Gå til innhold

Om effekt, lydtrykk, følsomhet, og heftige diskusjoner


Anbefalte innlegg

men så er du omtrent den eneste som er uenig og da... la meg quote litt fra den andre tråden:

 

Ja jeg endte opp med å kjøpe en aktiv subwoofer på netthandelen.no fra Fence Audio. Fikk hele saken for 1600 kroner så grep sjansen.

 

Problemet nå er jo at denne er 15'' pluss selve kassen, så størrelsen er helt enorm. Skal bo i hybel snart så er ikke akkuratt god bruk av plass.

 

Snakket med min onkel som hevdet at watt har lite å si for forvrenging av lyden, og at det heller er amper som skaper forvrenging. Noen som kan oppklare?

 

Det med amper stemmer godt. det kreves at forsterkeren er i stand til å levere mye strøm eller amper for å få god kontroll på basselementene. Det er der kraftg strømforsyning kommer inn som en faktor, men også et greit kondensatorbatteri er viktig. En forsterker som både kan levere mye strøm samt høy spenning er viktig for å få kontroll på basselementene.

 

og en forsterker som leverer høy amp og høy spenning = høy watt = det jeg har sakt hele tida = det jeg har linka til i hifiklubben = kjøp en forsterker som drar seg opp mot max watt av høytalerne.. ikke bruk liten forsterker, det er bare tull og du risikerer forvrenging kjappere enn man tror (fordi høytalerne krever mer enn hva forsterkeren klarer å gi.... som er det samme som det madammim sier og som din onkel sier)

 

 

 

så la meg quote litt fra hifiklubben:

 

 

  • Regel nr 3: Hvis høyttalerne gir fra seg rare lyder, som f.eks "klonk" eller hosting og harking fra bassen, så skru ned igjen.
  • Regel nr 4: Kjøp en stor forsterker – jo større jo bedre. Jo da, du leser riktig! For i motsetning til myten i spørsmål nr 1, så er den viktigste regelen i denne sammenheng nemlig at det fleste kvalitetshøyttalere kan tåle uante mengder effekt, så lenge lydsignalet er rent og uforvrengt!

Med andre ord – så lenge en høyttaler får tilført ren lyd, så kan den tåle nærmest hva som helst. Til og med mer enn den opplyste makseffekten!

 

 

 

 

En liten 30 watts forsterker kan enkelt sprenge høyttalere oppgitt til 500 watt! Det eneste som skal til, er at man skrur den lille forsterkeren såpass høyt at den vrenger. For det er forvrengt lyd som ødelegger høyttalerne, ikke høy lyd. Derfor er opplyst maksimal effekt på høyttalere mer villedende enn veiledende.

 

Det er derfor regel nr 4 er så riktig. Jo større forsterkeren din er, jo mindre er sannsynligheten for at du kommer til å skru såpass høyt opp at den sender ut forvrengt lyd til høyttalerne. Dette er i bunn og grunn den beste beskyttelsen du har mot å sprenge høyttalere (men du kan klare det likevel hvis du går inn for det…).

 

Det er jo ingen som forventer at en bil tåler å kjøre inn i en mur i 50 km/t selv om den har en topphastighet på 200 km/t? Og ingen kan vel forvente at en FIAT UNO med 1,0l motor kan kjøre i 275km/t? Tenk over det neste gang du skrur anlegget ditt på full guffe.

 

så la meg påpeke at forvrenging skjer når høytaleren krever mer watt enn hva forsterkeren klarer å gi ut... det skjer når du skrur på volumknappen så minsker man resistansen inni forsterkeren og sender ut sterkere signaler = høyere watt forbruk... når du da skrur opp volumet med 200watts høytalere på en 30watts forsterker så er det veldig enkelt å få forvrengte lydsignaler pga høytalerne drar mer watt enn det forsterkeren egentlig klarer å gi

 

blir litt som å overklokke cpu`en (bare det at cpu`en er laget for å overklokkes men det er ikke forsterkeren)

 

når du overklokker cpu så krever den mer watt enn normalt sett og da må PSU levere det for at det skal fungere stabilt og greit for hvis ikke så blir det kræsj og stopp i maskina

 

det er det samme som skjer ved forsterker og høytaler... forsterker klarer ikke å gi ut det høytaler krever og dermed så overbelaster du forsterker og får forvrengt lyd og sprenger høytalerne

 

Derfor er det så viktig med sterk og god forsterker...

 

 

Du er omtrent den eneste som krangler på dette fhl/Frode.... stoler du ikke på selskapet? (hifiklubben)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rart man kan spille så huset rister med 2-3w ut av forsterkeren da Drhawkins. Og dette på 200watts høyttalere (hva enn det skulle bety).

 

Dette er vel mer en pekepin på anbefalt forsterkereffekt og forteller muligens litt om hvor høyt høyttaleren tåler å spille.

 

Som du selv siterer, så er det viktigere med stor strømforsyning enn anntal watt. Det er klart tungdrevne høyttalere i form av høyttalere som spiller lavt pr watt (< 90ish db ved 1w) vil kreve flere watt for å spille høyt.

 

edit: Hva er det vi egentlig diskuterer her? :p

Endret av magb
Lenke til kommentar

ja du kan spille ja men sjansen for at du sender forvrengte signaler til høytaler er maksimal da høytaler går på peak watten sin. jo større forsterker du har jo mindre sjans har du å sprenge høytalerne (siteringen fra hifiklubben) du kan seff gjøre det hvis du vil men...

 

til din edit: har ikke peiling :p

 

jeg ville bare gi han et bra forslag som gir veldig mye lyd for pengene innenfor kravene hans :)

Lenke til kommentar

du kan fint dra høytalerne uten dobbel kobling men du får mye bedre lydkvalitet og mye bedre lyd generelt sett ved å ta i bruk Bi-Amping..

 

Litt drøy påstand at lydkvaliteten blir mye bedre med bi-amping ved bruk av kun 1 forsterker (fortsatt kun 1 strømforsyning). Eneste du er garantert ved bi-amping er økte kabelkostnader.

 

 

men så er du omtrent den eneste som er uenig og da...

 

Må si meg enig med fhl/Frode. Du representerer et overdrevent fokus på watt. Glem watt, fokuser heller på akustikken og matching av komponenter.

 

 

så la meg påpeke at forvrenging skjer når høytaleren krever mer watt enn hva forsterkeren klarer å gi ut...

 

Forvrengning skjer når forsterkeren presses hardere enn hva den er i stand til å håndtere. En høyttaler kan ikke kreve noenting, men presenterer lyd basert på hva forsterkeren forsyner den med.

 

 

EDIT2: Var innom Elkjøp nå nettopp og hørte på NS-777 på en pioneer forsterker, var ikke imponert over bassen men det kan kanskje ha noe med at Bi-amp ikke ble benyttet.

 

Husk at en høyttaler ikke nødvendigvis låter identisk i ditt eget lytterom. Kan godt hende du vil oppleve mer bass hjemme hos deg.

Lenke til kommentar

skal ta meg bryet da:

 

Litt drøy påstand at lydkvaliteten blir mye bedre med bi-amping ved bruk av kun 1 forsterker (fortsatt kun 1 strømforsyning). Eneste du er garantert ved bi-amping er økte kabelkostnader.

LOL det eneste du får er en mer utnyttet strømforsyning (tenk deg at cpuen din har 7 kjerner. du bruker kun 1 av de..., med bi-amping bruker du 2 kjerner)

strømforsyningen som står i er bygd for å kunne gi ut i 7 kanalaer men gir kun ut i 1 kanal uten bi-amping.. med bi-amping bruker du 2 kanalar = du bruker strømforsyningen mer men langt i fra overbelastning. du utnytter bare forsterkerens evne bedre

 

Må si meg enig med fhl/Frode. Du representerer et overdrevent fokus på watt. Glem watt, fokuser heller på akustikken og matching av komponenter.

så nå du kjøper data så passer du heller på at alt er fra asus eller lignende istedenfor å tenke specs og ytelse? den setningen din må være noe av det mest blåste jeg har hørt

 

Forvrengning skjer når forsterkeren presses hardere enn hva den er i stand til å håndtere. En høyttaler kan ikke kreve noenting, men presenterer lyd basert på hva forsterkeren forsyner den med.

på en måte riktig og på en måte feil... det er forsterkeren sokm leverer ja men det er høytalernes krav med at når du er på fullt volum så skal høytaleren spille så og så høyt men forsterkeren klarer ikke å gi det ut pga for lav strømforsyning og effekt og dermed kan du si høytaleren krever mer enn hva forsterkere klarer å gi. metafor er en kjekk ting...

 

Husk at en høyttaler ikke nødvendigvis låter identisk i ditt eget lytterom. Kan godt hende du vil oppleve mer bass hjemme hos deg.

husk at elkjøp rommet er oppe i 400-1000kvadrat meter (har ikke peiling på kubikk da taket er mye høyere også enn i vanlig hus)

hva skjer da med lyden i et rom på 30kvadratmeter? tenk deg om

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

LOL det eneste du får er en mer utnyttet strømforsyning (tenk deg at cpuen din har 7 kjerner. du bruker kun 1 av de..., med bi-amping bruker du 2 kjerner)

strømforsyningen som står i er bygd for å kunne gi ut i 7 kanalaer men gir kun ut i 1 kanal uten bi-amping.. med bi-amping bruker du 2 kanalar = du bruker strømforsyningen mer men langt i fra overbelastning. du utnytter bare forsterkerens evne bedre

 

Du kan spare deg for bruk av ordet "LOL". Sånt virker bare useriøst.

 

At forsterkeren er konstruert for å kunne yte i 7 kanaler samtidig, betyr ikke at strømstyrken blir større ved bruk av 4 kanaler kontra 2. Derfor skal du være forsiktig med å lire ut av deg slike påstander.

 

 

så nå du kjøper data så passer du heller på at alt er fra asus eller lignende istedenfor å tenke specs og ytelse? den setningen din må være noe av det mest blåste jeg har hørt

 

Igjen, spar deg for useriøse kommentarer.

 

"Specs og ytelse" er ikke alltid sammenfallende. Finnes ingen standard for watt-målinger som samtlige produsenter benytter. Hvorfor da vektlegge spesifikasjoner så mye som du gjør?

 

Analogien mellom PC-ytelse og HiFi-ytelse er litt meningsløs. Med ditt utgangspunkt burde en AMD 955 3,2 quad yte tilsvarende som en Intel i7-960 3,2 quad, siden de har like "specs". Virkeligheten viser noe helt annet.

 

 

...det er forsterkeren sokm leverer ja men det er høytalernes krav med at når du er på fullt volum så skal høytaleren spille så og så høyt men forsterkeren klarer ikke å gi det ut pga for lav strømforsyning og effekt og dermed kan du si høytaleren krever mer enn hva forsterkere klarer å gi.

 

Hva høyttaleren trenger av strøm for å spille uten forvrengninger på et gitt volum, har aldeles ingenting med dens krav til strøm å gjøre, kun dens behov for strøm.

Lenke til kommentar
Du kan spare deg for bruk av ordet "LOL". Sånt virker bare useriøst.

 

At forsterkeren er konstruert for å kunne yte i 7 kanaler samtidig, betyr ikke at strømstyrken blir større ved bruk av 4 kanaler kontra 2. Derfor skal du være forsiktig med å lire ut av deg slike påstander.

og du kan spare deg slike helt på trynet nick som det der

 

når en forsterker yter max på 7 kanaler så yter den så og så mye per kanal. da når du da dobler altså bruker 2 kanaler per høytaler så dobler du styrken du får til hver eneste høytaler.

er det så vanvittig vanskelig å fatte eller?

 

eksempel: strømforsyningen gir ut 50volt 10amper per kanal.. ganger det med 7 så får du en strømforsyning totalt på 350volt og 70 amper.... da istedenfor å bruke 50volt og 10 amper per høytaler så bi-amper man slik at man bruker 100volt 20 amper per høytaler.... (jeg vet tallene ikke stemmer og alt det der men det er prinsipielt eksempel)

 

du vet når du ganger volt med amper så får du watt... det vil si at istedenfor å sende ut 500watt til hver høytaler så sender man da ut 1000watt (eller 2000w som regnestykke vil si men de tallene er feil så ikke regn med de. tenk på watten i dette tilfelle)

 

man sender ut 500watt i en kabel/kanal til mellomtone og diskant også sender man ut 500watt til gjennom ny kabel til basselementene = 1000w per høytaler

 

hvor vanskelig er det å fatte? = jeg sa det like enkelt første gang jeg sa det

 

"Specs og ytelse" er ikke alltid sammenfallende. Finnes ingen standard for watt-målinger som samtlige produsenter benytter. Hvorfor da vektlegge spesifikasjoner så mye som du gjør?

fordi uten spesifikasjoner så har du ingenting. da har du ikke en dritt. det eneste du har å gå utifra er specs... utseende og pris og alt det der er noe helt helt annet.... det er mange tusen firmaer som produserer forsterkere. det eneste som er forskjellen på det er sånne små detaljer som design og pris og slike ting. det var ierer litt i materialet au men det er prisklassevis.. det som virkelig skiller seg ut og man skal tenke på er specs nettopp fordi det er specs man er ute etter. man er ikke ute etter en forsterker i diamanter med en strømforsyning til 1 milliard kroner i diamanter... man er ute etter specs.. gode hardbarka specs.. hvor mange watt den gir. hvor mange kanaler. tilkoblingsmuligheter. features. display. fjernkontrollen. and so on.

 

 

Analogien mellom PC-ytelse og HiFi-ytelse er litt meningsløs. Med ditt utgangspunkt burde en AMD 955 3,2 quad yte tilsvarende som en Intel i7-960 3,2 quad, siden de har like "specs". Virkeligheten viser noe helt annet.

vis meg en eneste plass der specs er like på de og da mener jeg full informasjon. ikke bare et par små detaljer

det er så stor forskjell på de i specs at du aner det ikke og den specsen ligger i strukturen, antall transistorer og slike ting.. ikke hvor mange ghz eller kjerner... og sammenligninga er perfekt den

 

 

Hva høyttaleren trenger av strøm for å spille uten forvrengninger på et gitt volum, har aldeles ingenting med dens krav til strøm å gjøre, kun dens behov for strøm.

nettopp og behovet på fullt volum er høyere en hva forsterker leverer og dermed blir det forvrengt lyd og man sprenger høytalerne..

 

pirke pirke.. troll troll...

 

 

Igjen, spar deg for useriøse kommentarer.

igjen. spar deg for nicket ditt... å begynn å forstå metaforer og ikke vær så god damn pirkete så skjønner du nøyaktig hva jeg mener og dermed har du ikke så mye å si lengre...

Lenke til kommentar

 

Må si meg enig med fhl/Frode. Du representerer et overdrevent fokus på watt. Glem watt, fokuser heller på akustikken og matching av komponenter.

så nå du kjøper data så passer du heller på at alt er fra asus eller lignende istedenfor å tenke specs og ytelse? den setningen din må være noe av det mest blåste jeg har hørt

 

 

 

Matching av komponenter betyr at man velger komponenter som fungerer best mulig sammen. Det har ingenting med å velge alt i samme merke. Du skjønner tydeligvis ikke hva det dette dreier seg om.

 

Frode

Lenke til kommentar

da når du da dobler altså bruker 2 kanaler per høytaler så dobler du styrken du får til hver eneste høytaler.

er det så vanvittig vanskelig å fatte eller?

 

 

man sender ut 500watt i en kabel/kanal til mellomtone og diskant også sender man ut 500watt til gjennom ny kabel til basselementene = 1000w per høytaler

 

Å biampe er ikke det samme som å doble effekten. Hvis man dobler effekten tilført en høyttaler, øker lydnivået 3dB(så sant høyttaleren tåler det). Ved biamping vil tilført effekt til hvert element være den samme som ved bruk av en enkelt kanal per høyttaler, og man vil derfor ikke få 3dB økning.

Tradisjonelt sett har biamping vært utført ved å bruke flere forsterkere, noe som altså betyr flere strømforsyninger. Jeg antar at det fleste receiver har en strømforsyning, og er derfor usikker på om man får med seg alle fordelene når man biamper med dem.

 

Frode

Lenke til kommentar
ja og for å finne ut hva som funker best mulig sammen så må man følge SPECS....

 

Du tar fullstendig feil. Hva som fungerer best sammen, kommer man frem til gjennom en prosess av lytting, prøving og feiling. "Specs" kan bare hjelpe deg noe på veien.

 

bIsk0p: Hva er str på lytterommet ditt? Viktig å tilpasse høyttalernes str etter det.

Endret av Sommertroll
Lenke til kommentar
Du tar fullstendig feil. Hva som fungerer best sammen, kommer man frem til gjennom en prosess av lytting, prøving og feiling. "Specs" kan bare hjelpe deg noe på veien.

for å i det hele tatt komme til lytting prøving feiling så må man lete etter specs. (med mindre man går i butikk men der blir lyden helt gal i forhold til hva den blir hjemme hos deg)

 

Å biampe er ikke det samme som å doble effekten. Hvis man dobler effekten tilført en høyttaler, øker lydnivået 3dB(så sant høyttaleren tåler det). Ved biamping vil tilført effekt til hvert element være den samme som ved bruk av en enkelt kanal per høyttaler, og man vil derfor ikke få 3dB økning.

Tradisjonelt sett har biamping vært utført ved å bruke flere forsterkere, noe som altså betyr flere strømforsyninger. Jeg antar at det fleste receiver har en strømforsyning, og er derfor usikker på om man får med seg alle fordelene når man biamper med dem.

du har ikke skjønt hva bi-amping i det hele tatt er for noe.... 3db økning er dobling av støy. ikke dobling av effekt...'

 

en sorround forsterker har en strømforsyning som er så og så stor. den utgir den og den kraften totalt. men den har også en bestemt effekt utgivelse på hver eneste kanal.. da når du kjører 2 kanaler på hver høytaler hva tror du skjer da? ja da dobler du effekten...

 

koblingene inni høytalerene er laget slik at de øvre kontaktene går til mellomtone og diskant. og de nedre kontaktene til basselementene. når du ikke bi-amper og bruker kun en kanal ut av forsterker så bruker du brokobberen som følger med på høytalerene ved inngangene... nå du bi-amper tar du vekk denne og sender det forsterkeren sender ut i hver eneste kanal til hver sin plass i høytaler. altså den angitte watten til per kanal gjennom 1 kanal da til mellomtone og diskant og den andre kanalen til basselementene.... til sammen vil du da sende dobbel så mye ffekt til høytalerne enn ved en kanals bruk.

 

det har da overhodet ingenting med de 3db å gjøre.. 3db er fordobling av støy men det er ikke fordobling av det vi hører. tenk deg om

 

 

snakker om at folk må ha den inn med teskje

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

[du har ikke skjønt hva bi-amping i det hele tatt er for noe.... 3db økning er dobling av støy. ikke dobling av effekt...'

 

en sorround forsterker har en strømforsyning som er så og så stor. den utgir den og den kraften totalt. men den har også en bestemt effekt utgivelse på hver eneste kanal.. da når du kjører 2 kanaler på hver høytaler hva tror du skjer da? ja da dobler du effekten...

 

koblingene inni høytalerene er laget slik at de øvre kontaktene går til mellomtone og diskant. og de nedre kontaktene til basselementene. når du ikke bi-amper og bruker kun en kanal ut av forsterker så bruker du brokobberen som følger med på høytalerene ved inngangene... nå du bi-amper tar du vekk denne og sender det forsterkeren sender ut i hver eneste kanal til hver sin plass i høytaler. altså den angitte watten til per kanal gjennom 1 kanal da til mellomtone og diskant og den andre kanalen til basselementene.... til sammen vil du da sende dobbel så mye ffekt til høytalerne enn ved en kanals bruk.

 

det har da overhodet ingenting med de 3db å gjøre.. 3db er fordobling av støy men det er ikke fordobling av det vi hører. tenk deg om

 

 

snakker om at folk må ha den inn med teskje

 

Lydtrykk ut fra en høyttaler måles i dB. En dobling av effekt gir 3dB økning i lydtrykk. Du har tydeligvis ikke skjønt mye.

 

Når det gjelder biamping, er det vel rundt 10 år siden jeg drev med det. Jeg husker godt detaljene, så du kan bare legge vekk teskjeen.

 

Frode

Lenke til kommentar

for å i det hele tatt komme til lytting prøving feiling så må man lete etter specs. (med mindre man går i butikk men der blir lyden helt gal i forhold til hva den blir hjemme hos deg)

 

Velger du utelukkende komponenter som tilsynelatende har de beste spesifikasjonene innenfor et gitt prisområde?

 

Om en høyttalerprodusent oppgir at høyttaleren går ned til 38 Hz, mens en annen oppgir at deres går ned til 36 Hz. Velger du automatisk den med de "beste" spesifikasjonene (med lavest Hz)? Tilfellet kan jo være er at den oppgitt til 38 Hz i ditt hjem går dypest.

 

 

du har ikke skjønt hva bi-amping i det hele tatt er for noe.... 3db økning er dobling av støy. ikke dobling av effekt...'

 

Dobling av effekt gir - i teorien - 3 dB økning i lydtrykk.

Lenke til kommentar
Dobling av effekt gir - i teorien - 3 dB økning i lydtrykk.

 

helt helt feil.... 3db økning betyr dobling av støy men betyr ikke dobling av effekt... skrur du opp 3db på volumet på forsterkeren (fra 30 til 33) så dobler du støyen men du bruker ikke dobbel så mye watt utav utgangen for det... hvor mange watt tror du høytalere da hadde brukt på 90-110db lydnivå? (eller hvor sterke forsterkeren hadde trengt å være for å klare å gi ut max til dobbel 8" høytaler)

 

Velger du utelukkende komponenter som tilsynelatende har de beste spesifikasjonene innenfor et gitt prisområde
først ser jeg på specs og pris. hva og hvor får man mest og størst for pengene. så leser jeg review utav de utvalgte også finner ut om de er noe tess... slik kommer man fram til et enormt bra anlegg.. tar litt tid å stress med googling men verdt det...

 

Om en høyttalerprodusent oppgir at høyttaleren går ned til 38 Hz, mens en annen oppgir at deres går ned til 36 Hz. Velger du automatisk den med de "beste" spesifikasjonene (med lavest Hz)? Tilfellet kan jo være er at den oppgitt til 38 Hz i ditt hjem går dypest.

for det første kommer det ann på behovet. er behovet at jeg ikke trenger så dypt som 25hz eller ikke bryr meg så mye om det så kikker jeg ikke så veldig mye på det men tar det med for det om. tar alle specs og sammeligner mellom de forskjellige høytalerne jeg finner til best mulig pris og ser etter best mulig reviews og forums (bruker reviews)

 

research reseach reseach ;)

Lenke til kommentar

helt helt feil.... 3db økning betyr dobling av støy men betyr ikke dobling av effekt... skrur du opp 3db på volumet på forsterkeren (fra 30 til 33) så dobler du støyen men du bruker ikke dobbel så mye watt utav utgangen for det... hvor mange watt tror du høytalere da hadde brukt på 90-110db lydnivå? (eller hvor sterke forsterkeren hadde trengt å være for å klare å gi ut max til dobbel 8" høytaler)

 

Dobling av utgangseffekt fra forsterkeren øker lydtrykket til høyttaleren med ca. 3 dB (i teorien). Ingen vits å bestride dette, siden dette er ren fysikk. Eksempelvis oppgis Dynavoice M-65 EX med en følsomhet på 93 dB/1W. Beregning av lydtrykk blir dermed (teoretisk):

 

1W = 93 dB

2W = 96 dB

4W = 99 dB

8W = 102 dB

16W = 105 dB

32W = 108 dB

64W = 111 dB

128W = 114 dB

256W = 117 dB

 

En dobling fra 100W til 200W øker lyden teoretisk med 3 dB. Normalt oppfatter mennesket denne økningen marginalt. Derfor er det ikke av nevneverdig betydning om forsterkeren din oppgis til 2x100W eller 2x200W.

 

 

først ser jeg på specs og pris. hva og hvor får man mest og størst for pengene. så leser jeg review utav de utvalgte også finner ut om de er noe tess... slik kommer man fram til et enormt bra anlegg.. tar litt tid å stress med googling men verdt det...

 

Lurt å gjøre god research i forkant. Enig der. Allikevel bør det nevnes at folk har forskjellige preferanser, noe som gir utslag i anbefalinger. Leser du en review på et par Klipsch-høyttalere som står til karakteren 6, vil du allikevel kunne oppdage at du foretrekker en annen type lydsignatur. Hjelper fint lite at den fikk toppscore i et magasin da.

Lenke til kommentar

ja toppscoren sier lite. og 1 review sier lite. mange reviews og tekstene og grafene sier veldig mye.. ikke minst forums (altså bruker reviews)

 

En dobling fra 100W til 200W øker lyden teoretisk med 3 dB. Normalt oppfatter mennesket denne økningen marginalt. Derfor er det ikke av nevneverdig betydning om forsterkeren din oppgis til 2x100W eller 2x200W.
jo nettopp fordi det er ikke høytalere som spiller over 120db (finnes kanskje men svært få og vanvittig svære) nettopp fordi ved 118db så er det veldig stor fare for å sprenge trommehinna. over 120 sprenger du de garantert (hvis jeg husker rett)

min fosterbror har 15" høytalere og han kan spille 113.5db med sine og de trekker 500w (tror jeg det var)

 

den lista forteller hvor stort trykket er i luften men den forteller ikke så mye av hvor høyt høytaleren kan spille eller hvor kraftig den er. det må du finne utav på andre metoder som specs, reviews, erfaringer og slike ting

1w er kanskje 93db trykk i luften men det er ikke 93db lyd i ørene... 1w er såvidt 10db (har ikke peiling men tipper)

 

yamaha ns-777 har rms watt på 100 og max watt på 250.. det vil i teorien si at ved normalt volum altså rundt 40-50db så vil den trekke 100w og ved max volum vil den trekke 250w...

mange vil vri på den og si at det er 100w i midten av ac kurven og 250w på toppen og bunnen men det er nemlig ikke slik nettopp fordi når du øker volumet så minsker du resistansen i utgangene og dermed utgir mer effekt (watt)

ac kurven har en finger med i spillet ja men det hele blir omgjort i selve elementet og dermed er den ganske ute av verden i det med høytalere..

 

la oss si at ved 40db volum så har du 200ohm med resistanse inni forsterkeren rett innenfor utgangen.. men etter som du vrir oppover så går det nedover og nedover og da når du har 90db volum så har du gjerne bare 30ohm med resistanse rett innenfor utgangen og dermed går det veldig mye mer volt og amper = watt gjennom utgangen og derfor har volumet en stor rolle i alt dette å gjøre med rms og max watt i en høytaler (tallene er bare oppfunnet og helt på trynet ja vet det men prinsipielt eksempel)

 

derfor når du har en 30watts forsterker på ns-777 høytalerne så kan du ikke skru langt opp på volumet før du forvrenger lydsignalet og sprenger høytaleren. men hvis du har SR608 forsterkeren med bi-amping så vil aldri høytaleren kunne trekke mer enn hva forsterkeren klarer og gi og dermed kan du vri så høyt du vil på volumet.. det er ikke dermed sagt at du ikke får forvrengt lyd fordi det kan du få ved å stille på noen instillinger med bass og diskant også skru opp så du overbelaster selve elementet igjen og da revner hele membranen og slikt.. så ingen av metodene er en sikring mot ødeleggelse men ved sterk forsterker kan du iallefall utnytte høytalerens evner og du kan vri volumet på max så langt høytaleren tåler, mens det kan du ikke med en 30watts forsterker

 

alt dette her er grunner til hvorfor den lista du oppga er bullshit i høytaler/anlegg verden... den er riktig og slikt ja men ikke når det kommer til høytalere og forsterker og anlegg generelt sett fordi det er noen helt andre roller som spiller inn der

 

den lista er riktig i lydtrykk i luften generelt sett uten forsterker og høytaler elementenes faktorer som jeg har nevnt her

 

En dobling fra 100W til 200W øker lyden teoretisk med 3 dB.

som nevnt rett over så gjelder ikke dette høytalere og forsterkere og anlegg fordi det er andre faktorer som spiller inn. en dobling fra 100w til 200w betyr veldig mye bedre lydkvalitet samt mye bedre bass, samt høyere volum og mye mye større sikkerhet mot sprenging av høytalere

Lenke til kommentar

jeg skulle legge til edit for jeg fikk kobla vekk fra dette og fikk hodet på rette plassen nå så kan gi forklaring på når en forsterker oppgir db/w følsomhet

 

db står for hvor høyt volum den spiller og w står for hvor følsom volumknappen er (altså min er 0.5w og det vil si at med hvert eneste lille trinn på volumet så stiger/synker det med 0.5db) (SR608 er 1w sier du. da vil den skru opp og ned med 1db på hvert eneste hakk på volumknappen..

 

db er hvor høyt volum forsterkeren klarer å gi ut...

 

så enkelt.

 

dette er testet og erfart fra utsillingene i butikkene og ved forskjellige type anlegg selveid og slike ting.

 

tror dere meg ikke så test selv.... det har aldri slått feil...

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594835&view=detailed#ProductTabs

utvidet info:

Signal-til-lydforhold 106 dB Inngangsimpedans 47 kohm

her står det tydelig og klart når du har på volum 0 så er det 47kohm rett innenfor utgangene..

det står au at denne kan spille opptil 106db

 

men det står ingenting om hvor følsom volumknappen er.

 

det står ingen db/w der nei fordi de oppgir db som signal til lydforhold = max volum

 

 

@fhl/Frode

du har ikke hatt et eneste fornuftig ord å si i det hele tatt noen gang. eneste du sier er imot alt som heter firma kunnskap...

du har ikke skjønt hvordan anlegg fungerer og det du har quotet til har jeg nå rettet opp i.

 

grunnen til jeg ikke kunne gi det der og da var fordi jeg hadde så mye på hjernen og det gikk litt i surr for meg her for jeg tekstet med flere om gangen...

Lenke til kommentar

jeg skulle legge til edit for jeg fikk kobla vekk fra dette og fikk hodet på rette plassen nå så kan gi forklaring på når en forsterker oppgir db/w følsomhet

 

db står for hvor høyt volum den spiller og w står for hvor følsom volumknappen er (altså min er 0.5w og det vil si at med hvert eneste lille trinn på volumet så stiger/synker det med 0.5db) (SR608 er 1w sier du. da vil den skru opp og ned med 1db på hvert eneste hakk på volumknappen..

 

db er hvor høyt volum forsterkeren klarer å gi ut...

 

så enkelt.

 

dette er testet og erfart fra utsillingene i butikkene og ved forskjellige type anlegg selveid og slike ting.

 

tror dere meg ikke så test selv.... det har aldri slått feil...

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594835&view=detailed#ProductTabs

utvidet info:

Signal-til-lydforhold 106 dB Inngangsimpedans 47 kohm

her står det tydelig og klart når du har på volum 0 så er det 47kohm rett innenfor utgangene..

det står au at denne kan spille opptil 106db

 

men det står ingenting om hvor følsom volumknappen er.

 

det står ingen db/w der nei fordi de oppgir db som signal til lydforhold = max volum

 

 

@fhl/Frode

du har ikke hatt et eneste fornuftig ord å si i det hele tatt noen gang. eneste du sier er imot alt som heter firma kunnskap...

du har ikke skjønt hvordan anlegg fungerer og det du har quotet til har jeg nå rettet opp i.

 

grunnen til jeg ikke kunne gi det der og da var fordi jeg hadde så mye på hjernen og det gikk litt i surr for meg her for jeg tekstet med flere om gangen...

 

DrHawkins!

Du har dessverre ikke peiling, du bruker begreper om hverandre. Du vet at det finnes utdannelse innenfor elektronikk?

 

Det er trist når sånne som deg forvirrer folk på forumet. Du bør absolutt prøve å lese deg litt opp i emnet elektronikk. Begynn gjerne med ohms lov!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...