Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Joda, men det er 3-fas TN som de fleste land bruker. I Norge (og Albania) er det mest vanlig med 3-fas IT i bolighus. Det er helt forskjellig, siden TN har 400V og N-leder, og IT har 230V. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) er ikke TN U*I*3 da? (L1/N + L2/N + L3/N) 3680W*3=11040W Tenkte selv på 3-fas IT. (U*I*roten av 3) = ca6360 Nå er dere nødt til å korrigere meg her. Vært for lenge på industri kjenne eg. EDIT: BTW. Har selv 400V TN i leiligheten. Hele området rundt her har det. Endret 19. juli 2010 av ThOms-N Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Hvis du må spørre, har du ikke lov til å gjøre det. viser til NEK 400 §134.1.1 Ved utførelse av en elektrisk installasjon skal det sørges for at den gjøres fagmessig av kvalifisert personale og ved bruk av egnet materiell. Elektrisk utstyr skal være installert i samsvar med montasjeanvisningen utarbeidet av produsenten av utstyret. veiledning - det vises til forskrift om kvalifikasjoner for elektrofagfolk med veiledning (FKE) Hvis du på død og liv (kan fort bli litt mer bokstavelig talt enn det bør) skal gjøre dette selv har jeg 1 veldig godt råd til deg: Ikke spør om det her! Det er en stygg tendens til at de som gir andre råd her enn: RING EN ELEKTRIKER! ikke har kompetansen til å gi råd. og dersom du får endel råd virker det ikke som om du har kompetansen til å skille de gode fra de dårlige. Hvis du likevel velger å gjøre dette selv, pass i alle fall på at du til enhver tid jobber etter de grunnleggende prinsippene i FSE med avslått spenning og to fysiske barrierer. Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Enig med ovenstående. Er ikke bare bare å fikle med dette selv. Er selv elektriker og vet hva dette dreier seg om og den løsningen du sikter til er ikke bra i det hele tatt. Ring elektriker og hold deg vekk fra elektriske anlegg. Du har kun lov til å montere og koble lampettbryter, støpsler og eller alt annet som ikke inngår i den faste installasjonen. Svakstrøm har du lov til selvsagt. Lenke til kommentar
huffhuff Skrevet 5. august 2010 Del Skrevet 5. august 2010 Den eneste forsvarlige måten å kople dette hvis du på død og liv ikke vil trekke en ny 4mm2 kabel er å sette inn en 25A automat i sikringsskapet, ta begge kablene fra de to 16A sikringene å kople inn på 25A automaten, blå på N og svart på L ... hvis du da kopler begge inn på et komfyrstikk, Blå på N og Svart på L vil du ha kabeltverrsnitt nok til å å tåle belastningen... men det er fortsatt ikke lovlig... Alle andre lure ideer...GLEM DEM Lenke til kommentar
Footy Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Den eneste forsvarlige måten å kople dette hvis du på død og liv ikke vil trekke en ny 4mm2 kabel er å sette inn en 25A automat i sikringsskapet, ta begge kablene fra de to 16A sikringene å kople inn på 25A automaten, blå på N og svart på L ... hvis du da kopler begge inn på et komfyrstikk, Blå på N og Svart på L vil du ha kabeltverrsnitt nok til å å tåle belastningen... men det er fortsatt ikke lovlig... Alle andre lure ideer...GLEM DEM Du er da klar over at disse to 2.5mm lederene må være nøyaktig like lange å gå paralelt med hverandre for at dette skal ha den effekten du forklarer? Du vet strøm velger alltid korteste vei 1 Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Den eneste forsvarlige måten å kople dette hvis du på død og liv ikke vil trekke en ny 4mm2 kabel er å sette inn en 25A automat i sikringsskapet, ta begge kablene fra de to 16A sikringene å kople inn på 25A automaten, blå på N og svart på L ... hvis du da kopler begge inn på et komfyrstikk, Blå på N og Svart på L vil du ha kabeltverrsnitt nok til å å tåle belastningen... men det er fortsatt ikke lovlig... Alle andre lure ideer...GLEM DEM Det er ihvertfall ikke å anbefale, lol Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Den eneste forsvarlige måten å kople dette hvis du på død og liv ikke vil trekke en ny 4mm2 kabel er å sette inn en 25A automat i sikringsskapet, ta begge kablene fra de to 16A sikringene å kople inn på 25A automaten, blå på N og svart på L ... hvis du da kopler begge inn på et komfyrstikk, Blå på N og Svart på L vil du ha kabeltverrsnitt nok til å å tåle belastningen... men det er fortsatt ikke lovlig... Alle andre lure ideer...GLEM DEM Då kan du like godt gløyme denne idéen og, for den er heilt på trynet. 1 Lenke til kommentar
huffhuff Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Du er da klar over at disse to 2.5mm lederene må være nøyaktig like lange å gå paralelt med hverandre for at dette skal ha den effekten du forklarer? Du vet strøm velger alltid korteste vei Nei, det er tull... Strømmen fordeler seg etter motstanden i de to ledningene, og siden de går fra samme sted(25A sikringen), har samme tverrsnitt, og ender i samme punkt(komfyrstikket) er motstanden så lik at forskjellene i belastning på hver kabel er ubetydelig. Endret 6. august 2010 av huffhuff Lenke til kommentar
huffhuff Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det er ihvertfall ikke å anbefale, lol Då kan du like godt gløyme denne idéen og, for den er heilt på trynet. Hvis dere kunne gi meg et matematisk bevis på at: 1. Strømmen i hver kabel kunne oversteget 16A (Og ikke med en usannsynlighet som at den ene kabelen var 5 meter og den ande 100) 2. At sikringen ikke ville løst ut hvis komfyr-stikket ble belastet med mer enn 25A som det er sertifisert for. (Som ikke ville skjedd med trådstarters forslag, i tillegg til at det er sannsynlig at de to kursene ikke er i fase en gang) 3. en annen grunn til at dette er helt på trynet. Så hadde det vært lettere å diskutere det... Men jeg erkjenner at det er ulovlig og kan være farlig hvis den ene ledningen brytes og den siste kabelen må bære 25A, men det kan unngåes ved å la kablene stå i hver sin 16A sikring, som gis tilførsel fra en felles 25A ... Jeg anbefaler det selvfølgelig ikke, men hvis han absolutt skulle tukle med koplingene så er dette bedre enn sukkerbit og 2 kurser som forhåpentligvis er i fase... Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det er ihvertfall ikke å anbefale, lol Då kan du like godt gløyme denne idéen og, for den er heilt på trynet. Hvis dere kunne gi meg et matematisk bevis på at: 1. Strømmen i hver kabel kunne oversteget 16A (Og ikke med en usannsynlighet som at den ene kabelen var 5 meter og den ande 100) 2. At sikringen ikke ville løst ut hvis komfyr-stikket ble belastet med mer enn 25A som det er sertifisert for. (Som ikke ville skjedd med trådstarters forslag, i tillegg til at det er sannsynlig at de to kursene ikke er i fase en gang) 3. en annen grunn til at dette er helt på trynet. Så hadde det vært lettere å diskutere det... Men jeg erkjenner at det er ulovlig og kan være farlig hvis den ene ledningen brytes og den siste kabelen må bære 25A, men det kan unngåes ved å la kablene stå i hver sin 16A sikring, som gis tilførsel fra en felles 25A ... Jeg anbefaler det selvfølgelig ikke, men hvis han absolutt skulle tukle med koplingene så er dette bedre enn sukkerbit og 2 kurser som forhåpentligvis er i fase... For det første, la oss komme til enighet, så har IKKE trådstarter eller noe andre usertifiserte personer lov til å koble på den faste installasjonen, så å diskutere dette er helt bak mål. For det andre så anbefaler du trådstarter en løsning som både kan/er brannfarlig grunnet mulig overlast, og som strider i aller største grad mot forskriftene! Det er faktisk ikke lov å spørre eller gi et svar på slike tråder i et allment diskusjonsforum. Lenke til kommentar
festen Skrevet 6. august 2010 Forfatter Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Det er ihvertfall ikke å anbefale, lol Då kan du like godt gløyme denne idéen og, for den er heilt på trynet. Hvis dere kunne gi meg et matematisk bevis på at: 1. Strømmen i hver kabel kunne oversteget 16A (Og ikke med en usannsynlighet som at den ene kabelen var 5 meter og den ande 100) 2. At sikringen ikke ville løst ut hvis komfyr-stikket ble belastet med mer enn 25A som det er sertifisert for. (Som ikke ville skjedd med trådstarters forslag, i tillegg til at det er sannsynlig at de to kursene ikke er i fase en gang) 3. en annen grunn til at dette er helt på trynet. Så hadde det vært lettere å diskutere det... Men jeg erkjenner at det er ulovlig og kan være farlig hvis den ene ledningen brytes og den siste kabelen må bære 25A, men det kan unngåes ved å la kablene stå i hver sin 16A sikring, som gis tilførsel fra en felles 25A ... Jeg anbefaler det selvfølgelig ikke, men hvis han absolutt skulle tukle med koplingene så er dette bedre enn sukkerbit og 2 kurser som forhåpentligvis er i fase... Jeg slo løsningen fra meg. Grunnen er at disse kursene kun ikke går inn til kjøkkenet, men også inn til et annet rom. I teorien kunne en derfor ha koblet f.eks mange varmeovner på en av de kursene, f.eks 32A gjennom en av kursene, og sikkert fått problemer, koblingen ved komfyren ville forbikoblet muligheten til å kun dra 16A gjennom en kurs fra et annet rom. Det er ikke så aktuelt å dra så mye fra et annet rom fordi det er vannbåren varme, men i teorien kunne det skjedd, om det ble koblet på mange olje oljeovner på kursen. Hadde kursene kun gått inn til kjøkken og en hadde blokkert muligheten til å koble andre ting på de kontaktene, tror jeg det hadde vært trygt. Uansett fant jeg ut at en mulighet er f.eks å bruke seperat komfyr / stekeovn, da unngåes egentlig problemet, uten at det må legges ny kurs, det er bare å koble overdel og underdel på ulike kurser. Induksjon fungerer da desverre ikke. Den løsningen jeg fikk foreslått fra elektriker var å koble innvendig i komfyren slik at overdel og underdel ble på forskjellige kurser, eller bruke innebygd komfyr / overdel. En annen mulighet var å få montert på en 16A kontakt, istedenfor en 25A kontakt og kun bruke en kurs. Det er den løsningen som er valgt inntil videre. Jeg har hatt en elektriker til å se på det, og det skal være greit nok. Endret 6. august 2010 av festen Lenke til kommentar
huffhuff Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Er godt at du velger den lovlige løsningen. Er enig at det kanskje var feil av meg å si noe om saken... men noen vil på død og liv fikle med anlegget selv om det ikke er lov, og å sikre de to kursene på 16A med tilførsel fra en 25A ville sikret at de var i samme fase og at kontakten ikke kunne trukket den teoretiske lasten på 32A... Og bruke en godkjent kontakt er mye bedre enn sukkerbitløsningen som er ekstremt farlig. Men vi kom til enighet om at dette er ulovlig og dumt, og håper alle som leser denne tråden ser at dette blir såpass komplisert å sikre hvis man skal bruke slike merkelige løsninger at det er best å ringe en elektriker og gjøre det skikkelig... Er sikkert billigere enn å brenne ned huset og ikke få noe igjen på forsikringa. Men du kan spare litt penger kan du legge 4mm kabelen selv og klamre den pent... hvis du har en snill elektriker og du har gjort et fagmessig god jobb så vil han godkjenne kabelen og kople den i sikringsskapet og kontakten for deg... Og gi deg samsvarserklæring på hele jobben inkludert kabelen (Mange elektrikere vil ikke gjøre dette pga tap av inntekt til materiell og arbeid... og det er ikke noe du kan KREVE å få gjort) Mange har forsøkt dette med varmekabler.... og det kan man bare glemme hvis kabelen er innstøpt. Ingen elektriker vil gi samsvarserklæring på en jobb han ikke selv kan kontrollere at er fagmessig utført. Endret 7. august 2010 av huffhuff Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 (endret) Hvis dere kunne gi meg et matematisk bevis på at: 1. Strømmen i hver kabel kunne oversteget 16A (Og ikke med en usannsynlighet som at den ene kabelen var 5 meter og den ande 100) 2. At sikringen ikke ville løst ut hvis komfyr-stikket ble belastet med mer enn 25A som det er sertifisert for. (Som ikke ville skjedd med trådstarters forslag, i tillegg til at det er sannsynlig at de to kursene ikke er i fase en gang) 1: Gidd ikkje legge ut heile reknestykket, men om du har 50% lengre ledning på den eine vil det circa gå 1/3 av straumen gjennom den. 2/3 av straumen går då gjennom den kortaste ledningen, då er du over 16A. Kurs 1: 10 meter. Kurs 2: 15 meter: Itotal = 25. Kurs 1 ~ 16,5A. Kurs 2 ~ 8,3A. Om kursane går innom forskjellige rom kan du fort få ein del forskjell i lengd på ledningane. Hadde ein målt straumtrekk under full belastning kunne ein jo funnet ut av det. Men får du dårleg kontakt og litt overgangsmotstand på den eine tilførselen blir motstanden endra og straumtrekket kan forandre seg. 2: Sjølvsagt vil ein 25A-sikring slå ut når den blir belasta med meir enn 25A, men det er ledningane som er problemet her. Sidan me først er inne på emnet så er det kome nye forskrifter i år (overgangsperiode på 1 år for dei gamle). Med dei nye forskriftene må du ha 13A-vern på 2,5mm² ledning og 10A-vern på 1,5mm² ledning. Skal du ha 16A framover må det trekkast 4mm². Det er som sagt ein overgangsperiode der dei gamle forskriftene og vil gjelde. Prosjektering innan 01.01.2011, utført innan 01.07.2011. Endret 7. august 2010 av Zeph Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Hvis dere kunne gi meg et matematisk bevis på at: 1. Strømmen i hver kabel kunne oversteget 16A (Og ikke med en usannsynlighet som at den ene kabelen var 5 meter og den ande 100) 2. At sikringen ikke ville løst ut hvis komfyr-stikket ble belastet med mer enn 25A som det er sertifisert for. (Som ikke ville skjedd med trådstarters forslag, i tillegg til at det er sannsynlig at de to kursene ikke er i fase en gang) 1: Gidd ikkje legge ut heile reknestykket, men om du har 50% lengre ledning på den eine vil det circa gå 1/3 av straumen gjennom den. 2/3 av straumen går då gjennom den kortaste ledningen, då er du over 16A. Kurs 1: 10 meter. Kurs 2: 15 meter: Itotal = 25. Kurs 1 ~ 16,5A. Kurs 2 ~ 8,3A. Om kursane går innom forskjellige rom kan du fort få ein del forskjell i lengd på ledningane. Hadde ein målt straumtrekk under full belastning kunne ein jo funnet ut av det. Men får du dårleg kontakt og litt overgangsmotstand på den eine tilførselen blir motstanden endra og straumtrekket kan forandre seg. 2: Sjølvsagt vil ein 25A-sikring slå ut når den blir belasta med meir enn 25A, men det er ledningane som er problemet her. Sidan me først er inne på emnet så er det kome nye forskrifter i år (overgangsperiode på 1 år for dei gamle). Med dei nye forskriftene må du ha 13A-vern på 2,5mm² ledning og 10A-vern på 1,5mm² ledning. Skal du ha 16A framover må det trekkast 4mm². Det er som sagt ein overgangsperiode der dei gamle forskriftene og vil gjelde. Prosjektering innan 01.01.2011, utført innan 01.07.2011. Husk at 13A på 2,5 kun gjelder ved skjult forlegning da. Er det åpent anlegg går det greit. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Husk at 13A på 2,5 kun gjelder ved skjult forlegning da. Er det åpent anlegg går det greit. Det er sant, så lenge ein ikkje trekker kabelen gjennom isolert vegg på veien. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Når slike spørsmål drar ut over flere poster, så synes jeg heller vi kan fortelle litt om hvordan det pleier å gå når det lokale eltilsynet kommer på besøk. Forutsatt at de kommer før brannbilen eller ambulansen. Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 (endret) Når slike spørsmål drar ut over flere poster, så synes jeg heller vi kan fortelle litt om hvordan det pleier å gå når det lokale eltilsynet kommer på besøk. Forutsatt at de kommer før brannbilen eller ambulansen. Regelverket er alt for strengt i dag. Forsikringselskap vil kunne redusere sine skadeutbetalinger og bygg & anlegg tjener mer penger. Det er akkurat dem som står bak ønsket om strengere regler. Resultatet bare er med å bygge opp under det høye kostnadsnivået vi har her i landet. Enda en tåpelig ting er trehus! Jeg har sett mye rart i utlandet, men når jeg var i Asia så jeg en ting som fascinerte meg. En dings de solgte i vanlige byggvarehus som så ut som en lyspære socket E27 bortsett fra at det var gjort slik at denne lyspæren egentlig ble en skrukontakt (bare finn en e27 kontakt og du kan skru deg inn på strømnettet). Helt genialt spør du meg. Er noe slikt lov i Norge? Garantert ikke. Endret 11. august 2010 av festen Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 11. august 2010 Del Skrevet 11. august 2010 Jeg har en mistanke om at flere av disse reglene er der for å beskytte liv og matriell. Det er ingen tvil om at det er plenty av 'ikke elektrikkere' som har mer en nok kompetanse til å gjøre det meste selv. Det finnes derimot ingen funksjon som skiller disse fra de som har manglende eller totalt fravær av kompetanse. Regelverket er da der for å sikre at det ikke byttes bunnskruer til en styrke som passer julesteika, at hele stua ikke kables med gummikabel og at det badet du har bygget helt selv ikke forsynes fra sukkerbiten i lampepunktet uti gangen. Og når ungene klage over at det knurrer i beina når dem dusjer, så er det greit å kunne skylde på noen andre en deg selv. 1 Lenke til kommentar
festen Skrevet 11. august 2010 Forfatter Del Skrevet 11. august 2010 Jeg tror det har gått for langt i Norge når det kommer til lover og regler relatert til hva du kan gjøre selv. Folk trenger ikke denne beskyttelsen tror jeg. Det er nødvendig å veie ulike behov opp mot hverandre. Jeg ser helt klart at det i enkelte byer med diverse trehusbebyggelse hjelper med diverse inspeksjoner, men det er alltid utstyr som glemmes og ikke ledningsnettet som er problemet uansett. Reglene burde vært mer fleksible og de som hadde en forståelse burde ha lov til å gjøre det de ville selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå