Cerwell Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 @Festen: Hva med de som ikke har forståelse? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Jeg tror vi alle er glade, eller i hvert fall bør være det, for at det er såpass strengt som det er her. Folk som ikke vet hva de driver med gjør ting som helt klart er brannfarlig. For eksempel så jeg en gang et kjøkken hvor alt var lagt opp med lampettledning (2x0,75 mm2), inkl stikk til kaffetrakter og komfyr. Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) @Festen: Hva med de som ikke har forståelse? Det er alt folk som gjør som de vil. Det bør være et regelverk som følges opp av inspeksjoner, og slik er det alt i dag. Det har bare gått for langt i å regulere hva som kan gjøres av hvem og hva som skal kreves. Det behøves ikke akkurat noen doktorgrad for å bygge hus. Det bør være en viss frihet over egen eiendom. Det er naturligvis kjekt å finne ut at den kontakten tidligere eier av huset hadde montert var koblet utenfor både sikringboks og måler. Endret 11. august 2010 av festen Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 ...Eller at komfyren var forsynt av to paralellkoblede 16A kurser gjennom en sukkerbit. Det kreves heller ingen doktorgrad for å få ting til å gå til helvete. Jeg ser poenget ditt, og jeg tror du ser mitt. Regelverket er ikke der for å plage de som vet hva de gjør. Det er der for å bremse de andre. Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 ...Eller at komfyren var forsynt av to paralellkoblede 16A kurser gjennom en sukkerbit. Det kreves heller ingen doktorgrad for å få ting til å gå til helvete. Jeg ser poenget ditt, og jeg tror du ser mitt. Regelverket er ikke der for å plage de som vet hva de gjør. Det er der for å bremse de andre. Det er vel helst slik at den som er smart nok til å skjønne slike måter å koble på som også har en realistisk forståelse om det er trygt eller ikke. Den som ikke skjønner det, men kanskje er flink til å legge kabler pent, men aldri var noe sterk i teorien på skolen har nok ikke evne til å se hva som funker i praksis. 1 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Da bøyer jeg meg for dine argumenter. Sett inn en felles jordfeilbryter i riktig størrelse, merk kursene i skapet med 'Komfyr kurs 1' og 'Komfyr kurs 2' og uttaket med 'NB: Forsynt av to kurser', så har du HMSen i orden og. Om du føler for en liten sluttkontroll så har du skjemaet her. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Det høge prisnivået er ikkje eksklusivt for den elektriske installasjonen. Røyrlegge, snekkere, flisleggere, i det heile tatt er det dyrt å bygge eller pusse opp i Norge i dag. Prisane har gått mykje opp dei siste åra. Å lempe på regelverket vil neppe gjere det betre sidan det ikkje vil påverke prisnivået. Ulykker og branner skjer til tross for regelverket. Det er desverre mykje slurv ute og går frå montørene og, det er eit absolutt problem. I dag skal alt gå fort og alle skal tene pengar på det. Eg har sett ein del elektriske installasjonar eg aldri ville hatt i mitt eige hus. Då er det forståeleg at mange vil gjere ting sjølve. Dokumentasjon og kontroll har vore alt for dårleg her i landet. Det har blitt betre no dei siste åra, det stilles i dag krav til ganske mykje dokumentasjon på eit nytt anlegg. På ein bil har du servicehefte, liknande skulle det vore på alle elektriske anlegg. Ved kvar oppgradering eller nyinstallasjon burde det vore dokumentert nøyaktig kva som var gjort. No vil ikkje papirer gjere det tryggare, men dersom folk som sel hus og leilighetar er opptatt av å få solgt så vil god dokumentasjon være nyttig. Utstyret kan og bli betre på mange måtar. Meir utstyr som er betre sikra mot dårleg kontakt, til dømes med bruk av momentskruer som knekker og fjærsystemer, som i Wago og rekkeklemmer. Dei fleste ulykkene skjer nok på grunn av dårleg forbindelse og varmgang. Ein treng ikkje være elektrikar for å finne ut av kva sikring som skal sikre ein 1,5mm² kabel, men sjølve installasjonen er det kritiske punktet. Om huseigar sjølv legg røyr og ikkje legg noko som det går an å trekke gjennom er det hans problem og i utgangspunktet ikkje noko farleg situasjon. Ein som overtrekker klemmene på stikkontakter så det kun står igjen 2-3 kordeler har eit langt meir alvorleg problem. No kan ein sjølvsagt argumentere med at utstyr som er lettare å montere også vil gjere det lettare for ufaglærte, men det bør ein gå andre veiar for å få bukt med. Kontroller og fokus på dokumentasjon, spesielt ifm. kjøp og salg vil hjelpe mykje på det området. Endret 11. august 2010 av Zeph 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Jeg syns ikke det er verdt å betale en elektriker mer enn 1200 kroner, DAGEN! Utstyret som monteres er også svindyrt på grunn av sinnsyke avanser. helst skal elektrikeren først flå deg på sinnvake priser på utstyret som monteres. Etterpå kommer kostnadene til timeslønn. Det de selger på biltema mener sikkert mange er billig. jeg mener det er kjempedyrt. Jeg har reist i Asia og sett hva det koster. Det er 5-10 gangen selv hos Biltema. grunnen til at det ikke koster 1200 kroner dagen er rett og slett svinn og ineffektivitet. Det hadde vært mulig å få til i praksis, det er jeg helt overbevist om. Det er helt på siden. Men f.eks en HDMI adapter , dvs DVI til HDMI, koster 10-15 kroner i Asia, maksimalt. På elkjøp koster det nesten 300 kroner. Det er det samme med alt av varer elektrikere bruker. Endret 11. august 2010 av festen Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Du er artig du. En elektriker får mere i brutto lønn pr. dag en 1200NOK. Så kommer arbeidsgiveravgift og sosiale trygdeavgift firmaet i tillegg må betale for arbeideren pluss selvkost pluss avanse. Værsågod å få utført noe av en fagmann for 1200 kroner dagen. Du står fritt til å prøve. Men kanskje du mener fagfolk skal gå ned i lønn? Ja da vil vi få en ny resesjon i økonomien ettersom mannen i gata ikke har råd til å opprettholde sitt forbruk og må leve mere sparsommelig som igjen får etterpørselen av varer til å gå ned med etterfølgende konkurser rundtom i bedrifter som har mistet deler av omsetningen sin. Ja det er jo en pangløsning for at du skal få deg billig elektriker. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Det høge prisnivået er ikkje eksklusivt for den elektriske installasjonen. Røyrlegge, snekkere, flisleggere, i det heile tatt er det dyrt å bygge eller pusse opp i Norge i dag. Prisane har gått mykje opp dei siste åra. For å dra denne ennå litt lengere vekk fra opprinnelig topic: Skal tro om at et høyt prisnivå på håndverkertjenester i Norge er et resultat av privatfolk helst vil klare alt selv? Mens idealet i Norge er å hogge trær og bygge hus selv som Isak Sellanrå i Markens Grøde, ringer briter og svensker lettere etter en håndverker når spisestua skal males eller tapetseres. Dermed blir en større andel av håndverksjobbene her i landet betalt av firmaer og ikke av privatpersoner, noe som muligens påvirker prissettinga? 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Du er artig du. En elektriker får mere i brutto lønn pr. dag en 1200NOK. Så kommer arbeidsgiveravgift og sosiale trygdeavgift firmaet i tillegg må betale for arbeideren pluss selvkost pluss avanse. Værsågod å få utført noe av en fagmann for 1200 kroner dagen. Du står fritt til å prøve. Men kanskje du mener fagfolk skal gå ned i lønn? Ja da vil vi få en ny resesjon i økonomien ettersom mannen i gata ikke har råd til å opprettholde sitt forbruk og må leve mere sparsommelig som igjen får etterpørselen av varer til å gå ned med etterfølgende konkurser rundtom i bedrifter som har mistet deler av omsetningen sin. Ja det er jo en pangløsning for at du skal få deg billig elektriker. De burde definitivt gå ned i lønn. Uten tvil. Hadde jeg vært elektriker skulle jeg jobbet for 1200 kroner dagen ut til kunden og blitt mye rikere av det enn de som tar mye mer. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Ja etter å ha utdannet deg til elektriker, gått teknisk fagskole og tatt installatørprøven så kan du godt få prøve det om det frister, for elektrikere har på ingen måte lov til å ta arbeid hos kunder privat uten å være underlagt en installatør eller er installatør selv. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Ja etter å ha utdannet deg til elektriker, gått teknisk fagskole og tatt installatørprøven så kan du godt få prøve det om det frister, for elektrikere har på ingen måte lov til å ta arbeid hos kunder privat uten å være underlagt en installatør eller er installatør selv. Jeg er helt overbevist om at det er mulig. Spesielt om det blir litt slakk i markedet om boligboblen hadde sprukket ville det være mulig å ta markedsandeler raskt for den som hadde kontroll på kostnadene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 (endret) Da kommer neste problemstillig. Hva tror du skjer med norsk økonomi dersom snekkere, elektrikere, rørleggere, mekanikere, murere, malere og sveisere skulle gått markant ned i lønn? Og hvor stor andel av befolkningen tror du har disse yrkene som levebrød? I tillegg kommer kontorpersonale som skal ta seg av fakturering og ordremottak samt regnskap. Hvor kommer dette inn i planen din? Endret 12. august 2010 av perpyro Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Da kommer neste problemstillig. Hva tror du skjer med norsk økonomi dersom snekkere, elektrikere, rørleggere, mekanikere, murere, malere og sveisere skulle gått markant ned i lønn? Og hvor stor andel av befolkningen tror du har disse yrkene som levebrød? I tillegg kommer kontorpersonale som skal ta seg av fakturering og ordremottak samt regnskap. Hvor kommer dette inn i planen din? Det er negativt, men det er ikke opplagt at det er noen høyere krefter som sørger for at markedet vil være sterkt fordi det ellers vil gå ut over norsk økonomi. Det er ikke opplagt at en lav rente vil dra det igang igjen når det stopper opp. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 (endret) La meg legge til en vesentlig ting. Det største problemet i norsk økonomi er at kostnadsnivået, kronekursen, osv er alt for høyt. Det er mulig å trykke seg ut av problemene med seddelpressen gjennom å devaluere kronekursen noe som uansett vil skje over tid etterhvert som oljen tappes og eldrebølgen kommer. Tempoet vil da med en devaluering kunne holde seg oppe men lønningene vil ikke holde følge med økningen av kostnader (inflasjon )ellers i samfunnet. Det blir ikke lenger slik at det er mulig å tjene penger til en flat TV, eller noen hundre kilo frukt om dagen. Om tilpasnigene skal skje gjennom en deflasjon i nominelle lønninger, eller en inflasjon er usikkert. Det strides ekspertene om, men kostnadsnivået og reallønninger må åpenbart ned. Endret 12. august 2010 av festen 1 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Som sagt du står fritt til å prøve. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Jeg har nok ikke utdannelsen for å gjøre det. Hva hadde det tatt og bli godkjent elektriker dersom du hadde f.eks fagbrev i noe annet, og GK elektro fra før av? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2010 Del Skrevet 12. august 2010 Du må være utdannet elektroingeniør i hvertfall. I tillegg må du ha sertifikat som elektriker også. Forresten ville du ha gått markant ned i lønn for å få dette til? Tormod Hermannsen ville i hverfall ikke det. Han fikk 25% lønsøkning i år. Moderate lønnsoppgjør er kun for de som gjør drittjobben mens de som soser bort dagene i styremøter og annet får klekkelig godt betalt for dette. Lenke til kommentar
festen Skrevet 12. august 2010 Forfatter Del Skrevet 12. august 2010 Du må være utdannet elektroingeniør i hvertfall. I tillegg må du ha sertifikat som elektriker også. Forresten ville du ha gått markant ned i lønn for å få dette til? Tormod Hermannsen ville i hverfall ikke det. Han fikk 25% lønsøkning i år. Moderate lønnsoppgjør er kun for de som gjør drittjobben mens de som soser bort dagene i styremøter og annet får klekkelig godt betalt for dette. Hvorfor elektroingeniør? Og hva kreves for et sertifikat? Det spørs om lavpris i bygg & anlegg er mulig uten at det ble den rene cowboy affære. Jeg har ingen planer om å slite med det, men innimellom er det faktisk godt å gjøre noe fysisk arbeid og slippe å tenke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå