Gå til innhold

Åpne nettbutikk, hva trengs?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først og fremst må du starte et selskap. Det finnes flere former:

- Enkeltmansforetak eller Delt ansvars foretak er enklest å starte, ingen kapitalkrav. Ulempen med disse selskapsformene er at du er personlig ansvarlig for selskapet, dvs. hvis selskapet går konkurs kan kreditorer selge huset ditt osv.

- Aksjeselskap er den sikreste formen, men du må ha minst 100.000 kroner i kapital for å kunne registrere aksjeselskap. Fordelen er at i tilfelle konkurs kan kreditorer bare holde selskapet ansvarlig, ikke deg personlig. Aksjeselskap mer kompliserte krav i lovverket i forhold til styre, eierskap og regnskapsføring.

- Norskregistrert Utenlandsk Fortak (NUF) er et selskap som er registrert i utlandet, for eksempel i Storbritannia. Fordelen her er at du får samme sikkerhet som et aksjeselskap ved at du ikke er personlig ansvarlig, du trenger heller ikke 100.000 i kapital. Ulempen med denne formen er at NUF ofte blir ansett som useriøse av banker osv, noe som gjør at det vil være vanskeligere å få bedriftslån osv.

 

Når du har valgt selskapsform må du registrere selskapet ved registeret i Brønnøysund

se http://www.brreg.no/

 

Når du er registrert i Brønnysund så er selskapet startet, du får da organisasjonsnummer som gjør deg i stand til å starte virksomheten.

 

Husk å sett deg nøye inn (VELDIG VIKTIG) i lovverket knyttet til valgt selskapsform og ikke minst forbrukerkjøpsloven, kjøpsloven og angrerettsloven.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du står ansvarlig mot kunden dersom noe ryker i forhold til erstatning/retur.

Valget av levrandører er derfor veldig viktig.

- alt må sendes sporet, ellers vil du slite med kunder som sier de ikke har fått varen og du har null mulighet til faktisk kontrollere dette.

- kun føre varer du faktisk får garanti på, i landene de fleste dropship sjappene sender fra er ikke reklamasjon eller garanti krav.

- undersøke garanti rutinene til levrandøren, endel krever spesielt elektronik sendt tilbake for inspeksjon som er 300kr+ i porto for sporet pakke, mens andre godtar at du bare feilmelder så sender de erstatning uten spørsmål (sålenge ikke abnormalt mange feilmeldinger da vil de gjerne ha dokumentasjon på at du ikke svindler de).

- levrandør som merker pakkene med din logo ikke deres egen, ellers mister du kunden etter et kjøp da de googler firmanavnet på pakken og kjøper direkte derfra selv

 

Mange driver dropship uten firma, som hobby kan du ikke tjene mange tusenlappene året før du er over grensen.

Når jeg var i kontakt med skattvest angående moms siden det var videreformidling ble det endel frem og tilbake før de kom til at det ikke skal betale moms siden videreformidling som jeg da fikk av de skriftlig.

De sa forøvrig også at de har notert seg stadig økende dropship for store summer av private og det er noe de vil slå ned på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du kan drive denne virksomheten som privat salg på hobbybasis. Men inntektsgrensene er ganske lave. Enkleste er å starte eg enkeltmansforetak, enkel registrering og ingen kapitalkrav. Bare gjør dette hvis risko er minimal.

 

Det du også må huske er at mange vil oppfatte deg som useriøs hvis du driver dette som privatperson uten org.nummer, noe som kan koste deg kunder. Du kan heller ikke få bedriftslån, handle hos grossister osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar til dere begge.

 

- alt må sendes sporet, ellers vil du slite med kunder som sier de ikke har fått varen og du har null mulighet til faktisk kontrollere dette.

Leverandøren sender sporet og det er gratis frakt :)

 

- kun føre varer du faktisk får garanti på, i landene de fleste dropship sjappene sender fra er ikke reklamasjon eller garanti krav.

Alle leverandørens varer har det. Kjøperen må betale frakt hvis de skal sende til reklamasjon.

 

- undersøke garanti rutinene til levrandøren, endel krever spesielt elektronik sendt tilbake for inspeksjon som er 300kr+ i porto for sporet pakke, mens andre godtar at du bare feilmelder så sender de erstatning uten spørsmål (sålenge ikke abnormalt mange feilmeldinger da vil de gjerne ha dokumentasjon på at du ikke svindler de).

Leverandøren krever at hvis de skal ha erstatning så må de sende varen tilbake slik at leverandøren får sjekket det. Kjøperen betaler frakt.

 

- levrandør som merker pakkene med din logo ikke deres egen, ellers mister du kunden etter et kjøp da de googler firmanavnet på pakken og kjøper direkte derfra selv

Leverandøren merker ikke pakken :)

 

 

Ja, du kan drive denne virksomheten som privat salg på hobbybasis. Men inntektsgrensene er ganske lave. Enkleste er å starte eg enkeltmansforetak, enkel registrering og ingen kapitalkrav. Bare gjør dette hvis risko er minimal.

 

Det du også må huske er at mange vil oppfatte deg som useriøs hvis du driver dette som privatperson uten org.nummer, noe som kan koste deg kunder. Du kan heller ikke få bedriftslån, handle hos grossister osv.

Kan jeg gjøre det uten å starte et selskap i det hele tatt? Bare åpne et nettside og selge varene til norske kunder? Det er jo tross alt dropshipping.

Lenke til kommentar

- kun føre varer du faktisk får garanti på, i landene de fleste dropship sjappene sender fra er ikke reklamasjon eller garanti krav.

Alle leverandørens varer har det. Kjøperen må betale frakt hvis de skal sende til reklamasjon.

Ved garantisak skal butikken dekke frakten, samt du kan ikke kreve de må gå rett til levrandør men til deg.

Med reklamasjon er jeg noe usikker, men de skal isåfall bare dekke frakten til deg ikke til levrandøren din.

 

Så kunden sender defekt vare til deg, 100-150kr så må du betale tilbake dette til kunden.

Så må du selv sende varen til levrandøren i asia/kina til 300-400kr ettersom vekt.

 

Snakker 400-500kr på en vare om garanti, så 300-400kr for reklamasjon da.

Derfor er holde seg til levrandører som bare trenger en feilmelding eller bilde av skaden bra forholde seg til.

 

De mest kjente som dealextreme etc har dårlige betingelser med mindre du er storkunde samt har svindyre priser i forhold til andre dropship i asia.

En vare de store tar 8-10$ for kan du finne fra mindre kjente levrandører nede i 3-4$ med bedre betinelser.

Endret av cruzader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du finner så mange som vil dele levrandørlistene sine så de får flere konkurenter ;)

 

Du må nesten bare bestemme deg for hvilke varer du vil føre så starte bla i importkataloger som f.eks alibaba.

så kontakte de levrandørene som ser lovende ut angående nærmere priser/betingelser.

 

Dealextreme er bra når du kjøper i litt store kvanta, da får du egen saksbehandler, gode rabatter på alle varer, slipper stortsett sende ting i retur etc

men til du kommer opp i store kvanta behandler de kundene som drit, ikke minst må du sitte føre inn en og en ordre selv hehe

mens som storkunde sender du inn lister i excel med ordrene så betaler du alt samlet i en betaling istedenfor 50.

Endret av cruzader
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mulig å si i fra på forhånd at varen ikke følger med garanti eller reklamasjon og slippe alt det tullet der? xD

Du behøver ikke å gi noen garanti, men dersom du selger som næringsdrivende til privatpersoner kommer forbrukerkjøpsloven til anvendelse, som gir (minst) to års reklamasjonsfrist. Og denne loven er ikke ufravikelig. Om du selger som privatperson er det kjøpsloven som gjelder, og der er det også i utgangspunktet to års reklamasjonsfrist, men i motsetning til forbrukerkjøpsloven kan dette endres ut fra avtale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ørten DealExtreme-affiliates allerede. Verden trenger ikke enda en. Ihvertfall ikke en som spammer ned Finn/QXL med søppelprodukter.

 

Saklig: Du slipper ikke unna fobrukerkjøpsloven med reklamasjonsregler og hele pakka dersom du selger som næringsdrivende. Men du er vel ikke over 18 år (ref brukerinfo), og kan da heller ikke opprette noe aktuelt firma.

 

Hvis du selger som _privatperson_ kan du avtale deg vekk fra dette. Men da vil nok ingen handle fra deg, heller.

 

Mitt beste forslag er at du gjør som tusenvis før deg: Dropper denne ideen, og bruker tiden på enten

 

- skolegang

- noe mer oppfinnsomt enn videresalg fra DealExtreme

- begge deler

 

.. :)

Lenke til kommentar

Om du selger varer som privatperson så er det kjøpsloven som gjelder og da kan du skrive i avtalen at reklamasjonsretten ikke gjelder. Da slipper du det "tullet" der. Men i det øyeblikket du selger varer som et firma til privatpersoner så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og da er det minst to års reklamasjonsrett. Denne kan du ikke avtale deg bort i fra.

 

I tillegg har en forbruker(i henhold til forbrukerkjøpsloven) krav på å få rettet mangler innen rimelig tid og uten kostnader. I tillegg så kan forbrukeren velge å reklamere til deg eller til et annet salgsledd(leverandør for eks), men du som selger kan ikke kreve at kunden tar det direkte mot leverandør(det er kundens valg). I tillegg så skal reklamasjon utføres innen rimelig tid, som er satt til ca 5-6 uker. Om leverandøren din bruker lengre tid enn dette på en reklamasjon så står du selv som ansvarlig for hele varens verdi ovenfor kunden. Om kunden da er lei av å vente og vil heve kjøpet må du derfor tilbakebetale hele kjøpssummen til kjøperen, uten noen garanti for at du får tilbake dette fra leverandøren(siden din avtale med de ofte er dårligere).

 

Om du gjør dette som privatperson(hobbybasis) så er det begrenset hvor mye du kan tjene før det går over til næringsvirksomhet. Reglene for dette må du sjekke opp med ligningskontoret.

Lenke til kommentar

Det finnes ørten DealExtreme-affiliates allerede. Verden trenger ikke enda en. Ihvertfall ikke en som spammer ned Finn/QXL med søppelprodukter.

 

Saklig: Du slipper ikke unna fobrukerkjøpsloven med reklamasjonsregler og hele pakka dersom du selger som næringsdrivende. Men du er vel ikke over 18 år (ref brukerinfo), og kan da heller ikke opprette noe aktuelt firma.

 

Hvis du selger som _privatperson_ kan du avtale deg vekk fra dette. Men da vil nok ingen handle fra deg, heller.

 

Mitt beste forslag er at du gjør som tusenvis før deg: Dropper denne ideen, og bruker tiden på enten

 

- skolegang

- noe mer oppfinnsomt enn videresalg fra DealExtreme

- begge deler

 

.. :)

 

Jeg er 15 år og hadde ikke noe planer om å opprette firma, men hvis jeg evt. skulle opprette ville jeg ha gjort dette under pappas navn. Jeg bruker allerede tiden min på skolegang, men jeg ville komme på noe oppfinnsomt som du nevner selv. Jeg har en sommerjobb og en fast jobb, men jeg trenger penger :)

 

Om du selger varer som privatperson så er det kjøpsloven som gjelder og da kan du skrive i avtalen at reklamasjonsretten ikke gjelder. Da slipper du det "tullet" der. Men i det øyeblikket du selger varer som et firma til privatpersoner så er det forbrukerkjøpsloven som gjelder og da er det minst to års reklamasjonsrett. Denne kan du ikke avtale deg bort i fra.

 

I tillegg har en forbruker(i henhold til forbrukerkjøpsloven) krav på å få rettet mangler innen rimelig tid og uten kostnader. I tillegg så kan forbrukeren velge å reklamere til deg eller til et annet salgsledd(leverandør for eks), men du som selger kan ikke kreve at kunden tar det direkte mot leverandør(det er kundens valg). I tillegg så skal reklamasjon utføres innen rimelig tid, som er satt til ca 5-6 uker. Om leverandøren din bruker lengre tid enn dette på en reklamasjon så står du selv som ansvarlig for hele varens verdi ovenfor kunden. Om kunden da er lei av å vente og vil heve kjøpet må du derfor tilbakebetale hele kjøpssummen til kjøperen, uten noen garanti for at du får tilbake dette fra leverandøren(siden din avtale med de ofte er dårligere).

 

Om du gjør dette som privatperson(hobbybasis) så er det begrenset hvor mye du kan tjene før det går over til næringsvirksomhet. Reglene for dette må du sjekke opp med ligningskontoret.

Tusen takk. Da tror jeg at jeg skal bestille 20-30 stk av produkter jeg tror vil selge og prøve meg på QXL og Finn :)

Endret av Remote Administration Tool
Lenke til kommentar

Jeg har en sommerjobb og en fast jobb, men jeg trenger penger :)

....

Tusen takk. Da tror jeg at jeg skal bestille 20-30 stk av produkter jeg tror vil selge og prøve meg på QXL og Finn :)

Ikke for å være negativ, men jeg er skeptisk til om det er så mye penger å hente på å videreselge ting fra DealExtreme.

 

På den annen side er det garantert en nyttig erfaring, så jeg ønsker lykke til. Bare ikke bruk FOR mye penger i første runde.. :)

Lenke til kommentar

Er rimelig lenge siden jeg sluttet selge på finn siden såpass mange andre startet der også.

Men når jeg orginalt startet lå jeg på rundt 10-25ordre dagen.

 

Med 20-50% påslag ettersom vareprisen samt porto på 20-40kr etter antall varer, så snakker vi raskt noen kroner.

Så spiser finn litt av det siden du stadig må slenge ut annonsene om igjen, antall forespørsler pr annonse synker drastisk med dagene den har vært ute.

 

Så på små ordre med en enkeltvare sitter du gjerne med bare 25-30kr igjen i profit mens de hvor du sitter igjen med 200-300kr i profit er litt koseligere.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

...dessuten tror jeg ikke Deal Extreme er lurt å drop-shippe fra.

 

De bryter minst <ironi>50 punkter</ironi> i forbrukerkjøpsloven vil jeg tro :p

 

Utdrag fra forbrukerkjøpsloven:

 

§ 15. Tingens egenskaper

Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen.

Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen

a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til

b) svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper

c) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, hvis selgeren har akseptert dette formålet eller forbrukeren ellers har hatt rimelig grunn til å bygge på selgerens sakkunnskap og vurdering

d) ha egenskaper som selgeren har vist til ved å legge frem en prøve eller modell

e) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen (<== Ikke DX)

f) være i samsvar med offentligrettslige krav som stilles i lovgivningen eller offentlig vedtak i medhold av lov på den tid kjøpet inngås, hvis ikke forbrukeren har til hensikt å anvende tingen på en slik måte at kravet er uten betydning

g) være fri tredjepersons rett i tingen, for eksempel eiendomsrett eller panterett. Likeså skal tingen være fri tredjepersons krav på å ha rett i tingen når dette bestrides, unntatt når kravet er klart ugrunnet.

 

Mener også jeg så en plass at det trengtes bruksanvisning.

 

 

Dessuten vet jeg ikke om så mange hadde blitt glad hvis en norsk person solgte meg noe som viste seg å komme i en kinesisk eske (som noen produkter fra DX gjør).

 

Være forsiktig i alle fall.

 

-DLA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...