Gå til innhold

Er denne komponentlisten bra sammensatt (fokus på redigering)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men ellers er pc-en grei i forhold til prisen, ingen blundere eller tabber jeg gjør :p? Og forresten, den harddisken, må jeg kjøpe en ramme i tilegg, eventuelt hva slags, eller følger det med en ramme?

 

Tusen takk for foregående svar!

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt et vifteløst "silent" skjermkort og separat disk for videofilene. (Allergisk mot støy og lagrer aldri bilder/videofiler sammen med operativsystemet).

Okei, jeg kan skjønne det du skriver om de harddiskene, at man skal ha de separat. Blir nok kanskje SSD etterhvert. Jeg har en SSD og en vanlig HDD, OS-et er på SSD, men burde videofilene være på HDD-en da, i følge deg? Hvorfor er det sånn, at man ikek burde ha de sammen.

 

Og vet du om noen liknende bra skjermkort til samme pris uten vifte? Hadde vært fint om du kunne hjulpet meg, jeg har ikke så mye erfaring enda :p

Lenke til kommentar

Et greit vifteløst alternativ er dette;

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597011

 

Det er mye enklere å administrere stasjonære PC'er med operativsystemet på egen fysisk disk. Dette gjelder hver gang du skal oppdatere OS eller reformatere samt kjøre backup.

Mange videoredigeringsprogram trives også bedre når rådataene ligger på egen disk forskjellig fra swap disken.

Lenke til kommentar

Jeg ville valgt et vifteløst "silent" skjermkort og separat disk for videofilene. (Allergisk mot støy og lagrer aldri bilder/videofiler sammen med operativsystemet).

Okei, jeg kan skjønne det du skriver om de harddiskene, at man skal ha de separat. Blir nok kanskje SSD etterhvert. Jeg har en SSD og en vanlig HDD, OS-et er på SSD, men burde videofilene være på HDD-en da, i følge deg? Hvorfor er det sånn, at man ikek burde ha de sammen.

 

 

Video redigering jobber veldig tungt. Så hvis en disk skal kjøre OS + hente media/video filer + render video så blir det veldig tregt.

 

 

Innen ditt budsjett så ville jeg kjøpt en vanlig HHD på 300-500GB bare for OS. Eventuelt at du partisjonerer den så deler av den kan brukes til Scratch disk/Media-Cache.

 

Det mest ideelle er hvis du f.eks. har en gammel HDD som du formaterer og setter inn som dedikert Scratch  Disk.

 

For å spare penger kan du like godt gå for en SATAII disk i stedet for den 1TB SATAIII/ 6Gb/s disken du har valgt.

 

Du burde egentlig ha 2 i RAID1. Veldig synd hvis disken kræsjer og du mister alt du har lagret.

 

Alternativet til SSD som OS disk er en HDD+SSD4GB hybrid, billiger enn SSD men dyrere enn en vanlig disk.

 

Seagate Momentus® XT 7200.1 320GB SATA 3Gb/s, 32MB, 7200RPM, HDD + 4GB SSD SLC memory, 2.5"

Lenke til kommentar

Greit. Jeg bør tydeligvis lese mer om harddisker og sånn, var ikke alt jeg skjønte like godt, men skjønte mye av det. Hva legger du i Scratch disk/Media-Cache og dedikert Scratch Disk.

 

OG det du sa om at disken krasjer skjønte jeg ikke helt, hva RAID gjør i forhold til vanlig funksjon hvis harddisken krasjer?

 

 

Jeg har en egen pc hjemme, og der har jeg OS-et på SSD'en. Og i følge det du sier burde jeg ha den på en annnen harddisk, som da vil bli en vanlig HDD, men vil det lønne seg, siden SSD'en er jo så mye raskere. Jeg gidder ikke akkurat å reinstallere OS-et heller. Ser ut som jeg i framtiden får kjøpe meg to SSD'er , når jeg blir rik :p

 

 

Jeg har faktisk 1 gammel harddisk fra 2006. Men det er en IDE-harddisk.

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Leste om RAID. Jeg har akkurat nå to harddisker i pc-en, 1 SSD på 80 gb, 1 HDD på 1 TB, så har jeg 1 gammel HDD på 250 GB. Er det ikke sånn at i Raid 0 må harddiskene være like, ellers får du ikke utnyttet alt? Og da må jeg reinstallere alt.

 

Og er ikke RAID 1 en sikker løsning, derfor sa han RAID 1. Og er RAID 0 mer usikker enn vanlig harddiskoppsett?

 

Jeg har jo en egen pc hjemme jeg har investert mye i , skjønner jo nå at jeg kanskje har investert for mye i prosessor/minne, når harddisken er så viktig, siden jeg har videofiler og OS på samme sted på SSD(siden det er bedre å ha dette på samme harddisk enn å ha videofilene på en vanlig HDD, siden SSD er så mye raskere, selv om det ikke er anbefalt å ha e på samme steder

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Raid 1 = Sikker men treig løsning.

 

Du burde egentlig ha 2 i RAID1. Veldig synd hvis disken kræsjer og du mister alt du har lagret.

Det han skriver her er selvmotsigende som du ser så det er nok raid 0 han mener..

 

Tryner en disk i et raid 1 så mister du ingenting..

 

Diskene du setter opp i raid blir slettet ja.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Sony Vegas Pro 9. Men jeg sliter ikke voldsomt, er fornøyd. Men jeg hadde et stort prosjekt med masse små klipp, og da gikk ganske bra, men plutselig klikka det, så brukte det 30 sek på å komme tilbake, eller så må jeg avslutte det helt. Har det noe med mine komponenter?

 

 

Men det er en ting jeg lurer på, som jeg kanskje har sagt. Anbefaler du å ha videofiler på SSD'en, eller på HDD'en? OS-et er på SSD'en

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=814284&su=3800D042-0DD4-4317-9268-0404A662D56D

 

Hva synes dere om denne sammensetningen av komponenter? Det er til foreldrene mine, de spiller ikke en skit, men redigerer mye. Og ville at prisen ikke skulle gå over 8000kr. Så hva syns dere? Er alt kompatibelt osv?

 

Er det noe jeg mangler på den handlevognen? Som for eksempel noen vifter osv? Planen er å overklokke til 3 ghz(opprinnelig 2,66 ghz er prosessoren)

Lenke til kommentar

Jeg mener RAID 1, ikke RAID 0.

 

Her er opplegget jeg skisserte, se bort i fra Scratch Disk så lenge.

 

1 Disk dedikert til OS! Helst en SSD, men det kommer jo an på budsjettet.

 

2 Like Disker i RAID 1, som da speiler hverandre så det som er på en disk er også duplisert på den andre disken! Der lagrer du alt du ønsker å lagre. Hvis en av de diskene kræsjer så har du fremdeles alt du har lagret intakt på den disken som ikke kræsjet og derfor har du ikke mistet noe.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/RAID

 

 

 

 

Denne CPU kjøleren har jeg nettopp instaler selv, stillegående; Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler

 

Her er en som også er veldig populær; Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler

Lenke til kommentar

Ok, skjønner en del om RAID nå, men har noen spørsmål

1. RAID 1, gir det samme ytelse som vanlig oppsett?

2. Har RAID 0 større sannsynlighet for å krasje enn et vanlig oppsett?

3. Hvis man installerer RAID 0, og innstallerer OS-et der, er det fortsatt ulempe å ha videofilene der, pga at OS-et bør være separate fra videofilene, som du skrev? Og når man først tar RAID 0, er det vanlig å innstallere OS-et der?

 

Forresten, jeg tar Backup hele tiden, så har ikke behov for RAID 1, men kanskje i fremtiden, virker jo kjekt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...