operg Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Kom inn paa Fysikk og matematikk paa NTNU. Poenggrensen har oekt med 1,5 poeng siden fjoraaret, men kom likevel inn med god margin. Woho! Kom inn på førstevalget, Nanoteknologi på NTNU. Er det noen andre som har kommet inn på dette studiet? Hva ble poenggrensen i foerstegangsvitnemaalskvoten? Lenke til kommentar
Joaaso Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) På min står det bare "Omslagsark mottatt, ingenting registrert" og ikke noe mer.. Det skal vel stå noe mer selvom man ikke har kommet inn? (søkte bare på ett studie; AHO som har opptaksprøve) Det pussige er at brevet ligger klart, med nevnte setning og datering den 19.juli altså om 2 dager.. noen andre som har søkt på AHO, eller som kjenner noen som har søkt der, som har kommet inn eller i det minste fått et litt mindre diffust svar enn det jeg har fått, så jeg evt. kan få bekreftet at jeg ikke har kommet inn? En kompis av meg fikk vite for en ukes tid siden at han ikke kom inn på arkitektutdannelsen de tilbyr. ok, men det er noe litt annet, for AHO har litt spesielt poengopplegg pga opptaksprøve. Man får poeng for opptaksprøven også, som slås sammen med skolepoengene.. man kan maks få 120 poeng på opptaksprøven og så er det vel da maks 60 skolepoeng + evt. tilleggspoeng.. men hvis man får under 60 opptaksprøvepoeng så vil man ikke bli tatt inn uansett hvor mange poeng man får på skolekarakterer og tilleggspoeng.. og for en uke siden fikk vi brev fra AHO med resultatet av opptaksprøven, så da var nok han du kjenner under den 60-poengsgrensa... men jeg var over grensa og var dermed fortsatt med i siste runde som går nå via SO hvor skolepoengene og tilleggspoengene blir lagt til og alt det kvote-styret... men jeg har altså ikke fått noe mer fra SO om denne totale poengsummen. men har har fått mail fra SO til og med om at nå er resultatet lagt ut, men så står det altså bare der at "... ingenting er registrert"! sånn jeg ser det er det 3 muligheter; 1 -jeg har ikke kommet inn (men da kunne de ihvertfall skrevet "ikke tilbudt plass" eller noe litt mer presist) 2 -det har skjedd en feil og jeg har falt ut av systemet et sted mellom AHO og SO 3 -resultatet er ikke ferdig enda, men mail og svarbrev har allikevel blitt autogenerert ved en feil ---- edit; leif Endret 17. juli 2010 av Joaaso Lenke til kommentar
William_S Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) Føler at jeg har så dårlige karakter med bare 43 poeng på førstegangsvitnemål... Er forbanna realfag R1, R2 og fysikk 1 som drar meg ned. Har 3, 2 og 3 i de fagene der. Det rare er jo at jeg er ferdig med første året mitt i dataingeniør (gikk ut fra VGS i fjor da så dette er siste gang jeg søker i denne kvota) og der hadde jeg matte som bygde direkte på R2 lol. Så fikk jeg generelt under standpunkt i samtlige eksamener unntatt 1. Klagde på norsk hvor jeg fikk 3, men der gikk jeg ned til 2. Så tror jeg har hatt maks uflaks... Jaja. Endret 17. juli 2010 av William_S Lenke til kommentar
Pimmy Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Kom ikke inn der jeg ville gitt, men det hadde jeg i grunn regnet med. Det blir et år i forsen nå som jeg kan ordne litt på vitnemålet og tenke, så det er greit nok. Gratulerer til alle som kom inn der de ønsket Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Med andre ord, så er det ikkje farlig for meg å stå på venteliste (det eg har på 1. prioriteten) og samtidig takke ja til det eg har fått tilbud om, fram til eg får vete 29. juli om eg har fått tilbud på det eg stod på ventelista på? Dersom eg ikkje har kommt inn på første prioritet då, så er tilbudet mitt frå hovudopptaket framleis gjeldande? Så i grunn, så skader det lite å stå på venteliste fram til då? Det er ikke farlig nei, det verste som kan skje er at du får tilbud på førstepri (med da mister du tilbudet du har fått nå). Dersom du etter 29. juli fortsetter å stå på venteliste, så kan du fremdeles få tilbud på førstepri - men da er det først når du svarer at du bestemmer om du vil ha førstepri eller det ønsket du har takket ja til nå. Den eneste måten du kan miste den plassen du har takket ja til nå er altså om du får tilbud på førstepri i suppleringsopptaket 29. juli. Neimen, DÅ e det jo ingen problem, for står ein på venteliste og får tilbud om førsteplassen, så er det jo berre fryd, ellers ville ein jo ikkje valgt å stå på venteliste liksom! Men det er nesten litt rart at ein etter suppleringsopptaket plutselig skal kunne velge mellom første og andrevalget dersom ein endelig kjem inn på førstevalget. Ville det ikke då vere naturlig at den andre studieplassen burde bli gitt til noken andre? I så fall så tek det jo lang tid før nokre studier blir fyllt! Eg trudde kanskje at det var ein sjanse for at når eg sa ja til å stå på venteliste (og ja til den andre studieplassen) så kunne likevel noken andre komme å stjele studieplassen min fra førsteopptaket, fordi eg valgte å stå på venteliste, og at eg då plutselig kanskje måtte ta til takke med noke lenger ned på lista :/. Det er absolutt ikkje noke problem for meg å stå på venteliste, sidan det eg har fått tilbud om og det eg står på venteliste på, begge er den samme plassen som eg for lenge sidan har skaffa meg leilighet i;). No berre håpa eg på, at av en eller annan sjuk grunn, at det er mange mange mange som plutselig ikkje vil gå psykologi likevel. : D Apropos det, så kjenner eg nokon som har søkt seg inn på psykologi, og kommt inn, kun for å skulle skifte til eit anna enkeltemner.. Er det i heile tatt eit bra system? Tenk på oss som virkelig vil studere psykologi, uansett om ein ikkje tenker å satse på profesjon. Psykologi er jo nyttig i mange yrker, og i motsetning til mange studier, så det er alt anna en bortkasta. Dei kunne gjerne oppretta fleire studieplassa.. Stor etterspørsel.. Lenke til kommentar
SPRCO Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg kom inn på førstevalget mitt, men er nødt til å utsette studieplassen ett år pga. førstegangstjeneste. Er det noen som vet hvordan/hvor jeg gjør dette? Lenke til kommentar
skogen1 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Woho! Kom inn på førstevalget, Nanoteknologi på NTNU. Er det noen andre som har kommet inn på dette studiet? Hva ble poenggrensen i foerstegangsvitnemaalskvoten? Førstegangspoenggrensen var 61,9 poeng i år så var steget en del fra i fjor Lenke til kommentar
operg Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) 57,9 i snitt for aa komme inn altsaa? Ikke daarlig. Endret 17. juli 2010 av operg Lenke til kommentar
druevin34 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Føler at jeg har så dårlige karakter med bare 43 poeng på førstegangsvitnemål... Er forbanna realfag R1, R2 og fysikk 1 som drar meg ned. Har 3, 2 og 3 i de fagene der. Det rare er jo at jeg er ferdig med første året mitt i dataingeniør (gikk ut fra VGS i fjor da så dette er siste gang jeg søker i denne kvota) og der hadde jeg matte som bygde direkte på R2 lol. Så fikk jeg generelt under standpunkt i samtlige eksamener unntatt 1. Klagde på norsk hvor jeg fikk 3, men der gikk jeg ned til 2. Så tror jeg har hatt maks uflaks... Jaja. Du kjem til å føle deg betre no når eg fortel at min poensum i førstegangsvitenmålet er 39.1 .. 41.2 i andregangs vitnemål, men det hjelp jo lite! Hadde 49 poeng då eg søkte meg inn på vidergåande, så at eg har gått ned 10 heile poeng fra ungdomsskulen til vgs er jo tragisk.. Valgte absolutt feil linje med tanke god poengsum da, og hadde veldig uflaks med noken av lærarane.. Gjekk musikklinja, og var frå prøvekaninkullet til kunnskapsløftet:P Kunnskapsløftet gjorde virkelig ein stor bommert med å putte inn TO EKSTRA allmene fag (geografi og eldre historie) 2. året på musikklinja. Hadde 11 fag det året. Jippi Til og med noken av faga bestod egentlig av forskjellige karaktera. For eksempel så var det eit fag med instrument, kor, samspel, som egentlig fungerte nesten som tre forskjellige fag. Tenk deg ein rettferdig sammensatt karakter i det faget da.. Ingen god løysing. Sidan eg var utrent i teorisk musikk, sleit eg i det fleste musikkfaga, og matte var jo berre ei tragisk historie for seg sjølv, sidan vi 2. året hadde S1-matte berre tre timar i veka. Det er eit fem timars fag. Det vil sei at vi måtte legge opp til 2 tima sjølvstudium. Litt vanskelig når du går musikklinja og allereie har 37 timars veke som er fullstappa med fag. Ja ja. Hadde forresten verdens strengaste norsklærar som ikkje var heilt rettferdig med karakterane.. Heldigvis var eg ein av dei som jobba hardt og fekk nokon lunde overkommelig karakter, men halvparten av klassen har nok ein eller fleire 2ara på vitnemålet sitt i det faget. Poenget mitt er vel egentlig att hadde eg gått allmen istadenfor, så trur eg sikkert at den poengsummen hadde vore adskillig høgare.. Nærmare sagt på høgde med ungdomsskulesnittet mitt. Kan vel egentlig ikkje sei at det er anna enn min feil sidan eg valgte å gå på ei 'estetisk' linje. Kan alltids ta opp mange fag privat (sonans eller som privatist), men eg veit ikkje enda om eg skal gidde kaste vekk tid og penga på det. Forresten var det heile fem som droppa ut i vår klasse, og dessuten stod eg i alle fag inkl. matte, så i det store og heile burde eg ikkje klage Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Jeg kom inn på NHH med passe god margin, men takker pent nei. Får bli et annet år. Blir det til nå da? Skulle ikke du på folkehøyskole? Jo. Derfor et annet år. Har jo søkt på SO likevel, orka ikke trekke søknaden min, liker å holde dører oppe. Men blir Høgtun FHS til høsten, ja. Lenke til kommentar
operg Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Hvorfor slutter du paa Fysmat, Herr Brun? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Fordi jeg ikke i mine ville fantasier kan se for meg at jeg gidder å bli ingeniør lengre. Møkk lei av tall og integrering, rett og slett. Ikke min greie likevel, rett og slett. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Mest sannsynlig juss eller økonomi. Etter hvert. Lenke til kommentar
Frøken krølle Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg har 58,9 poeng i førstegangskvota og søkte på medisin i rekkefølgen NTNU, UiO, UiB. Medisinstudiene krever følgende i den kvota: NTNU 59,4 UiO 59,0 UiB 57,7 Det vil si at jeg kom inn i bergen og er på venteliste hos de andre. I Trondheim er jeg på 12. plass og i Oslo nummer 1 på lista. Er det noen her som har erfaring med å komme inn fra ventelista? Lurer også på om noen har fått godkjent søknad om opptak på særskilte vilkår? Jeg fikk avslag på min søknad og ønsker å vite hva som gir en godkjenning. På forhånd takk! Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg har 58,9 poeng i førstegangskvota og søkte på medisin i rekkefølgen NTNU, UiO, UiB. Medisinstudiene krever følgende i den kvota: NTNU 59,4 UiO 59,0 UiB 57,7 Det vil si at jeg kom inn i bergen og er på venteliste hos de andre. I Trondheim er jeg på 12. plass og i Oslo nummer 1 på lista. Er det noen her som har erfaring med å komme inn fra ventelista? Lurer også på om noen har fått godkjent søknad om opptak på særskilte vilkår? Jeg fikk avslag på min søknad og ønsker å vite hva som gir en godkjenning. På forhånd takk! Vet om en som var nummer 5 på ventelista til Oslo Medisin Høst, han kom inn. Så tror du kan være rimelig sikker på at du kommer inn Lenke til kommentar
William_S Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Lurer også på om noen har fått godkjent søknad om opptak på særskilte vilkår? Jeg fikk avslag på min søknad og ønsker å vite hva som gir en godkjenning. På forhånd takk! Jeg kan ikke svare for medisinstudiet og særskilte vilkår der, men man får godkjent på særskilte vilkår om man har en funksjonshemming eller en annen medisinsk diagnose som gir grunn til å tro at søkerens poengsum ikke gir et riktig bilde av kvalifikasjoner. Har man feks fått en sakkyndig vurdering fra PP tjenesten og/eller har fått mye spesialundervisning så gir det i de fleste tilfeller grunnlag for særskilte vilkår. Jeg vet ikke om det er mulig å bli tatt opp på medisinstudiet på særskilte vilkår i det hele tatt for det virker som om de ikke sender det blå omslagasarket til folk som har opptakssentralen medisin som sin saksbehandler. Endret 18. juli 2010 av William_S Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Jeg sjekket samordnaopptak nå, og der står det faktisk svar på søknaden min. Jeg kom inn på 2. prioriteten min, nemlig medisin i Oslo vår. Hvordan gikk det med dere? Gjerne post poenggrenser Hallo . Jeg har kommet inn på NTNU. Står på venteliste nr 6 for Oslo vår (sekundærkvote). Bytte gjerne plass med deg om du vil gå ved NTNU . Sendt deg en PM Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Så vidt jeg vet går det ikke an å bytte studieplasser på den måten. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 Så vidt jeg vet går det ikke an å bytte studieplasser på den måten. Det går ann å bytte mellom studiesteder på medisin, men da må man vel ha kommet like langt i studiene, noe som er vanskelig hvis jeg starter vår og en annen høst f.eks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå