Populært innlegg Bear^ Skrevet 21. juli 2010 Populært innlegg Del Skrevet 21. juli 2010 Etter å ha lest litt her i tråden blir jeg litt skremt over holdningene til enkelte og deres irirtasjon av det som er banale saker sett fra servicebransjens perspektiv. Det som slår meg mest er at det er oftest de som jobber på bensinstasjon og hurtigmat plassene som syter (ja bruker dette ordet for det passer best) mest over "for mye å gjøre". Så man må gjøre flere ting samtidig, føler at man så vidt har nesen over vannet, springer frem og tilbake hele tiden mens man gjør 10 ting samtidig? Velkommen til virkeligheten, servicebransjen er ikke A4, det er ikke forutsigbart og rett frem. Den er uforutsigbar, og et helvette om man ikke er forberedt. Bedømt ut fra denne tråden og enkeltes holdninger må jeg nesten være unik. Joda, jeg blir frustrert over enkelte kunder og litt irritert over enkelts oppførsel, men det er et fåtall av dem, og de får bare være der. Jeg er ansatt for å yte service (selv om jeg og sier ifra om folk er frekk mot meg, jeg får betalt for å yte service, ikke for å være noens punching ball) og det er det jeg gjør. Jeg har yrkes stolthet og, og tar jobben min seriøst. Den kunden som kommer inn på hotellet mitt skal føle at det var verd pengene. Som en gjest sa til meg så ærlig, vi hadde små rom, stive priser og ingen fasiliteter som treningsrom eller betal TV, men vi hadde byens desidert beste service og det gjorde oss bedre enn t.o.m mange storby hoteller med alt av fasiliteter. Det er slike tilbakemeldinger som gjør det verd for meg, og som gjør at jeg gjør hva jeg kan for å møte gjestene mine på så gode premisser som mulig. De betaler lønna mi til syvende og sist, så uten dem har jeg ingen jobb. Ingen jobb, ingen penger. Og jeg trenger penger, så ergo veien til penger er å yte god service. Om en kunde ber om noe som nesten er helt umulig, er det bare å rulle opp ermene og sette i gang. Det er mye rart man må gjøre, men fytte rakkern det er mye rart man får til og som man ikke viste engang man kunne klare. Her en dag fant jeg ut at det er faktisk fantastisk lett å bryte seg inn i disse plast koffertene som skal være så sikre. Med google, et flatt skrujern og litt makt så fikk jeg opp kofferten for gjesten. I tilegg kjørte jeg gjesten ned på Europris, geleiden henne gjennom butikken for å finne en brukbar reserverkoffert til hun kom seg hjem og kjørte henne tilbake til hotellet. Morsomt, og innbringende, 250 kr i tips for en jobb som tok 15 minutter. Irriterer meg grønn vær gang jeg kommer inn på en bensinstasjon for å f.eks kjøpe pære til bilen min og der står en grønnskolling og ser sur ut bak disken. Ikke er han imøtekommende, smiler, eller villig til å hjelpe. Bare sukker tungt, sier nei, og ignorerer meg. Blir lyn forbannet av slikt, det er ikke jeg som har bedt dere om å jobbe der og det er ingen som tvinger dere. Om dere ikke aner hva service er kan dere like godt få dere jobb på NAV eller noen andre statlige ledd, hvor det å være sur å lite hjelpsom er påkrevd. 18 Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Må bare si det er i grunn ganske episk at du har startet akkurat samme tråd på KG. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Hvordan var reaksjonen der? Og link? Lenke til kommentar
Bonna86 Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) Bør kunder ta hensyn til ansatte når de bestiller? Endret 21. juli 2010 av yvonne2 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Tipper en person som har lest innleggene her har kopiert dem inn. Litt mistenkelig at både trådstarter og mannen med ljåen skriver ordrett det samme. Lenke til kommentar
Dkdaffy Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Jeg ser på megselv som en trivelig kunde, jeg smiler når jeg handler, er høfflig og hyggelig, betaler det jeg skal, og prøver å være til minst mulig bry. Om dette er forgjeves om jeg bestemmer meg for å ta en quarterpounder, og derfor blir stemplet som en drittsekk-kunde så må jeg ærlig talt si jeg føler meg rimelig hjelpesløs. Jeg drar ikke på restaurant for å spise det de føler for å fore meg med. Som endel før meg har sagt så tror jeg rett og slett ikke service yrke er noe for trådstarter i det hele tatt, det at du "ikke kan bli ingienør eller taxisjåfør"(som forresten er fullt mulig bare du gidder) betyr ikke at du er tvunget til å ta en service-relatert jobb. 1 Lenke til kommentar
Opptatt Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Begynte å jobbe på McDonalds for et par måneder siden. Står for det meste på kjøkkenet og lager hamburgere, noe som er en grei sak i seg selv. Men er det en ting som kan gjøre en forbanna, er når det kommer store mannfolk som skal ha BigTasty/QuarterPounder/McFeast, og ikke en vanlig 100g cheesburger som vi kan lage 10 av på samme brettet. NEIDA -_- Her må det lages 1 og 1! og alt dette når det står 7 dobble cheesburgere på ventelista og 2 skal være plain og en med ekstra agurk. Hehe, poenget er folkens, ikke kjøp annet en bigmac ^^ Helt enig. Jeg jobber på bensinstasjon, og vi har alltid et godt utvalg pølser og rollerburgere ferdig. Men så kommer det selvfølgelig inn en kar med skikkelig mage og skal ha to store doble hamburgere med bacon. Fy faen, da klikker det inni meg! Hamburgermaskinen vår har en kapasitet på én burger om gangen, og bruker ca 5-6 minutter på å steke en burger. Så skal jo alt annet gjøres klart og tilberedes også, så kunden må fint vente en halvtime på burgerene, mens jeg må løpe fram og tilbake for å betjene kunder og steke hamburgere samtidig. Han blir selvfølgelig irritert over å måtte vente så lenge, og de andre kundene blir irritert fordi jeg ikke betjener dem fort nok. Og så er det smitteeffekten også, da. Når først én kunde skal ha hamburger, er det garantert noen andre som også skal ha. Og når det er fullt i kunder og kun jeg som er på vakt, så blir dette så hektisk at jeg føler kundene tror vi er maskiner som skal klare alt samtidig. Nei, jeg er så lei den hamburgermaskinen at det er til å spy av. Har bare så sinnsykt lyst å svare de som skal ha burger med "Nei, det får du ikke". Svaret på spørsmålet "Bør kunder ta hensyn til ansatte når de bestiller?" er i hvertfall JAAAAA! Vi er bare mennesker, vi også. Uansett, takk for å få utløp for en god del frustrasjon Er godt fornøyt med jobben bortsett fra hamburgermaksinen :/ At det var hvafornoe? Håper for din del at det der var ironisk ment, men slik jeg leste det, var det ikke det. Hva er viktigst for deg? At du får en blid og fornøyd kunde, og at du gjør dagen litt lysere for den personen? Hvis flere er som deg, så er det ikke rart at noen her har dårlig inntrykk av bensinstasjonsansatte. Har selv erfart at noen ikke bryr seg, men kollegaene mine er stort sett veldig opptatt av å gjøre en god jobb. Men sommervikarer er ofte mer slurvete, og mindre opptatt av å gjøre en god jobb. De er der bare for å få pengene. Det får de jo uansett, og den jobben skal de ikke ha så lenge, så de er ikke avhengige av å gjøre en god jobb, for de har ikke tenkt å ha den lenge uansett... Håper de som tenker sånn, kan gå litt i seg selv. Du er der for å betjene kundene dine, det andre får bare vente til du har tid. Og du skal jo uansett stå der, så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det, og gjøre noen andres dag litt bedre med det samme? Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 Får håpe at trådstarter og hans meningsfeller ikke kommer til å oppleve en virkelig stressende situasjon noen gang. Er stygt redd for at det ville betydd slutten for vedkommende. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Uansett årsak, så er faktum at vi de siste 50 årene har gått fra å være gjennomsnittlig, til at..: Vi har de dårligste kjøttmarkedene i verden. Vi har de dårligste ostemarkedene i verden. Vi har de dårligste brødmarkedene i verden. Vi har det dårligste utvalget i butikkene i hele verden. Vi har de dyreste elektrovarehandlene i verden. Vi har de dårligste fiskemarkedene i verden. Vi har sansynligvis det dårligste utvalget av detaljhandler i vesten. Forbrukerene i Norge er nærmest hjernedøde. og utenlandserfaringen er pakketurer til syden? 1 Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Uansett årsak, så er faktum at vi de siste 50 årene har gått fra å være gjennomsnittlig, til at..:Vi har de dårligste kjøttmarkedene i verden. Vi har de dårligste ostemarkedene i verden. Vi har de dårligste brødmarkedene i verden. Vi har det dårligste utvalget i butikkene i hele verden. Vi har de dyreste elektrovarehandlene i verden. Vi har de dårligste fiskemarkedene i verden. Vi har sansynligvis det dårligste utvalget av detaljhandler i vesten. Siden alt det her er stikk motsatt resultat av alle publiserte undersøkelser jeg har sett ville det være flott om du kunne gi meg navnet på hvor disse faktaene ble publisert. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Uansett årsak, så er faktum at vi de siste 50 årene har gått fra å være gjennomsnittlig, til at..:Vi har de dårligste kjøttmarkedene i verden. Vi har de dårligste ostemarkedene i verden. Vi har de dårligste brødmarkedene i verden. Vi har det dårligste utvalget i butikkene i hele verden. Vi har de dyreste elektrovarehandlene i verden. Vi har de dårligste fiskemarkedene i verden. Vi har sansynligvis det dårligste utvalget av detaljhandler i vesten. Siden alt det her er stikk motsatt resultat av alle publiserte undersøkelser jeg har sett ville det være flott om du kunne gi meg navnet på hvor disse faktaene ble publisert. Stikk motsatt er det ikke. Norge er ikke best på disse områdene. F.eks. er Norge svak på kjøtt som er både dyrt og utvalget er lite. Men Norge har helt klart ikke de dårligste fiskemarkedene i verden. Men ja det er overdrevet til de grader. Men stikk motsatt er det ikke. Endret 22. juli 2010 av Camlon Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 (endret) Det er så lett å se hvem som har opplevd høyt stressnivå på arbeidsplassen sin, og hvem som ikke har gjort det. Jeg jobbet på en barneskole for noen år siden, så jeg kan dette med stress. La oss starte med skolemelken og yoghurten. Det er jo klart at alle barna har krav på melk, men har noen tenkt på hvordan de skal få den? Vi hadde helmelk, lettmelk, skummet melk og jordbærmelk, i tillegg til å selge yoghurt. Selv om jeg var i full jobb på kontoret måtte jeg legge ifra meg det jeg holdt på meg (eller gå ut av et møte tidlig) for å legge melken i kurvene til hver klasse. Når det er ti klasser blir det fort mye slit, og jeg skulle jo ha lunch når sistemann hadde hentet kurven. I tillegg var det jo alle idi... barna som skulle ha yoghurt. De måtte først til kontoret for å kjøpe et klippekort (så vi fikk beholde pengene der) og så velge ut yoghurten fra kjøleskapet. Problemet var at alle måtte ha hvert sitt klippekort, så ofte kom femti, seksti stk på en gang og skulle ha yoghurt. Så finner en fjott ut at han skal dra kontakten ut av kjøleskapet med melken før han drar hjem fredag. Da vi kommer på jobb mandagsmorgen er melken blitt sur, så den kan jo ikke leveres ut til ungene. Men de har jo fortsatt krav på melk, så hva gjør man? (dette skjedde altfor ofte... Til slutt gadd vi (dvs jeg) ikke kjøpe mer melk på butikken, men lot ungene ta konsekvensen av å dra ut kontakten og lot dem gå tørste. Kontakten ble værende i ganske lenge etter det.) Bestiller man all melken alle ungene har bestilt vil man ha altfor mye, fordi noen bestandig er borte fra skolen av en eller annen grunn. Derfor bestiller man alltid for lite, men da kan vi risikere å slippe opp for en type melk? Hva gjør man da? Jobben på kontoret ventet etterpå, og det var ofte like stressende. Jeg var ofte midt i en arbeidsoppgave som ikke kunne vente da noen kom inn på kontoret med enda en ting jeg måtte gjøre som ikke kunne vente. (og gjerne enda en.) Selv om jeg teknisk sett jobbet fra 8 til 3 hendte det stadig at jeg var på jobb halv åtte og gikk hjem i firetida, og fortsatt var jeg ikke ferdig på jobb. Men til tross for alt dette jobbet jeg der i to år og hadde èn sykedag, og det pga GTA: San Andreas. Jobben var stressende som faen, men jeg elsket å jobbe der. Stress var bare morsomt. Endret 22. juli 2010 av vikingkylling 2 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Bør kunder ta hensyn til ansatte når de bestiller? Tja. Ikke mer hensyn enn hva du gjør med andre personer. Stikker jeg til McDonalds, vil jeg ha noe. Jeg titter på plakaten, jeg ser noe jeg "liker", og så bestiller jeg det. Går jeg i butikken og ser at de er tom for Sjokolademelk, tenker ikke jeg "skit au, de har sikkert andre ting å gjøre på". Da går jeg til kassa og spør "unnskyld, men har dere mer sjokolademelk? Det er tomt i hylla, nemlig". De er jo der for å gjøre en jobb, nemlig å servere meg hva jeg vil ha. Greit, kommer jeg 4 minutter før stengetid og ønsker meg en super-duper-whooper-cholestrol-killer med mega-size fries ved siden av, skjønner jeg at det kan bli problematisk. Men i vanlig åpningstid? Nei. Så må jeg bare nevne det at, du vil aldri finne meg i en fastfood-restaurant som McDonalds/Burger King. Jeg har tross alt litt smak... Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Litt off-topic, men jeg var innom butikken og handlet, Alle tre kassene var åpne og minst syv, åtte personer i kø bak hver eneste kasse. Kjerringa foran meg ventet helt til kassedamen hadde talt opp alle varene, og da først satte hun vesken på samlebåndet og begynte å lete etter pengboken sin. Da hun fant den hoppet hun elegant over bankkortet og begynte å telle fram småmynter. Nå snakker vi bare femti, seksi spenn, men å ta frem noen tikroner og en drøss enkroner? Jeg tror ikke poenget er at kunder bør respektere de ansatte, men at kunder og de ansatte må respektere hverandre. Uten kunder har de ansatte ikke jobb, og uten ansatte har ikke kundene en butikk. Lenke til kommentar
TechTiger Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Haha, småmynt-damer er jo klassiske. Ellers hater jeg selv å ha småmynt i lommeboka, den blir så tykk av det. Derfor prøver jeg å bruke det mest mulig opp før jeg tyr til kortet. Men jeg klarer da å finne frem pengene mens kassapersonen piper inn varene mine. Hva annet er det å gjøre mens man venter? Bare stå å se på? Man vet da hva det man kjøper koster... Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 Begynte å jobbe på McDonalds for et par måneder siden. Står for det meste på kjøkkenet og lager hamburgere, noe som er en grei sak i seg selv. Men er det en ting som kan gjøre en forbanna, er når det kommer store mannfolk som skal ha BigTasty/QuarterPounder/McFeast, og ikke en vanlig 100g cheesburger som vi kan lage 10 av på samme brettet. NEIDA -_- Her må det lages 1 og 1! og alt dette når det står 7 dobble cheesburgere på ventelista og 2 skal være plain og en med ekstra agurk. Hehe, poenget er folkens, ikke kjøp annet en bigmac ^^ Men for helvete - det er da ikke MIN feil at den eneste "maten" dere lager som faktisk er spiselig er BigTasty? Om dere er underbemannet er dette noe dere bør ta opp med sjefen, istedenfor å bli sur på kunder som bestiller en vare dere selger, nemlig fôr. Om det er for vanskelig for dere å lage disse burgerne, så fjern de fra menyen. Forøvrig, Statoil lager betydelig bedrer burgere enn dere uansett, så du skal slippe å ha meg som kunde Lenke til kommentar
chokke Skrevet 24. juli 2010 Del Skrevet 24. juli 2010 (endret) Bør kunder ta hensyn til ansatte når de bestiller? Tja. Ikke mer hensyn enn hva du gjør med andre personer. Stikker jeg til McDonalds, vil jeg ha noe. Jeg titter på plakaten, jeg ser noe jeg "liker", og så bestiller jeg det. Går jeg i butikken og ser at de er tom for Sjokolademelk, tenker ikke jeg "skit au, de har sikkert andre ting å gjøre på". Da går jeg til kassa og spør "unnskyld, men har dere mer sjokolademelk? Det er tomt i hylla, nemlig". estaurant som McDonalds/Burger King. Jeg har tross alt litt smak... Gjør det samme. Så sjekker de bakrommet, og vips, der hadde de jo. Hvor mye skal vi betalende kunder finne oss i? Jeg driter da i om du har pms eller er bakfull der du sitter. Jeg som kunde skal ha ditt og datt, da forventer jeg at du kan gi meg ditt og datt, eller gi meg råd om hva jeg skal kjøpe utifra mine krav, eventuelt komme med tilsvarende anbefalinger. Jeg er ingen ubehagelig kunde, selvom jeg kanskje ikke er A4 eksemplarisk person så er ikke min jobb å gjøre din dag kjip. Jeg har en plan om å kjøpe en bukse/bil/kamera eller whatever, og du som jobber i butikken burde vite nogenlunde hva jeg søker, og ikke bli oppgitt fordi jegi kke har satt meg inn i de 1240000 standarende som finnes, og diverse termer som blir brukt av fagfolk. Jeg er nemlig ingen fagperson, jeg er ikke ute etter å få en liste med forkortelser som for alt jeg vet er humbug, men heller en grunnleggende (trenger ikke være dyp engang) om hva de forskjellige er uten at jeg føler at jeg sløser tida di og er en byrde for deg. Greit nok, du er kanskje, jeg er kanskje en sær person, alt jeg ber om er at jeg blir tatt vel imot, og får inntrykk av at jeg gjør deg en tjeneste og ikke sløser din tid hvor du kan sosialisere med andre ansatte. Det er faktisk ikke enkelt å vite om du skal ha kortet mitt bak disken, om jeg skal putte den inn, om jeg skal begynne å pakke tingene mine med en gang, eller vise deg respekt ved å vente foran kortautomaten og møte blikket ditt når du ser opp for å vise at jeg respekterer din jobb og at du respekterer meg som kunde. I tillegg når jeg leser i (en tråd, gjett) at kunder er så dumme og spør elektroforetninger om de selger vaskemiddel og whatnot og nærmest gjør narr av de i samme innlegg blir jeg som kunde oppgitt. Jeg finner jo elektronikk på Rema 1000, alt mulig rart på andre steder, så hvorfor skal ikke større kjeder selge produkter som kan brukes på varene sine? Det virker for meg naturlig å kjøpe Nespresso-kaffe til min Nespresso-maskin der en kan kjøpe den (som forøvrig ikke var tilfelle, siden de hadde egen butikk). Okei, innlegget ble rotete, se på det som en utblåsning av meg som en kunde og hvilke inntrykk jeg bygger meg opp av når det gjelder diverse tråder og personlig erfaring. Endret 24. juli 2010 av chokke 2 Lenke til kommentar
Arinomi Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Denne tråden er faenmeg det verste jeg har sett. Velkommen til arbeidslivet, dere kommer ikke til å overleve med en slik holdning til service og kunder. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå