Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hjelp til kobling av komfyr

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å koble på en komfyr i et rom jeg har 3 stk 16A kurser, men ingen større kurs.

Vil det være mulig å koble det slik at jeg tar 2 av de kursene som er der og slå det sammen til en 32A kurs om jeg tar ledningene fra de 2 kursene og setter det samme vei slik at det ikke kortslutter? Jeg mener det kommer til å gi meg 32A. Er det lov å koble på denne måten? Jeg tenker altså 2 stk 16A kontakter, en på hver kurs, koble de sammen riktig vei med en kraftig nok sukkerbit, og så koble ledning fra komfyr innpå dette:)

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, men jeg har lyst til å bare koble det opp. Jeg har multimeter så jeg kan se at det ikke er spenning mellom ledningene jeg kobler i parallell (jeg regner med at det blir det om det kobles feil vei).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er ikke noe lurt å koble sammen to kurser. Belastningen vil spre seg ujevnt, og det blir bare tull. Dessuten skulle det vel gå greit å bruke en komfyr på en 16A, eller 10A for den saks skyld, om du ikke bruker mer enn et par kokeplater om gangen. Vi hadde 16A et sted vi bodde, og vi opplevde ALDRI at sikringen gikk. Vanlige "komfyrkontakter" er dessuten ikke godkjent for mer enn 25A, og kan følgelig ikke brukes om du hadde hatt en 32A kurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er garantert ikke lov å koble på den måten. Og det er garantert ikke lurt.

Tenk deg at det blir brann hos deg, av en eller annen grunn. Teknikerne som skal finne brannårsaken vil finne denne koblingen. Du risikerer kraftig avkortning i forsikringsoppgjøret ... f.eks en million?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ikkje er det lov og ikkje vil det fungere. Komfyren vil framleis trekke meir straum enn 16A-kontaktene tåler, og dei vil slå ut. Du må ha ein større sikring som tåler straumtrekket til ovnen. Då må du sjølvsagt i tillegg legge ny og større kabel/ledning til kursen.

Dette har du tydeligvis ikkje peiling på, så du kan like godt kjøpe deg mindre komfyr eller få tak i ein elektrikar med ein gong.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikkje er det lov og ikkje vil det fungere. Komfyren vil framleis trekke meir straum enn 16A-kontaktene tåler, og dei vil slå ut. Du må ha ein større sikring som tåler straumtrekket til ovnen. Då må du sjølvsagt i tillegg legge ny og større kabel/ledning til kursen.

Dette har du tydeligvis ikkje peiling på, så du kan like godt kjøpe deg mindre komfyr eller få tak i ein elektrikar med ein gong.

Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke vil fungere. Om jeg trekker 16 A gjennom hver kurs skulle det gå 32A, riktig? Det vil ikke gå mer strøm gjennom kontaktene enn de tåler, for da vil sikringen bak hver kontakt på 16A ryke? Det eneste jeg tror er at sukkerbiten bør tåle den maksimale belastningen komfyren kan trekke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er du sikker på at ledningene fra begge 16A kursene er like lange? Hvis ikke, vil ikke belastningen fordele seg likt over kursene. Som det er nevnt over, er komfyrstikk godkjent for max 25 A, og du får 32. Få en elektriker til å trekke en ny kurs og gjøre dette riktig og lovlig.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at ledningene fra begge 16A kursene er like lange? Hvis ikke, vil ikke belastningen fordele seg likt over kursene. Som det er nevnt over, er komfyrstikk godkjent for max 25 A, og du får 32. Få en elektriker til å trekke en ny kurs og gjøre dette riktig og lovlig.

Spiller det noen rolle om belastningen fordeler seg ulikt? Det vil jo uansett ikke gå mer enn 16A på den ene av dem, sikringen setter jo en stopper for det, det vel ikke noe poeng at det er helt symmetrisk. Jeg trodde det ikke var noe i veien for å ha en komfyr med 25A stikk på en kraftigere kurs enn 25A. Jeg ser sukkerbitene greier 42A, 25A komfyrstikket må demonteres, ledningen fra komfyren kobles inn på en sukkerbit, og så fordeles på 2 stk jordede 16A kontakter hadde jeg tenkt til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Så du vil koble 2 x 16 A sikringer på 2 x 16 A stikk? Dvs at du med full last på begge kursene og last på 1 stikk trekker 32 A gjennom et stikk som er godkjent for 16 A?

Lenke til kommentar

... Det vil jo uansett ikke gå mer enn 16A på den ene av dem, sikringen setter jo en stopper for det, 

Ser ingen grunn til å diskutere ulovligheter, men sånn teknisk sett så begrenser jo ikke sikringen strømmen. Kommer den over 16A på den ene så slår den ut, dermed får du full effekt på den andre og den slår seg også ut.

Lenke til kommentar

Så du vil koble 2 x 16 A sikringer på 2 x 16 A stikk? Dvs at du med full last på begge kursene og last på 1 stikk trekker 32 A gjennom et stikk som er godkjent for 16 A?

Nei, det er 2 kurser, automatsikringer finnes alt i skapet, altså vil jeg ha en kontakt koblet på hver kurs. Det vil så gå inn på en kraftig sukkerbit, hvor kursene settes i parallell, samtidig som komfyren kobles inn. I teorien burde det maksimalt gå 12,5A gjennom hver 16A kontakt, og det ville aldri gå mer enn 16A.

Endret av festen
Lenke til kommentar
I teorien burde det maksimalt gå 12,5A gjennom hver 16A kontakt, og det ville aldri gå mer enn 16A.

I ein teori der ledningane til begge kursane er like lange ja.

http://www.ukqna.com/science/4682-science-ukqna.html

Selv om det skulle bli slik at det gikk 12,7A gjennom den ene og 12,3A gjennom den andre ved maks belastning greier jeg ikke å skjønne at det skulle ha noen betydning. Jeg tror heller ikke forskjellen er så stor.

Uansett så har jeg bestemt meg for å løse det med å få en 16A kontakt på komfyren, og så koble det på bare en 16A kurs, inntil det blir lagt opp en ny kurs. Jeg regner med at det er trygt og lovlig.

Det er helt åpenbart at det blir et problem om det kobles apparater som drar over 16A, inn på en av de 2 kursene, selv om ingen av sikringene går, vil det kunne gå opptil 32A ut i kontakten, og dermed bli varmegang. Så lenge komfyren kobles slik jeg beskriver tror jeg ikke det er noen fare ved bruk av komfyren , men det blir et problem ved bruk av andre apperater fordi det setter 16A grensen ut av funksjon om andre apparater brukes på samme krets.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Rent teknisk sett, så lar det seg jo gjøre å paralellkoble to 16A-kurser med hver sin sikring, til en 32A-kontakt ved komfyren, og montere et 32A-støpsel på komfyren, i stedet for to 16A. Strømmen vil kunne fordele seg noe forskjellig på de to kablene og sikringene, avhengig av resistans, lengde og tverrsnitt. Verken kablene eller stikket vil vel da kunne bli overlastet, men når den ene sikringen ryker vil den andre ryke samtidig.

Lovlig etter norske forskrifter er det nok derimot garantert ikke.. Kan tenke meg at kortslutningsstrømmen før sikringen slår ut blir noe annet med to 16A-sikringer i paralell enn en 32A, for eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dersom du har 3-fas, og de 2 16A kursene ikke henger på samme faser, kan det hele bli ganske festlig.

Lenke til kommentar

Vet Ikea sine komfyrer kan kobles som 3-fase. *Da kan man jo hente litt mer effekt ut av 16A(om en klarer å trekke inn en ekstra kabel.)

HMMM. Husker ikke helt her. Formelen?. Hjelp meg litt her:

Var det P=U*I*(roten av 3). DVS Nesten 6400W 3-fas mot 3680 på enfas?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...