Gå til innhold

Mine erfaringer med Eken M001


Khaffner

Anbefalte innlegg

iletminihal.jpg

I denne tråden tar jeg for meg spørsmål og erfaringer om Eken M001

 

Det meste som er å si om denne fins på utallige reviews rundt på nettet; men de nevner ikke alt som er verdt å nevne; ihvertfall ikke når det kommer til Custom ROMs osv.

 

Mitt eksemplar ankom for et par timer siden; og mitt inntrykk kan oppsummeres i et par enkle ord: Tregt, tregt og billig. Jeg visste at jeg ikke var alene om dette; så jeg gjorde litt research mens jeg ventet på å få produktet. Det var helt klart at første prioritet skulle være å speede up denne driten; så jeg fant Slatedroid 1.3; en Custom ROM basert på den offisielle oppdateringen Eken kom med for å rette opp småplukk. Dere kan lese mer i den tråden. Jeg ga mer eller mindre opp den ROM-en som fulgte med; jeg installerte Slatedroid med en gang. Nå er den mye raskere; men fortsatt langt fra så rask som jeg er vant til fra min HTC Hero(med Cronos Droid 2.0.2).

Denne tableten har halve prosessorfrekvensen og har 2.5 ganger så mange piksler i forhold til Heroen; så jeg har forståelse for treg respons. Men jaja, til den prisen skal jeg ikke klage.

 

Jeg innså allerede før jeg bestilte at denne kom til å ha et begrenset bruksområde. Jeg for min del hadde tenkt å bruke den til Spotify, Kindle, Surfing og eksperimentering med Custom ROMs og slikt.

 

Wi-Fi hadde en rar bug. Jeg prøvde å koble meg til nettverket her i huset; fikk "cannot connect to network" selv om passordet stemte. Jeg googlet; fant svaret her. Rare greier, men nå funker det i alle fall.

 

Market finnes på denne tableten nå; takket være Slatedroid. Jeg har ikke fått testet ut dette så nøye, har også lest at mange har problemer med nedlasting av programmer med Market. Jeg prøver nå å laste ned Spotify fra Market; det står "Starting Download", og slik har det vært de siste minuttene. Funker det ikke har jeg apk-en til Spotify liggende; just in case.

 

Siden jeg ikke var sikker på om Market ville fungere lastet jeg på forhånd ned noen programmer i form av apk-filer, deriblant Kindle.

Kindle fungerer hittil knirkefritt på denne tableten; bortsatt fra litt hakking når man blar om. No big woop. Landscape, Portrait, synkronisering; alt har gått bra hittil.

 

Hvis Market skulle fungere kan jeg også leke med homescreen-tilpasning i større grad; så kan vi endelig få en tablet i Android screenshot-tråden. Og apropos det; fant nettopp ut at i notification-stripa øverst finner man en egen screenshot-knapp. Du trenger altså ikke roote, SDK eller noe annet mas for å kunne ta skjermskudd som det så fint heter på norsk.

 

Nettleseren fungerer også greit ser det ut som, også litt hakking der. Kan hende jeg er blitt kravstor etter en helg med Ipad :roll:

Opera Mini 5.1 er bekreftet som fullt fungerende; det gir en MYE bedre webopplevelse på tableten.

 

Batteritider:

- Full belastning (wifi, maks lys og lydstyrke, krevende spill.) 2timer, 20 min

- Boklesing (Kindle, middel lysstyrke, ikke lyd eller wifi.)

- Film

- Idle (svart skjerm, uten wifi) 6 timer

- Diverse bruk, litt av alt

 

Varme:

Ellers må jeg si at tableten blir veldig varm. Jeg har sett innmaten; prosessoren er helt bar mot plastikken på bakdekslet. Hadde dekslet vært aluminium hadde man kanskje ikke merket noe. Problemet er ikke temperaturen, men varmen er veldig konsentrert litt nedenfor midten bakpå.

 

Alt i alt får du veldig mye for pengene. Såvidt meg bekjent er dette den billigste tableten med Android på markedet; og til tross for alle småfeil og dårlig ytelse er den verdt pengene hittil.

 

 

Denne posten kommer jeg til å oppdatere med flere erfaringer, tips, triks og info. Resten av tråden kan brukes til spørsmål og svar.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

red: Feil tråd

 

Men mens jeg er her: Hvordan er filmavspillingsegenskapene og lydkvaliteten på den?

 

For meg blir den nok litt for treg uansett, men på en sånn enhet blir jo det gjerne veldig viktig. Det, og presis skjerm, så den blir brukbar til fjernstyring av pc o.l.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Videokvalitet har jeg ikke undersøkt enda; jeg er på stadiet der jeg skaffer apps og tilpasser skrivebordet.

 

Lydkvaliteten over høyttaleren er ikke noe særlig. Tør påstå at lyden er hakket dårligere enn Høyttaleren på Heroen min. Men stor forskjell er det ikke. I headsetet er det så og si likt. Det er en forskjell, men klarer ikke å sette fingeren på hva det er. Dårlig er det ihvertfall ikke.

 

Spotify er forøvring ikke enda tilpasset 800x480 Oppløsning enda, se bilde under:

post-113720-1279307401,2766_thumb.jpg

 

Men listene og menyene ellers ser riktig ut i Spotify. Kun den albumviseren som ikke er helt optimal.

 

Skjermen er presis; men programvaren er ikke så veldig responsiv. Hakker og henger ofte.

Lenke til kommentar

Hva kom prisen på, hvordan er batteritiden på feks boklesning og videoavspilling, er det mulig å logge inn på nettbank feks skandiabanken? :)

 

Prisen ligger vel på ca 600 NOK + moms og avgifter. Frakt er gratis fra DealExtreme. Regner med å få et brev fra UPS med de detaljene.

 

Skandiabanken bruker jeg selv; men klarte ikke logge inn. Jeg fikk aldri noen sms med pinkode; slik jeg pleier. Hvis jeg finner kodekortet kan jeg prøve med det. Batteritiden har jeg ikke fått testet i detalj; men den har nå vært i bruk som webbrowser, bok og litt spill i ca 3 timer og batteriviseren har akkurat bikket forbi halvparten.

Lenke til kommentar

Prøv med Dolphin Browser HD om du gidder, og se om det fungerer bedre. Kan være nettleseren som følger med ROMen har problemer med post-funksjonen. (Eller så kan det ha vært en glipp med systemet til Skandiabanken akkurat da, selvfølgelig. Eller Netcom. Netcom liker å ikke sende ut engangspassord innimellom...) Hvis du trenger nettbanktilgang fra den der, skal du i alle fall kunne bruke mobilbanken deres.

 

Har sett litt videoer av denne og oppfølgerne - jeg tror den siste er m003. Må si jeg gleder meg til det kommer noe med 1,2GHZ Cortex A9 eller noe nvidia Tegra-greier. Og med god lydkvalitet. *sikle*

Lenke til kommentar

Ellers må jeg si at tableten blir veldig varm. Jeg har sett innmaten; prosessoren er helt bar mot plastikken på bakdekslet. Hadde dekslet vært aluminium hadde man kanskje ikke merket noe. Problemet er ikke temperaturen, men at varmen er veldig konsentrert litt nedenfor midten bakpå.

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...