Hasda Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hei! Har i det siste hatt problemer med å få start på scooteren min, en Daelim S-Five. Av og til funker el-starten med en gang, mens andre ganger må jeg kicke den i opptil 10 minutter før noe skjer. Dette varierer veldig ofte og av og til får jeg start ved første kick. Jeg har egentlig veldig lite peiling når det kommer til scootere og mopeder, så jeg er ute etter tips og råd om hva som er galt/ hva som kan gjøres. Det kan vel kanskje være tennpluggen som er problemet? Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Går den fint når den først går? Hvis det er tennpluggen det er noe galt med er det en lett sak å fikse. Sjekk pluggen imot dette bildet. Det anbefales at man bytter tennpluggen hvert år, noe som er en liten kostnad. Disse koster ikke mer en 80-90 kroner. Hvis den går dårlig også kan det være en idé og sjekke luftfilteret. Hvis forholdet mellom luft og bensin er feil kan det være vanskelig å få start på den. 1 Lenke til kommentar
Hasda Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Den går forholdsvis greit når den først går, er bare det å få start på den;) Får sjekke tennpluggen og sammenligne med den siden du linket til. Lenke til kommentar
Hasda Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Kan legge til at den er noe ruskete når den går på tomgang. Når jeg først får start på den og lar den gå på tomgang rykker det og napper i den og av og til dør den ut, noe den ikke gjorde før. Hva kan det komme av? Lenke til kommentar
Hasda Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Går den fint når den først går? Hvis det er tennpluggen det er noe galt med er det en lett sak å fikse. Sjekk pluggen imot dette bildet. Det anbefales at man bytter tennpluggen hvert år, noe som er en liten kostnad. Disse koster ikke mer en 80-90 kroner. Hvis den går dårlig også kan det være en idé og sjekke luftfilteret. Hvis forholdet mellom luft og bensin er feil kan det være vanskelig å få start på den. Har nå tatt ut tennpluggen og for å sammenligne med den siden du linket til så ligner pluggen mest på "High Speed Glazing". Så da er det vel bare å prøve en ny. Hadde kanskje vært greit å sjekket luftfilteret mens jeg er i gang. Men nå er jo jeg rimelig grønn når det kommer til slikt, så kunne du gitt meg en enkelt kort forklaring på hvordan jeg gjør dette, og hvor jeg finner fliteret? Hadde satt stor pris på det;) Lenke til kommentar
Marius5051 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Kan legge til at den er noe ruskete når den går på tomgang. Når jeg først får start på den og lar den gå på tomgang rykker det og napper i den og av og til dør den ut, noe den ikke gjorde før. Hva kan det komme av? Jeg aner ikke hvor luftfilteret sitter, har aldri sett mopeden engang. Det er bare å google det, så finner du det til slutt. Et tett luftfilter vil kunne forårsake det du har nevnt her. Et luftfilter koster heller ikke så mye. Hvis mopeden går rent når du tar ut filteret må det byttes (evt. rengjøres, men det er ikke anbefalt.). Jeg vil ikke anbefale å kjøre uten luftfilteret, da det vil kunne skade motoren. En kjapp sjekk for å se om filteret er tett er ved å se hvor mye lys som kommer gjennom. Jo mer jo bedre, selvsagt. Håper du finner ut av det! Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 på mopedfiltre er det vel nettopp rengjøring som _er_ anbefalt? Bare at man ikke må rengjøre med bensin eller sterke løsemidler som kan skade filteret. Og så må det ny olje på enten det er nytt eller rengjort. (Noen kommer ferdig innolja når de er nye). Er det manuell choke? Noen mopeder har autochoke og ryker den sliter man med å få starta. Lenke til kommentar
Hasda Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Har nå tatt ut luftfilteret, men hva rengjør jeg det med da? Ser det står i brukermanualen at det skal vasken i "clean oil". Vil det da si fks motorolje? Jeg har som sagt ikke peiling på dette her så blir mange dumme spørsmål:P Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Diesel tror jeg skal gå. Parafin har jeg hørt skal funke bra også. Motorolje må du holde langt unna luftfiltre. Det beste er eget rensemiddel til luftfiltre. Du kan også bruke vanlig såpe og vann så lenge du får det 100% tørt før du oljer det inn igjen. Og du _MÅ_ bruke luftfilterolje. Vanlige oljer tåler ikke vann og fuktighet og har heller ikke samme filtreringsevne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå