NoNamesLeft Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hei. Lurer på hvilken vei jeg bør ta for å bli en eller annen form for IT programmerer/ingeniør. Har ingenting imot en 3-4 år utdanning etter VGS. Vilken linjer/studier bør jeg ta etter? Hvilke jobb muligheter vil jeg få? Hvor mye lønn kan jeg forvente? Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Studier 1. Allmenne fag (Eller hva det nå heter nå til dags). Uansett, videregående med matematikk og fysikk. (Her finnes det alternativer, men dette er de kjappeste veien da du klarer deg med 3 år.) 2. Høyskole/Universitet Her kan du ta 3 år (Bachelor) eller 5 år (master). Hvis det er programmeringsjobb du ønsker, så er du aboslutt kvalifisert til det etter bachelor. Viktige her er vis ønske for å programmere og gjerne ha prosjekter ved siden av studiene for å bli god, og sørge for gode karakterer. 3. Jobb Masse, enten som programmerere internt i et selskap eller konsulentselskap som har prosjekter ute hos kunde. Etter å ha programmert noen år kan du velge å enten fordype deg i teknologi (bli arkitekt), eller kanskje bli prosjektleder. Lønn varierer veldig, i Oslo vil du vel nå med bachelor kunne få 350K-390K som startlønn. Hvor fort det vokser avhenger av hvor god du er og i hvilket selskap du jobber. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå