Ferdizz Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hei, nå skal jeg straks begynne på vg2 av studiespessialisering og har valgt realfag. Jeg søkte på stipend og fikk til min store overaskelse se at jeg får utstyrsstipend på hele 14870 kr! Mens jeg ifjord fikk 850 kr. Dette tipper jeg er fordi mine foreldre nettopp er skillte. Men nå lurer jeg på hva jeg skal bruke alle disse pengene på. Det er ikke så mye skoleutstyr jeg trenger i år som jeg ikke har så hva er meningen med alle pengene? Lurer på om det er sånn at jeg bare kan bruke de på hva jeg vil eller om jeg burde spare de. Hva sier dere? Takker for svar Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hei, nå skal jeg straks begynne på vg2 av studiespessialisering og har valgt realfag. Jeg søkte på stipend og fikk til min store overaskelse se at jeg får utstyrsstipend på hele 14870 kr! Mens jeg ifjord fikk 850 kr. Dette tipper jeg er fordi mine foreldre nettopp er skillte. Men nå lurer jeg på hva jeg skal bruke alle disse pengene på. Det er ikke så mye skoleutstyr jeg trenger i år som jeg ikke har så hva er meningen med alle pengene? Lurer på om det er sånn at jeg bare kan bruke de på hva jeg vil eller om jeg burde spare de. Hva sier dere? Takker for svar Vil tro du kan bruke dem på hva du vil. Det er jo dine penger så lenge du fulfører etter hva jeg har hørt. Lenke til kommentar
goggen92 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 busskort, skrivesaker, evt. reprasjoner på skole pc'en(hvis dere har egene). pengene forsvinner nok fort der, og du vil nok ikke komme opp i trøbbel for å bruke dem på noe av det Lenke til kommentar
thadon Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Ingen sjekker hva du bruker de på, så du kan kjøpe tyggis for alle penga hvis du vil. Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Du får ikke utstyrsstipend på 14870. 870 kroner er utstyrsstipend, mens resten er grunnstipend. Sistnevnte kan du se på som en form for lønn, og du kan bruke det akkurat som du vil. Det gjelder også utstyrsstipendet, selv om meningen er at du skal bruke det på "nødvendig" utstyr. Ingen vil sjekke at du har brukt så og så mye på en kalkulator f.eks. Hvorvidt du bør spare pengene er opp til deg. Jeg har spart en god del av pengene jeg fikk i løpet av VG2 og VG3, og det vil utvilsomt hjelpe nå som jeg starter på studiene til høsten. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Disse pengene skal inn på en partykonto, slik at du får en god start på alkoholikerkarrieren når du begynner å studere. 9 Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Sikker på at de ikke er lån da? Jeg fikk 5200,- og dette var med skilte foreldre (med lav inntekt), 2 søsken under 18, pluss bortebuer-stipend. Pluss jeg gikk IKT-servicefag. Så kun med skilte foreldre får du ikke 14000. Dette er nok mest sannsynligvis lån. Sjekk dette før du bruker noe. Lenke til kommentar
OneWingedAngel Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Sikker på at de ikke er lån da? Jeg fikk 5200,- og dette var med skilte foreldre (med lav inntekt), 2 søsken under 18, pluss bortebuer-stipend. Pluss jeg gikk IKT-servicefag. Så kun med skilte foreldre får du ikke 14000. Dette er nok mest sannsynligvis lån. Sjekk dette før du bruker noe. Kan være at det er andre regler med yrkesfag, men de aller fleste jeg kjenner på studiespesialisering med skilte og/eller lavtlønnede foreldre får omtrent samme beløp (i noen tilfeller rundt 20k) som trådstarter. Såvidt jeg vet har ikke noe av det vært lån, og jeg tror nok ikke han ene i klassen min hadde brukt en betydelig del av pengene på en TV da. Lenke til kommentar
Kokobananas Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Har en mistanke om at Cruzative snakker om beløp per mnd, mens dere andre tenker totalbeløp (per semester, evt). Lenke til kommentar
Ferdizz Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Ok, håper det ikke er lån, men jeg skal nok uansett spare mesteparten av disse pengene Lenke til kommentar
Nabaal Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Du kan bruke på hva du vil! Jeg brukte mine stipend penger på masse som har ingenting med skole å gjøre Lenke til kommentar
Cruzative Skrevet 20. juli 2010 Del Skrevet 20. juli 2010 Ooops Jeg tenkte på måndtlig beløp Men om det er totalt kan det jo stemme Lenke til kommentar
Recreated Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 (endret) Litt rart at flesteparten av personene over sier at utstyrsstipendet alltid er på 850-870 kr. Jeg har nemlig fått et utstyrsstipend på 1940 kr for høsten 2010, og det er det samme beløpet jeg får på utstyrsstipend om foreldrene mine tjener 100 000 og har en formue på 0 kr eller om de tjener 100 000 000 og har en formue på gud vet hvor mange millioner. I alle fall i følge støttekalkulatoren. Så jeg vil si at det er litt rart Endret 6. august 2010 av Recreated Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Utstyrsstipendet varierer fra linge til linje, Recreated. Elever på noen linjer har behov for dyrere utstyr enn elever på andre linjer. Lenke til kommentar
Recreated Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Utstyrsstipendet varierer fra linge til linje, Recreated. Elever på noen linjer har behov for dyrere utstyr enn elever på andre linjer. hmm.. jeg har ikke funnet noen mulighet for å velge linje? Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Du valgte linje da du søkte videregående utdanning... http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/vg/Dette-kan-du-fa/Utstyrsstipend/ Lenke til kommentar
NothinDoin™ Skrevet 7. august 2010 Del Skrevet 7. august 2010 Merker ikke så mye til stipendet, iom at det ikke kommer alt på en gang. Får bare råd til et par kino-turer ekstra Men jeg fikk 12.000 dette halvåret, og de skal jeg spare til motorsykkellappen Synes det er bedre å spare å bruke de på en ting, enn at de bare flyr ut av vinduet. Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Disse pengene skal inn på en partykonto, slik at du får en god start på alkoholikerkarrieren når du begynner å studere. HAHA dagens :!: men ontopic: Bruk de til hva du vil røyk de opp som jeg gjorde (Advaresel røyking er helsefarlig) Lenke til kommentar
Lightningwolf Skrevet 8. august 2010 Del Skrevet 8. august 2010 Skjønner faen ikke hvor folk får alt stipendet fra. har skilte foreldre og 4 søsken under 18 og får utstyrstipend på de 800 ett eller annet og that's it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå