Gå til innhold

hvilken linux burde jeg installere?

Anbefalte innlegg

jeg hat prøvd RH 8,9 og suse 8.2

Jeg må bare si at suse er skikkelig genialt og bra.

Det støtter så og si alt rett ut av boksen,skikkelig raskt.

veldig bra GUI.

ftp instaleringa er jo genial da.

Om du laser ned rh over ftp som iso filer eller om du laser ned suse filene under instalasjonen blir jo isdn regninga akkuratt like høy.

Med ftp instalasjon blir kun det du trenger lasta ned ingen ting unødvendig.

Yast2 er jo sinnsykt genialt.

Hvor gammel er du marcelSB??

Kan du gi meg en ftp server som har linux???

trenger en som sammerbeider med Yast2.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

In short, as a newbie, you can safely bet on "RedHat" or "Mandrake" unless you like something else or have specialized needs, or your environment suggests using something else (e.g., if you have an experienced guru nearby, or a bunch of friends who are using Linux, you may want to use the same distribution - makes getting help a whole lot easier).

The most recent distributions we recommend (Nov. 2002) is RedHat 8.0 or Mandrake 9.0. These are excellent distributions. Be sure to specify the most recent version if ordering your software from a dealer--many dealers like to clear their inventory by sending you an older version (this applies not only to Linux). Generally, development under Linux is fast, and you don't want to waste your time with older distributions. The authors of this guide have no connection to RedHat, Mandrake (or any other Linux distributor) whatsoever.

Our recommendation of Mandrake and RedHat for newbies does not mean that other distributions don't offer benefits or unique features which may surpass Mandrake or RedHat in specific areas. We do believe that we benefited from exposure to a different distribution because it helped us understand Linux better.

We tried Debian and we liked it very much. It was probably as easy as RedHat, but Debian seems less common (hence, being newbies, we picked up RedHat). The great benefit of Debian is that it is 100% non-commercial (put together by volunteer hackers, the true Linux way) and it probably most strictly adheres to Linux standards (it probably sets the standards too). Another great benefit is that Debian crams on their numerous distribution CDs thousands of tools and applications--easily much more than any other distribution. All these tools/apps are nicely "packaged" (for ease of installation) and tested for compatibility. This makes Debian distro look monumental, safe, conservative, and always slightly outdated. So yes, we would not have a problem recommending Debian as a great general-purpose Linux distribution. Debian calls itself "The Universal Operating System" for a good reason. At any time, Debian carries 3 versions.

(1) The "stable" version (sometimes called "potato"), and we would not recommend it, unless you are really paranoid on stability and don't mind quite outdated packages.

(2) The Debian "testing" version (sometimes called "woody") is probably as stable as the latest RedHat, and more stable than your current Mandrake. It is much more up do date than Debian "stable". Debian Woody is the version we like.

(3) If you don't mind occasional trouble, you can also the the third branch called "unstable", which is likely quite up-to-date.

Fra http://linux-newbie.sunsite.dk/lnag_before...re_install.html

Lenke til kommentar
jeg hat prøvd RH 8,9 og suse 8.2

Jeg må bare si at suse er skikkelig genialt og bra.

Det støtter så og si alt rett ut av boksen,skikkelig raskt.

veldig bra GUI.

ftp instaleringa er jo genial da.

Om du laser ned rh over ftp som iso filer eller om du laser ned suse filene under instalasjonen blir jo isdn regninga akkuratt like høy.

Med ftp instalasjon blir kun det du trenger lasta ned ingen ting unødvendig.

Yast2 er jo sinnsykt genialt.

:woot:

Kan du gi meg en ftp server som har linux???

trenger en som sammerbeider med Yast2.

Denne bruker jeg. ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/suse/suse/i386/8.2/

MarcelSB

Lenke til kommentar

begynner ikke disse "distro trådene å bli litt for mange av? jeg synes det iallefall, jojo, jeg hadde jo et par sånne jeg også, før jeg begynte med linux, leste forresten en liten guide om hvilken distro man kunne velge i dag, der var Red hat, Slackware, gentoo og debian nevnt, og det står hvilke kunnskaper man burde ha for å kunne installere disse, den som var enklest var jo Red Hat, :woot: husk folkens det er ikke forbudt å søke litt veit dere, skulle nesten tror at noen folk var reddere for å søke etter ting selv enn de er for å piratkopiere programvare, *host* *kremt* men, vi har jo alle våre områder. man kan vel velge hvilken som helst linux distro bare man ikke velger Windows liksom :oops: lykke til med linux karieren din.

Lenke til kommentar
folkens det har vel ikke så mye å si hvilken distro man installerer, hvis man går for enten: Mandrake, Red Hat osv, SUSE har jeg ikke prøvd men hvis du går for en av de første, så har du alt, det er jo bare fint med litt motgang av og til, sånn som at Red Hat ikke har mp3 støtte er jo bare litt gøy, for da installerer man et program med e en gang, eller en patch da, og mountinga av partisjonene gjøres vel sikkert automatisk i SUSE kan jeg tenke meg å det er vel ikke noe gøy, da er det mye bedre å gjøre det i Red Hat manuelt. prøvde Mandrake 9.1 en gang, slutta med den pga 2 ting.

1. den tok litt mye ram synes jeg sånn at alt gikk veldig treigt å muspekeren var rar.

2. den gjorde det meste automatisk.

3. Synes Red Hat er såååååå mye bedre enn alle de andre distroene, en gang i fremtiden, så blir det kanskje at jeg går over til Gentoo eller Slackware jeg også. men til da så blir det Red Hat som ruler. spesielt Red Hat 8.0 og 9

Lykke til, velg den distroen som passer deg best, les litt på forskjellige info sider om linux, da tror jeg du skal finne mye å kose deg med.

Tror i grunnen ikke at det har noen hensikt i å spørre om hvilken distro som man bør installere for da kommer det bare til å ende opp i en diskusjon. noen synes jo at, Red Hat er best, andre Slackware, Gentoo osv, kanskje det kunne vært noe å prøve å finne info selv?

1. mye ram ? jeg bruker selv mdk 9.1 og jeg har bare 98 mb ram og kde 3.1 virker uten noe probl.den kjører ikke glatt , men det virker . musepekeren var rar ? jaha har du konfigurert musen ordentlig da ?.

2. Den gjorde det meste automatisk : Man kan velge bort det meste under installasjon slik at man installere det meste "from scratch", velge bort X , KDE etc og legge det inn når man booter opp første gang. ting må ikke gå automatisk i noen distroer hvis man ikke vil det.

3. Så vidt jeg vet er 8.0 ganske dårlig , ikke det at redhat i seg selv er dårlig . har prøvd 7.0 og 7.2 og de virket bra.

:woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...