Gå til innhold

SLETTET

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-1432

Dere som absolutt skal ta hensyn til hva dere bestiller, tar dere hensyn til andre i serviceyrker?

F.eks hvis du skal ta buss og det er ingen andre på bussholdeplassen, går du da til neste stopp så sjæføren kan spare seg en stopp? Betaler du kun med kort, eller med kontanter så ansatt må styre med veksel? Kjøper du kun pils på byen, eller må ansatte styre med å blande drinker? Er du innom butikken noen gang for å kjøpe kun unødvendige ting, som snop eller brus? Har du lært deg å fikse det som er mulig på din egen bil, eller drar du på verksted? osv osv.

Lenke til kommentar

Jeg prøver kun å være en greiest mulig kunde.

Jeg har aldri påstått at jeg har meldt meg ut av samfunnet, og aldri kjøper noe.

På billigrestauranter som bensinstasjon eller Mac'ern kjøper jeg ting som er ferdig laget, særlig hvis det ser ut til å være mye å gjøre på jobb den dagen.

Når det gjelder bilverksteder, er jeg desverre ikke i stand til å gjøre så mange reparasjoner selv.

Det er ikke galt å la bilverkstedet fikse bilen. Langt ifra.

Men man kan jo være grei med mekanikeren, f.eks. ved å VASKE kjerra før man leverer den inn. Så blir jobben deres triveligere. Å ta seg tid til å forklare problemet sparer dem også for mye tid og feilsøking.

Lenke til kommentar

Men man kan jo være grei med mekanikeren, f.eks. ved å VASKE kjerra før man leverer den inn. Så blir jobben deres triveligere. Å ta seg tid til å forklare problemet sparer dem også for mye tid og feilsøking.

Jeg tar meg god tid til å tenke ut hva jeg skal ha før jeg skal til kassa, jeg presenterer det på en god og tydelig måte, og jeg har pengene/kortet klare til umiddelbar betaling når orderen er mottatt.

Men jeg bestiller fortsatt det jeg har lyst på, og når jeg leverer inn bilen, så gjør jeg det for å få fikset det som er galt, ikke for å sjekke lufttrykk fordi det er lettere.

Lenke til kommentar

Dere som absolutt skal ta hensyn til hva dere bestiller, tar dere hensyn til andre i serviceyrker?

F.eks hvis du skal ta buss og det er ingen andre på bussholdeplassen, går du da til neste stopp så sjæføren kan spare seg en stopp? Betaler du kun med kort, eller med kontanter så ansatt må styre med veksel? Kjøper du kun pils på byen, eller må ansatte styre med å blande drinker? Er du innom butikken noen gang for å kjøpe kun unødvendige ting, som snop eller brus? Har du lært deg å fikse det som er mulig på din egen bil, eller drar du på verksted? osv osv.

1: Noen ganger, dersom jeg har tid.

Dersom bussen er stappfull, tar jeg ofte neste eller går.

2: Jeg forsøker å aldri betale med bare kronestykker og femtiøringer på bussen -- de putter jeg på telleautomater i banker -- og jeg har busskort.

I tillegg forsøker jeg å finne fram riktig veksel FØR jeg går på bussen, og dersom jeg uten å tenke meg om gir bussjåføren noe som han får problemer med å veksle, sjekker jeg om jeg har annen veksel eller om dem jeg reiser med kan veksle.

3: Jeg kjøper bare kompliserte drinker om det ikke er mye trafikk i baren, og jeg tvinger ingen (uerfarne) til å åpne nye flasker eller gjennomgå ekstra komplisert arbeid DERSOM kundepresset er høyt -- jeg spør om det blir for mye bry, om det er mye trafikk og jeg (uten å tenke meg om) har bedt om en vare som tilsynelatende kommer til å ta lang tid å lage. Da blir den ansatte mer avslappet, og mer motivert -- og vil sansynligvis gi deg det du vil ha SAMTIDIG som dagen til den ansatte blir litt bedre.

I tillegg kan jeg eventuelt ombestille slik at de ANDRE KUNDENE får raskere betjening.

(Nesten ingen ansatte vil inrømme at de blir brydd, men man kan lett se om de blir brydd, ved å se på ansiktet deres når du spør dem om bestillingen din er til mye bry.)

4: Dersom det er mye trafikk i butikken, eller det er nær stengetid, unnlater jeg å gå i butikken.

Dersom jeg begynner på en ny eske av en vare, river jeg av lokket slik som de andre eskene av samme type.

Dersom jeg begynner på ett nytt lag med brus i en palle, tar jeg av "lokket" og setter den ved siden om mulig.

5: Jeg tar bussen, sykler eller løper.

Til sist:

De ansatte er ansatt for å gjøre et arbeid.

Under NORMALE/rolige omstendigheter har jeg ingen betenkligheter med å FORVENTE (men jeg KREVER ikke) å kunne kjøpe hva som helst, så lenge det ikke fører til unødvendig mye arbeid for den ansatte.

Unødvendig her blir definert som å få den ansatte til å gjøre ekstraordinært tungt eller psykisk påkjennende arbeid.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg føler faktisk at jeg ble inspirert av deg, Red Frosthaven. Jeg anser meg selv som en moderat kunde, men jeg skal bli flinkere og snillere med ansatte.

(Jeg skal likevel ha en stor hamburger uten salat, dressing og agurk, da. Ikke faen om jeg skal spise mat jeg ikke liker kun fordi den ansatte ikke gidder å gjøre en ordentlig jobb.)

Lenke til kommentar

Jeg tar meg god tid til å tenke ut hva jeg skal ha før jeg skal til kassa, jeg presenterer det på en god og tydelig måte, og jeg har pengene/kortet klare til umiddelbar betaling når orderen er mottatt.

Word på den... Folk som bestiller, for så å løfte prada-bagen opp på disken for å bruke 5 minutter på å leite etter lommeboka er faen meg det verste som finnes

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til å gjøre selger noen stor tjeneste, eks. ved å tipse (mer enn normalt i utlandet) eller bidra til at de får sin provisjon. Salgsprovisjon er eksempelvis viktig i USA. Der blir du gjerne bedt om å oppgi navnet til personen som hjalp deg. Husker jeg det? Nei. Jeg er der utelukkende for å kjøpe, ikke gjøre noen en tjeneste.

Endret av cmptrwlt
Lenke til kommentar

Ser ikke noen grunn til å gjøre selger noen stor tjeneste, eks. ved å tipse (mer enn normalt i utlandet) eller bidra til at de får sin provisjon. Salgsprovisjon er eksempelvis viktig i USA. Der blir du gjerne bedt om å oppgi navnet til personen som hjalp deg. Husker jeg det? Nei. Jeg er der utelukkende for å kjøpe, ikke gjøre noen en tjeneste.

Som alle store filosofer fra alle kulturer har sagt:

Gjør mot andre, det du vil at andre skal gjøre mot deg selv.

Derfor er ikke jeg kynisk, kald, upersonlig og krevende ovenfor andre mennesker.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper det jeg vil ha, fordi det er det jeg vil ha. Det jeg derimot er påpasselig med er at jeg lar de ansatte gjøre jobben sin. Jeg kan virke kald, men om jeg vil ha noe er det det jeg vil ha, ikke noe annet. Jeg bestiller aldri noe annet bare for å være snill med den som er på jobb, det er deres jobb, de er der for at jeg skal få bestille det jeg ønsker å bestille, da må de bare godta det.

Jeg forventer heller ikke at de som f.eks kommer i restauranten når jeg er på jobb bestiller noe lett for at det skal passe for meg og kokken siden der er flere som har bestilt og venter på maten, da får jeg heller springe litt ekstra. Litt brød, godt smør og tilbud om en avis å lese mens man venter så har man lett kjøpt seg 10 til 15 minutter før gjesten begynner å skorte litt å ventetiden. Har oftest ansvaret for restaurant, sentralbord og resepsjon samtidig på lavsesongen og er der en konferanse i tilegg blir det ekstra springing.

Jeg synes det er viktig at man har litt tålmodighet når man er å handler, men jeg synes og det er viktig at folk får kjøpe det de ønsker, uten at de føler at de må ta hensyn til de ansatte. De ansatte er trossalt ansatt for å gjøre en jobb, og da må de forvente at de skal gjøre denne jobben, uansatt hvor mye der er å gjøre. Som jeg har sagt før, i servicebransjen kan det bli mye stress og jag, det må man bare leve med. Tåler man det ikke får man finne seg en annen jobb.

Lenke til kommentar

Jeg bestiller aldri noe annet bare for å være snill med den som er på jobb, det er deres jobb, de er der for at jeg skal få bestille det jeg ønsker å bestille, da må de bare godta det.

Helt enig! Når jeg skal spise en plass, om det er på Mc Donalds eller en restaurant, så bestiller jeg bare utifra det jeg selv vil ha. De som driver stedet bør ikke tilby noe som de ikke kan servere!

Lenke til kommentar

Må bare nevne en episode jeg hadde tidligere i sommer. Da jeg skulle ned på spar/post i butikk og hente ei pakke fra komplett. Det begynte å nærme seg stenge tid(21:00). Jeg sjekka for sikkerhets skyld stengetider på nett før jeg dro, både posten sine sider og spar sine sider sa at det var oppe til 21:00 så jeg var i go tro da jeg gikk inn der sånn ca 20:45. stilte meg ved disken, så kom en fjott som jobba der bort å fortalte meg at dem måtte stenge posten klokka 20:30 sånn at dem rakk å stenge butikken klokka 21:00. praksisen med å stenge tidligere er i grunn i orden for meg, så lenge det er opplyst om det og ikke at det bare virker som en lat fjott som vil fortest mulig hjem og derfor ikke gidder å gjøre jobben sin. sendt mail til butikksjefen der jeg klagde på det med dårlig opplysning av stenging, ikke fått svar på den da.

Lenke til kommentar

Vi har også post i butikk, men posten skal da være åpen så lenge butikken er åpen - det er jo noe av det som skal være fordelen med hele opplegget! Vi stenger ikke posten før vi låser dørene. Og det er ikke noe problem å bli ferdig med alt av oppgjør(kassene, posten og tippinga) og vasking innen en halvtime etter stengetid. Som butikkmedarbeider kan en ikke regne med å være ferdig i det minutte en stenger.

Hvis butikksjefen ikke beklager seg og endrer rutiner, får du sende klage til posten. :)

Endret av bazukh
Lenke til kommentar

Ikke for å kaste bensin på bålet men dette argumentet har jeg sett i hundre forskjellige formuleringer i denne tråden:

De som driver stedet bør ikke tilby noe som de ikke kan servere!

Husk at det er representanter for et multinasjonalt selskap som henger opp menyen kundene ser.

De ansatte skal prøve å henge med etter beste evne, men de har aldri anerkjent menyen som sjefen har hengt opp.

Altså: Den som har hengt opp den omfattende menyen, og de som liksom skal rekke å faktisk lage maten, er to forskjelige personer.

Det blir HELT FEIL å se på hele sjappa som en "enhet".

Krevende overordnede er ikke noe nytt, heller ikke i denne bransjen.

Men nå vet dere at de som lover mye, og de som sliter veldig for å innfri, er to forskjellige personer.

Et vanlig triks som mange av mine kolleger brukte på min j**lig travle bensinstasjon, var å ta inn skiltet utenfor der det var bilde av en hamburger.

Ja, de laget hamburger om noen ba om en. Men de ønsket ikke å MINNE kundene på at hamburger var tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Men da må man fortelle at det er for lite folk på jobb, og spørre om det kanskje skal ansettes noen flere hvis det ikke er nok tilgjengelig!

Hvis sjefen nekter å ta slike ting til seg, kan du jo bare slutte, og finne en annen jobb. Hvis nok folk slutter, og ingen har lyst til å jobbe der lengre, bør det jo til slutt gå opp ett lys for sjefen.. :yes:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg gjentar. Om du signerer kontrakt med McDonalds om at du skal jobbe der som burgerboy, så skal du også uten å nøle eller klage lage det som står på menyen de har, uansett om det er i USA eller i Norge den menyen er utviklet. Og igjen, liker du ikke det konseptet, slutt.

Når jeg er på jobb i en bowlinghall, så er det alltid noen som skal ha en bane vi har konstant feil på. Må gå til maskinrommet for å slå den på, og den stopper hvert 5 minutt. Men jeg fikser den. Jeg spør ikke om de vil flytte bane før det blir YTTERST nødvendig, selv om jeg springer veggimellom for å holde banen igang.

Lenke til kommentar

Kunne aldri falt meg inn, har jobbet med flere forskjellige service yrker. Jeg får betalt for å gjøre jobben min, kan ikke begynne klage fordi folk vil ha det jeg får betalt for å gjøre. Hva som tar lengre tid eller ikke spiller liten rolle. Du får betalt for jobben uansett, slutt med sytinga.

Det jeg derimot gjør er å betale for det meste med kort såfremt jeg er i Norge. Enklere for meg og selgeren.

Endret av Dammed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...