Thiral Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 http://www.pcstyling.no/shop/pcstyling-edge-fighter-271p.html Hva skal maskinen brukes til? Ment som en mer en god nok pc for nye tunge spill ihvertfall 4-5 år inn i tid (om mulig). Prisantydning 16 000 - 25 000 kr Skal maskinen overklokkes Gjerne, men ikke av meg Fortrinnsvis AMD eller Intel-basert? Det beste alternativet, så lenge det ikke overstiger 25 000 kr Er det deler du vet du ikke trenger? F.eks. skjerm, tastatur etc Har alt jeg trenger, men det 4 år gamle droget jeg har holder ikke lenger, så det er primært stasjonær jeg ser etter. Evt. andre spesielle preferanser/kommentarer Jeg har sett på denne pcen av PCStyling.no (link øverst i posten). Jeg er ikke spesielt oppdatert lenger, men ønsker å ha noe som varer og som jeg med sikkerhet vet kan spille f. eks Diablo III på maks og gjerne de tyngste spilla som er ute ihvertfall 2 år inn i tid, helst 4-5, om det ikke er urealistisk. At PCen er stillegående er VELDIG viktig, jeg ser filmer med fronthøyttallere og surround i stua, da er det utrolig irriterende og hele tiden ha et helikopter av en pc som ekstra surroundeffekt :/ Av ekstra på pcen valgte jeg standard Windows 7, 4GB minneutvidelse, i7 860 8M, 1TB ekstra harddisk og en blu-ray brenner. Med dette blir totalen på 22 500 kr, men mitt spørsmål er; Er det dyrt i forhold til hva jeg egentlig kunne fått et annet sted som er like stillegående som disse gutta hevder Edge pcen deres er? Har dere evt. forslag til en annen PC? Å bygge selv er ikke aktuelt, ønsker ikke å ødelegge utstyr til den her prisen, da satser jeg heller på profesjonell hjelp Håper det ga litt innblikk i hva jeg søker etter, om noe skulle være uklart så bare si ifra! Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Ja, det der virket veldig dyrt. For 16900 kr skal du få mer enn en i5 750 prosessor og generelt såpass dårlig specs generelt. Det er litt sent nå, men er du villig til å gi 22500 skal jeg bygge en knall PC til deg i morgen EDIT: Kanskje du har en mus og et tastatur du er fornøyd med, men et vil nok være verdt det å investere i en god skjerm som gjør at du kan utnytte et godt skjermkort. Omtrent hvor mye har du "lyst" til å gi, og hvor mye kan du strekke det? EDIT 2: Så nettopp at å bygge selv ikke er aktuelt. Får se hva jeg kan finne, men virkelig anbefale det. Det er relativt vanskelig å ødelegge ting på den måten, men vi kan jo se på en "PC-bygger" på komplett eller lignende Endret 17. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 https://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10286 Se på den her. Den er watercooled som vil si at den skal være veldig stille. Med litt skifting på specsene på den får du en knall pc til rundt 18000. Lenke til kommentar
FBEN Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 4-5 år er veldig veldig lenge i pc verdenen. Her er en monster pc til 50.000,- for 4 år siden, i dag er den vel verdt nærmere 500,- :!: Slik bygget vi en ekstrem-PC til 50.000,- http://www.idg.no/kunnskapssenter/maskinvare/pcer/article7136.ece Ville heller ha satset på en pc med gode komponenter til ca 10-12.000,-, og så kjøpt en ny til samme pris om 2 år. Istedet for en til 22.500,- og brukt den i 4 år. Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Jeg kommer foreløpig til å ha PCen tilkoblet en Samsung 47" full HD jeg har i stua, så kjøper jeg en dedikert spillskjerm jeg kan ha på skrivebordet når behovet melder seg tenkte jeg. Jeg har lyst til å gi 16 000 - 18 000, men maksgrensa er 25 000 kr. PCen fra komplett virka veldig bra, og frista! Vet du om de blå neonlysa kan skrus av? PCen jeg har nå er fra komplett, 10 000 kr for 4 år siden. Man får tinnitus på øret man sover med mot pcen, selvom den står 6 meter unna, og de blå neonlysa ødelegger helt for kinostemninga. Det er lønninga 10 august som skal finansiere kjøpet, så har litt under en mnd på å bestemme meg. Om det er helt idiotsikkert å bygge egen PC, så kommer jeg til å bygge den selv. Men jeg sliter selv med IKEA møbler, ønsker ikke å sitte igjen med deler når strømmen er kobla i Men Edgen er ihvertfall ute av bildet! *Edit: Må forresten legge til at USB3.0 er et must, da det er lenge til jeg gidder og oppgradere eller kjøpe ny PC igjen Endret 17. juli 2010 av Thiral Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Slik bygget vi en ekstrem-PC til 50.000,- http://www.idg.no/kunnskapssenter/maskinvare/pcer/article7136.ece Hehe, tydelig at jeg har holdt meg til konsoller en god stund, men nå kommer ihvertfall SC II, og jeg venter enda mer på Diablo III, og det kan godt hende det plutselig dukker opp et par spill til innen 2012 jeg kunne tenke meg som krevde en del mer enn Diablo III var tanken. *Ahead Nero 9 Essentials OEM CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD Qpad|UC, Small Komplett Black, 4mm, Støtsikker PC-eske STOR Antec Twelve Hundred Big Tower Sort Chieftec Super Series 650W PSU ASUS Rampage III Extreme, X58 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 CoolIT Systems ECO A.L.C. CPU Kjøler Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 WD VelociRaptor 150GB Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 Slik ble komplett PCen du anbefalte Maccan, der har jeg slengt på det beste hovedkortet, men fjerna mus, tastatur, lydkort (gikk egentlig bare utifra at det var integrert på hovedkortet ), men en ting som virkelig plager meg er at CD-romen visstnok bråker verre enn ****, da forsvinner hele poenget med vannavkjølingen i mine øyne. Forslag til hvordan jeg kan løse dette? Ellers endte den på 18 000 Endret 17. juli 2010 av Thiral Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Ja, led-lyd finnes det som regel en bryter til, men siden du skal ha vannkjøling i PC'en ville jeg valgt Corsair 800D som kabinett. Skal du ha USB 3 må vi gå opp litt i HK pris. Da må du velge Asus Rampage Extreme III som hovedkort. Det er en dobbling i pris, men vi vil fremdeles holde oss under 20k Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Ok, kasta på kabinettet du anbefalte, da blir den totale prisen 18 600 kr, hvilket er helt ok. Resten av specs redigerte jeg inn i forrige post. Men er fremdeles plaget av at DVD/Blu-ray spilleren skal være så bråkete :/ Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Du kan eventuelt lese litt rundt etter en stillgående cd-rom. er ikke støyallergikker selv, så har ikke tenkt så mye over det. I så fall kan du bestille uten og installere den selv. (Kjempe enkelt, tro meg. Det er bare å sette den inn i et spor og koble til strømforsyning og en sata kabel) I tillegg bør du skifte harddisker. Gå for en Intel x25 80GB SSD og en 2TB WD Black som lagringsdisk. Er lite poeng i Veloci Raptoren ettersom den gir lite ytelse i forhold til pris. En kan også vurdere 64GB til Corsair, men jeg syntes det blir litt lite, og disken kan alt for lett fylles opp Jeg syntes også du skal spandere på deg 1600 Mhz ram, siden PC'en skal holde en stund. Hvis du går til innkjøp av ram senere vil 1600 Mhz være noe av det billigere du får og dermed vil det være surt å måtte klokke det ned til 1333Mhz. EDIT: Syntaks Endret 17. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Greit, da har jeg gjort flere endringer: Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort Chieftec Super Series 650W PSU ASUS Rampage III Extreme, X58 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930 CoolIT Systems ECO A.L.C. CPU Kjøler Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 WD Caviar® Black 2TB Intel X25-M SSD 80GB 2,5", Retail OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19 20 500 kr Jeg ser mye på anime via PCen på TVen, og etter 4 år er jeg fremdeles ikke immun mot støyen fra PCen jeg har nå. Jeg er kanskje litt freak på det med støynivå, men nå har jeg bare bestemt meg for at den skal være stille, så får jeg forsøke å klare det så langt lommeboka holder. 20 500 kr nærmer seg smertegrensa, men jeg må nok bestille en DVD/Blu-ray utenom og forsøke å montere den selv når PCen skulle komme. Føler meg rimelig sikker på jeg kjøper denne, med mindre noen andre skulle hoppe inn å advare mot det på det sterkeste Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Konge, tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Har selv Corsair Obsidian 800D, men du kunne forhåpentligvis klart deg med 700D. Prismessig er de litt for lik, så du vil ikke angre på kjøpet av det kabinettet, men det er stort... Å tenke 4-5 år frem i pc-verden er håpløst, som det allerede er nevnt. Har selv en Q6600, og selv om det er en firekjerner er det håpløst å sammenligne den med dagens prosessorer med lik hastighet. Har ikke sjekket hovedkortet, men regner med at det har S-ATA III når det også har USB 3.0 SSD-disker fåes jo allerede med denne standarden. Men du trenger ikke et så dyrt hovedkort: Hovedkort med USB 3.0 og S-ATA 3.0 Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Sant det du sier, men han bruker PC-byggeren fra komplett siden han ikke vil bygge selv og da blir delene litt annerledes enn det man hadde planlagt. Valgte 800D fordi han da ville få god plass til radiatoren, og med vannkjøling så er det et knall kabinett Endret 17. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Er ikke så viktig å spare penger på alt, større kabinett og bedre hovedkort er like greit. Men skjønte ikke helt kommentaren på HK og SSD, fantes det et bedre alternativ for SSD-disken jeg hadde valgt? Lurte på en liten ting til, selvom jeg har satt den sammen på komplett.no, er det mulig å sette sammen akkurat samme pc i en annen butikk billigere? Teit å legge ut ekstra for ingenting Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Det er fullt mulig å få det billigere i hvertfall, men da må du nok bygge den selv. Skal sjekke netshop jeg Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Så på netshop sin, de har ikke de kriteriene du søker. For et X58 oppsett får du ikke USB3, ikke vannkjøling, dårligere CPU osv. Har derimot laget et oppsett på netshop med noen andre komponenter Intel 80GB X25-M SSD 2,5" S-ATA II 3.GEN SSDSA2MJ080G2C1 Ubekreftet 22.07.10 1 775,- 1 775,- Cooler Master CM 690 II Advanced Ubekreftet 20.07.10 849,- 849,- ASUS Rampage III Extreme, X58 DDR3, ATX, SATA 6Gb's, USB 3.0 Ubekreftet 20.07.10 2 995,- 2 995,- Intel Core i7 930 Quad 2,8Ghz 8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU 5 2 450,- 2 450,- Corsair strømforsyning, HX750W 140mm vifte, modulære kabler Ubekreftet 17.07.10 1 195,- 1 195,- HIS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V PCI-Express 2.0, "Turbo X", 2xDVI, HDMI Ubekreftet 17.07.10 3 995,- 3 995,- Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB HD103SJ Spinpoint F3 20+ 550,- 550,- Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Socket 775/1156/1366, AM2/AM2+/AM3 6 749,- 749,- Microsoft Windows 7 Home Premium Full Norsk Retail pakke, DVD Ubekreftet 22.07.10 1 395,- 1 395,- LITEON Blu-ray Spiller SATA Bulk 8xBDROM 16xDVD ROM 48xCDROM vannkjøleren er ikke like god, men gjør garantert jobben sin. Kabinettet koster halvparten, men jeg syntes det er et bedre kabinett egentlig. Synd at komplett ikke tilbyr det. Dette er derimot et oppsett du må bygge selv, men du kan sende en mail til netshop og spørre om de kan ordne det Harddisken er 1TB mindre, men betydlig raskere. I tillegg har jeg valgt en strømforsyning som er bedre og bråker mindre Det kommer på 16 828,- som er en betydlig lavere sum for en så og si lik PC. Du kan eventuelt vurdere et Fractal Design R2. Det er et støy dempende kabinett. Jeg er ikke særlig fan av det, men mange liker det Endret 17. juli 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 Beklager at jeg ikke har svart, jobber mye og har vært litt opptatt i det siste. Interessant at det er 4000 kr å spare på et nesten tilsvarende oppsett fra netshop. En annen ting jeg har sett på, og nå vurderer jeg det sterkt, er å bygge pcen selv! Ser på komplett sin PC i deler - Intel Core i7 930. Samme CPU, strømforsyning, hovedkort med USB3.0 og et grafikkort som er hakket dårligere enn det jeg hadde satt sammen i pcbyggeren til komplett. Like mye minne, men i 1333MHz og ikke 1600MHz. Så det kan virke som at jeg sparer 10 500 kr på å få en pc som er hva? 5% dårligere? Jeg ante ikke at det var slike beløper det var snakk om. Overraskende nok sier folka som har kjøpt denne løsninga at den er så godt som lydløs også. Kunne du anbefale en pc løs i deler som jeg kunne ha satt sammen helt selv? Eller er det bare Kompletts "PC i deler" som er lagt opp for amatører? Jeg ønsker egentlig å sette sammen en pc selv med enda bedre komponenter enn det komplett kan tilby i sin "i7 bygg selv". Jeg tenkte mer på 15 000 - 18 000 kroner. Penger spart på å bygge selv kunne jeg evt brukt på en bra lydløs blu-ray-Rom eller no? Hvis jeg går for å bygge helt selv, bør jeg kanskje kjøpe de forskjellige komponentene der de er billigst og ikke alt fra et sted. Får jeg med alt av ledninger og slikt, eller er det også noe jeg må kjøpe utenom? Evt hvis det blir for mye å svare på, finnes det en god side som anbefaler komponenter og også forklarer hvordan man går fram for å bygge selv? Jeg får neppe med noen bruksanvisning når jeg kjøper alt løst fra forskjellige steder, og jeg har aldri satt sammen en pc selv, kun satt inn enkeltkomponenter for å oppgradere eldre pcer (CPU, grafikkort, harddisk og ram for 10 år siden ). USB3.0, HD og at den er lydløs er fremdeles viktig (vannkjøling frister fremdeles mest, men er kanskje ikke å anbefale at man setter inn på egen hånd). Jeg skal bruke hele natta etter jobb på å lete rundt, er jo egentlig ganske morsomt å sette sammen en PC Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Thiral Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Da har jeg sitti oppe i hele natt og lest meg opp og ned på omtrent alt, og satt sammen denne bygge selv pcen, som kommer på 19 000 kr totalt. I tillegg må jeg kjøpe blu ray leseren fra amazon.com: http://www.amazon.com/Bluray-Combo-6X-Sata-Retail/dp/B001J8B62S/ref=cm_wl_create-landing som blir ca. 600-700kr mer, så alt i alt får jeg denne pcen for tusenlappen mindre i forhold til komplettpcen som er nevnt tidligere: Corsair XMS3 TWIN3X DDR3-1600 6 GB (3x2GB) 1294,– Intel X25-M 160 GB SSD Gen. 2 3190,– Corsair H50 578,– Western Digital Caviar Black 2 TB 1375,– HIS Radeon HD 5870 3289,– Microsoft Windows 7 Ultimate Engelsk Fullversjon 2179,– Seasonic X-650 650W 1399,– Cooler Master CM 690 II Advanced 674,– Asus Rampage III Extreme 2865,– Intel Core i7 930 2321,– Stort kabinett, vannkjøling, USB3.0, blu ray leser som er stille og 160 GB SSD med en god lagringsharddisk. Musklene er det ikke noe å si på. Gleder meg til lønn nå Snakka med en kamerat som har bygd pcer før, han skal hjelpe meg å sette den sammen ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå