Gå til innhold

Lyst til å lære PHP, hvordan starte?

Anbefalte innlegg

Wow, er i bedre humør etter disse "arays" greiene:

<?php
$favorittall = array ("favoritt"=>1, "nestfavoritt"=>7, "tredjefavoritt"=>10);

$minarray ['første'] = "Jeg elsker is";
$minarray ['andre'] = "en katt kan fly";
$minarray ['tredje'] = "det finnes ikke mennesker på jorda";
$minarray ['fjerde'] = "Folk som tenker må være gale";
$minarray ['femte'] = " en hund klarer å fly som en fugl";

$misslikedetall = array (3,5,6,3,6,2,7,4);
$tallnrtre = $favorittall[2];
echo $favorittall ['nestfavoritt'] . ", er mitt favoritt tall";
?>

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$minarray ['første'] = "Jeg elsker is";

Lær deg like godt først som sist:

*ALDRI* bruk norske tegn i variabelnavn.

Om du ikke allerede har fått bråk, så vil du uansett før eller siden få bråk. Og det gjerne når det passer aller dårligst.

"Hvorfor skal jeg ikke bruke norske tegn?"

Fordi du vet ikke hvilken tekstkoding serveren din jobber med, og så lenge du ikke har spesifisert dette selv, eller har kontroll over dette, vet du ikke hvordan script'ene dine vil oppføre seg.

Bruk "plain Ascii". Se tabellene på denne siden. Du har kun 128 tegn å bruke i koding. Æ, Ø og Å er ikke blandt dem.

I tekst og det som skal skrives ut, kan du bruke nesten hva som helst, men også da bør du sette deg inn i hvordan du spesifiserer tekstkoding.

Se tilbake i innleggene her, så ser du hva jeg skrev tidligere. På side 5 i tråden finner du:

Hmm, Doctype HTML og XHTML deklarert med engelsk i head-tæggen. Så skriver du på norsk og med norske tegn uten å deklarere tekstkoding.

Så det er iallefall mildt sagt frynsete html-koding.

Tips, finn deg en html-bok eller tutorial på nett, så setter du deg inn i html/xhtml head deklarering.

PS:

Nei, det er ingen som har sagt at det er lett å komme igang.. :)

Edit: Leifer.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Tilbake til HTML, Head deklarering kan jeg vel lære senere? det er vel enkelt?

Hmh, :hrm::roll:

Har du noen gang hørt uttrykket "Lære seg å krype før man kan gå"?

Man begynner ikke på høyskolen med avansert diktanalyse og prosaisk høytolkning når man skal lære seg å lese som førsteklassing, på samme måte som at man ikke setter seg inn i et vogntog, vrir om nøkkelen og kjører avgårde for å lære seg å kjøre bil.

Man begynner med det grunnleggende.

Som jeg skrev tidligere; forstå kodingen før du spør. Så igjen: Les deg opp og forstå html/xhtml før du begynner på tyngere ting. Noe å begynne med er å finne ut forskjellen på html og xhtml.

Mine hjelpeinnlegg her er herved avsluttet inntil du forklarer meg (ut fra egen forståelse) forskjellen på html, xhtml og php.

Lenke til kommentar

Tilbake til HTML, Head deklarering kan jeg vel lære senere? det er vel enkelt?

Hmh, :hrm::roll:

Har du noen gang hørt uttrykket "Lære seg å krype før man kan gå"?

Man begynner ikke på høyskolen med avansert diktanalyse og prosaisk høytolkning når man skal lære seg å lese som førsteklassing, på samme måte som at man ikke setter seg inn i et vogntog, vrir om nøkkelen og kjører avgårde for å lære seg å kjøre bil.

Man begynner med det grunnleggende.

Som jeg skrev tidligere; forstå kodingen før du spør. Så igjen: Les deg opp og forstå html/xhtml før du begynner på tyngere ting. Noe å begynne med er å finne ut forskjellen på html og xhtml.

Mine hjelpeinnlegg her er herved avsluttet inntil du forklarer meg (ut fra egen forståelse) forskjellen på html, xhtml og php.

Det er ikke vits å prøve å hjelpe engang.

Han gjør ikke som vi sier, tar ikke til seg ting vi sier - og han gjør som han selv vil.

Så, la han surre på :thumbup:

Lenke til kommentar

HTML, er et markerings språk, med det kan du lage innholdet..liksom tekst, bilder, meny, linker..osv..

Men XHTML er NESTEN det samme som HTML, bare at XHTML er vannskeligere, liksom bruk av store bokstaver...er feil..og XHTML av slutter taggene sine sånn <br/>.. <html/>..Osv, får du en feil i XHTML så vil ikke scriptet fungere.

PHP er et programmeringspråk som liksom gjør klar skriptet før det sendes til Nettlesern, om vi ser på HTML og XHTML, da vil scriptet gjøres klar når du går inn på en side.

Lenke til kommentar

Les litt mer. Mye feil i det du skriver.

Hint: PHP er ikke programmeringsspråk, men scriptspråk.

Man "programmerer" ikke i PHP, men *koder* PHP.

Forøvrig, les kapittel 1.3.8 på side 34 og 35 i boken du har lånt.

Og da *spesielt* leser du siste delavsnitt minst tre -3- ganger.

I tillegg leser du andre setning i avsnittet "Hvordan bruke boka?" på phpbok.no.

Edit: Flyttet tekst på rett plass.

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

Det er vel det vi kaller "semantisk feil". (Slå det opp, "semantikk" er noe man kommer mye borti under koding/scripting og programmering).

Men det går vel på det samme som når enkelte fotosjapper kaller det "linser" når det egentlig heter "objektiv". ;)

Lenke til kommentar

man, hvorfor funker ikke dette???

HTML:

<html>
       <head>

</head>

<body>
  <form action="skjema.php" method="get" >
   <p>
   Hva heter du?<br>
  <input type="text" name="navn" /> <br>
  adresse: <br>
  <input type="text" name="adresse" />   <br>
  Postnr: <br>
  <input type="text" name="postnr" size="8"/>
  Favorittfarge: 
  <select name="farge">
    <option value="blue">Blå</option>
	<option value="green">Grønn</option>
	<option value="red"> Rød</option>
	<option value="black"> Svart</option>
	</select> <br>
	<input type="submit" name="knapp" value="vis velkomsthilsen"/>
	</p>
  </form>

</body>

</html>

skjema.php

<html>
<head> </head>

<body bgcolor="<?php echo $_GET['farge']; ?> ">
<h2> Velkommen <?php echo $_GET['navn']; ?> </h2>
<?php
echo "Du heter";
echo $_get['navn'];
echo ", Du bor i";
echo $_get['adresse'];
echo ". Ditt Postnr er" ;
echo $_get['postnr'] ;
echo ", vi takker for ditt besøk håper du besøker oss i fremtiden.";
?>

</body>

</html>

Endret av Darksite
Lenke til kommentar

Du må skrive $_GET riktig.

<html>
<head> </head>

<body bgcolor="<?php echo $_GET['farge']; ?> ">
<h2> Velkommen <?php echo $_GET['navn']; ?> </h2>
<?php
echo "Du heter ";
echo $_GET['navn'];
echo ", Du bor i ";
echo $_GET['adresse'];
echo ". Ditt Postnr er " ;
echo $_GET['postnr'] ;
echo ", vi takker for ditt besøk håper du besøker oss i fremtiden.";
?>

</body>

</html>

Lenke til kommentar

Hint: PHP er ikke programmeringsspråk, men scriptspråk.

Man "programmerer" ikke i PHP, men *koder* PHP.

Vet ikke hvordan dette flisespikkeriet vil hjelpe Darksite noen vei. Men utdyp gjerne disse påstandene dine, da det tydeligvis finnes mer enn en definisjon på de ordene.
Lenke til kommentar

Vet ikke hvordan dette flisespikkeriet vil hjelpe Darksite noen vei. Men utdyp gjerne disse påstandene dine, da det tydeligvis finnes mer enn en definisjon på de ordene.

PHP is a widely-used general-purpose scripting language

Min utheving.

"Flisespikkeriet", som du kaller det, går på hva jeg mener trengs for å forstå hva man holder på med.

Man trenger strengt tatt ikke forstå om en bil går på diesel eller bensin for å kjøre den, men skal man bruke den, *må* man vite hva man skal fylle på tanken etterhvert.

Koding vs programmering; ok, skal innrømme at det nok kanskje er litt vagere skiller mellom dette. Men jeg anser "programmering" som skriving av kildekode -> kompilering -> testing/debugging -> mer testing-> release. Et ferdig program forstås (kun) av datamaskiner og er selvstendige filer. (jfr .exe og .com filer)

"Koding" eller "scripting" er et instruksjonssett i ascii som kan forstås av mennesker. I tillegg trenger koden en tolker for å bli utført. F.eks en server (apache f.eks) for å tolke php og en webleser for å tolke (x)html.

Men nå har jeg svart selv på litt av det jeg mener Darksite skulle svare på, så jeg venter litt videre på mer utfyllende svar fra Darksite på det jeg spurte om i tidligere post.

Edit: Rettet opp feil i BBkoden

Endret av Bikeridr
Lenke til kommentar

PHP er i høyeste grad et programmeringsspråk. Og et skriptspråk.

Det går for det samme, et skriptspråk er bare en variant/type programmeringsspråk.

Ville jo vært omtrent det samme som å si "det er ikke en hund, det er en terrier".

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Man :dontgetit: , var ikke det utfyllende nok? så vet jeg ikke om noe mer å so enn dette:

XHTML er forkortelese for Extensible HyperText Markup Language, XHTML er liksom strict menes at det er mer alvor idet får du en liten feil(feks store bokstaver ) , da blir den der det er storebokstaver feil.

'.HTML.' :mad:

HTML står for HTML, hypertekstmarkeringsspråk, og brukes for å strukturere informasjon. HTML er ikke så strict men du kan velge om det skalvære strict eller transional(Transional er en litt lettere HTML) Er du nybeginner burde du bruke transional, DCTYPE ER I HEAD TAGGEN.

¨

PHP

PHP er et programmering/kode språk står for PHP: Hypertext Preprocessor, PHP behandler data før den kommer i nettlersern altså, når brukern kommer inn på nettsiden vil PHP scriptet allerede være behandlet,men hos HTML, blir den behandlet samme tid sombrukern kommer inn på siden. Du kan verken se eller stjele et PHP(med mindre du har gitt scriptet til noen da) et PHP script blirt behandler før den skal i nettlesern og vil dermed vist som html

Fornøyd nå? :hrm:

Endret av Darksite
Lenke til kommentar

Joda, begynner å likne noe nå. :)

Jeg mener ikke å være ekkel, men det er mye lettere for oss å prøve å lære deg noe hvis du selv gjør en innsats (det gjør du sikkert, men jeg mistenker deg likevel å være bittelitt utålmodig) for å prøve å forstå hvor(for) du gjør eller får feil i koden.

Det jeg vil frem til, er at det ikke er lett å kode php hvis man ikke kan (x)html.

Når du lærer deg (og forstår) f.eks tekstenkoding i <head>, så har du også lettere til å forstå hvorfor en variabel $æøå ikke fungerer som forutsett.

Grunnen til at jeg ville du skulle lese det avsnittet i boken mhp bruk av xhtml istedet for "vanlig" html er at jo før du lærer å gjøre det riktig, jo bedre. Om to år er jeg ikke så sikker på at ren "loose" html vil fungere.

Selv har jeg kodet html siden 1996, perl/cgi siden '98 og php siden '99. Først nå er jeg begynt på MySQL og XML, og nei, jeg er ikke flink. Ei heller forstår jeg alt, men jeg leser og lærer, prøver og feiler. Etter å ha "kranglet" med en MySQL-kommando i nesten to timer fant jeg feilen; én j*vla bokstav som skulle være stor istedet for liten. Dette i et kodesett på nesten 100 linjer.

I avsnittet jeg ba deg lese, skriver forfatteren at han bruker (og oppfordrer leseren til å bruke) xhtml.

Du kan skrive xhtml "loose" også, og det blir mye lettere for deg selv om du lærer deg syntaksen rett og konsekvent bruker små bokstaver i tæggene, like godt først som sist.

Den viktigste (og eneste du trenger å bry deg om i første omgang) forskjellen er konsekvent bruk av små bokstaver og at alle tægger skal avsluttes (f.eks <br />). Verre er det ikke..

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at XHTML er bedre enn HTML, det er bare tull. Det finnes mange argumenter og dokumenter om hvorfor det isåfall er omvendt om noen er "best". Begge har både transitional og strict modus. Det viktigste i første omgang er at siden validerer, ikke at man bruker xhtml strict som er den vanskeligste å få validert.

Lenke til kommentar

Man :dontgetit: , var ikke det utfyllende nok? så vet jeg ikke om noe mer å so enn dette:

XHTML er forkortelese for Extensible HyperText Markup Language, XHTML er liksom strict menes at det er mer alvor idet får du en liten feil(feks store bokstaver ) , da blir den der det er storebokstaver feil.

'.HTML.' :mad:

HTML står for HTML, hypertekstmarkeringsspråk, og brukes for å strukturere informasjon. HTML er ikke så strict men du kan velge om det skalvære strict eller transional(Transional er en litt lettere HTML) Er du nybeginner burde du bruke transional, DCTYPE ER I HEAD TAGGEN.

¨

PHP

PHP er et programmering/kode språk står for PHP: Hypertext Preprocessor, PHP behandler data før den kommer i nettlersern altså, når brukern kommer inn på nettsiden vil PHP scriptet allerede være behandlet,men hos HTML, blir den behandlet samme tid sombrukern kommer inn på siden. Du kan verken se eller stjele et PHP(med mindre du har gitt scriptet til noen da) et PHP script blirt behandler før den skal i nettlesern og vil dermed vist som html

Fornøyd nå? :hrm:

..

Det høres egentlig ikke ut som du har det minste peiling på hva PHP og HTML/XHTML er, der du sitter og babler om hva forklaringen på forkortelsen er, om du i det hele tatt har forstått noe som helst..?

Og selvsagt, det er sånn det går når du blander sammen HTML -> XHTML, CSS, Javascript og PHP, men det vil du selvsagt ikke erkjenne, du velger heller å blånekte og late som du kan alt. Og som siste krampetrekning prøver alltid å bløffe folk (og da svært oppegående personer, ofte med flere års erfaring(!) innen feltet), ved å f.eks. henvise til ditt tøffe- og ultrakule stilark, som faktisk så ut som det hadde blitt lagd i en eller annen form for CSS-random-generator-sak, siden alt innholdet bokstavelig talt bare var tull.

Hvor dumme tror du egentlig folk er!?

Du har til nå kastet bort både din egen-, og andres tid, og hva er det egentlig du sitter igjen med? Hva har du lært etter de siste måneders "arbeid" - hva er det du egentlig 'kan'?

Utfordring: Om du nå hadde åpnet et tomt dokument i notisblokk, for å skrive kode, hadde du i det hele tatt klart å lage noe som helst sammenhengende?

HVORFOR gjør du det egentlig så vanskelig for deg selv? HVORFOR er det så jævlig vanskelig å lytte til folk som prøver å hjelpe deg? HVORFOR driver du egentlig med dette, når du tydeligvis aldri klarer å lære noe / aldri lærer av dine egne feil, og stadig må spørre om den minste filleting, som f.eks. hva '&' betyr?

Å GÅ I SEG SELV er en skummel affære, kanskje er det ingen hjemme.

Jeg tror du trenger en lang og god tenkepause / pause. Og om du likevel vil fortsette, så begynner du med det som er grunnleggende - HTML, og lærer deg det skikkelig.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

W3Schools nevnt ovenfor er et norsk nettsted. Bruk Google translate på teksten om det er vanskelig å lese engelsk.

For øvrig er manualen http://www.php.net/manual/en/index.php så god og forsynt med så mange eksempler at den kan leses som en bok (ihvertfall etter en innføring på W3Schools). Ikke mange manualer som holder samme standard.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

W3Schools nevnt ovenfor er et norsk nettsted. Buk Google translate på teksten om det er vanskelig å lese engelsk.

For øvrig er manualen http://www.php.net/manual/en/index.php så god og forsynt med så mange eksempler at den kan leses som en bok (ihvertfall etter en innføring på W3Schools). Ikke mange manualer som holder samme standard.

Han er blitt henvist til w3schools minst femti ganger, men hører ikke etter.

Han har også flere ganger blitt sterkt anbefalt å kjøpe- eller låne bok på norsk, men det er visst dødfødt.

Endret av greygenic
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...