PlastBox Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 Heisann! Tidligere i dag fant jeg ut at vekkeklokka mi var ganske kjedelig. Så, jeg bestemte meg for å modde den litt, hehe. Det jeg lurer på er hvordan lage en holdekrets med en transistor? Trodde det gikk å koble fra emitter, via en diode og til basen. Når jeg så simulerte en liten testkrets i Isis (Proteus) fungerte det ikke... :-? Har spurt noen andre også men ingen skjønner hvorfor. Feil i programmet? I tilfelle noen lurte, skal jeg ha dette til en "External Device" fuksjon. I tillegg skal jeg bytte ut det teite Ole Brumm bildet med ett mye bedre, hjemmelaget ett, jeg skal seff ha lys (som blinker når klokka ringer) visere som gløder i uv-lyset mitt også vurderer jeg om jeg skal lakke den. Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 18. juni 2003 Del Skrevet 18. juni 2003 transistorer og slikt er for pingler, bruk kontaktorer ! Lenke til kommentar
PlastBox Skrevet 18. juni 2003 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2003 [ironi]Tusen takk! Kjempehjelpsomt svar![/ironi] Kunne brukt releer hvis det ikke hadde vært for at de tar 10x større plass og trekker 10x mer strøm. Er faktisk en grunn til at jeg spurte om dette... :wink: Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 19. juni 2003 Del Skrevet 19. juni 2003 Du kan bruke en thyristor, eller du kan koble to transistorer (en NPN og en PNP) i thyristor-kobling. Fant ingen bra tegning nå, skal se om jeg kan finne en senere. Edit: Fant endelig et bilde med denne koblingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå