Muggkaare Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Yes. I dag satt jeg foran pcen og sjekket noe på nettet, og så gikk sikringen. Etterpå har pcen vært død, skjer ingenting når jeg prøver å skru den på. Regner vel med at det er strømforsyningen, men kan det være hovedkortet eller noe som har gått isteden? Har ikke noe annen hardware her jeg kan feilsøke med. For et og et halvt år siden skjedde det noe lignende, og da gikk både strømforsyningen og alle de andre komponentene til helvete samtidig, heldig som jeg er. Noen tips til hva jeg kan gjøre for å finne ut av hva det er? Eller bør jeg kaste meg utfor et stup og synge indianersanger? SNUFS! Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 rart at PCen ryker når sikringen går? sikringen skal som regel sørge for at det ikke blir overspenning på nettet. lynte det mens du satt og spilte? var det masse av utstyr som stod på i nærheten? var det hovedsikringen? eller den som gjelder for din krets? Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Det var ikke noe lyn nei, og sikringen gikk bare på den kretsen. Og det var ikke på mer enn vanlig. Pc/skjerm/høytalere og lys. Lenke til kommentar
sunde1990 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 hm, er ikke sikker rett og slett. men det må ha vært en overspenning på kretsen for at strømmen skal ryke sånn som det. Du kan sende den inn for en sjekk og risikere å betale penger for ingentin..ellers tror jeg ikke det er så mye å få gjort dessverre. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Det var ikke noe lyn nei, og sikringen gikk bare på den kretsen. Og det var ikke på mer enn vanlig. Pc/skjerm/høytalere og lys. Er nok mer sannsynlig at det har skjedd noe feil inni PC-en, og at dette har utløst sikringa på strømkursen. Selv om du ikke har noen deler, kan det være greit å åpne opp og se inni. Se og lukt etter spor av varmgang. Vanligvis er det en lysdiode på hovedkortet som skal lyse når PC-en har spenning (knappen bak strømforsyninga står på, og strømforsyninga er kobla til stikkkontakten). Sjekk om denne lysdioden lyser og rapporter tilbake. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Strømforsyningen kan ryke ved strømbrudd, eller hvis du f.eks drar den ut av stikkontakten når den er på. Opplevd det selv. For å teste strømforsyningen virker se på toppen her: http://www.hardware.no/diverse/overklokking/stromforsyninger.html Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 hm, er ikke sikker rett og slett. men det må ha vært en overspenning på kretsen for at strømmen skal ryke sånn som det. Du kan sende den inn for en sjekk og risikere å betale penger for ingentin..ellers tror jeg ikke det er så mye å få gjort dessverre. Det trenger slettes ikke være en overspenning på kursen for at sikringa skal gå. Sikringa går som regel ved kortslutning. Dvs at strømmen går fra ene polen til andre uten en last/motstand. En feil inn i PC-en kan skape en kortslutning og utløse sikringa. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Ingen diode på hovedkortet som lyser nei, det var noe av det første jeg sjekket. Skal prøve å jumpstarte strømforsyningen, så får vi se. Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Ingen diode på hovedkortet som lyser nei, det var noe av det første jeg sjekket. Skal prøve å jumpstarte strømforsyningen, så får vi se. Den er god. Får håpe det er strømforsyninga som har ryki da. Å bytte hovedkort er ingen kremjobb, ihvertfall ikke hvis det er litt gammelt. Lenke til kommentar
Muggkaare Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Strømforsyningen startet ikke ved jumpstart. Så, da har jeg et spørsmål. Kan kursen jeg har PCen på være dårlig? Har ikke veldig peil på slikt, men for et par mnd siden var pcen av når jeg våknet opp, og den var helt død. Da var det og strømforsyningen som hadde gått til helvete, og jeg sendte den inn til komplett og fikk ny tilbake for et par uker siden. Forskjellen da og nå er at da hadde ingen sikring gått, det gjorde det nå. Eller har jeg mest sannsynlig bare vært veldig uheldig med strømforsyningene mine? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Somregel går dem ikke i stykker av det, det kan skje om du er uheldig. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Det kan være at kursen er for lav, ikke godt å si. Men en sikring ryker sjelden på grunn av overspenning, men på grunn av fpr høy belastning i ampere. Du kan ha for høy spenning på en sikring, men den vil ikke ryke. Er det derimot for høy belastning i ampere, da ryker den. Sjekk hvilken sikring som sitter i, de er vanligvis merket med f. eks. 10A eller 16A. Drar det som er koblet til kursen for mye ampere, da vil sikringen ryke. Ligger belastning hele tiden på grensen til en sikring på 10A, si 9,8 - 10 A da svekkes sikringen over tid og vil ryke en dag. Sikringen tåler uten problem 250 V ofte mer men de liker ikke for høy ampere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå