Gå til innhold

Lyst til å lære PHP, hvordan starte?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Seriøst, slutt å post spørsmål om webutvikling hele tida -.Extremelearner.-.

Du har spurt i flere dager å du har faktisk fått svar flere ganger også.

 

Du må høre på hva du blir fortalt, ikke spør slik hele tida..

 

PHP kan du lære deg flere plasser, men enda tror jeg nok du bør lære deg HTML og CSS!

 

Gå tilbake til noen av de andre trådene dine for å få linker til diverse plasser der du kan lære om alt det du har spurt om.

 

Jeg har troa på at du kan lære deg alt det her, men du må ikke være så utålmodig. :!:

 

Forresten, PHP er ikke noe du som sluttbruker ser, det er et programmeringsspråk, så uansett med ett slikt tekstbasert spill så må du vertfall kunne HTML.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Seriøst. -.Extremelearner.-, du spør om ting du alt har fått svar på.

Du har http://www.w3schools.com/, og vår kjære Google! Php lagres ikke som html, da det er PHP... lagres som .php, men du stiller virkelig helt kørka sprøsmål.. Se på urlen til tråden, index.php... Du lagrer php-filene som en erstatning av de gamle HTML-docsa. Bruk weblinkene du er gitt.

Men lær seg HTML og CSS, for once forsøk og hør etter!

 

 

Min hobby er HTML, CSS, PHP ..

Jeg er bare 13 år.

Hvordan kan du kalle php en hobby når du såvidt kan CSS og HTML. Og du vet rett og slett ikke hva php er, og hvordan dette brukes.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Noen raske tips til php. Og litt om.

PHP er et kodespråk. Du kan altså få noe til å skje.. Lage handlinger, variabler etc. Men, ærlig talt, ikke si at PHP hobbyen din når du ikke kan en dritt. Liker ikke at folk stiller seg opp å lyger.

 

For å lage noen simpele koder, så kan vi lage filen index.php

<?php //Dette er starttaggen.

$time date("H"); //Henter klokkeslett, men bare hvilken time det er. "H"-our

if($time >= 06 AND $time < 18) {//Nå sjekker vi om klokken er mer, eller akkurat 06, MEN også mindre en 18.
  echo "God dag Darksite"; //echo betyr at vi legger inn HTML kode.
} elseif( $time >= 18 AND $time < 19 ) { 
  echo "Nå går barnetv på NRK1 !! Fort deg å se"; //Nå  mobber vi deg
} else {
  echo "Klokken er ".date("H:i"); //H for time, i står for minutt.
}

//Systemet er lett.. if(om_dette_skjer) { da vises dette } else { ellers vises/aktiveres dette }

//Slutt tagg
?>

 

 

Måtte lage til et morsomt lite eksempel på bruk av php.

<?php
//**Simpel PHP-kalkulator**//


if ($_POST['save']) { //Om vi har trykket lagre, vises dette

   $x = $_POST['x']; //$x betyr nå $_POST['x']; (må bruke $)
   $y = $_POST['y']; //$_POST['navnet_på_inputboxen'] Altså: <input name='navnet_...'>


   if ($_POST['func'] == 'pluss') { //Sjekker om det ble valgt pluss
     $svar = $x + $y; //plusser verdiene i hop..
     echo "<font color='#656565'>Svaret er:<br /> $x + $y = $svar"; //echo betyr at vi legger in HTML/text.
   } elseif($_POST['func'] == 'minus') { //Om ikke pluss er valgt
     $svar = $x - $y;
     echo "<font color='#656565'>Svaret er:<br /> $x - $y = $svar";
   } elseif($_POST['func'] == 'deling') { //Om ikke pluss eller minus er valgt
     $svar = $x / $y; //deler verdiene..
     echo "<font color='#656565'>Svaret er:<br /> $x / $y = $svar";
   } elseif($_POST['func'] == 'gange') { //Om ingen av de andre er valgt blir det gange
     $svar = $x * $y;
     echo "<font color='#656565'>Svaret er:<br /> $x * $y = $svar";
   }

} else { //Om vi ikke har trykket lagre...

  // echo for å sette in HTML-kode.
  echo "   
  <form name='textarea' method='POST' action=''>
    <table>
<tr><td>
   Ditt mattestykke: <input type='text' name='x' value=''>
</td><td>
   <select type='text' name='func'>
	<option value='pluss'>Pluss</option>
	<option value='minus'>Minus</option>
	<option value='deling'>Delt på</option>
	<option value='gange'>Gange med</option>
   </select>
</td><td>
   <input type='text' name='y' value=''> 
</td><td>
   <input type='Submit' name='save' value='Lagre'>
</td></tr>
    </table>
  </form>
  ";

}

?>

 

Er det noe du ikke skjønner, så KAN du poste det her. Men jeg ser helst at du bruker google.

 

ja, du kan lage tekstbaserte spill som nordicmafia med PHP og MySQL, men sjansen for at får noe populært er ganske nært null.

Men, det er smart å starte med noe slik, i en så ung alder, det er spennende, det inneholder mange forskjellige script etc.

Du burde først legge opp designet i HTML.. Men lagre som .php, og bruk <?php først og ?> for å avslutte filen. HTML skal legges innenfor en echo "Her.. skal alt ";

 

Men, krever logginscript, sikkerhet osv.. Så for en nybegynner så tar dette en god del måneder.

 

PHP er slett ikke et lett sciptspråk for en 13åring.. Og når du ikke kan HTML/css godt, så er det så og si uforståelig.

Start simpelt. Lag et loginscript, med cookies og sesion. du finner dette ved å google, "php.net sesion" "php.net cookies".. Da finner du php.net sin informasjon om cookies og session.

Også må du lære deg å bruke MySQL-database.

 

Annbefaler deg å laste ned xampp.

Endret av slacky
Lenke til kommentar

Vel, teknisk sett så trenger du ikke vite særlig noe om HTML, CSS e.l. for å lære deg PHP.

 

Men enkelt forklart, HTML kan hvem som helst skrive og laste opp til sin hjemmeside (Get, Telenor etc). Kontra PHP som krever at du må kjøpe eget domene / webhost med PHP, database osv på, som fort blir komplisert om du ikke vet helt hva som skjer.

 

En måte å kunne lære PHP er faktisk på din egen PC. WAMP er en slik gratis pakkeløsning som installerer PHP, Apache (Webserver), MySQL (Database) lokalt på din PC. Men det krever litt kunnskap eller vilje / tålmodighet til å lære seg alle disse tre komponentene (Apache, PHP og MySQL).

Endret av FuLu
Lenke til kommentar

XAMPP er en god del bedre en WAMP. Dette kommer av tilegspakker, support og mye mer utbredt.. Samt, så er det elendige startkonfigurasjoner i WAMP-pakken (PHP.ini filen er helt basic satt opp).

 

Men, det er VELDIG smart å kunne HTML og CSS for å begynne med PHP. Det glir litt bedre da... Samt, så er han rett på å kode websider ut av det hele.. Så til Darksite's bruk så er det nesten et must.

Lenke til kommentar

Wamp og XAMPP er forøverig latterlig enkelt å installere. Når du har installert er det omtrent bare å gå inn på http://localhost og begynne å kode ;) Når det er sagt er det etter min mening bra gjort å lære seg PHP/MySQL,CSS,HTML og hele pakken som 13-åring. Det kan nok virke litt vanskelig på den alderen pga muligens litt manglende engelsk kunnskaper osv. Selv prøvde jeg meg noen ganger som 13-14 åring, men ga opp hver gang. Uansett, stå på, det skal ikke mer til enn å komme litt i gang med det grunnleggende og vips går alt av seg selv. Jobber du med PHP fra du er 13 år vil du ha en kjempefordel og et stooort forsprang!

Lenke til kommentar

woooooooooooooooooooooooooooow, man, jeg besvimer, er dette PHP??????????? Alle derre er rene gale, hvordan skal jeg lære meg dette, det er faen meg vannskelig :omg:

Allerede som 10-åring programmerte jeg. Riktignok på litt lavere nivå, mer sånn copy-paste, men det tok seg opp, og nå lager jeg alt fra bunnen av. Jeg prøvde, og nekta å gi opp - mest sansynelig til stor frustrasjon for brukerene av php- kategorien her og på nwf.

 

Jeg er forresten tilbake fra ferie.

Lenke til kommentar

hvordan skal jeg lære meg dette, det er faen meg vannskelig :omg:

Du lærer deg PHP (og andre programmeringsspråk) ved å lese, prøve og feile. Så prøver du igjen helt til du forstår det. Når du føler du forstår det, leser du litt til og ler når du innser hvor elendig kodet det første du lagde er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...