Gå til innhold

lyst til å lære meg Javascript.

Anbefalte innlegg

Lær deg grunleggende Html og php først, før du tar et steg opp. Du kan ikke lære alt på engang.

Jeg kan allerede grunnlegende HTML og CSS, hva skal jeg velge mellom nå? php ELLER Javascript?

kan jeg få se noe d har laget med din grunleggende html og css?

Jada, men har en mmisslikket webside, jeg kan vise deg, bare ta den om du vil, uansett har jeg aldri gjennomført det ferdig. + ikke tro at det er det eneste i HTML og css, jeg kan

Endret av -.Extremelearner.-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og bare så det er sagt, ikke tenk at du må huske en hver funksjon og åssen denne funksjonen brukes, det hender ofte at jeg må ty til google for og finne ut navnet på en funksjon, eller åssen den fungerer. Jeg har holdt på med PHP lenge, men jeg kan ikke alt utenatt av den grunnen :)

Og hvis du får en feilmelding, ikke rush til forumet og spør "Hva er galt?!??!". Prøv og løs det selv, da vil du tjene mye mye mer på det en om vi bare gir deg svarene ;) Hvis du ikke klarer det så skal vi selvfølgelig gjøre vårt for og hjelpe.

Edit: Njeee...vil nå ikke akkurat si du kan HTML og CSS av den grunnen. Du har mye igjen og lære. på HTML delen så mangler du DOCTYPE på toppen, <div> etter <ul>...Helt feil. Du skal bruke <ul class="Navigation">. CSSen er ikke ferdig engang, det der er hva jeg vil kalle en tidlig sketch for og ha en basic ramme og jobbe med. Du har jo ikke styla i farger som matcher (Colorpicker. google it). <a> taggen din er standard, det ser jo helt forferdlig ut :p Jeg kunne fortsatt i en evighet. Tror jeg bare skal si som de andre: Gå tilbake til HTML læringa de, tro meg. Du vil få bruk for den :)

Endret av TheRealL
Lenke til kommentar

Og bare så det er sagt, ikke tenk at du må huske en hver funksjon og åssen denne funksjonen brukes, det hender ofte at jeg må ty til google for og finne ut navnet på en funksjon, eller åssen den fungerer. Jeg har holdt på med PHP lenge, men jeg kan ikke alt utenatt av den grunnen :)

Og hvis du får en feilmelding, ikke rush til forumet og spør "Hva er galt?!??!". Prøv og løs det selv, da vil du tjene mye mye mer på det en om vi bare gir deg svarene ;) Hvis du ikke klarer det så skal vi selvfølgelig gjøre vårt for og hjelpe.

loool, ok

edit: tilbake

Endret av -.Extremelearner.-
Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil om at du kan grunnleggende HTML og CSS, siden du senest igår spurte om hva span var - og dagen før der igjen var det div du trengte hjelp til..

1: Lær deg først HTML (eller kanskje heller XHTML?) grundig.

2: Også CSS

3: Også f.eks. PHP

4: Også SQL

5: Webhotell,- og scriptsikkerhet, .htaccess, filrettigheter o.s.v.

6: Også JavaScript

7: Også eventuelt Flash, kanskje?

Alt dette vil ta deg minst et år, du lærer ikke alt kun på en uke etter å ha sittet og knattet litt, det tar tid!

Og hvis du sliter med å lese engelsk, da skaffer du deg bare gode bøker på norsk - og så er det bare å sette igang. Og bruk gjerne Google, istedet for å spørre om hver minste ting.

Det er ikke meningen å hakke på deg, men jeg har lest gjennom ganske mange av trådene du har lagd til nå, og du virker veldig utålmodig. Du tar deg ikke tid til å verken utforske sider du får lenker til, eller enkle eksempler som viser hvordan noe fungerer.

Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil om at du kan grunnleggende HTML og CSS, siden du senest igår spurte om hva span var - og dagen før der igjen var det div du trengte hjelp til..

1: Lær deg først HTML (eller kanskje heller XHTML?) grundig.

2: Også CSS

3: Også f.eks. PHP

4: Også SQL

5: Webhotell,- og scriptsikkerhet, .htaccess, filrettigheter o.s.v.

6: Også JavaScript

7: Også eventuelt Flash, kanskje?

Alt dette vil ta deg minst et år, du lærer ikke alt kun på en uke etter å ha sittet og knattet litt, det tar tid!

Og hvis du sliter med å lese engelsk, da skaffer du deg bare gode bøker på norsk - og så er det bare å sette igang. Og bruk gjerne Google, istedet for å spørre om hver minste ting.

Det er ikke meningen å hakke på deg, men jeg har lest gjennom ganske mange av trådene du har lagd til nå, og du virker veldig utålmodig. Du tar deg ikke tid til å verken utforske sider du får lenker til, eller enkle eksempler som viser hvordan noe fungerer.

Ok, ok, hva mener du "å lære seg HTML grundig er" hvor mye må jeg lære meg HTML for at det skal være grundig? :ermm:

Lenke til kommentar

Tja, du burde kunne alle taggene utennat og hva de gjør.

feks:

body, html, p, a, b, strong, i, u, ul, li, ol, div, strong, img, doctype, input, form etc.

Du burde også vite om alle de viktigste atributtene (norsk ord for dette anyone?) til de ulike taggene, feks

a:

href

onclick

style

class

id

img:

alt

class

onclick

style

og hva de gjør selvfølgelig.

Eksempler på tilstreklig HTML kunnskap er når du kan lage nettsider som ser profisjonnele ut. Feks Hardware.no ser proft ut. Nå burker Hardware.no en god blanding av HTML og CSS for og se slik ut, men i min verden så kan du ikke HTML og CSS før du kan lage noe som ser proft ut ;)

Lenke til kommentar

Jeg skal ærlig si jeg husker ikke alle tag'ene i hodet - så jeg har et lite dokument, med f.eks hvordan doctype skal skrives - det er noe jeg aldri husker.

Les på w3schools.com , Så og si alt står der.

Ok, skal forsette litt med css før jeg går på PHP.

Lenke til kommentar

Jeg kan alle de taggene untatt OL, eller hva det nå er, men få se en proff hjemmeside som du har laget.

Okay Mr. Kjepphøy ;)

http://www.thereall.com

http://www.hospital-entrepreneur.com

http://app.jottza.com (Prosjekt som jeg jobbet med før)

http://www.webcodebase.com

http://chriskiichi.blogg.no

Trenger du fler så er det bare og spør. Hvis ikke, så kan du jo se at jeg er veldig aktiv på PHP forumet. Og jeg har peiling på hva jeg snakker om :)

Lenke til kommentar

Jeg kan alle de taggene untatt OL, eller hva det nå er, men få se en proff hjemmeside som du har laget.

Okay Mr. Kjepphøy ;)

http://www.thereall.com

http://www.hospital-entrepreneur.com

http://app.jottza.com (Prosjekt som jeg jobbet med før)

http://www.webcodebase.com

http://chriskiichi.blogg.no

Trenger du fler så er det bare og spør. Hvis ikke, så kan du jo se at jeg er veldig aktiv på PHP forumet. Og jeg har peiling på hva jeg snakker om :)

Wow, er designet laget med HTML OG CSS?? det tror jeg ikke på.

+ Det spillet ditt hospital...funker ikke å registere seg :ohmy:

Lenke til kommentar

HTML og CSS er kun for struktur og innhold (tekst, bilder, andre elementer og posisjonering av disse). Selve bildene kan man ikke lage i HTML, dette er egne filer som HTML-koden (evt. CSS) inneholder referanser til slik at de kan posisjoneres på siden - ved hjelp av HTML og CSS. Som innlegget over meg poengterer: hvordan ville du ellers laget en webside?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Du vil høyst sannsynlig ikke lære noe merkverdig med mindre du gjør om stilen din litt. Til nå har du spurt om så å si alt uten å ta initiativet for å finne ut ting selv. Dette er en veldig dårlig egenskap når man er en programmerer.

Jeg vil råde deg til å lære deg å bruke Google effektivt før du starter med andre språk.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar

Jeg vil råde deg til å lære deg å bruke Google effektivt før du starter med andre språk.

Dette er viktig. Det er mange kloke hoder her inne som mer enn gjerne hjelper deg med det du lurer på, men stiller du samme spørsmål om og om igjen, gjerne spørsmål som besvares i de første fem treffene på Google, da mister folk raskt interessen for å hjelpe. Det er lov å være usikker på ting, men det er viktig at du klarer å bidra litt selv for å finne svarene.

En ting du også må være klar over, du som sliter litt med å velge hvilke språk du skal lære deg: det er ikke slik at man kan lage en god hjemmeside i enten HTML eller CSS eller PHP eller Javascript.

HTML er grunnsteinen i enhver webside. Uten HTML har du heller ikke noe innhold på hjemmesiden. Dette er aller mest basic, og det er noe du er nødt å lære deg, uansett hvilke andre språk du har tenkt å bruke, dersom du skal drive med webutvikling.

CSS er strengt tatt også svært grunnleggende. Du kan lage en side i kun HTML, men siden blir straks mye mer fleksibel når du fletter inn CSS, fordi CSS tilbyr mange egenskaper i forhold til posisjonering og stilsetting som HTML enten ikke gjør eller gjør på en mye dårligere måte.

PHP er et dynamisk språk. HTML og CSS er i seg selv kun markeringsspråk, og du lager statiske sider (sider som ikke påvirkes av brukeren overhodet) dersom du kun skriver i HTML og CSS. Med PHP har du mulighet til å la brukeren sende informasjon tilbake til serveren. På denne måten kan brukeren interagere med websiden på nær sagt alle tenkelige måter. For eksempel lagde jeg en fibonaccigenerator som finner det n-te tallet i fibonaccirekken (mer om fibonaccitall, ikke at det er relevant). Skriv inn et heltall i tekstfeltet og trykk på knappen, så får du ut et resultat. Selve websiden består bare av et form (skjema) og er ikke mye å se til, men selve funksjonen kan du ikke lage i HTML alene. HTML brukes her til å definere selve innholdet på siden, mens PHP inneholder selve funksjonene. PHP er forøvrig ikke synlig for brukeren, den returnerer bare HTML-kode til brukeren basert på hva slags informasjon brukeren sender til serveren.

Javascript er også et dynamisk språk, men har diverse forskjeller i forhold til PHP, blant annet det at brukeren har mulighet til å se javascriptkoden. Javascript opptrer typisk som kodesnutter inni HTML-koden. Fibonacciscriptet jeg linker til er kanskje mer naturlig å lage i Javascript, jeg lagde det i PHP utelukkende fordi jeg ikke har noe særlig kjennskap til Javascript. Wikipedia skriver følgende:

JavaScript er en implementasjon av ECMAScript, et skriptspråk som er best kjent for å tilføre dynamiske elementer til nettsider. Sammen med øvrig innhold på nettsiden (hovedsakelig HTML) sendes det kode (innenfor et <script>-tagpar), som kjøres lokalt i nettleseren, automatisk eller som reaksjon på brukervalg på siden.

Vanlige bruksområder er å bytte ut, fjerne eller legge inn tekst avhengig av hvor på siden du klikker, å skifte fokus i et skjema, og å åpne pop-up-vinduer.

Javascript brukes gjerne for å lage litt fancy funksjoner på nettsider, men skal du ha f.eks. innloggingsfunksjoner etcetera må/bør du ty til PHP. Men det aller viktigste er HTML (og CSS), for uten HTML har det null å niks å si om du kan PHP eller Javascript når du skal utvikle nettsider. Start med HTML og CSS, så går du videre til enten PHP eller Javascript når du har tilegnet deg skikkelig kunnskap om hvordan HTML og CSS fungerer (sammen).

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Dette er viktig. Det er mange kloke hoder her inne som mer enn gjerne hjelper deg med det du lurer på, men stiller du samme spørsmål om og om igjen, gjerne spørsmål som besvares i de første fem treffene på Google, da mister folk raskt interessen for å hjelpe. Det er lov å være usikker på ting, men det er viktig at du klarer å bidra litt selv for å finne svarene.

En ting du også må være klar over, du som sliter litt med å velge hvilke språk du skal lære deg: det er ikke slik at man kan lage en god hjemmeside i enten HTML eller CSS eller PHP eller Javascript.

HTML er grunnsteinen i enhver webside. Uten HTML har du heller ikke noe innhold på hjemmesiden. Dette er aller mest basic, og det er noe du er nødt å lære deg, uansett hvilke andre språk du har tenkt å bruke, dersom du skal drive med webutvikling.

CSS er strengt tatt også svært grunnleggende. Du kan lage en side i kun HTML, men siden blir straks mye mer fleksibel når du fletter inn CSS, fordi CSS tilbyr mange egenskaper i forhold til posisjonering og stilsetting som HTML enten ikke gjør eller gjør på en mye dårligere måte.

PHP er et dynamisk språk. HTML og CSS er i seg selv kun markeringsspråk, og du lager statiske sider (sider som ikke påvirkes av brukeren overhodet) dersom du kun skriver i HTML og CSS. Med PHP har du mulighet til å la brukeren sende informasjon tilbake til serveren. På denne måten kan brukeren interagere med websiden på nær sagt alle tenkelige måter. For eksempel lagde jeg en fibonaccigenerator som finner det n-te tallet i fibonaccirekken (mer om fibonaccitall, ikke at det er relevant). Skriv inn et heltall i tekstfeltet og trykk på knappen, så får du ut et resultat. Selve websiden består bare av et form (skjema) og er ikke mye å se til, men selve funksjonen kan du ikke lage i HTML alene. HTML brukes her til å definere selve innholdet på siden, mens PHP inneholder selve funksjonene. PHP er forøvrig ikke synlig for brukeren, den returnerer bare HTML-kode til brukeren basert på hva slags informasjon brukeren sender til serveren.

Javascript er også et dynamisk språk, men har diverse forskjeller i forhold til PHP, blant annet det at brukeren har mulighet til å se javascriptkoden. Javascript opptrer typisk som kodesnutter inni HTML-koden. Fibonacciscriptet jeg linker til er kanskje mer naturlig å lage i Javascript, jeg lagde det i PHP utelukkende fordi jeg ikke har noe særlig kjennskap til Javascript. Wikipedia skriver følgende:

JavaScript er en implementasjon av ECMAScript, et skriptspråk som er best kjent for å tilføre dynamiske elementer til nettsider. Sammen med øvrig innhold på nettsiden (hovedsakelig HTML) sendes det kode (innenfor et <script>-tagpar), som kjøres lokalt i nettleseren, automatisk eller som reaksjon på brukervalg på siden.

Vanlige bruksområder er å bytte ut, fjerne eller legge inn tekst avhengig av hvor på siden du klikker, å skifte fokus i et skjema, og å åpne pop-up-vinduer.

Javascript brukes gjerne for å lage litt fancy funksjoner på nettsider, men skal du ha f.eks. innloggingsfunksjoner etcetera må/bør du ty til PHP. Men det aller viktigste er HTML (og CSS), for uten HTML har det null å niks å si om du kan PHP eller Javascript når du skal utvikle nettsider. Start med HTML og CSS, så går du videre til enten PHP eller Javascript når du har tilegnet deg skikkelig kunnskap om hvordan HTML og CSS fungerer (sammen).

Aha, men tror ikke du jeg kan grunnleggende CSS, når jeg kan:

width: 10em;
background: #069;
height: 30cm;
top: 7em;
border: Solid red;
border-width: 8px 10px;
background-color: Red;

}
ul { list-style-type: Square;

}
#Navigation2 {
top: 4em;
margin-left: 14cm;
height: 2em;
width: 16em;
}
#Content {
margin-left: 4 cm;
Background: White;
margin-top: 0em;
Height: 28cm;
padding: 3em 1em;
width: 73em;
}
#Logo {
}

a:link { color: #CCFFCC;
Text-decoration: None;
}
a:Visited { color: #CCFFCC;}
a:hover {
color: #33FF99;
text-decoration: None;

}
a:focus { color: #660000;}
a:Active  { color: #66FF33;}

Ekke det nok til grunnlegennde CSS? det der er litt av scriptet mitt fra Websiden min.

Lenke til kommentar

Hvis du selv forstår det som står der, hvorfor det skal være slik og hvordan det fungerer, kjør på. Men hvis du kan det såpass, så ser du gjerne selv at det mangler noe i toppen der.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Ops, glemte Body:

Body {
background-color: black;

}
p {color: black;}
#Navigation {
position: absolute;
left: 0;
width: 10em;
background: #069;
height: 30cm;
top: 7em;
border: Solid red;
border-width: 8px 10px;
background-color: Red;

}
ul { list-style-type: Square;

}
#Navigation2 {
top: 4em;
margin-left: 14cm;
height: 2em;
width: 16em;
}
#Content {
margin-left: 4 cm;
Background: White;
margin-top: 0em;
Height: 28cm;
padding: 3em 1em;
width: 73em;
}
#Logo {
}

a:link { color: #CCFFCC;
Text-decoration: None;
}
a:Visited { color: #CCFFCC;}
a:hover {
color: #33FF99;
text-decoration: None;

}
a:focus { color: #660000;}
a:Active  { color: #66FF33;}

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...