Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hva skal stipendet brukes til?

Anbefalte innlegg

Hei, nå skal jeg straks begynne på vg2 av studiespessialisering og har valgt realfag. Jeg søkte på stipend og fikk til min store overaskelse se at jeg får utstyrsstipend på hele 14870 kr! Mens jeg ifjord fikk 850 kr. Dette tipper jeg er fordi mine foreldre nettopp er skillte. Men nå lurer jeg på hva jeg skal bruke alle disse pengene på. Det er ikke så mye skoleutstyr jeg trenger i år som jeg ikke har så hva er meningen med alle pengene? Lurer på om det er sånn at jeg bare kan bruke de på hva jeg vil eller om jeg burde spare de. Hva sier dere?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, nå skal jeg straks begynne på vg2 av studiespessialisering og har valgt realfag. Jeg søkte på stipend og fikk til min store overaskelse se at jeg får utstyrsstipend på hele 14870 kr! Mens jeg ifjord fikk 850 kr. Dette tipper jeg er fordi mine foreldre nettopp er skillte. Men nå lurer jeg på hva jeg skal bruke alle disse pengene på. Det er ikke så mye skoleutstyr jeg trenger i år som jeg ikke har så hva er meningen med alle pengene? Lurer på om det er sånn at jeg bare kan bruke de på hva jeg vil eller om jeg burde spare de. Hva sier dere?

Takker for svar :)

Vil tro du kan bruke dem på hva du vil. Det er jo dine penger så lenge du fulfører etter hva jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Du får ikke utstyrsstipend på 14870. 870 kroner er utstyrsstipend, mens resten er grunnstipend. Sistnevnte kan du se på som en form for lønn, og du kan bruke det akkurat som du vil. Det gjelder også utstyrsstipendet, selv om meningen er at du skal bruke det på "nødvendig" utstyr. Ingen vil sjekke at du har brukt så og så mye på en kalkulator f.eks. Hvorvidt du bør spare pengene er opp til deg. Jeg har spart en god del av pengene jeg fikk i løpet av VG2 og VG3, og det vil utvilsomt hjelpe nå som jeg starter på studiene til høsten.

Lenke til kommentar

Sikker på at de ikke er lån da?

Jeg fikk 5200,- og dette var med skilte foreldre (med lav inntekt), 2 søsken under 18, pluss bortebuer-stipend. Pluss jeg gikk IKT-servicefag.

Så kun med skilte foreldre får du ikke 14000. Dette er nok mest sannsynligvis lån. Sjekk dette før du bruker noe.

Lenke til kommentar

Sikker på at de ikke er lån da?

Jeg fikk 5200,- og dette var med skilte foreldre (med lav inntekt), 2 søsken under 18, pluss bortebuer-stipend. Pluss jeg gikk IKT-servicefag.

Så kun med skilte foreldre får du ikke 14000. Dette er nok mest sannsynligvis lån. Sjekk dette før du bruker noe.

Kan være at det er andre regler med yrkesfag, men de aller fleste jeg kjenner på studiespesialisering med skilte og/eller lavtlønnede foreldre får omtrent samme beløp (i noen tilfeller rundt 20k) som trådstarter.

Såvidt jeg vet har ikke noe av det vært lån, og jeg tror nok ikke han ene i klassen min hadde brukt en betydelig del av pengene på en TV da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litt rart at flesteparten av personene over sier at utstyrsstipendet alltid er på 850-870 kr.

Jeg har nemlig fått et utstyrsstipend på 1940 kr for høsten 2010, og det er det samme beløpet jeg får på utstyrsstipend om foreldrene mine tjener 100 000 og har en formue på 0 kr eller om de tjener 100 000 000 og har en formue på gud vet hvor mange millioner. I alle fall i følge støttekalkulatoren. Så jeg vil si at det er litt rart :p

Endret av Recreated
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...