Herr Brun Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ahh, ja. Jeg tror også ikke man får byttet første året. Lenke til kommentar
magnus310 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg kom inn på førstevalget mitt, men er nødt til å utsette studieplassen ett år pga. førstegangstjeneste. Er det noen som vet hvordan/hvor jeg gjør dette? Jeg utsatte plassen min i fjor grunnet førstegangstjeneste. Det jeg gjorde var å sende et brev (type papir) til universitetet med beskjed om at jeg ønsket å utsette studiestart grunnet førstegangstjeneste. Du må naturligvis legge med en bekreftet kopi av innkallingen din. Det kan ta litt tid før du får bekreftelse på at plassen er reservert (jeg fikk svar tre uker inn i rekrutten). Lykke til i grønt Lenke til kommentar
sasha19 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg kom IKKE inn på første valget mitt, men på andre valget og det er noe jeg helst ikke vil studere. Jeg er blitt satt på venteliste som nummer 3 og lurer på hvor stor sjansen er for at jeg kommer med? Deter til sammen 45 plasser på studiet og jeg manglet 1 poeng for å komme inn. Også er jeg usikker på om hvordan dette med venteliste funker? har lest at flere (dette gjelder folk som søkte i fjord) at de skriver at de kan se at de rykker ned plasser..når kan jeg sjekke dette? Er det etter 26 juli når fristen til hovedopptaket er over eller får jeg ikke vite det før 29 juli under suppeleringsopptaket? Også har jeg et problem fordi jeg skal reise til england den 25 og kommer ikke tilbake før suppeleringsopptaket. Kan jeg da logge meg inn på minid fra utlandet? Siden man får tilsendt sms for å logge inn eller kan jeg bare ta i bruk pinkodene Er sååå usikker håper noen kan hjelpe meg Lenke til kommentar
medisinstudent_2010 Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ut i fra denne linken: http://www.med.uio.no/studier/medisin/regler/studieplass.xml går det nok ikke . Snufs. Jeg er i tillegg ferdig med 1. året som tannlegestudent. Får søke opprykk ved NTNU jeg inntil videre da . Flere av de som har kommet inn ved UiO i år er gamle tannlege-/ernæringsstudenter som neppe har tenkt å gå 1. semester om igjen, slik at det er en minimal sjanse for at det frigjøres plass når de søker fritak og opprykk. (http://www.med.uio.no/studier/medisin/regler/fritak_opprykk.html) Jeg sjekket samordnaopptak nå, og der står det faktisk svar på søknaden min. Jeg kom inn på 2. prioriteten min, nemlig medisin i Oslo vår. Hvordan gikk det med dere? Gjerne post poenggrenser Hallo . Jeg har kommet inn på NTNU. Står på venteliste nr 6 for Oslo vår (sekundærkvote). Bytte gjerne plass med deg om du vil gå ved NTNU . Sendt deg en PM Lenke til kommentar
atxo Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 kan de som har fått tilbud søke om lån nå? noen som vet? Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Ja, så fort du har fått en studieplass/skoleplass kan du søke om studielån hos lånekassen. Endret 18. juli 2010 av SLIguy Lenke til kommentar
rosin Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Når man sender inn søknad til restetorget, mister man da ventelisteplassen(e) fra hovedopptaket? Hva hvis man sier ja til en plass på restetorget, mister man da plass på venteliste®? Lenke til kommentar
kimla Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Ja, så fort du har fått en studieplass/skoleplass kan du søke om studielån hos lånekassen. Sikker? Vi har vel teknisk sett ikke fått studieplass enda, bare tilbud om studieplass. Lenke til kommentar
Nostalgisk Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Temmelig sikker. Kan hende jeg husker feil også, det er omlag tre år siden jeg begynte å studere, men jeg ventet ikke lenge med å søke i hvert fall. Dersom du er i tvil kan du kontakte lånekassen for litt info angående søking av studielån. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg søkte om lån lenge før jeg fikk tilbud om studieplass. Lånekassen har godkjent det. Ingen problemer. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Om jeg er usikker på om jeg skal inn i år eller ikke, men allikevel vil prøve å komme inn på studiet der jeg står på venteliste/holde av plassen jeg er tilbudt og ikke vet når jeg får bestemt meg. Hva gjør jeg? Lenke til kommentar
Bushmills Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Noen som vet om UiB/HiB har hatt noe interessant ute på restetorget de siste årene? Hørt det er labert fra disse to. Étt lite spørsmål til - Folkehøgskole - pris kr 75 000,- (alt inkludert) Gjelder dette beløpet også om man bor hjemme? Er klar over studieturene koster, men jeg trenger ikke rom. Bor 5 min unna. (PS. Venteliste der også, har vel ikke sjangs?) hehe Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Noen som vet om UiB/HiB har hatt noe interessant ute på restetorget de siste årene? Hørt det er labert fra disse to. Étt lite spørsmål til - Folkehøgskole - pris kr 75 000,- (alt inkludert) Gjelder dette beløpet også om man bor hjemme? Er klar over studieturene koster, men jeg trenger ikke rom. Bor 5 min unna. (PS. Venteliste der også, har vel ikke sjangs?) hehe Det har vore ein oppgang i søkara som vil studere i Bergen. Huska ikkje direkte kor stor økningen var.. var på meir enn 2- 3 prosent, trur eg. Så da er det jo veldig godt mulig at det blir veeldig magert restplassar å finne hos UiB/HiB :3 Berre å sjå på søkertala på dei ulike studiene.. trur nesten dei fleste studiene der, har fleire søkarar en plassar.. men så er det jo ikkje alle som takkar ja da, må jo ta det i betraknign, men likevel. Eg tenker allerede på å ta intern overgang fra bachelorprogammet mitt til eit anna på det humaniske fakultetet. Er det nokon som har erfaring med det? Er det 'lett' å få godkjent søknaden på det? Er snakk om å ta intern overgang fra kunsthistorie til litteratur vitenskap. Begge har same poengoppbygging, er vel ex.phil. og ex.fac. første semester uansett. Det står åp UiB sine heimeside at det skal gå ann, men eg lurer berre på om det er sjanse for å få avslag? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Jeg fikk tilbud på andre prioritet, og står på venteliste på førsteprioritet. Jeg skal først et år i militæret. Noen som vet om jeg kan si ja til tilbudt studieplass, og likevel søke på nytt neste år? Ganske sikker på at jeg kommer inn på førsteprioritet neste år, så det ville vært litt surt å ta til takke med andrevalget da. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Om du takker ja til en studieplass er du i prinsippet bundet av dette, og det vil derfor ikke være mulig å søke på nytt neste år. Jeg tror ikke skolene ønsker at det skal være mulig å helgardere Men om du er sikker på at du kommer inn der du vil neste år kan du vel bare takke nei, og deretter søke på nytt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xHHpelJc Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Om du takker ja til en studieplass er du i prinsippet bundet av dette, og det vil derfor ikke være mulig å søke på nytt neste år. Jeg tror ikke skolene ønsker at det skal være mulig å helgardere Men om du er sikker på at du kommer inn der du vil neste år kan du vel bare takke nei, og deretter søke på nytt? Kom til slutt igjennom til Samordna opptak på telefon, og de bekreftet at jeg kunne si ja nå, og likevel søke på nytt neste år. Postlegger brev om søknad for reservering av studieplass der jeg også nevner at jeg har blitt informert om det på telefon, og at det er en viktig forutsetning for at jeg takker ja. Satser på at det ordner seg Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Ikke verst! Da tok jeg visst feil. Jeg har faktisk tenkt samme tanke selv i og med at jeg ikke er sikker på om jeg ønsker å studere ved UiO eller UiB. Noen som vet poenggrensen for profesjonsstudiet i psykologi ved UiO start høst? Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Stadig ikke noen som kan svare meg når det gjelder venteliste? Oppdateres det gjevnlig eller kommer det oppdatering på det rundt 29.? Spørsmålet er spesielt siktet til de som allerede har vært et år eller to og studert og som har erfaring med dette Endret 19. juli 2010 av Flaav Lenke til kommentar
medisinstudent_2010 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Stadig ikke noen som kan svare meg når det gjelder venteliste? Oppdateres det gjevnlig eller kommer det oppdatering på det rundt 29.? Spørsmålet er spesielt siktet til de som allerede har vært et år eller to og studert og som har erfaring med dette Hei, jeg står på venteliste som nr 6 for medisin UiO vår. Siden man kan redigere svarskjema fram til svarfristens utløp, 26. Juli, antar jeg at venteliste-numrene ikke oppdateres før etter at svarfristen har utløpt og eventuelt heller ikke før suppleringsopptaket 29. Juli. Håper det var litt oppklarende. Er i samme situasjon selv, og det har ikke vært noen forandring i venteliste numrene for min del. Står fortsatt som tilbudt plass ved NTNU, nr 46 til medisin Uio høst og nr 6 til medisin UiO vår. Lenke til kommentar
KnirketeDør Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Det var absolutt oppklarende og høres logisk ut. Var i tillegg det jeg først trodde og håper du har rett, siden det ikke har skjedd noen endringer til meg heller. Takk for svar og lykke til med opptaket Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå