Gå til innhold

Hurgahada (Egypt) - erfaringer, tips?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finn et godt all-inclusive hotell med stort område med flere restauranter og med bra hotellrev dere kan snorkle på.

Å gå utenfor hotellet kan være en slitsom affære i Hurghada med en flokk plageånder etter dere og søppel overalt.

Ellers er større utflukter for eksempel til Luxor å anbefale. En dagstur med båt med snorkling eller dykking er også fint å få med seg.

Lenke til kommentar

Jeg skal tilbringe minst 6 timer på stranda hver dag :D Det er planen jaffal, så sant det er vær til det. Maksimalt slack er tingen :) Jeg har hverken maske eller snorkel, så får vel kaste bort noen kroner der nede hvis jeg blir overtalt til å være med på slikt =)

Lenke til kommentar

Snorkling er absolutt noe man må få med seg om man er nær sjøen i Egypt. Og man bør som sagt også få med seg minst en større utflukt.

Om dere skal kjøpe noen souvenirer så er det pruting og å sjekke flere steder som gjelder. Det dummeste man gjør er å akseptere å drikke te eller røyke vannpipe på det første stedet før man har forhandlet ferdig, man vil da kunne ende opp med å føle seg forpliktet til å betale en uforhandlet pris som vil vise seg å være 10-20 ganger vanlig pris og det på noe man ikke helt har lyst på. Bare si "business first".

Når du skal tipse bør du vite at minstelønnen i Egypt er 35 egyptiske pund i måneden som er ca 40 kroner, mens de som jobber med turister ofte tjener minst 10 ganger dette. Gir du noen flere dagslønner i tips blir du bare sett på som gal.

Ellers bør du ikke være redd for ikke å få nok sol eller varme i september. Gjennomsnittlig nedbør i september er 0 mm. I løpet av hele året har de ca. 5 mm regn, 250 mm er grensen for on et sted er ørken. Det kan derimot av og til være vind som får med seg litt sand så et sjal til å ha forran munnen kan være lurt å ha med.

De som skal "ut og se på gamlebyen" eller "sentrum" slik som man gjør rundt Middelhavet har kommet helt feil sted, det finnes ikke i Hurghada. Det er stort sett bare slum og halvferdige bygninger mellom hotellene.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Heisann :)

Jeg kom akkurat hjem fra en liten tur i Egypt, der jeg også bodde på et hotell som ikke var i selve Hurghada, men 20 kilometer fra. Hotellet het Tia Heights Makabi Bay og var helt topp med masse bassenger, strand, restauranter og lignende! Vi tok oss også en dagstur innom Hurghada, men blei ikke for begeistra for byen selv. Det virka litt mer møkkete, nedslitt... ikke noe spesielt med shopping (bortsatt fra de innpåslitne selgerne) - og ikke et sted jeg kunne tenke meg å brukt noe særlig mer enn to timer (bortsatt fra måltidene på McDonalds som ligger i sentrum)!

Så... å finne et bra hotellet som forhåpentligvis har lykkes for dere er det absolutt viktigste i forbindelse med et slik opphold!

Lenke til kommentar

Vi skal bo på Hilton Plaza som har fire av fem mulige soler hos Apollo. All inclusive, ligger på stranda, 500m fra sentrum. Men som dere sier, tror ikke sentrum er noe spes. for oss:)

Nå har jo Llandari og jeg bestemt oss for at det skal for meste bare slikkes sol og bade (og ete :p).

Lenke til kommentar

Når du skal tipse bør du vite at minstelønnen i Egypt er 35 egyptiske pund i måneden som er ca 40 kroner, mens de som jobber med turister ofte tjener minst 10 ganger dette. Gir du noen flere dagslønner i tips blir du bare sett på som gal.

Minstelønnen ja, men det sier desverre veldig lite om hva de faktisk tjener i egypt.

Faktisk er 600EGP (634KR) gjennomsnittet, mtp at det er mange fattige er en vanlig lønn enda bedre.

2,500 L.E (around $450 US) for a good job.

3,500 L.E (around $620 US) for a really good job.

Godt tips fra meg:

Blir du tilbudt te, ikke ta imot, det ender kun i at de presser deg til å kjøpe noe. De er også veldig flinke til å spille på enten "lokale skikker" eller din samvittighet.

Lenke til kommentar
Godt tips fra meg:

Blir du tilbudt te, ikke ta imot, det ender kun i at de presser deg til å kjøpe noe. De er også veldig flinke til å spille på enten "lokale skikker" eller din samvittighet.

En annen innfallsvinkel som er mye brukt er å spørre hvor du kommer fra og så få deg til å hjelpe til med en oversettelse eller skrive en hilsen på norsk. Og før man aner det sitter man der med tekoppen i hånden. Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folk greier å holde seg inne på hotellområde i hele ferien. Jeg hadde begynt å gå på veggene etter dag 3-4.

Hvordan overleve en ferie i Egypt:

1) Finn et godt all-inclusive hotell med stort område med flere restauranter og med bra hotellrev dere kan snorkle på.

2) Vær med på større utflukter som Luxor eller Cairo.

3) Ta en lokal dagstur som fx. båt med snorkling eller dykking.

Lenke til kommentar

Å henge på hotellet syntes jeg er bortkastet tid, kom deg ut og opplev kulturen, snakk med lokalbefolkningen og bli kjent med noen :)

Jeg drakk mye te i egypt uten at det var prat om salg.

Bortsett fra frokost så tror jeg at jeg spiste 1 gang på hotellets resturant, de hadde vist flere enn en resturant, men jeg gadd ikke sjekke ut hva mer de hadde.

Kom deg ut av hotell-området, men vær skeptisk til folk.

Jeg holdt meg stort sett unna hotellet, fikset mine egne utflukter og egne kontakter. Etter å ha gjort noen utflukter sjekket jeg i permen fra reiseselskaper bare for morro, de tok rundt 50%-100% mer penger for utfluktene enn det jeg hadde fått til selv.

har du forresten tatt vaksinene det er anbefalt at du tar?

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...