Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Avløp til varmepunpe

Anbefalte innlegg

Til min Fujitsu varmepumpe, skulle jeg hatt et avløp for det vannet som renner ut.

Det er hull under. Men den plastdingsen som slangen var festet på, er knekt:

post-12139-1279358500,5604_thumb.jpg

Det står bare en plastboks under foreløpig til å samle opp vann.

Men den blir full på kort tid.

Kan de la seg gjøre å rett og slett bore hull gjennom det betongplatået rett under avløpshullet, sånn at vannet renner rett igjennom?

post-12139-1279359021,7985_thumb.jpg

Evt interessert i andre forslag

Endret av groenn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Når det blir vinter, fryser det lett. Dersom du skal ha hull i betongplaten, må dette være ganske stort for at det skal funke.

Lenke til kommentar

Når det blir vinter, fryser det lett. Dersom du skal ha hull i betongplaten, må dette være ganske stort for at det skal funke.

Ja om vinteren regner jeg ikke med. Men lurte også på muligheten for å støpe en firkant under der, og så to kanter i en kanal ut til siden.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Vet ikke hvilke erfaringer du har gjort deg, men varmepumpa hos oss har STOR vannmengde som skal unna. Har varmekabel i bunnen, så det renner godt. Hos oss er dette ikke noe problem om sommeren, da renner jo vannet unna og fordamper uansett. Problemet er størst om vinteren, da isen fort hoper seg opp. Du har veldig dårlig plass under pumpa di, så jeg skjønner godt at du er avhengig av å finne en løsning som kan få vannet ditt til å renne unna, slik du tydeligvis har hatt. Men hvordan gikk det på vinteren med rørløsningen din? Er det DET som er årsaken til den knakk? Er det varmekabel som følger vannet gjennom avløpsrøret ditt?

Har du valgt en løsning med å sette pumpa rett på den betongkanten, dvs. den henger ikke på veggen? Fiffig, men som sagt har du en utfordring med plassen under pumpa. Du bør i aller høyeste grad gå for å få reparert den løsningen du opprinnelig hadde - hvis denne fungerte for deg.

Ellers bør du ha MINST så stort hull som ble anbefalt over her, helst større. Jeg vet ikke hvor konsentrert vannet ditt renner ut av "panna" under pumpa? Har du sett sånne løsninger med kjetting som leder vannet ned fra takrenner? Kanskje du kunne få "styrt" vannet ditt i riktig retning hvis du la opp til en sånn løsning, og hadde hull i betongplata der vannet ble med kjettingen ned.

Se eventuelt her.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilke erfaringer du har gjort deg, men varmepumpa hos oss har STOR vannmengde som skal unna. Har varmekabel i bunnen, så det renner godt. Hos oss er dette ikke noe problem om sommeren, da renner jo vannet unna og fordamper uansett. Problemet er størst om vinteren, da isen fort hoper seg opp. Du har veldig dårlig plass under pumpa di, så jeg skjønner godt at du er avhengig av å finne en løsning som kan få vannet ditt til å renne unna, slik du tydeligvis har hatt. Men hvordan gikk det på vinteren med rørløsningen din? Er det DET som er årsaken til den knakk? Er det varmekabel som følger vannet gjennom avløpsrøret ditt?

Har du valgt en løsning med å sette pumpa rett på den betongkanten, dvs. den henger ikke på veggen? Fiffig, men som sagt har du en utfordring med plassen under pumpa. Du bør i aller høyeste grad gå for å få reparert den løsningen du opprinnelig hadde - hvis denne fungerte for deg.

Ellers bør du ha MINST så stort hull som ble anbefalt over her, helst større. Jeg vet ikke hvor konsentrert vannet ditt renner ut av "panna" under pumpa? Har du sett sånne løsninger med kjetting som leder vannet ned fra takrenner? Kanskje du kunne få "styrt" vannet ditt i riktig retning hvis du la opp til en sånn løsning, og hadde hull i betongplata der vannet ble med kjettingen ned.

Se eventuelt her.

Varmekabler? Nei noe sånt fins ikke her.

Servicemannen som gjorde en garantisak på pumpa i fjor vinter, da isolasjonen frøs til is og et kort måtte byttes. Fordi utedelen bråket som et helkopter, sa at avløpsslangen ikke var noen god idé å ha på om vinteren. Vannet ville bare fryse til is, og det ville samle seg is inni utedelen når avløpet ble tett.

Så jeg tok av den og dingsen (den på øverste bilde) så de ble et større åpent hull vannet kunne renne mer fritt ut igjennom.

Så skulle jeg sette på slangen igjen til våren, og så at dinsgen hadde fått en knekk.

Men poenget er bare at det blir liggende en pøl med vann å flyte utover plattingen. Så det er bare med tanke på at det ser litt basje ut at jeg tenkte få avløp.

(Han som monterte pumpa tilbød å lage et, men etter en diskusjon dengang kom vi til at det var best uten)

Vil vel ikke si det renner så mye vann ut. Det mer drypper eller pipler (når jeg kikker under hvertfall)

Så jeg kan ikke helt skjønne at et eventuelt hull i betongen må være så bedeklade stort, hvis det borres rett under. En 4-5 cm bør vel holde?

Det jeg lurer på er hvordan jeg best lager hullet (med hvilket utstyr). Kan det være fare for at betongplattingen kan sprekke eller noe om jeg gjør det?

Lenke til kommentar

Alltids en fare for at du får sprekk, ja, men hør med forhandleren om det er diamantbor som er tingen, eller hva du skal bruke. Det er jo ikke første gang noen har laget et hull i en betongplate :-)

Har du ikke hatt så stort problem med vann, du, altså? Det var ikke DET som gjorde at du fikk problemer med helikopteret, altså?

Jeg bruker pølsebakker under min pumpe, du vet, sånne som pølsegrossistene leverer til butikkene. Jeg har to stk, og disse må jeg tømme tre ganger i måneden!! Da er begge to smekkfulle av is. Med andre ord en helt enorm produksjon av vann. Naboen har IKKE en løsning, og lar vannet gå rett på bakken, fra ca. 80 cm. over bakkenivå. Hans pumpe STOPPER pga. at isen til slutt når opp til pumpa, og stopper hele vifta fra å gå rundt: KALAAANGG!! sier det, så står den til mildværet kommmer :-)

(Eller til han kjører airconditionen ca. en time, da blir det så varmt i utedelen, at isen smelter nok til å kunne fjerne resten manuelt.)

Men varmekabler får du kjøpt i forskjellige lengder, ferdige til å putte rett i kontakta, se f.eks. her.

Men i min, er altså dette integrert i panna under pumpa.

Lenke til kommentar

Alltids en fare for at du får sprekk, ja, men hør med forhandleren om det er diamantbor som er tingen, eller hva du skal bruke. Det er jo ikke første gang noen har laget et hull i en betongplate :-)

Har du ikke hatt så stort problem med vann, du, altså? Det var ikke DET som gjorde at du fikk problemer med helikopteret, altså?

Jeg bruker pølsebakker under min pumpe, du vet, sånne som pølsegrossistene leverer til butikkene. Jeg har to stk, og disse må jeg tømme tre ganger i måneden!! Da er begge to smekkfulle av is. Med andre ord en helt enorm produksjon av vann. Naboen har IKKE en løsning, og lar vannet gå rett på bakken, fra ca. 80 cm. over bakkenivå. Hans pumpe STOPPER pga. at isen til slutt når opp til pumpa, og stopper hele vifta fra å gå rundt: KALAAANGG!! sier det, så står den til mildværet kommmer :-)

(Eller til han kjører airconditionen ca. en time, da blir det så varmt i utedelen, at isen smelter nok til å kunne fjerne resten manuelt.)

Men varmekabler får du kjøpt i forskjellige lengder, ferdige til å putte rett i kontakta, se f.eks. her.

Men i min, er altså dette integrert i panna under pumpa.

Hei- takk for tipset om varmekabler. De kan jeg jo bruke noen steder til rørene nedi krypekjelleren min

Her på sørvestlandet er det vanligvis ikke så mye frost og is, selv om det var veldig spesielt sist vinter. Sprengfrost fra jul til påske. Det er så sjeldent at en må tilbake til titlig 60 tall for lignende vintre.

Men is kan en forsåvidt få bort ved hjelp av en hårtørker hvis det blir for mye inni pumpa.

Lenke til kommentar

De varmepumpemontørene jeg kjenner har alle varmekabel i bilen, for mersalg på service. Dette er etter mitt syn en nødvendighet i Norge. Den betongplata hadde ikke jeg hatt store betenkeligheter med å borre hull i. Evt kan du kjøpe deg en 2m lang 100w varmekabel med støpsel og sette den i stikkontakten. Snurr den en runde inni bunn på pumpa og gjennom dreneringen. Stikk på biltema og kjøp deg noe rør som festes under hullet(til utenfor kanten med max fall). Ta kabelen inni røret, til endes. Vips så forsvinner isproblematikken. Koble ut kabelen ved mildvær så sparer du 0,1kW =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...