Lucifer 666 Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ontopic: Det vil selfølgelig fungere dette her, men er ikke lovlig uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Alle kan jo selfølgelig koble og mixe hva de vill i sitt eget sikringskap, men det er ulovlig... Så skjer det noe galt i ettertid er det du som får smikk uansett Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Hvorfor elektroingeniør? Og hva kreves for et sertifikat? Elektroingeniør fordi du skal kunne teorien din 100% ettersom du med installatørpapirer har lov til å beregne og arbeide med alt på lavspentsiden fra stålverksovnen i Mo I Rana på 75MW til stikkontakten til fru Hanssen. Elektrikersertifikat fordi du skal kunne arbeide med lavspentinstallasjoner. Å bli elektriker er en utdannelse på 4 1/2 år. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Hvorfor elektroingeniør? Og hva kreves for et sertifikat? Elektroingeniør fordi du skal kunne teorien din 100% ettersom du med installatørpapirer har lov til å beregne og arbeide med alt på lavspentsiden fra stålverksovnen i Mo I Rana på 75MW til stikkontakten til fru Hanssen. Elektrikersertifikat fordi du skal kunne arbeide med lavspentinstallasjoner. Å bli elektriker er en utdannelse på 4 1/2 år. Jeg visste virkelig ikke at det var nødvendig å bli elektroingeniør for å ha lov til å legge kabler i et bolighus, eller rote oppe i mastene til statskraft. Jeg skjønner ikke at noen gidder å ta en ingeniørutdannelse for å så legge kabler eller å klatre i master. Det syns jeg bekrefter hvor omfattende og unødvendig regelverket er. Endret 13. august 2010 av festen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Du må ikkje bli ingeniør for å montere, men du må være installatør for å ha lov til å prosjektere og godkjenne anlegg. For å bli installatør må du ha fagbrev som elektrikar, minimum ha jobba ein del år (5?) som montør og ha to år teknisk fagskule. Mastergrad og bachelor kan ein ta i staden for enkelte av kravene. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Som en oppdatering på kostnadsnivået. 1 stk dvi-HDMI adapter fra Hong Kong, 1,5 dollar inklusive frakt, eller ca. 9 kroner inklusive frakt for bare en kjøpt alene. Fra ebay. siden det ikke er gratis og sende ting i posten fra HK, er prisen på adapteren maks 3-4 kroner kjøpt i volumene de kjøper inn (kjedene under). På biltema 109, på komplett 59, på clas ohlson 179, på elkjøp 279. Det er såvidt jeg kan se også den samme slags delen. Det betyr at å sende den herfra til HK, på billigste måte ville koste ca. 10-30 ganger så mye som å sende samme delen hit. grunnen til at det er vesentlig er at biltema og clas ohlson er billige sammenlignet med det varene til rørleggere og elektrikere koster andre steder. Jeg regner med at det er mulig å drive en form for egenimport av materiale tilsvarende det biltema selger, men via andre kaneler, og i kombinasjon med lav timepris, muligens øst europeisk arbeidskraft tilby et produkt som markedet vil ha. Endret 13. august 2010 av festen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Mye kunne nok ha vært gjort på materialsiden, liten tvil om det men østeuropeisk arbeidkraft som aldri har sett et IT anlegg annet en på museum, det går ikke bra. De ville nok ha paralellkoblet de 2 kursene du hadde også med de farene det kan medføre. Det jobbes hardt i Norge med å få opp kvaliteten på elektriske anlegg og fremmed arbeidskraft hadde neppe løftet denne kvaliteten videre for å si det enkelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Prisen på en vare eller tjeneste avhenger ikke av hvor lite det er mulig å produsere/levere den for, men hvor mye markedet er villig til å betale for den. Tilbud kontra etterspørsel styrer dette. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Som en oppdatering på kostnadsnivået. 1 stk dvi-HDMI adapter fra Hong Kong, 1,5 dollar inklusive frakt, eller ca. 9 kroner inklusive frakt for bare en kjøpt alene. Fra ebay. Hmmm... Jeg tror sannelig jeg skal sende hele huset mitt til Kina for å få lagt nytt elektrisk anlegg, rør-i-rør, og helrenovert kjøkken og bad. Kanskje det vil lønne seg? Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Som en oppdatering på kostnadsnivået. 1 stk dvi-HDMI adapter fra Hong Kong, 1,5 dollar inklusive frakt, eller ca. 9 kroner inklusive frakt for bare en kjøpt alene. Fra ebay. Hmmm... Jeg tror sannelig jeg skal sende hele huset mitt til Kina for å få lagt nytt elektrisk anlegg, rør-i-rør, og helrenovert kjøkken og bad. Kanskje det vil lønne seg? Solide saker slik de bygde ting før med massiv betong, tegl, osv er det ikke så mye av lenger. Jeg tror det har sammenheng med alle reglene og det høye lønnsnivået. jeg er ekstremt imponert over valget av materiell på bad, osv på hotell i Kina, standarden de har der på nyere 5 stjerners hotell finnes ikke i Norge noe sted. Norge ligger langt etter. Jeg tror også dataprogram som hjelper til med å tilpasse materialkostnad til å bli lavest mulig samtidig som minimumsstandarder oppfylles er med på å forverre kvaliteten. Teknologien brukes mot sin hensikt. Det gikk med så mye penger på lønn og avanse at det ikke ble igjen noe penger på materialer ser ut til å være realiteten. Tåpelige ting som Rør i rør og 2 sluk er en av grunnene til at kvaliteten på nyere bygg ikke kan sammenlignes med eldre bygg. Endret 13. august 2010 av festen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Tåpelige ting som rør i rør forhindrer at du kommer hjem midtvinters til regnvær i hele første etasje med flere cantimeter vann på alle gulv der du må flytte til midlertidig bolig og huset ditt totalrenoveres grunnet vannskade. Forskjellen er at om et rør fryser sund vil du med rør i rør anlegg komme hjem til en trøm av vann som renner ned i sluken i vaskerommet. Tror jeg har foretrukket sistnevnte istedenfor regnvær i hele boligen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 Tåpelige ting som rør i rør forhindrer at du kommer hjem midtvinters til regnvær i hele første etasje med flere cantimeter vann på alle gulv der du må flytte til midlertidig bolig og huset ditt totalrenoveres grunnet vannskade. Forskjellen er at om et rør fryser sund vil du med rør i rør anlegg komme hjem til en trøm av vann som renner ned i sluken i vaskerommet. Tror jeg har foretrukket sistnevnte istedenfor regnvær i hele boligen. Jo, det er fint, men det koster og sånn skade du beskriver er det tross alt en ganske lav risiko for skal oppstå, og forsikringen kanskje koster mer enn nytteverdien av den. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. august 2010 Del Skrevet 13. august 2010 Dette er et cenario som har skjedd mange i vinter og felles for dem alle var vel at det kom som julenissen på kjerringa. Det er en grunn til at alle disse kravene har kommet og nye er på vei. Jeg koser meg hver gang jeg ser storm og flommskader i USA for skulle jeg ha bodd i et området med stor sjanse for orkan skulle jeg ha bygget et betonghus på søyler med lette kjellervegger slik at flommen tok med seg lettveggene mens selve huset sto igjen på søylene med vannet under. Men nei, man skal bygge på gammelt vis slik at huset blir tatt ved neste storm. Nei minstekrav er der av en grunn og det er å beskytte liv og eiendom. Lenke til kommentar
festen Skrevet 13. august 2010 Forfatter Del Skrevet 13. august 2010 (endret) Vi er nok overbeskyttet her i Norge. Folk må få lov til å tabbe seg ut mener jeg, og også gjøre som de vil på egen eiendom så lenge de ikke plager andre folk med det. jeg bør f.eks selv ha frihet til å vurdere om jeg vil ha rør i rør eller ikke. Det bør ikke være noen som har tenkt for meg at det skal være slik. Det er forresten endel reguleringer, som gjelder brann f.eks, som er helt latterlig tilpasset trehus, likevel blir en påtvunget det selv om en bor i et murhus. Endret 13. august 2010 av festen Lenke til kommentar
huffhuff Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Det er faktisk veldig mye man kan gjøre selv... man kan legge så mange kabler man vil, og skru fast stikk og brytere hvor man vil i huset sitt.... Det er ikke en del av den elektriske installasjonen når det ikke er tilkoplet noe som helst. Elektrikeren kan velge å ta i bruk eksisterende ledninger og uttak når dette kan gjøres i samsvar med NEK og først da blir disse ledningene en del av den elektriske installasjonen. Men det er mange elektrikere som nekter å benytte ledninger som huseier har lagt opp, selv om det er fagmessig utført. Og da skjønner jeg at folk blir sure. Materiell kjøpt hos elhandel.no eller elektroimportøren er det samme materiellet som elektrikere bruker.... bare til en brøkdel av prisen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Du glemmer en vesentlig ting og det er at en elektrisk installasjon, som det vil bli når den kobles til skal være utført av fagkyndig personell, noe den ikke er om huseier har gjort det selv. Det kan jo ikke være en eksisterende elektrik installasjon om den ikke er tilkoblet. Et annet punkt er at en elektrik installasjon som ikke er i bruk skal fjernes. Endret 15. august 2010 av perpyro Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 (endret) Det står ganske klart i forskriften at elektrisk installasjon skal utførast av faglærte. Du har iflg. den ikkje lov å trekke eit einaste røyr, montere boks, stikkontakt eller lysbrytar, uavhengig av om det blir spenningssatt eller ei. Det er sjølvsagt mange som gjer ein del sjølve og lar elektrikaren ta resten, om det blir akseptert av montøren. I så fall går elektrikaren god for at installasjonsarbeidet er utført ihht. forskriftene. Endret 15. august 2010 av Zeph Lenke til kommentar
huffhuff Skrevet 15. august 2010 Del Skrevet 15. august 2010 Kan ikke helt se hvor i FEL det står klart dette dere nevner... NEK er ikke en lov, det er en norm man kan benytte, men en elektriker kan fint gjøre ting anderledes hvis det kan dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå. Kabler som ikke er i bruk bør merkes med "ikke i bruk" for å ikke komme i konflikt med FEL §32 om tilstrekkelig merking hvis det kan være tvil. Ellers finner jeg ikke lovene dere referer til. Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. august 2010 Forfatter Del Skrevet 16. august 2010 Jeg tviler på at det er mange håndtverkere som tar på seg å gå god for membran på et bad som de ikke har lagt selv. En må nok nesten kjenne de personlig om en skal få slike tjenester. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 16. august 2010 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Kan ikke helt se hvor i FEL det står klart dette dere nevner... NEK er ikke en lov, det er en norm man kan benytte, men en elektriker kan fint gjøre ting anderledes hvis det kan dokumenteres et tilsvarende sikkerhetsnivå. Kabler som ikke er i bruk bør merkes med "ikke i bruk" for å ikke komme i konflikt med FEL §32 om tilstrekkelig merking hvis det kan være tvil. Ellers finner jeg ikke lovene dere referer til. Jeg tror du skal ta deg en titt i boka og lese litt i begynnelsen. Der står det hva som er ufravikelige normer og hva som ikke er det. Dessuten er kravet til dokumentasjonen du sikter til ganske så strenge der det ikker bare er å vise til "din" metode. Endret 16. august 2010 av perpyro Lenke til kommentar
brEinar Skrevet 20. november 2011 Del Skrevet 20. november 2011 Det er 2 fornuftige måter å gjøre dette på. Den ene og vel den beste, men ikke lov å gjøre selv. Monter ett 25A komfyrstikk på den ene 16A kursen(den minst belastede) og plugg i komfyren. Det er meg bekjent ikke ulovlig å ha utstyr som tåler mer enn nødvendig for sikringen. Den andre måten som og fungerer greit er å montere ett vanlig jordet jordet støpsel på komfyren og plugge i på 16A kurs, det har du lov å gjøre selv, men er ikke lett å få klemt ledningen fast i støpslet. Dette er vel hva du tenkte selv. Til en vanlig komfyr er 16A nok til normal bruk, det har jeg selv hatt i flere år, var litt trøbbel med full julemiddag og vaskemaskin på samme kurs, men ellers helt uproblematisk. Alle andre idèer glemmer du, ny kurs, elektriker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå