Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg driver å lærer HTML ennå og så skulle jeg gå gjennom de grunnleggende tinga for å se om jeg kunne det viktigste. Så skrev jeg inn: !Doctype.... alt sammen...<head>....du forstår. Så skrev jeg bare inn test i body. alt var helt rett. Hadde husket og lukke tagen...jeg lagret notisblokk dokumentet også åpnet jeg det i nettleseren, men htmlen funka ikke, det kom bare akkuratt det jeg hadde skrevet. Så jeg gikk inn på htmldog.com og kopierte dette: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <title>My first web page</title> </head> <body> <h1>My first web page</h1> <h2>What this is</h2> <p>A simple page put together using HTML</p> <h2>Why this is</h2> <p>To learn HTML</p> </body> </html> Så limte jed deet inn i tekstdokumentet, også åpnet jeg det i nettleseren igjen, funka ikke. Jeg prøvde det samme i dreamweaver CS5. Jeg åpnet den i firefox igjen, men lkevel funka det ikke. Litt rart ettersom dette funket før og ikkenå. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg regner med du lagrer filen som .html og ikke .txt? Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg regner med du lagrer filen som .html og ikke .txt? Yepp Lagret den som test.html funker forstt ikke Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hva skjer når du åpner den da? Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Hva skjer når du åpner den da? Den åpner seg direkte i nettleseren, men det er html-en om kommer opp, og ikke innholdet. Altså alle tagen..osv kommer opp Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Kan du kopiere hele linken som kommer opp i nettleseren din? Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Slik blir den: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html> <head> <title>My first web page</title> </head> <body> <h1>My first web page</h1> <h2>What this is</h2> <p>A simple page put together using HTML</p> <h2>Why this is</h2> <p>To learn HTML</p> </body> </html> Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Det er greit nok, men kan du poste linken (addressen som kommer opp, der du f.eks skriver facebook )? 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hvis du bruker notisblokk, er du sikker på at den blir lagret som .html? Hvis jeg ikke tar helt feil må du velge "alle filer" som filtype, som beskrevet her. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 jeg lagrer den som test.html i alle filer. Så åpner jeg den i nettleseren og da står det: ......./Desktop/test.html.txt og ikke bare test.html Så nå vet vi problemet. Hvordan får jeg den bare til .html og ikke .html.txt Det funker ikke selv om jeg lagrer som test.html og alle filer Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 du må "lagre som", og velge .html 1 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 oh. må jeg lagre som .htm? Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 du må "lagre som", og velge .html Det hjalp. Jeg trakk lagre som. test.htm Alle filer Litt rart fordi jeg husker at før lagret jeg den som .html Er det samme med dreamweaver CS5? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Nei, du opplever ikke det samme med Dreamviewer CS5. Lenke til kommentar
D3f4u17 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Det er ingen forskjell på de to. Endelsen .htm kommer av at noen eldre systemer satte en øvre grense på lengden til en filendelse til tre bokstaver. Endret 17. juli 2010 av D3f4u17 Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 I dreamweaver kan jeg velge: All Documents. Gjør jeg da blir den lagret som .html Velger jeg HTML documents så lagrer den seg som .htm Den funka bare med .htm Skal den ikke da funke med .html? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Skal funke med både .htm og .html. Pass på at du ikke har krysset av for å skjule filetternavn (extensions) i egenskaper for mapper i Windows, for da ser du ikke det fulle navnet, og Notepad kan finne på å legge til en usynlig .txt bak fil.html så filen blir hetende fil.html.txt. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Takk! Problemet er løst. Men LØST funker ikke... Endret 17. juli 2010 av xDestiny10x Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå