Gå til innhold

Diskusjonstråden mellom kreasjonister og ateistiske evolusjonister

Anbefalte innlegg

Temaet for tråden er en diskusjon der evolusjonister og kreasjonister kan legge frem (helst) dokumenterte påstander for sitt syn. kan du bekrefte bibelen, kan vi også innlemme at skapelsen kan være sann. Så værsågod, bevis bibelen :)

ps, laget tidligere enn tråd om hvorvidt det betyr noe at visse historier i bibelen er historisk riktig. Les den her: diskusjon.no/index.php?showtopic=1241409

Forresten, når du Baltazar94 beskylder ateistene her for å være lite konstruktive mot motparten, er det ikke hyklerske av deg å bruke ord som at evolusjonen er satanistisk og okkult?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men denne utvelgelsen av de mest intelligente har jo ikke virket, og det ser vi på det faktum at det ennå er så mange lite intelligente mennesker som ikke kan eller vil tenke selv men tror blindt på evolusjonsteorien.

Maken til ironi skal man lete lenge etter. Enten troller du eller så er du svært lite opplyst. Og du skal være forsiktig med å kalle 150 år med doktorgrader for lite intelligente mennesker. Kom med bevis eller påstander som ikke allerede er debunket sønder og sammen så kanskje jeg kan ta deg seriøst. Jeg tør å påstå at du ikke har noen.

Lenke til kommentar

Men denne utvelgelsen av de mest intelligente har jo ikke virket, og det ser vi på det faktum at det ennå er så mange lite intelligente mennesker som ikke kan eller vil tenke selv men tror blindt på evolusjonsteorien.

Maken til ironi skal man lete lenge etter. Enten troller du eller så er du svært lite opplyst. Og du skal være forsiktig med å kalle 150 år med doktorgrader for lite intelligente mennesker. Kom med bevis eller påstander som ikke allerede er debunket sønder og sammen så kanskje jeg kan ta deg seriøst. Jeg tør å påstå at du ikke har noen.

At noen har en doktorgrad trenger ikke nødvendigvis å bety at de er mer intelligent enn dem som ikke har en doktorgrad.

En annen ting er at hvis den kunnskapen du lærer er feil, så blir resultatet feil uansett hvor intelligent du er ellers.

Lenke til kommentar

når du Baltazar94 beskylder ateistene her for å være lite konstruktive mot motparten, er det ikke hyklerske av deg å bruke ord som at evolusjonen er satanistisk og okkult?

Nei det er det ikke. For det er sannheten enten du liker det eller ikke.

Jeg har mange kritiske spørsmål mot evolusjonsteorien, men på mitt nåværende ståsted så tror jeg det er mye på grunn av manglende kunnskap. På samme måte som mange forskere vet ekstremt mange ting jeg ikke har forutsetninger for å vite, feks så aner ikke jeg om det er "sant" at det finnes forskjellige blodtyper. Jeg må bare stole på at det finnes forskjellige typer. På samme måte så må jeg stole på at forskerne har solide beviser for at evolusjonen både har foregått og foregår fortsatt. Jeg vet også (etter å ha lest en del stoff, og bøker) at man faktisk har svært mange tegn og beviser for evolusjonen. For eksempel vinger og armer. Du finner ikke ett dyr med to armer, to bein og to vinger (altså seks lemmer) du finner kun individer med to bein og to armer, eller to bein og to vinger. Det er en indikasjon på at vinger er dannet fra armene. Du finner mindre og mindre kompliserte organismer jo lengre bak i tid du går. Dette var bare noen få eksempler.

Men måten du diskuterer på her gjør at jeg ikke får særlig lyst til å diskutere med deg, da du viser null interesse av å diskutere. Det er tydelig at du har bestemt deg for hva som er rett, og du er veldig lite konstruktiv.

Jeg har forresten vært kristen mange år, og jeg klarte ikke tviholde på troen lengre, siden jeg ikke så noen som helst grunner til det. Det var utelukket snakk om tro, ingenting håndfast.

Fint om du har noe nyttig å komme med, gjerne noe som underbygger påstandene dine. Dersom du har noe god info og komme med så er ikke jeg så arrogant, jeg har ikke bestemt meg for at "evolusjon er rett, og jeg vil ikke hverken se eller høre andre muligheter" det er bare det at jeg enda ikke har sett noen andre muligheter som ikke kun dreier seg om tro.

Edit: rettet "Du finner mer og mer kompliserte organismer jo lengre bak i tid du går." til "Du finner mindre og mindre kompliserte organismer jo lengre bak i tid du går." , en liten mutasjon snek seg inn i posten min, men hadde ikke livets rett, så den måtte bøte med livet :)

Endret av Tenklitt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

At noen har en doktorgrad trenger ikke nødvendigvis å bety at de er mer intelligent enn dem som ikke har en doktorgrad.

En annen ting er at hvis den kunnskapen du lærer er feil, så blir resultatet feil uansett hvor intelligent du er ellers.

Det interessante Baltazar94 er hva du har å tilføye når det gjelder evolusjonsteorien. Selv om vitenskapen ikke opererer med sannheter slik religionen gjør, så kan vi gå ganske langt i å hevde at evolusjonsteorien er en vitenskapelig "sannhet". Bevisførsel innenfor vitenskapen gjøres som kjent ved å avkrefte en hypotese, ikke ved å bekrefte den. Så langt har ikke kreasjonister og tilhengere av intelligent design lyktes i å avkrefte noe som helst. Det nærmeste vi kommer er påstanden om ureduserbar kompleksitet. Men denne påstanden er nå avkreftet. Det er altså bevist at ureduserbar kompleksitet kan overvinnes av organismer.

Lenke til kommentar

Men det betyr at denne personen har brukt (i snitt) 20 år av livet til å tilegne seg kunnskap om fagfeltet, på høyere nivå (altså etter videregående).

Ellers fungerer vitenskapen slik at om noe er feil så blir dette oppdaget og rettet opp/forkastet. Det er en av grunnstenene i den vitenskapelige metode. Det er også derfor man har peer-review.

Men for all del, kom med påstandene dine om hvorfor du mener evolusjon er feil. Så lang har du bare kommet med tøys.

Lenke til kommentar

Ingen har noensinne klart å dokumentere at evolusjonsteorien er riktig, og for alt du vet så kunne jo den være mye mer av et eventyr enn det du påstår Bibelen er.

Feil.

29 beviser for makroevolusjon

Når det er sagt, er det rimelig enkelt å avkrefte evolusjonsteorien, her er en veldig kort liste:

• Fossile kaniner funnet i prekambriske sedimenter
  • Placentale pattedyr med rudimentære rester av vinger (eller atavistiske vinger)
  • Eksempler på statiske genomer
  • Finn et fossil av Australopithicus, Ardipithecus eller Kenyanthropus i Australia, Nord-Amerika, Sør-Amerika, Antarktis, Sibir, eller på noen av øyene som har driftet vekk fra Afrika.
  • En fisk med brystvorter

Dersom du har noen som helst kredible bevis mot noen av punktene over, er jeg (og resten av verden) meget interesserte i disse, og jeg vil også være den første til å si at evolusjonsteorien er feil dersom du kan dokumentere noen slike bevis.

Kan du si det samme om kreasjonismen? Kan du si meg hva som skal til for at du ikke lenger skal tro på dette?

PS: Photoshoppede bilder er ikke bevis

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg trodde alle hadde innsett etter noen år nå at det er like konstruktivt å prøve å diskutere med Baltazar94 som det er med en vegg.

De fleste sidene her har gått meg hus forbi, og jeg har deltatt på denne debatten i flere år. Av erfaring ender det meste opp med at den kreasjonistiske siden enten ikke har forstått evolusjonsteorien (eller vitenskap generelt), lyver om evolusjonsteorien, eller lukker igjen ørene hver gang de blir lært om hva evolusjonsteorien er. I tillegg mangler de aller fleste den minste utdanning om emnet mange uttaler seg å være ekspert på.

For å sette hele dette i perspektiv kan man ta et hvilket som helst annet felt enn nettopp biologi. For min del har jeg kraftige problemer med å forstå relativitetsteorien, og jeg kan i tillegg ikke så altfor mye om matematiske områder som integraler og differentiallikninger. Om noen løser en dif. likning foran meg kan jeg ærlig talt forstå svært lite til tross for å ha hatt om det allerede i fjor. Til tross for at jeg ikke skjønner det, så dytter jeg det ikke bare ifra meg og sier det er løgn. Ei heller sier jeg at det ikke må stemme. Enhver rasjonell person vil konkludere at han eller hun simpelthen ikke kan altfor mye om det, og med tanke på all nytte f.eks. dif. likninger og komplisert matematikk har og hva det har bidratt med i mange andre felter, så velger jeg å stole på de som faktisk kan det og som har brukt mange hundre år på å forske på det.

Det samme gjelder evolusjon. Jeg ser du antakeligvis har mange, mange spørsmål relatert til emnet, og at du mest sannsynlig ikke har mye kunnskap rundt det heller. Å starte en debatt på dette forumet er derfor ikke stedet du burde starte. Det å lese rundt emnet, skaffe seg informasjon og spørre folk med utdanning om du har spørsmål (eller simpelthen google det), er gull verdt om du virkelig tror din skepsis mot evolusjon har mye å gjøre med din egen uvitenhet. Jeg hedrer deg derimot for at du faktisk sier at du ikke vet så mye om emnet. De aller fleste kreasjonister nekter engang å innrømme det.

Jeg ber ingen om å stole blindt på professorer og andre akademikere på hvilket som helst emnet; jeg ber kun folk om å tenke kritisk, logisk og fornuftig. Å sette seg inn i emnet og lære om det kan gi det god kunnskap ut livet, men om du ikke er interessert i det, noe som er forståelig, så vil jeg igjen referere til matematikkeksempelet mitt. Med tanke på de utall mennesker som igjennom 150 år har brukt hele liv på forskning rundt evolusjonsteorien, og med tanke på alle de beviser som ligger ute rent objektiv og som man ikke trenger en debatt for å skjønne, og i tillegg alle bruksområdene man har for evolusjonsteoriens prinsipper; er det da mest logisk at alle disse menneskene har tatt grundig feil? Eller er troen på en skapelse tatt utifra en religiøs bok og som er helt avhengig av kun tro, ikke vitenskap, en irrasjonell ting å ta bokstavelig?

Jeg er i den formening at mange religiøse har kun problemer med vitenskap som går direkte imot en litterær tolkning av deres hellige bok. Om det hadde vært hvilket som helst annen felt, enten det er matematikk, datateknologi eller musikk, så hadde de aller fleste vært rasjonelle og logiske i tankegangen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I tillegg mangler de aller fleste den minste utdanning om emnet mange uttaler seg å være ekspert på.

Bare for klarhetens skyld lurer jeg på hvem du siktet til der?

For min del har jeg kraftige problemer med å forstå relativitetsteorien, og jeg kan i tillegg ikke så altfor mye om matematiske områder som integraler og differentiallikninger. Om noen løser en dif. likning foran meg kan jeg ærlig talt forstå svært lite til tross for å ha hatt om det allerede i fjor.

Men du forstår de simple prinsippene innen matematikk som pluss, minus, ganger og deling (håper jeg). Det er også her de fleste "anti-evolusjons"-folkene svikter. Det er klart at de ikke vet hvilke basebar som utgjør genet for grønne øyne på rams, men det forventes at de forstår de overliggende prinsippene bak evolusjon som seleksjon, mutasjon og tid(!) m.m.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg siktet ikke til noen spesifikke, men rettere sagt en trend blant kreasjonister. Nevneverdige eksempler er jo Kent Hovind, Ray Comfort, Kirk Cameron og flere. Jeg har i tillegg også erfart at de som er ekstremt anti-evolusjonistiske, f.eks. på youtube som et diskusjonsforum, så fremstiller de fleste kreasjonister seg som om de har en lang utdanning i emnet.

Innlegget mitt appellerte til kreasjonister og ba dem undersøke om hvorvidt det er fornuftig av de at når de ikke kan mye om et emne som matematikk eller evolusjon, om det beste da er å fornekte det basert på pre-eksisterende formeninger, eller godta det mtp. aksepten og betydningen disse to feltene har. Jeg ber ingen ta ting for gitt, bare undersøke om at sin religiøse tro er mer troverdig enn et vitenskaplig emne, da de mest sannsynlig i et felt som matematikk hadde tatt dette feltets verdighet for gitt til tross for begrenset forståelse av det.

Lenke til kommentar

PS: Photoshoppede bilder er ikke bevis

Filler'n! Og jeg som tenkte å trekke frem noen bilder der jesus rir på en tyranosaurus rex... :( Dårlig gjort altså!

Kreasjonister og andre motstandere at evolusjon er mer interisert i å peke på det de tror er huller og gap og hvorfor den største missoppfattningen, som kalles "the missing link!", ikke har blitt funnet, enn å lære seg hva evolusjon er. De trekker ALLTID frem hullene og tror at evolusjon betyr at mennesker plutselig en dag for lenge siden ramlet ned fra trærne og var ferdige med å være aper.... :no:

Og det er synd for dem at de ikke skjøner det, for i mine øyne fremstiller de seg bare mer og mer som ignorante, lettlurte fjols som en annen bare kan lure på hva annet de kan få seg til å tro fordi de ikke evner å se ordentlig på ting...

Har i flere diskusjoner med slike blitt kalt sneversynt og innskrenket, ja bent frem dum, fordi jeg ikke tar i mot deres gud og tror på ham og jeg må le like mye hver gang, for hvor sneversynt og dumt er det ikke å låse seg til EN forklaring og tviholde på den samme hva fakta og viten forteller oss egentlig? Men de skjønner ikke dette heller... Det virker på meg som at disse bigotene tror at hvis de bare tror det er sant så er det sant... :no: Og hva er da vitsen med å stille spørsmål ved det når det er så inn i granskauen sant? Og siden det er sant så må jo den antagelsen de bygger på toppen av det første de tror er sant være sant også da....

De lager på denne måten et sandslott av "sannheter" og evner ikke å fatte i sin enfoldighet, (enten den enfoldigheten er et bevisst valg eller at de rett og slett er så enfoldige (Les: ignorante)) at ingen av disse sannhetene er sanne, for for dem er de jo sanne! Snakk om å være sneversynt!! Men gud hjelpe meg hvor mange religiøse som er så sneversynte og her går det rett og slett ikke an å være rasjonell og holde seg til fakta og viten, for de nekter rett og slett å se det!

Så nei, den evolusjons diskusjonen får vi ta med folk som skjønner hva de diskuterer og ikke folk som danner seg sannheter bare fordi de tror det er sant...

Lenke til kommentar

Evolusjonsteorien blir stadig motbevist av engasjerte kristne som har Jesus i blodet. Et av de kraftigste slagene mot denne latterlige teorien ble levert av Stian Plummesen i 1995. Det har gått mer 15 år siden denne modige mann sa seg villig til å risikere sitt eget liv, for å vise at det er Bibelen som er den eneste autoriteten på livets opprinnelse. Og fram til i dag er det ingen evolusjonist som har klart å komme med en eneste forklaring som kan slå tilbake på det offeret som denne mannen gjorde for så mange år siden.

Et av de viktigste premissene for evolusjonen, er teorien om at ultrafiolett stråling kan føre til mutasjoner på levende vesener. Med andre ord, hvis en ape blir utsatt for en tilstrekkelig dose med ultrafiolett stråling, kan dette dyret bli forvandlet til et menneske i løpet av en viss tid. Denne ideen er jo latterlig! Men likevel tror ateistiske forskere over hele verden på dette vissvasset. I mer enn hundre år har den sekulære vitenskapen prøvd å utvide dette konseptet for å angripe kristendommen. Men takket være personer som Stian Plummesen og andre ekte kristne, som ikke vil godta at Jesus havner i glemmeboken, kommer vitenskapen stadig til å feile i sine patetiske forsøk på å undergrave Jesus.

I 1995 la Stian Plummesen seg inn i slags kistelignende kasse, som er konstruert for å sende ut ultrafiolett stråling (se bildet). I denne konstruksjonen lot han seg utsette for uv-stråling i nesten fem timer. Da hans medhjelper åpnet lokket, reiste Plummesen seg opp med et smil rundt munnen. Ingen forandring hadde skjedd! For å bli påført like mye uv-stråling som vitenskapen påstår er nødvendig å påføre en apefamilie over flere generasjoner for at disse skal utvikle seg til mennesker, lot Plummesen seg gå igjennom denne behandlingen 5 dager på rad. Selv om han etter hvert fikk stygge brannsår på huden, kunne han studere sine armer og sine ben, og vi kunne alle konstatere at han var akkurat den samme mannen som han var før han startet sine forsøk. Stikk i strid mot ”vitenskapelige” prognoser, forvandlet ikke strålingen ham til en ape. Den førte ikke til noen evolusjon, han var framdeles den gladkristne mannen som vi alle hadde lært å elske og sette pris på, og som vi nå måtte beundre enda mer siden han egenhendig hadde motbevist hele evolusjonsteorien.

Maria Plummesen, Stians trofaste kone gjennom 15 år, kan i dag fortelle til Herregud.com at hun visste at mannen hennes var enormt stolt over det han gjorde den gangen, selv om han døde av skadene bare noen få år etter sitt vitenskapelige forsøk. "Rett før han krøp inn i dette apparatet hvisket min kjære Stian til meg at han ønsket å bli donert til Dyreparken i Kristiansand dersom han virkelig skulle utvikle seg til en ape. Han hadde alltid syntes det var så morsomt med de koselige dyrene, spesielt Julius. Jeg tror nok at han bare spøkte, men jeg ble i hvert fall veldig redd akkurat da. Jeg antar at jeg var svak i min tro på den tiden, men da han kom hjem etter eksperimentet, ble jeg født på ny i Jesus. Fra da var det aldri noen tvil i mitt hjerte om at Bibelen har rett!"

Bare et par år etter at Stian Plummesen gikk i gjennom sine banebrytende eksperimenter, ble det konstatert at han hadde blitt rammet av en uhelbredelig hudkreft. Gud kaller ofte de beste hjem først, og vi er ikke i tvil om at Stian sitter i Guds innerste krets og ler hjertelig over ateistene som ennå tror at en fisk kan utvikle seg til en gris, som kan utvikle seg til en ape, som til sist forvandles til et menneske.

Det er i disse dager 15 år siden Stian døde og vi kommer alle til å hedre hans minne førstkommende søndag, når Svevende Ord holder festmøte for å hylle denne mannen som døde for den Sanne Sannheten. Hans offer vil aldri bli glemt. Evolusjonen er en myte, men Jesus blod er vår håndgripelige virkelighet. Pris Herren!

post-100069-1280400483,7629_thumb.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kristne tror at Gud lagte universet.

Ateister vet ikke hva som lagde universet.

Velg side.

Husker et sitat som passer bra her!

Just because you don't know how something works, doesn't mean you're free to fill in the blanks yourself.

For å si noe tilsvarende på norsk.. Bare fordi du ikke kan forklare noe (enda) betyr ikke at du trenger å finne på noen ville fantasiteorier om hvordan dette har skjedd (religion)

Ta f.eks gamle gudetroen i Norge. "Vi vet ikke hva som forårsaker lyn, det må være en mann med en lynhammer der oppe!!"

De fleste idag synes dette er en tåpelig teori. Akkurat som at jeg tror at om en stund kommer folk til å se tilbake på kristendom og annen religion og tenke "haha at vi trodde på det greiene der, det var før vi viste hvordan ting fungerte".

Lenke til kommentar

Hudkreft er en evolusjonist løgn, alle vet at man dør fordi man blir besatt av djevler.

Det er helt riktig! DEt finnes ingenting som bønn ikke hjelper mot, herunder også djevler. Personlig har jeg stor tro på at et stort inntak av vievann med friske hudceller fra 7 nydøpte barn vil hjelpe, bare inntaket er så stort at det fyller deg skikkelig.

Eneste måten å bli frisk på er å bruke homopatisk medisin der vannet er helligvann.

Alt annet er tull.

Bruk store mengder med dette vannet, som nevnt, det og bønn er det eneste vi trenger, så legg ned sykehusene og tro på jesus, den store herren! Det er kun på denne måten vi kan leve for alltid...

Hip hip amen!

Hvorfor bruker kristne sikerhets belter egentlig, når alt de egentlig ønsker er å reise til himmels? Virker falskt av dem å gjøre slikt, samt å se seg for når man går over veien...

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Hudkreft er en evolusjonist løgn, alle vet at man dør fordi man blir besatt av djevler.

Det er helt riktig! DEt finnes ingenting som bønn ikke hjelper mot, herunder også djevler. Personlig har jeg stor tro på at et stort inntak av vievann med friske hudceller fra 7 nydøpte barn vil hjelpe, bare inntaket er så stort at det fyller deg skikkelig.

Eneste måten å bli frisk på er å bruke homopatisk medisin der vannet er helligvann.

Alt annet er tull.

Bruk store mengder med dette vannet, som nevnt, det og bønn er det eneste vi trenger, så legg ned sykehusene og tro på jesus, den store herren! Det er kun på denne måten vi kan leve for alltid...

Hip hip amen!

Hvorfor bruker kristne sikerhets belter egentlig, når alt de egentlig ønsker er å reise til himmels? Virker falskt av dem å gjøre slikt, samt å se seg for når man går over veien...

Og vannet får du her: http://www.leroyjenkins.com/

Sjekk på products: Koster bare 100 buckaroonies for 24 flasker...

Dette er ikke en satirisk side, bare så det er sagt.

Faen, skulle blitt pastor gitt, masse penger å stjele fra lettlurte fjols.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...