Gå til innhold

hvilken linux burde jeg installere?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bruk LFS, Slackware, Gentoo eller Debian hvis du er ny. Disse er relativt avanserte distribusjoner som er vanskelige å sette seg inn i hvis man er ny. Disse kommer du sikkert til å få bruk for etterhvert som du lærer linux. :wink:

Jeg vil heller ikke anbefale RedHat i og med at lite fungerer ut av boksen, slik som mp3-støtte, wine (kjøring av windozeprogrammer), dvd-avspilling, støtte for NTFS osv... :grumpy:

SuSE og Mandrake vil passe perfekt for ditt behov. I disse distroene blir alt untatt divx-codecs satt opp automatisk (iallefall i SuSE) og klar til bruk etter en enkel installasjon... SuSE har også et veldig enkelt kontrollpanel slik at du slipper å rote rundt i masse avanserte konfigurasjonsfiler :yes:

SuSE installasjonsguide finner du her...

Lykke til :wink:

MarcelSB

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale deg SuSE... Prøvde både Red Hat og Mandrake, men ble liksom ikke 100% overbevist. For meg fikset SuSE alt, både den eksterne firewire HD'en, modemet (linmodem) og det som ellers måtte fikses.

Uansett, lykke til...

Lenke til kommentar

Har prøvd Red Hat, Suse og Mandrake, og sitter igjen med Mandrake. Det var den jeg fikk lettest til å fungere med ISDN, Hjemmenettverket, og alt annet jeg ville ha til å virke.

.

.

.

Vel nesten... sliter fortsatt litt med noen av font-valgene :grumpy:

Lenke til kommentar

Shamanix: Jeg anbefaler RedHat 9.0. Det er ikke noe pes i det hele tatt. Pluss at du må laste ned støtte for mp3 til xmms. Og da lærer du jo noe helt i begynnelsen.

Go for RedHat 9.0.

Til MarcelSB: Det høres som om du har ganske bra peiling på Linux, og det har jeg skjønt nå etter innleggene du har her på forumet, men du høres mer og mer ut som en 14-åring når du bruker "windoze". For å bli tatt 100% på alvor bør du kutte ut ord som det. Selv om du synes det kan høres tøft ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ikke anbefale RedHat i og med at lite fungerer ut av boksen, slik som mp3-støtte, wine (kjøring av windozeprogrammer), dvd-avspilling, støtte for NTFS osv... :grumpy:

Det er pga mulige problemer med copyright disse ikke er tatt med, noe som kan være et klokt trekk av redhat (i tilfelle ikke alle har fått det med seg er det blitt populært å saksøke linux-relaterte bedrifter i det siste). Uansett, det er ikke et stort problem å installere nødvendige program i etterkant av rh9-installasjonen. Du finner til og med instruksjoner på redhat sine hjemmesider, tror jeg.

Lenke til kommentar

SuSE og Mandrake vil passe perfekt for ditt behov. I disse distroene blir alt untatt divx-codecs satt opp automatisk (iallefall i SuSE)

I Mandrake kan du spille av alt som er av divx og xvid rett fra boksen, uten å installere noenting som helst.

Jeg vil anbefale Mandrake. Det kan man installere på vanlig måte fra cd, noe man ikke kan med Suse så lenge man ikke punger ut.

Lenke til kommentar
I Mandrake kan du spille av alt som er av divx og xvid rett fra boksen, uten å installere noenting som helst.

Yes! Perfekt! Slippe å gjøre noe som helst! Heia Mandrake! Hmm.. Var det ikke det som var kjipt med windows? Er det ikke derfor enkelte folk begynner med linux? For å måtte gjøre noe?

Hvis du skal se DivX og Xvid, kan du like godt installere XP og Windows Media Player.

Hvorfor er alle så sinnsykt interessert i at alt skal være lettest mulig? Hva er gøy med det?

Lenke til kommentar

Yes! Perfekt! Slippe å gjøre noe som helst! Heia Mandrake! Hmm.. Var det ikke det som var kjipt med windows? Er det ikke derfor enkelte folk begynner med linux? For å måtte gjøre noe?

Hvis du skal se DivX og Xvid, kan du like godt installere XP og Windows Media Player.

Hvorfor er alle så sinnsykt interessert i at alt skal være lettest mulig? Hva er gøy med det?

I begynnelsen tror jeg at nybegynneren har nok av ting å vende seg til i Linux, om han/hun ikke må rote i tusen config-filer attpåtil.

Linux skal jo være et fullgodt alternativ++ til Windows, på stortsett alle områder. Noen har dessuten ikke nok tid til å rote i config-filer, og da er det greit om det meste er "ferdig" allerede. Og - tross alt - én Windows-bruker er én Windows-bruker for mye. Det er ved slike ting, at man bare "bytter ut" Windows med Linux, selv om kanskje Windows fungerer greit nok til den enkeltes bruk, at Microsofts monopol svekkes.

Et svekket Microsoft-monopol kommer alle parter tilgode. Microsoft-lisensene vil antakelig bli billigere, og bl.a. flere spill vil bli utgitt til Linux.

On topic:

Som MarcelSB sa, så bør du holde deg unna Slackware, LFS, Gentoo osv.

Hvis du starter med en av de distroene, så kan jeg love deg at du aldri blir å prøve Linux igjen :)

Jeg startet med RedHat 8.0. Egentlig en ganske grei distro. Den er ganske treg (forbedrer seg til 9.0), men det er ikke det man setter høyest i en nybegynnerfase. Da er det bare å prøve å forstå seg på litt saker og ting...

Jeg skal ikke uttale meg om verken SuSE eller Mandrake, har ikke prøvd noen av dem. Men det skal jo sies at hvis du ikke har bredbånd, og ikke har lyst å betale for Linux, så styrer du unna SuSE. SuSE installeres over FTP, og hvis du har ISDN/modem e.l. så vil jeg ikke se den regninga når du er ferdig... Ellers kan SuSE kjøpes fra Linuxbutikken, men som sagt - kjøpes...

Etter én måned med RedHat, gikk jeg over til Slackware. Dette er en ganske mye vanskeligere distro, med mye mer confing og slikt. Veldig lite out of the box.

Vil tro at du kommer greit ut med både RedHat, Mandrake eller SuSE.

De første dagene/uka kan det se rimelig håpløst ut, men ikke fortvil!

Etter en liten stund, så spyr du når du ser Windows.... :)

Lenke til kommentar

Nei nei nei.

1. Divx og xvid følger ikke med Windows XP.

2. Det finnes brukere som i motsetnig til deg ser på datamaskina som et _middel_ til for eksempel underholdning eller informasjonsinnhenting. Du (og delvis meg) ser på datamaskina som et leketøy som det er gøy å plukke fra hverandre. Alle er ikke som oss! Dette forstår du vel hvis du vil.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale en distro med et bra pakke system.. Deps. kan ta knekken på en og en hver.

Har hørt at SuSe sitt YaST2 system skal være greit, men holder meg til gentoo jeg da.

Gentoo kan virke litt komplisert i begynnelsen, men når du først kommer deg igjennom innstalasjonen, sitter du igjen med en masse kunnskap.

Tipper dette vil passe deg:'

1. Innstalere SuSe

2. Bli lei SuSe

3. Innstalere Gentoo

4. Elske Linux og Gentoo

:D

Lenke til kommentar
Tipper dette vil passe deg:'

1. Innstalere SuSe

2. Bli lei SuSe

3. Innstalere Gentoo

4. Elske Linux og Gentoo

:D

Hmmm.... Startet med Mandrake, Red Hat og SuSE, likte sistnevnte best. Men av og til føler jeg behovet for å utforske, lære noe nytt. Prøvde da Debian, ble veldig overrasket over hvor bra apt-get var. Så kom jeg over Gentoo; dette var utfordringen jeg ville ta. Men det var da ikke en så stor utfordring, fikk bare et knall godt OS. For all del, det er sinnsykt mye jeg ikke kan, men for å få Gentoo oppe å gå med KDE og den man ellers trenger så er det bare å lese instalasjonsmanualen. Men det er nok greit å ha prøvd noe annet før man slenger seg på Gentoo da, men fy for en bra Linux utgave.... :yes:

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg SuSE... Prøvde både Red Hat og Mandrake, men ble liksom ikke 100% overbevist. For meg fikset SuSE alt, både den eksterne firewire HD'en, modemet (linmodem) og det som ellers måtte fikses.
Har hørt at SuSe sitt YaST2 system skal være greit
Nå skal jeg teste Suse
Hmmm.... Startet med Mandrake, Red Hat og SuSE, likte sistnevnte best
har gått gradene Suse 7.2, 7,3 og nå 8.1 (venter på 8.2).. og anbefaler absolutt suse..

Sier vel det meste :D

Vil du lære deg linux ordentlig leser du denne i tillegg...

Til MarcelSB: Det høres som om du har ganske bra peiling på Linux, og det har jeg skjønt nå etter innleggene du har her på forumet, men du høres mer og mer ut som en 14-åring når du bruker "windoze". For å bli tatt 100% på alvor bør du kutte ut ord som det. Selv om du synes det kan høres tøft ut.

En kjent sak at pingviner har talefeil, om de er 14-år eller ikke..

MarcelSB

Lenke til kommentar

folkens det har vel ikke så mye å si hvilken distro man installerer, hvis man går for enten: Mandrake, Red Hat osv, SUSE har jeg ikke prøvd men hvis du går for en av de første, så har du alt, det er jo bare fint med litt motgang av og til, sånn som at Red Hat ikke har mp3 støtte er jo bare litt gøy, for da installerer man et program med e en gang, eller en patch da, og mountinga av partisjonene gjøres vel sikkert automatisk i SUSE kan jeg tenke meg å det er vel ikke noe gøy, da er det mye bedre å gjøre det i Red Hat manuelt. prøvde Mandrake 9.1 en gang, slutta med den pga 2 ting.

1. den tok litt mye ram synes jeg sånn at alt gikk veldig treigt å muspekeren var rar.

2. den gjorde det meste automatisk.

3. Synes Red Hat er såååååå mye bedre enn alle de andre distroene, en gang i fremtiden, så blir det kanskje at jeg går over til Gentoo eller Slackware jeg også. men til da så blir det Red Hat som ruler. spesielt Red Hat 8.0 og 9

Lykke til, velg den distroen som passer deg best, les litt på forskjellige info sider om linux, da tror jeg du skal finne mye å kose deg med.

Tror i grunnen ikke at det har noen hensikt i å spørre om hvilken distro som man bør installere for da kommer det bare til å ende opp i en diskusjon. noen synes jo at, Red Hat er best, andre Slackware, Gentoo osv, kanskje det kunne vært noe å prøve å finne info selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...