Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mange programmer kræsjet samtidig her om dagen, hva er kilden?

Anbefalte innlegg

Hei. I forigårs kræsjet maskinen på et nivå som jeg ville kalt for et "totalhavari". Prosess etter prosess fant det med å kræsje en etter en. Jeg kunne etterhvert bare droppe å åpne nettleser, msn etc.. Og senere resulterte dette i en restart og jeg kom ikke lengre enn til påloggingsbildet der den stod på stedet hvil. Det viste seg at flere prosesser hadde kræsjet før jeg ble pålogget og det endte med en ufulstendig pålogging da flere av prosessene var viktige for at Windows skulle fungere.

Litt systeminformasjon:

RAM: Crucial DDR2 BallistiX TRACER PC6400

Skjermkort: ATI Radeon HD4890

Hovedkort: Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775

Systemdisk: Corsair SSD Performance P128 2,5" 128GB

Programdisk: Samsung 250 GB "vanlig Sata"

Windows ble nylig reinstallert

Her er noen av kræsjene jeg opplevde på rekke og rad:

Programnavn med feil: svchost.exe_SysMain, versjon: 6.1.7600.16385, tidsangivelse: 0x4a5bc3c1
Modulnavn med feil: sysmain.dll, versjon: 6.1.7600.16385, tidsangivelse: 0x4a5be07e
Unntakskode: 0xc0000005
Feilforskyvning: 0x0000000000004c63
Feil prosess-ID: 0x1090
Feil starttid for program: 0x01cb2376cf0f0976
Feil programbane: C:\Windows\System32\svchost.exe
Feil modulbane: c:\windows\system32\sysmain.dll
Rapport-ID: 32576b48-8f6a-11df-817e-00190e072eeb

Microsoft Antimalware engine has been terminated due to an unexpected error.
	Failure Type: Crash
	Exception code: 0xc0000005
	Resource: file:\Device\HarddiskVolume4\Windows\IME\SPTIP.DLL

Programnavn med feil: MsMpEng.exe, versjon: 2.1.6805.0, tidsangivelse: 0x4bac57df
Modulnavn med feil: mpengine.dll, versjon: 1.1.5902.0, tidsangivelse: 0x4c10895b
Unntakskode: 0xc0000005
Feilforskyvning: 0x00000000001da63b
Feil prosess-ID: 0x360
Feil starttid for program: 0x01cb2369791878d1
Feil programbane: C:\Program Files\Microsoft Security Essentials\MsMpEng.exe
Feil modulbane: C:\ProgramData\Microsoft\Microsoft Antimalware\Definition Updates\{D60509BD-74CB-42B5-8FDF-50253F7E97E6}\mpengine.dll
Rapport-ID: 339917be-8f6a-11df-817e-00190e072eeb

Denne under kræsjet minst 20 ganger på rad

Økten Circular Kernel Context Logger kan ikke starte på grunn av følgende feil: 0xC0000035

Maskinen gav ikke fra seg noen bluescreen eller lignende å gå etter.

Hva tror dere kan ha skjedd her?

Vedlagt ligger loggene for hele 14/7/10 som er relevante, disse skal det bare være å åpne for brukere med windows 7.

Systemkræsj.zip

Legg merke til at flere av kræsjene bare er sekunder mellom hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei og takk for sist, jeg har undersøkt dette litt mer og gjort følgende:

Sjekket harddiskkabler og strømkabler, disse sitter som støpt i sine respektive kontakter.

Kjørt scandisk, her er resultatet:

Checking file system on C:
The type of the file system is NTFS.

A disk check has been scheduled.
Windows will now check the disk.                         

CHKDSK is verifying files (stage 1 of 5)...
 109312 file records processed.                                          File verification completed.
 678 large file records processed.                                      0 bad file records processed.                                        2 EA records processed.                                              44 reparse records processed.                                       CHKDSK is verifying indexes (stage 2 of 5)...
 151366 index entries processed.                                         Index verification completed.
 0 unindexed files scanned.                                           0 unindexed files recovered.                                       CHKDSK is verifying security descriptors (stage 3 of 5)...
 109312 file SDs/SIDs processed.                                         Cleaning up 1911 unused index entries from index $SII of file 0x9.
Cleaning up 1911 unused index entries from index $SDH of file 0x9.
Cleaning up 1911 unused security descriptors.
Security descriptor verification completed.
 21028 data files processed.                                            CHKDSK is verifying Usn Journal...
 35224024 USN bytes processed.                                             Usn Journal verification completed.
CHKDSK is verifying file data (stage 4 of 5)...
Windows replaced bad clusters in file 44777
of name \Windows\System32\LogFiles\Scm\SCM.EVM.2.
Windows replaced bad clusters in file 44778
of name \Windows\System32\LogFiles\Scm\SCM.EVM.1.
Windows replaced bad clusters in file 48519
of name \STEAMM~1\STEAMA~1\common\CALLOF~1\iw4mp.exe.
Windows replaced bad clusters in file 48884
of name \Windows\assembly\NATIVE~2.507\SYSTEM~1.FOR\2E2E31~1\SYSTEM~1.DLL.
 109296 files processed.                                                 File data verification completed.
CHKDSK is verifying free space (stage 5 of 5)...
 20049039 free clusters processed.                                         Free space verification is complete.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the
master file table (MFT) bitmap.
CHKDSK discovered free space marked as allocated in the volume bitmap.
Windows has made corrections to the file system.

124929023 KB total disk space.
 44393348 KB in 85383 files.
   124556 KB in 21029 indexes.
        0 KB in bad sectors.
   214959 KB in use by the system.
    65536 KB occupied by the log file.
 80196160 KB available on disk.

4096 bytes in each allocation unit.
 31232255 total allocation units on disk.
 20049040 allocation units available on disk.

Internal Info:
00 ab 01 00 b7 9f 01 00 02 2e 03 00 00 00 00 00  ................
f9 03 00 00 2c 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00  ....,...........
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00  ................

Windows has finished checking your disk.
Please wait while your computer restarts.

Finnes det noen programmer fra Corsair for å sjekke disken grundigere?

Kan høyttalere på høyt volum (Logitech Z-2300) forårsake slike problemer?

Chavalito: Innholdet i lenken din kunne ikke løse mitt problem. :(

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Nok en oppdatering. Har fått BSOD med 0XA1, 0X50 og 0X21, dette skjedde ETTER formatering. Tok også ut raid kontroller kortet jeg hadde i maskinen uten at dette hjalp. Noen tips til hvordan jeg kan eliminere feil i drivere hadde vært fint :)

Lenke til kommentar

Jeg får ikke til å pakke ut filen(e) i det komprimerte arkivet ditt. Det kan virke som .zip filen er korrupt. Uansett vil jeg si at såpass mange forskjellige feil typisk skyldes hardware-feil, oftere enn driver feil.

Selv om CHKDSK viser feil i filsystemet behøver dette ikke nødvendigvis skyldes harddisk-feil. Det kan feks være mulig at filer som er blitt korrupte i minnet blir skrevet tilbake til disk i korrupt tilstand.

Du kan jo sjekke minnet også bare for å være sikker.

Dog vil jeg si at det vanligste årsaken til feil i filsystemet er faktisk problemer med harddisk. Det finnes jo en rekke harddisk-teste programmer som du kan kjøre fra en bootbar cd-plate som kan være greie å kjøre.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar :)

Jeg har kjørt test på hele harddisken via å høyreklikke harddisken og egenskaper->verktøy og kontroller for feil. Jeg huker av for overflatescanning og lot maskinen sjekke under restart. Det var noen feil på harddisken, ja.

Uansett så er chkdsk og memtest86+ kjørt (memtest viste 0 feil over 3 pass)

Bios er så og si nullstilt bortsett fra bittesmå ting som temperaturterskel og viftekontroll.

Jeg tok ut raidkortet som nevnt over og sjekket at alle kritiske drivere er oppdaterte.

Så hva bør jeg gjøre videre? Skal jeg sjekke harddisk må jeg være sikker på at programmet støtter SSD disker.

Lenke til kommentar

Smart melder ikke om noen problemer med hverken SSD eller hjelpedisken.

I det jeg skrev dette kræsjet 11 tjenester igjen på samme sekund.

crash.zip

Jeg har også 4 mdmp filer ferdig analysert der det er bsod fra ntoskrnl.exe som er årsaken, disse kan ikke spores opp til noen spesifik årsak så her har jeg ikke kommet noe lengre.

Analysis

--------------------------------------------------------------------------------

Crash dump directory: C:\Windows\Minidump

Crash dumps are enabled on your computer.

On Tue 20.07.2010 07:13:32 your computer crashed

This was likely caused by the following module: ntoskrnl.exe

Bugcheck code: 0x3B (0xC0000005, 0xFFFFF80002A8C805, 0xFFFFF880028B5C10, 0x0)

Error: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION

Dump file: C:\Windows\Minidump\072010-13696-01.dmp

file path: C:\Windows\system32\ntoskrnl.exe

product: Microsoft® Windows® Operating System

company: Microsoft Corporation

description: NT Kernel & System

The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Mon 19.07.2010 13:34:07 your computer crashed

Bugcheck code: 0x1E (0x0, 0x0, 0x0, 0x0)

Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Dump file: C:\Windows\Minidump\071910-13618-01.dmp

The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.

On Sun 18.07.2010 19:01:56 your computer crashed

Bugcheck code: 0x50 (0xFFFFFB800939F7C8, 0x0, 0xFFFFF80002D9242E, 0x7)

Error: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA

Dump file: C:\Windows\Minidump\071810-13119-01.dmp

On Sun 18.07.2010 10:31:05 your computer crashed

Bugcheck code: 0x1A (0x41790, 0xFFFFFA80011FEB90, 0xFFFF, 0x0)

Error: MEMORY_MANAGEMENT

Dump file: C:\Windows\Minidump\071810-15724-01.dmp

--------------------------------------------------------------------------------

Conclusion

4 crash dumps have been found and analyzed. Note that it's not always possible to state with certainty whether a reported driver is really responsible for crashing your system or that the root cause is in another module. Nonetheless it's suggested you look for updates for the products that these drivers belong to and regularly visit Windows update or enable automatic updates for Windows. In case a piece of malfunctioning hardware is causing trouble, a search with Google on the bug check errors together with the model name and brand of your computer may help you investigate this further.

Lenke til kommentar

En kræsj utenom det vanlige. Skjedde flere ganger ved loading-skjermen og skilte seg ut med denne litt uvanlige feilmeldingen:

Leste meg frem her: http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff560114(VS.85).aspx

Og det viste seg at jeg fikk følgende kræsj: The system could not load RSDT.

Nedgraderte fra bios versjon 11b til 10 (11b er beta). Litt merkelig at dette skulle plutselig skje uten at noen endringer var gjort på pc. Men nedgraderingen gjorde at jeg kom meg inn i windows igjen.

Jeg håper inderlig at bios nedgradertingen til stabil versjon løste problemene.

Lenke til kommentar

Du har 3 moduser, AHCI - RAID - eller IDE.

Jeg ser at du har Gigabyte HK med Award BIOS, som jeg ikke kjenner til (har AMI BIOS).

Kan du prøve å lete deg frem til dette :

Velg "Integrated peripherals"

bios_main.jpg

"SATA AHCI Mode"

bios_pherip.jpg

Jeg mistenker at den står i IDE modus

Endret av johome
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da fikk jeg aktivert AHCI, fikk først blåskjerm fordi AHCI ikke var aktivert i Windows. Fulgte derfor denne veiledningen: http://www.ithinkdiff.com/how-to-enable-ahci-in-windows-7-rc-after-installation/

Og nå er AHCI aktivert i Windows, kan det stemme at oppstartstiden ble raskere? Alt gikk plutselig så fort..

Da er det vel bare å vente noen dager så får jeg rapportere tilbake om det løste problemet med blåskjermer og prosesser/tjenester som uventet avsluttes.

Takk så langt :)

Lenke til kommentar

Enda en? Jeg er møkk lei av å formatere (formaterte bærbar forrige uke og stasjonæren 2 ganger siste 7 dager sammen med brutterns maskin som ble formatert idag)

Harddisken yter forøvrig ganske godt sett ut ifra tester mens den kjører windows (etter at alle programmer er lastet og klar til bruk)

post-63221-1279644558,4018_thumb.png

Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake med dårlig nytt. Maskinen hadde stått på inatt for å kontrollere en disk for feil, da jeg skulle sjekke maskinen nå hadde flere programmer kræsjet og maskinen vært uten tilkopling til internett i noen timer. Programer som Opera, systemkomponenter og mer kræsjet med meldingen "uventet avslutning" og Opera fikk jeg ikke igang igjen før restart av systemet. Selv da hang maskinen seg før bios fikk kontroll, svart skjerm og standard viftesus på maks turtall til jeg manuelt slo av maskinen igjen manuelt og lot den være av i ca et minutt. Da fungerte alt igjen.

Fikk da en BSOD:

On Sun 25.07.2010 10:15:58 your computer crashed
This was likely caused by the following module: cdd.dll
Bugcheck code: 0x1000007E (0xFFFFFFFFC0000005, 0xFFFFF960006200DD, 0xFFFFF8800917EFA8, 0xFFFFF8800917E810)
Error: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED_M
Dump file: C:\Windows\Minidump\072510-15085-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\cdd.dll
description: Canonical Display Driver

Kan det være lurt å feilsøke skjermkort? Eventuelt med hvilke programmer? ATI Radeon HD 4890

Alle BSOD hittil:

report.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...