Gå til innhold

Diskusjonstråden mellom kreasjonister og ateistiske evolusjonister


Anbefalte innlegg

Helt enig Mc,

 

Jeg mener det bør si seg selv at et barn på mindre en 10 år ikke har den modenheten til å ta et valg vedrørende sitt eget livssyn.

 

Altså; spør de foreldrene sine om de tror på gud, så for all del er det fint å svare ærlig, men det er forskjell på forklaring og forkynning.

 

Uansett om man er teist eller ateist så bør man forstå at noen temaer kan vente til barna er modne nok til å forstå dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva er svaret hvis ungen kommer å lurer på hva evolusjon er?

 

Venter du også med å forklare om dette, ettersom en unge ikke kan skjønne dette?

 

 

// WINWIN

 

Helt enig, ingen bør bli tvunget inn i en religion eller trosretning ved for eksempel barnedåp. Selv mener jeg at valg av trosretning er et høyst personlig valg, og bør tas når vedkommende er mentalt voksen og er fullt klar over sine handlinger.

 

Det er jeg 100 % enig i. Men ser du på det som galt å snakke om religion til dine barn?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Nei. Foreldrene mine snakket med meg om både vitenskap og religion, og jeg føler jeg fikk tilstrekkelig kunnskap i begge emner.

 

Når man blir oppvokst i en religiøs familie skal det godt til at foreldrene snakker negativt eller nøytralt til barnet ang. religion, og det samme ser vi nok i en familie som ikke tror på en Gud og som kanskje er tilhenger av evolusjonsteorien: Jeg tviler på at de vil snakke positivt om religion, de vender nok heller målet mot deres egen oppfatning. Hva mener du?

Lenke til kommentar

Så dere forteller deres barn (nå vet jeg ikke om dere har da :) ) om alt fra alle synspunkter?

 

Når ett barn fra ett ateistisk hjem kommer å spør sin mor eller fra hva Gud er, ettersom de har hørt om dette av andre.

 

Hva sier dere da?

 

 

// WINWIN

 

 

Det viktigste jeg vil få frem til avkommet er å forklare forskjellen på tro og vitenskap.

 

Så må de selv få lov å tro det de ønsker, så lenge de selv tar ett valg de føler er deres eget.

 

Ergo legger man fram informasjonen på en måte som passer inn med det du mener. For jeg er sikker på at mine ideer om vitenskaplig metode og din er forskjellig.

 

Missforstå meg rett Tenklitt, jeg er absolutt enig i at man ikke skal nekte barn å tro det de ønsker. Men det er umulig i slike sammenhenger å ikke vise til det man selv mener er rett - uansett.

 

Men jeg mener du har helt rett i at barn skal lære seg å granske det man blir fortalt.

 

 

// WINWIN

 

Ja, jeg tror nok det er vanskelig å være helt totalt nøytral.. noe vil nok skinne igjennom.

 

Jeg kan bare gjøre det beste ut av det jeg selv har lært så langt.. Og det er å gi videre muligheten til å være nysgjerrig og stille spørsmål. (enhver teori som er sann burde tåle kritiske spørsmål)

Lenke til kommentar

Jeg skrev nettopp at jeg ikke leser darwin sin bok på senga, mann.

 

Det er dog en forskjell på vitenskapelige teorier, basert på ett lass bevis og en tro basert på èn kilde.

 

Det er ikke galt å forklare religion for sine unger, det er høyst viktig, da man ser hva som kan skje med mennesker som er veldig opptatt av sin religion, de blir veldig trangsynte.

Lenke til kommentar

Og hva er svaret hvis ungen kommer å lurer på hva evolusjon er?

 

Venter du også med å forklare om dette, ettersom en unge ikke kan skjønne dette?

 

 

// WINWIN

 

 

Pr nå så er jeg såpass fersk innenfor vitenskapen om evolusjonen at jeg ikke ønsker å indoktrinere ungen i at det er sannheten. Jeg må jo være totalt ærlig, jeg er ikke 100% sikker på om evolusjonsteorien stemmer... Jeg er interessert og leser om den. Jeg vil finne ut om jeg blir sikker på den ved å lese både kritikk mot den og forklaringer på den.. Selv er jeg i en prosess om du vil :)

Lenke til kommentar

Og hva er svaret hvis ungen kommer å lurer på hva evolusjon er?

 

Venter du også med å forklare om dette, ettersom en unge ikke kan skjønne dette?

 

 

// WINWIN

 

Helt enig, ingen bør bli tvunget inn i en religion eller trosretning ved for eksempel barnedåp. Selv mener jeg at valg av trosretning er et høyst personlig valg, og bør tas når vedkommende er mentalt voksen og er fullt klar over sine handlinger.

 

Det er jeg 100 % enig i. Men ser du på det som galt å snakke om religion til dine barn?

 

 

// WINWIN

 

 

Som sagt, det er forskjell på å forklare og å forkynne.

Lenke til kommentar

Så dere forteller deres barn (nå vet jeg ikke om dere har da :) ) om alt fra alle synspunkter?

 

Når ett barn fra ett ateistisk hjem kommer å spør sin mor eller fra hva Gud er, ettersom de har hørt om dette av andre.

 

Hva sier dere da?

 

 

// WINWIN

 

Jeg gir dem kildene. Dette er en stor kontrast til å gi sine egne tolkninger av kilder.

 

Skulle barnet spørre om evolusjonsteorien, kan jeg igjen gi kilder.

Lenke til kommentar

Den sier alle mennesker er dyr. At en del mennesker føler seg som dyr, betyr ikke at alle er det, eller ønsker å være det.

Evolusjonsteorien forklarer hvorfor mennesker er dyr. Denne forklaringen er ikke at "noen føler seg som dyr".

Nei, med evolusjonsteorien forsøker en del mennesker å forklare hvorfor de føler seg som dyr.

Nei, evolusjonsteorien forklarer livets mangfold.

Mangfoldet av hunderaser og alle andre raser på jorden, kommer av rasekryssning ikke evolusjon.

 

Så evolusjonsteorien kommer nok av at enkelte føler seg som dyr, har ingen ting med livets mangfold å gjøre.

Nå endrer du tema her. Jeg svarte på din påstand om hva evolusjonsteorien brukes til. Jeg har forklat det hva det er, og dette gjelder uavhengig om du er enig i om teorien stemmer eller ikke.

 

Dessuten er argumentet ditt nødvendigvis også følgende:

 

"Bibelen sier at vi er laget av støv. At en del mennesker føler seg som støv, betyr ikke at alle er det, eller ønsker å være det."

IHS?

 

Alt ateistene har å bidra med i denne debatten er fleip, nonsens og dårlig skjulte personangrep. Men Ingen kunnskap om emnet som diskuteres.

 

Denne mangelen på kunnskap og forståelse som ateistene viser her, er i grunnen ganske naturlig og egentlig lett å forstå, for de har avskåret seg selv fra Gud, som er selve kilden til all sunn kunnskap og forståelse.

For Bibelen, Guds ord, er selve grunnlaget for all kunnskap og forståelse, og har du ikke dette grunnlaget i orden, så vil du heller ikke forstå eller være istand til å skaffe deg kunnskap. Bortsett fra ren materiell kunnskap som å bygge en bro.

 

Jeg vil derfor forslå for alle ateistene her å lese Bibelen med åpent sinn slik at de kan få dette grunnlaget i orden.

For dem som ikke har Bibel selv, så vil jeg foreslå en online Bibel som du kan finne her:

http://www.biblegateway.com/

 

Jeg vil foreslå king James version, eller new king James, som er den samme bare med et mer moderne engelsk.

Hvordan mener du evolusjonteorien skal brukes til folkemord?

 

Bibelen motsier seg selv. Ikke akkurat en bra kilde til kunnskap.

Lenke til kommentar

 

Hvordan mener du evolusjonteorien skal brukes til folkemord?

 

Fordi meningen med den var bla å vise at mennesker er dyr, og at det foregår en "naturlig utvelgelse" Hvor de sterkeste overlever (den rike makteliten) og hvor de sterkeste kan drepe de svakeste.

 

 

Bibelen motsier seg selv. Ikke akkurat en bra kilde til kunnskap.

 

Bibelen motsier ikke seg selv på noe punkt.

Men det handler om forståelse, og leser du noe du ikke forstår, så kan det virke slik nesten uansett hva du leser.

 

Jeg har ikke påstått at Bibelen inneholder all kunnskap, men Bibelen er grunnlaget for å forstå den kunnskap du ellers kan tilegne deg.

Lenke til kommentar

Hvor har det og foregår det oftest folkemord? Blant de som støtter evolusjonsteorien eller de som støtter sin gud?

 

Jeg synes du virker ekstremt paranoid her, og du har også misforstått evolusjonensteorien grundig! Den sterkeste betyr ikke Hulk Hogan for å si det sånn.

 

Mener du at GT og NT aldri motsier seg selv? At den første guden ikke begikk mengder av drap og at jesus sier at han er den samme som sin far og sier man ikke skal drepe?

 

Eplet har falt rimelig langt fra stammen isåfall....

Lenke til kommentar

Hvor har det og foregår det oftest folkemord? Blant de som støtter evolusjonsteorien eller de som støtter sin gud?

 

 

FN har laget et program for befolkningsreduksjon som allered er tatt i bruk i arbeidet for en ny verdensorden.

http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=11137

 

 

Jeg synes du virker ekstremt paranoid her, og du har også misforstått evolusjonensteorien grundig! Den sterkeste betyr ikke Hulk Hogan for å si det sånn.

 

 

Det er mulig du mener det, men de som er "paranoide" her er dem som stikker hodet i sanden for å unngå å se hva som skjer.

 

 

Mener du at GT og NT aldri motsier seg selv? At den første guden ikke begikk mengder av drap og at jesus sier at han er den samme som sin far og sier man ikke skal drepe?

 

Eplet har falt rimelig langt fra stammen isåfall....

 

Ja, GT og NT motsier ikke seg selv. Du tror bare at de motsier seg selv fordi du er full av fordommer og du er ikke i stand til å forstå Bibelen.

Lenke til kommentar

Hvem har hodet i sanden? Tror du på andre ting som er bevist via vitenskapelige metoder? Folkemord som aldri har skjedd forresten.

 

Du har hodet i sanden. Og andre som deg som fornekter virkeligheten, selv om det skjer helt åpenlyst slik at alle som vil kan se det.

 

Og de folkemordene som du etterlyser har FN drevet med lenge allerede gjennom sine forskjellige "fredsbevarende operasjoner" som stort sett har gått ut på å hjelpe den parten de selv har valgt til å begå folkemord på sne "fiender"

Også flere hjelpeprogrammer i FN-regi som har ikke gått ut på hjelpe folk, men å hindre at folk fikk skikkelig hjelp av andre parter og organisasjoner.

Men dette er ennå bare begynnelsen.

 

Hvilke andre ting er bevist gjennom "vitenskapelig metoder"

Lenke til kommentar

Hvem har hodet i sanden? Tror du på andre ting som er bevist via vitenskapelige metoder? Folkemord som aldri har skjedd forresten.

 

Du har hodet i sanden. Og andre som deg som fornekter virkeligheten, selv om det skjer helt åpenlyst slik at alle som vil kan se det.

 

Og de folkemordene som du etterlyser har FN drevet med lenge allerede gjennom sine forskjellige "fredsbevarende operasjoner" som stort sett har gått ut på å hjelpe den parten de selv har valgt til å begå folkemord på sne "fiender"

Også flere hjelpeprogrammer i FN-regi som har ikke gått ut på hjelpe folk, men å hindre at folk fikk skikkelig hjelp av andre parter og organisasjoner.

Men dette er ennå bare begynnelsen.

 

Hvilke andre ting er bevist gjennom "vitenskapelig metoder"

 

Tyngdekraften

Atomet

Elektronet

Protoner

Nøytroner

Kvarker

Fotoner

Sorte hull

Stjernenes primære kjernefusjon Hydrogen -> Helium-4

Stjernenes sekundære kjernefusjon -> Helium-4 -> Karbon og Berylium

Elektromagnetisme og elektronparbinding mellom atomer

Ionebindinger / elektrostatiske bindinger -- altså hvoran salter som NaCl (husholdningssalt) dannes og oppløses

Metallbindinger -- Grunnen til at metallene er solide er annerledes enn for eksempel grunnen til at karbon-diamanter er faste

Spalting av radioaktive grunnstoffer

Spalting av grunnstoffer

...

Bare for å nevne NOEN ting som er bevist med den vitenskapelige metode, som også evolusjonsteorien er bevist ved.

Fusjon av grunnstoffer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem har hodet i sanden? Tror du på andre ting som er bevist via vitenskapelige metoder? Folkemord som aldri har skjedd forresten.

 

Du har hodet i sanden. Og andre som deg som fornekter virkeligheten, selv om det skjer helt åpenlyst slik at alle som vil kan se det.

 

Og de folkemordene som du etterlyser har FN drevet med lenge allerede gjennom sine forskjellige "fredsbevarende operasjoner" som stort sett har gått ut på å hjelpe den parten de selv har valgt til å begå folkemord på sne "fiender"

Også flere hjelpeprogrammer i FN-regi som har ikke gått ut på hjelpe folk, men å hindre at folk fikk skikkelig hjelp av andre parter og organisasjoner.

Men dette er ennå bare begynnelsen.

 

Hvilke andre ting er bevist gjennom "vitenskapelig metoder"

 

Svarer med en sang jeg.

 

http://www.youtube.com/watch?v=taEHbdOALwY

Lenke til kommentar

 

Hvordan mener du evolusjonteorien skal brukes til folkemord?

 

Fordi meningen med den var bla å vise at mennesker er dyr, og at det foregår en "naturlig utvelgelse" Hvor de sterkeste overlever (den rike makteliten) og hvor de sterkeste kan drepe de svakeste.

Nei, det er fakta som viser at mennesker er dyr. De sterke har drept de svake helt uten å tenke på evolusjonsteorien gjennom menneskets historie. De store massemorderne i historien, som Hitler og Stalin, avviste evolusjonsteorien.

 

Derimot ser du ingen biologer som løper rundt og dreper folk.

 

Så der bommer du stygt.

 

Dessuten må argumentet ditt nødvendgivis videreføres til enhver vitenskapelig teori: Gravitasjonsteorien er til for å vise at mennesker kan falle, og dermed er den kun til for å rettferdiggjøre det å dytte mennesker ut over stup. Jorden er ikke sentrum av universet og universet er ikke avhengig av jorden, og dette blir brukt for å rettferdiggjøre destruksjonen av jorden. Elektrisitet er kun funnet på for å rettferdiggjøre masse-grilling av mennesker.

 

Du ser sikkert hvor tåpelig argumentet blir når man ser logisk på det.

 

 

Bibelen motsier seg selv. Ikke akkurat en bra kilde til kunnskap.

 

Bibelen motsier ikke seg selv på noe punkt.

Men det handler om forståelse, og leser du noe du ikke forstår, så kan det virke slik nesten uansett hva du leser.

 

Jeg har ikke påstått at Bibelen inneholder all kunnskap, men Bibelen er grunnlaget for å forstå den kunnskap du ellers kan tilegne deg.

Bibelen motsier seg selv hele tiden, den. Og så dikterer den dødsstraff for homofile, for å gå med feil klær, for å ha sex med kona under menstruasjonen, osv.

 

FN har laget et program for befolkningsreduksjon som allered er tatt i bruk i arbeidet for en ny verdensorden.

http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=11137

Men hva har evolusjonsteorien med saken å gjøre? De kan helt fint lage slike programmer uten evolusjonsteorien.

 

Og Bibelen... Den klarer ikke engang for å bestemme seg for rekkefølgen ting ble skapt i.

Lenke til kommentar

Mennesker ble klassifisert som dyr allerde i på 1740 tallet, gode 120 år før Darwin og Wallace kom med evolusjon gjennom naturlig utvelgelse, dette var av Linnaeus, en kreasjonist som aldri hadde hørt om evolusjon annet enn kanskje noen greske historier.

Han klassfisert mennesker som Primater, enkelt og greit pga. de fysiologiske og anatomiske likhetene, så man trenger ikke evolusjon for å si at mennesker er dyr.

 

Men allerde for 2000 år siden kom grekerne på ideen at mennesker er dyr som alle andre.

Så igjen det faktum at mennesker er dyr, er separat fre evolusjons teoreien du trenger ikke den for å vite at mennesker er dyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...