Gå til innhold

Finne ut hvor mye strøm hver komponent på PC tar, og totalt?


Anbefalte innlegg

Har fått vite at strømregninga er litt høyere enn nødvendig, og tenker det ligger i PCen.

 

Har to av dem, en server (400W strømforsyning, svært lite gøy der, bare en del harddisker).

 

Har også den PCen jeg bruker mest. 750W strømforsyning og flere komponenter profile.xfire.com/jevrio034 for detaljer.

 

Pga dårlig termisk pasta (ikke heelt tett..) har jeg vifta på .. gjerne 75% ofte, kan det ha mye å si?

 

Ellers har jeg to skjermer, en per PC, og dualscreen. Også TV 32.

 

Noen som vet hvordan jeg kan finne ut hvor mye strøm hva i PC bruker?

 

Har PS3, Xbox 360, og PS2 og HD Pvr også, men de er bare på da jeg bruker.

 

Oooog, ja, har også en Acer Aspire 5920G som er på for det meste, usikker på hvor mye strøm den sluker også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler at PCen vil dra noe særlig sammenlignet med varmovner og varmtvannstank. Også varmeelementer på bad drar mye strøm. Ikke juster disse mye, heller la de ligge på en konstant lav effekt. Prøv også å slå av alle lys i rom du ikke er i. Finne mange råd om strømsparing om du søker på nettet.

Lenke til kommentar

Tviler at PCen vil dra noe særlig sammenlignet med varmovner og varmtvannstank. Også varmeelementer på bad drar mye strøm. Ikke juster disse mye, heller la de ligge på en konstant lav effekt. Prøv også å slå av alle lys i rom du ikke er i. Finne mange råd om strømsparing om du søker på nettet.

 

Har en varmesak på badet, dæven å varmt det er der inne.. kanskje den har mer av skylden enn min uskyldige PC.

 

Har varmepumpe også, vet ikke hvor mye den blir brukt.

 

Lys har jeg vel nesten alltid av. Vil jeg ha lys, fjerner jeg rullegardiner, da det blir mørkt spiller jeg en del så lys er bare i veien.

Lenke til kommentar

Varmepumpe burde redusere forbruket. Slå ned varmekablene på badet et hakk eller to. Om sommeren trenger du bare å ha den på det laveste. Ikke slå den av, for det vil kreve veldig mye strøm for å få den opp igjen.

 

Det krever ikke veldig mye strøm å få varmen opp på varmekablene. Står den på det laveste, så kan det fort hende at den ikke brukes, og da kreves det like mye som om de går fra helt av. Varmekabler er kun en motstand. Enten så har den strøm, eller så har de ikke strøm. De bruker full pupp med en gang de får strøm, og dermed fullt forbruk hver gang de er på.

 

Slå av varmekabelene, blir det for kalt, så still de inn akuratt der det er nok. Da bruker de minst strøm over tid. Man skal heller ikke bry seg om hva det står på termostaten, da disse er meget unøyaktige.

 

Skal man legge varmekabler i dag, så legger man selvregulerende kabler. Disse bruker kun strøm der på kabelen det trengs, og holder samme temperatur hele tiden (ca 25 grader). Er den under ett skap, så bruker de ikke strøm der. Det samme skjer på de punktene man står på. Men disse kabelen har også sine bakdeler. De blir ikke veldig varme for de som liker det.

 

 

 

PCene er om vinteren en erstattning for varmeovner. Men ikke om sommeren. Når man bygger en PC, så tar de fleste strømforsyninen som har riktig watt, helst størrelsen større en kompisen har, utseende osv er også viktig. Det som egentlig er viktigst å se etter er virkningsgrad. Har man en 1000w PSU med virkningsgrad på 80% så går 200w bort i varme i bare den alene. Altså du sitter igjen med 800w til selve PCen (dette hvis den belastet fullt, noe som aldri skjer). Kjøp heller PSUer med så høy virkningsgrad som mulig, 90-95% finnes vel. Disse er litt dyrere, men man sparer dette inn over tid.

Lenke til kommentar

Min maskin er relativt kraftig og består av følgende:

 

1 stk Xeon W3540 (Core i7) prosessor på 4GHz.

2 stk 480 GTX skjermkort.

2 stk 160GB Intel SSD.

1 stk 500GB Seagate 7200rpm disk.

3 stk 2GB DDR3 minnebrikker.

1 stk X58 hovedkort.

 

Alt av strømsparingsfunksjoner og idlestates i BIOS er avslått. Det eneste som idler er skjermkort når de ikke er i bruk. Resten av maskinen kjører på full frekvens døgnet rundt.

 

Ved maksimal belastning av både prosessor og skjermkort (100% load ved syntetiske programmer) trekker dette mindre enn 800W fra veggen. En typisk belastning (spill) er mellom 500-600W.

 

 

Hvis man sammenligner et slikt strømtrekk med "vanlige" ting man har rundt i huset ellers, så er neppe PC'n i seg selv noe å spare særlig strøm på.

 

Varmepumpe er som allerede nevnt her noe man sparer strøm på. Hvis alternativet er å bruke elektriske ovner til oppvarming.

Lenke til kommentar

PC'en er tvilsomt problemet hos deg, de er relativt lite kravstore i forhold til hva almenheten tror.. PS3 leste jeg i DinSide at trekker like mye som 4 kjøleskap!! Ellers er Idle-funksjoner et stort problem, få deg padder med av/på bryter og skru av disse når du ikke bruker dem (kan bruke fjernkontroll fra CO el biltema hvis du er ekstra lat) Unngå at ting står å går når de ikke er i bruk.

 

Som nevnt, skaff deg en Watt måler og sjekk hvor det går mest..

Lenke til kommentar

PC'en er tvilsomt problemet hos deg, de er relativt lite kravstore i forhold til hva almenheten tror.. PS3 leste jeg i DinSide at trekker like mye som 4 kjøleskap!! Ellers er Idle-funksjoner et stort problem, få deg padder med av/på bryter og skru av disse når du ikke bruker dem (kan bruke fjernkontroll fra CO el biltema hvis du er ekstra lat) Unngå at ting står å går når de ikke er i bruk.

 

Som nevnt, skaff deg en Watt måler og sjekk hvor det går mest..

 

Det er nok litt å ta i å si at PS3 bruker like mye som 4 kjøleskap. Da skulle jeg likt å se hvilke kjøleskap de bruker. Normale er å si at de bruker 800w når vi beregner hvor mange kurser osv vi trenger til kjøkken. PS3s original utgave bruker vel ca 360 watt eller noe slikt på det verste. Her kan man kjapt tjene litt hvis man bruker Folding @home, og skru av dette.

Lenke til kommentar

Selv om jeg ikke ser helt utregningen, så mener spillmagasinet at PS3 skal ta like mye som 5 kjøleskap...

 

Ellers kan du se på denne så ser du hvor strømmen går ;)

 

Det der er skikkelig irriterende og missvisende VG journalisitkk fra Din Side. De har regnet hva den bruker hvis den er i kontinuelig bruk hele året. Noe som fort blir feil.

 

Jeg sjekket på Elkjøp sine sider, ett kjøleskap jeg der tilfeldig plukket ut så sier de at den bruker 183 KW/h i året. Som jeg nevnte så bruker kjøleskap ca 800w. men det er jo selvfølgelig kun når den kjøler. Den bruker ikke strøm når den holder kulden. Men etter din side sin utregning så vil ett kjøleskap med kontinuelig drift ett helt år bruke ca 7000 KW/h.

 

Tar man Din Side sin utregning for PS3 som er 1740 KW/h i året så er det ca 0.198 KW/h i timen, alså ca 200w. Da er det bare å gange opp med gjennomsnittet man bruker PS3. Bruker man den 5 timer om dagen, så er det 1 KW/h i døgnet, og kun 365 KW/h i året. Og det er vel mer enn hva gjennomsnittet bruker. dvs nesten det samme som 2 kjøleskap i økomodus (noe produsentene oppgir for).

 

 

EDIT: Hvis man ser på listen forbruk på kjøleskap i den andre linken, så sier Din Side at ett kjøleskap bruker 470 KW/h i året, noe som er 2350 for 5 stk. Så de er ikke helt klare på hva de mener ett kjøleskap faktisk trekker.

 

Som sagt, VG journalisitkk for å selge annonser

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

At en PS3 bruker like mye strøm som 5 kjøleskap er helt høl i hue. Jeg sjekka strømforbruket på min PS3 (60Gb versjon) og måleren stoppa på 163 watt på det største forbruket. Men den er veldig glad i strøm selv når den en ikke jobber, men det var da ikke i strømsparings modus.

Endret av Deppss
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...