spiser jeg kun etter trening. Ellers blir det en del junkfood også. Spiser en stor pizza til middag 1 dag i uka. Potetgull, sjokolade, smågodt blir det dessverre også mye av. Prøver å begrense mengdene i uka, men spiser ekstremt mye i helgene. Så kaloriinntaket er meget høyt. Vet at alt dette sukkeret ikke er bra for meg, men forbrenner jo bort alt når jeg trener og vel så det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er mann. Kanskje jeg bør spise mer fett? Velger jeg fete produkter vil jeg få i meg mye flere kalorier.

Men hvis jeg trener 4 ganger i uka, og ikke 5 som jeg har gjort, vil jeg ha 600-700 kalorier ekstra i uka. Det er ganske mye. Tror jeg prøver det. Er vel nok å trene 4 ganger i uka eller? Bør jeg heller trene like mye som før å øke kaloriinntaket?

Lenke til kommentar

Hva er egentlig formålet ditt med treninga?

 

Med Kardio behøver du ikke trene mer enn 3 til maks 4 gode økter i uka for å komme i god form (som proff blir det nok flere økter).

 

Uansett så er det viktig å passe på at man ikke fokuserer maksimalt på Proteiner men at man også har i seg Fett og karbohydrater.

 

Forbrenningen til hver enkelt varierer veldig, en person som kan ha en stipulert forbrenning til 2100Kcal kan faktisk holde vekta selv om han ligger på 1500Kcal mens en person som er vurdert til å kun behøve ca 1500Kcal kan gå ned i vekt selv om han spiser 2000.

 

Vet at om man er veldig nervøs så har man større forbrenning.

Visse sykdommer øker også forbrenningen noe / en del.

 

Det jeg personlig hadde prøvd i ditt tilfelle er å fokusere på å endre matvanene dine slik at de består av ca 40% Karbohydrater og 30 / 30 Proteiner og fett.

 

Det du kan begynne med er å føre en daglig logg på hvor aktiv du er og på når og hvor mye du spiser, så melder du tilbake i denne tråden om noen dager.

 

Ser vi at alt ser normalt ut så kan det jo være aktuelt å ta en generell helsesjekk hos fastlegen din for å utelukke eventuelt noe underliggende sånn just in case.

Lenke til kommentar

 

Forbrenningen til hver enkelt varierer veldig, en person som kan ha en stipulert forbrenning til 2100Kcal kan faktisk holde vekta selv om han ligger på 1500Kcal mens en person som er vurdert til å kun behøve ca 1500Kcal kan gå ned i vekt selv om han spiser 2000.

 

 

Har du kilder på det her?

 

Det eg har komt fram til etter mykje teori-lesing, er at 2000kcal er 2000kcal for en person på for eksempel 60kg. Og den einaste variabelen vil vere kor mykje muskelmasse personen har, for muskelmasse gjer at enn forbrenner i kvilemodus.

Lenke til kommentar

I dag har jeg hatt nok en fantastisk treningsøkt. Trente 85 minutter på snittpuls på 162.

 

Hva slags type økt er det der egentlig? Gir det noe effekt, jeg tror bare du sliter deg ut ved det der. Enten trener du hardt, eller rolig, ikkke mellomhardt i 85 min vel?

Lenke til kommentar

Forbrenningen til hver enkelt varierer veldig, en person som kan ha en stipulert forbrenning til 2100Kcal kan faktisk holde vekta selv om han ligger på 1500Kcal mens en person som er vurdert til å kun behøve ca 1500Kcal kan gå ned i vekt selv om han spiser 2000.

 

 

Har du kilder på det her?

 

Det eg har komt fram til etter mykje teori-lesing, er at 2000kcal er 2000kcal for en person på for eksempel 60kg. Og den einaste variabelen vil vere kor mykje muskelmasse personen har, for muskelmasse gjer at enn forbrenner i kvilemodus.

 

Tja, kan jo nevne meg selv :

 

93Kg med en stipulert forbrenning på ca 2100Kcal.

Har spist ca 1500-2000 Kcal i større perioder (inkludert trening på 2-3 timer 4-5x uka ), vektap = 0.

Endret kostholdet noe ved å senke protein innholdet og øke noe karbohydrater (fra fullkorn) og fett og reagerte positivt på det , kroppen er nå både bedre trent og fettprosenten minker (og vekta også).

 

Så kostholdet og hvordan man spiser har nok en direkte innvirkning på hvor mye man forbrenner , men dette er nok noe bodybuildere og andre proffe idrettsutøvere kan bekrefte langt bedre enn det jeg kan.

Lenke til kommentar

I dag har jeg hatt nok en fantastisk treningsøkt. Trente 85 minutter på snittpuls på 162.

 

Hva slags type økt er det der egentlig? Gir det noe effekt, jeg tror bare du sliter deg ut ved det der. Enten trener du hardt, eller rolig, ikkke mellomhardt i 85 min vel?

Inkludert oppvarming og nedkjøring så KAN det jo ha vært langintervall i sone3? :p Men, jeg er enig i at det høres litt suppete ut.

Lenke til kommentar

Vel 162 i snittpuls er kanskje ikke så imponerende da, men det er bra for meg. Jeg er glad nå jeg klarer det. Makspuls er vel rundt 190. Jeg nevnte ikke at jeg har en muskelsykdom. Dette gjør det nok ekstra tungt å trene, spesielt i begynnelsen, da går det tregt. Og derfor blir kanskje snittpulsen litt lav, siden jeg har målt fra jeg startet.

Jeg var veldig plaget med muskelsmerter før jeg begynte å trene. Legene mente at trening ville være bra, og på sikt hjelpe mot muskelsmertene. Det hadde de helt rett i. Etter en god treningsøkt føler jeg meg frisk og i god form. Så der har du formålet med treningen min. Og selvfølgelig gå ned i vekt i begynnelsen, siden jeg hadde lagt på meg. Men problemet er jo nå at jeg blir for tynn.

Men skal prøve å spise mer karbohydrater og fett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Du vet sikkert dette, men ved slik intensiv trening er det viktig å fylle på i karbohydratlagrene, om du ikke gjør det vil treningen til slutt begynne å tære på fettreservene i kroppen, og da går du ned i vekt.

 

Når du trener, så trenger musklene energi, får de ikke tatt energi fra karbolagrene, så må det tas fra endre steder.

 

Nå har jo dette mye med hvordan man trener osv. da, fett trenes normalt bort ved lavere intensitet osv. men jeg tenkte jeg skulle nevne dette for deg, da det virker som om du bare er opptatt av proteininntak.

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...