sniffy Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Hei! Holder på med ett lite turbokonverterings prosjekt av en gammel lat volvo 240, og jeg vet hvordan jeg skal gjøre dette, men har null insikt i turboer. Får jo enkelt tak i en grenrørs manifoil til T3, T4 og T3/T4 flens, men hva er forskjellen på disse flensene og disse typene turbo? Ellers lurer jeg på hva jeg skal lete etter for og få mest mulig krefter? Noen mål o.l. jeg burde se etter ved kjøp av turbo? Altså, bare gi meg en helt basic forklaring etter hva jeg skal se etter når jeg leter etter turbo? Takk så mye! Endret 15. juli 2010 av sniffy Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 T3 og T4 angir størrelsen på turboen. En større turbo kan flytte mer luft, og dermed gi mer krefter. Problemet er at den også trenger mer eksos (høyere turtall) får å få fart på seg - noe som resulterer i turbolag. Det finnes også en T3/T4-variant. Denne har eksossiden fra en T3 og innsugssiden fra en T4-turbo. Dermed spinner den opp fortere enn en plain T4, og leverer mer luft enn en plain T3. Jeg vet dessverre ikke så mye om hvilke turboer som passer på en 240. Et godt tips er å spørre noen som har gjort det før deg. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Finn en turbo med stort eksoshus. Hvor mye penger vil du legge i turbo? Lenke til kommentar
sniffy Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Aha, du mener att du ikke vet hvilke som passer i.h.h. til ytelse og ikke i fysisk størrelse? eller? Vel, di fleste eksosmanifoilene selges med t3/t4 flens, vil tro det er dette som er navnet på flensen til t3 og t4 hybriden, så jeg tror jeg skal gå for den, den hørtes ut som det beste valget i hvertfall, yter den for dårlig så får jeg bare lempe den ut og bytte over til ren T4 eller ren T3. Turbolagg er ikke noe stress da bilen skal være ungdomsbil og ikke bane bil og da er det vel mest artig når trøkket kommer først en stund etter att man har stappet pedalen i bånn? Men her blir vel kanskje problemet med at motoren i seg selv ikke leverer nok eksos til og få f.eks. en T4 til og spinne fort nok? Spørsmål om økonomi: Jeg har drøyt 150 000 på konto, skal selvfølgelig ikke bruke alt dette, men det sier litt om rammene Noen tips om turboer kanskje? Ser helst og kanskje bestille i fra statene da dette ser ut til og bli billigere, men jeg vet ikke om andre europeiske turbo leverandører andre en GIK, og bestille fra asia, altså, kina tenker jeg, er vel heller ikke uaktuelt? Uansett, 240'en min har forøvrig elektronisk insprøytning, jeg vet at man måtte stille forgasserne og at man måtte ha et par ekstra pumper på di gamle gasser motorene til volvo, men må jeg gjøre noe med min motor? sånn sett bort i fra kanskje å måtte justere tenning ett par hakk? Endret 16. juli 2010 av sniffy Lenke til kommentar
Ingeniør Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Uansett, 240'en min har forøvrig elektronisk insprøytning, jeg vet at man måtte stille forgasserne og at man måtte ha et par ekstra pumper på di gamle gasser motorene til volvo, men må jeg gjøre noe med min motor? sånn sett bort i fra kanskje å måtte justere tenning ett par hakk? Siden du har innsprøytning slipper du ihvertfall å justere forgasser... Lenke til kommentar
sniffy Skrevet 17. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2010 Nei altså, jeg tenker på om dette er selvjusterende eller hva? :S Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Kan hende at du må ha større dyser på innspruten Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 Du skriver at du vet hvordan du skal gjøre dette, men jeg må si jeg har mine tvil om det... Hvilken type motor har du? Og hva har du tenkt til å gjøre med den for at den skal tåle turbotrykk?? Min mening er at dette er helt feil bil å bruke penger på, men det er nå min mening. Det beste vil være å finne en turbomotor fra feks 740 og bygge videre på denne. Hvis du legger 20-30.000 i det, så burde du ha en ok motor med +/- 300hk, men så må du huske på at du skal ha understell og bremser som står i stil med motoren, så da renner fort pengene vekk Lenke til kommentar
sniffy Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) I utgangspunktet trenger man ikke å gjøre så mye, men over 500hk å oppover så burde blokka være fylt med betong, understellet er ikke det første som sliter vist man bare setter noen forsterkninger her og der, det som sliter mest er girkassen. 400-450hk+ så riskirerer du og twiste chassiset unner pådrag Forrøvrig så er det samme motor i 240, 740 og 940, alle er bygd på samme blokka både med og uten turbo, bare komprimering og kammene som stortsett er forskjellen. Men det jeg sliter med er att jeg vet att på gasser motorene dems, så måtte man stille gasserene for og få rett blandingsforhold, og ofte måtte man opp på to doble gassere, men min har elektronisk innsprut, og jeg har tenknt den tanken att jeg sikkert på bytte dyser, men ellers er jeg blank, da blir det vell bare og prøve seg fram? Og 20-30 høvdinger er bortkastet når jeg ikke får muligheten til og gjøre det selv synes jeg, dessuten så havner en turbo fra statene på 6-7 høvdinger og oppover, si 10k + eksos manifoil ca. 1k, så kommer effekt anlegg, wastegate, intercooler, å dump i tillegg, si 5k, og noe rørsveising osv. Også til slutt planing av topp og en K eller VX kam, dette skulle gi rundt regnet 300hk. Til rundt 20k, grovt regnet, og da er alt av disse delene ubrukt og har garanti + att man får gleden av og gjøre alt selv Edit: om jeg ikke hukser helt feil så er B23 og B230 omtrent samme blokk og, bare att blokka til B230 er støpt mer solid og tåler mer en B23 før den slår sprekker. Endret 18. juli 2010 av sniffy Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Hvordan motor er det du bygger på nå? Siden du har innsprøytning så er det kanskje en vanlig F motor da eller? Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 Du skriver at du vet hvordan du skal gjøre dette, men jeg må si jeg har mine tvil om det... Hvilken type motor har du? Og hva har du tenkt til å gjøre med den for at den skal tåle turbotrykk?? Min mening er at dette er helt feil bil å bruke penger på, men det er nå min mening. Det beste vil være å finne en turbomotor fra feks 740 og bygge videre på denne. Hvis du legger 20-30.000 i det, så burde du ha en ok motor med +/- 300hk, men så må du huske på at du skal ha understell og bremser som står i stil med motoren, så da renner fort pengene vekk Å finne en gammel 740 turbomotor er ikke noe vits, det beste for trådstarter (og kanskje billigste) er å finne en FK/FT motor fra 940 med ok kilometerstand. Da har man et veldig greit utgangspunkt for videre trimming, da slipper man å mekke på innmaten da disse trimmes opp til 300 holdbare hester. Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Du skriver at du vet hvordan du skal gjøre dette, men jeg må si jeg har mine tvil om det... Hvilken type motor har du? Og hva har du tenkt til å gjøre med den for at den skal tåle turbotrykk?? Min mening er at dette er helt feil bil å bruke penger på, men det er nå min mening. Det beste vil være å finne en turbomotor fra feks 740 og bygge videre på denne. Hvis du legger 20-30.000 i det, så burde du ha en ok motor med +/- 300hk, men så må du huske på at du skal ha understell og bremser som står i stil med motoren, så da renner fort pengene vekk Dobbelpost... Endret 19. juli 2010 av tempozzz Lenke til kommentar
sniffy Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Vel jeg vet ikke, frister ikke noe spessielt og måtte koble opp ledningsnett på nytt, samt att di fleste turbomotorer er dyrekjørt(som jeg kaller det). Nå husker jeg ikke helt hvilken motor det var som sto i 240'en min mener det var en B230A eller en B230F, og jeg orker ikke og gå ut og sjekke nå da det høljer ned til tusen i skrivende stund. Den er i hvertfall fra 88' og det står 120HK i hovedkortet og har elektronisk innsprøytning. Men det jeg har mest lyst til er jo da og faktisk få mekke dette selv, jeg vet hva som skal gjøres og jeg vet hvordan, spørsmålet var jo i utgangspunktet bare om hva forskjellen på turboene var Hvilke turbo leverandører anbefales forresten? Tenker da på holdbarhet og driftsikkerhet, og helst i fra statene så kanskje jeg kan spare en tusenlapp eller to Hva må i så fall gjøres med en 940 FK/FT motor for og nå ca. 300hk? Jeg vet att disse er nye nok til og kunne chippes, men så må man hive på en K eller VX kam, og ellers må hva gjøres? Bytte turboen til noe større og kraftigere? Endret 18. juli 2010 av sniffy Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Vel jeg vet ikke, frister ikke noe spessielt og måtte koble opp ledningsnett på nytt, samt att di fleste turbomotorer er dyrekjørt(som jeg kaller det). Nå husker jeg ikke helt hvilken motor det var som sto i 240'en min mener det var en B230A eller en B230F, og jeg orker ikke og gå ut og sjekke nå da det høljer ned til tusen i skrivende stund. Den er i hvertfall fra 88' og det står 120HK i hovedkortet og har elektronisk innsprøytning. Men det jeg har mest lyst til er jo da og faktisk få mekke dette selv, jeg vet hva som skal gjøres og jeg vet hvordan, spørsmålet var jo i utgangspunktet bare om hva forskjellen på turboene var Hvilke turbo leverandører anbefales forresten? Tenker da på holdbarhet og driftsikkerhet, og helst i fra statene så kanskje jeg kan spare en tusenlapp eller to Hva må i så fall gjøres med en 940 FK/FT motor for og nå ca. 300hk? Jeg vet att disse er nye nok til og kunne chippes, men så må man hive på en K eller VX kam, og ellers må hva gjøres? Bytte turboen til noe større og kraftigere? Da har du en F motor. A motor er forgasser... Du har i tillegg lh 2.4 så montering av f.eks en fk motor er ikke noe problem da f og fk begge har lh 2.4 det er det som er så fint med 240 fra 88/89-93 Men F motoren er egentlig et bra utgangspunkt det også, fin og lav kompresjon har den. Kjøp deg et skikkelig grenrør(Ikke Kina), eventuelt ett grenrør fra fk/ft motor. Denne turboen: http://cgi.ebay.co.uk/T3-T4-V-Band-Turbocharger-Turbo-A-R-50-w-Wastegate_W0QQitemZ120596505061QQcategoryZ72205QQcmdZViewItemQQ_trksidZp4340.m263QQ_trkparmsZalgo%3DDLSL%252BSIC%26its%3DI%26itu%3DUCI%252BIA%252BUA%252BIEW%252BFICS%252BUFI%26otn%3D8%26pmod%3D120576777041%252B120576777041%26po%3D%26ps%3D63%26clkid%3D7013825992368474920#ht_4342wt_827 Få tak i dyser fra fk/ft motor Begrens ladetrykket noe, da kompresjonen ikke er like lav som på en turbomotor. Den turboen jeg linket til er en Kina turbo disse er billige (som du ser) og holdbare. Kina turboer til rødblokkene er veldig populært for tiden og mange kjører med det. Ikke kjøp Kina grenrør da disse har tendenser til å sprekke etter kort tid. For å nå 300hk på en fk/ft må følgende byttes: Større turbo, f.eks den jeg linket til lenger opp. Større dyser 3" Lmm Grovere eksos Spesialchipene fra Viking Annen kam, f.eks A eller VX Større cooler, men ikke et must. Det tror jeg skal være alt du trenger for å nå 300hk på en fk/ft. Endret 19. juli 2010 av tempozzz Lenke til kommentar
sniffy Skrevet 28. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Ja det er en B230F som står i min, og stortsett det eneste jeg har gjort med den er og sette på 3" eksos. Men det du sier er att ledningsnettet er det samme på begge motorene? Da lurer jeg egentlig litt på hvorfor det er slik att alle leverandørene av chipper sier att di ikke passer eldre en 89 eller var det 90mod 240? Uansett, det var dette jeg regnet med jeg måtte ha egentlig, i hvertfall større turbo, dyser, 3" Lmm, eksos har jeg allerede men må sikkert sveises om litt når jeg får grenrøret, chip var jeg så ekstremt usikker på grunnet det som står over her, A eller VX kam sitter jeg bare og grunner på hvilken jeg skal velge, også skal det en intercooler oppi hele allpakkaet. Så kommer vel waste og dump i tillegg. Nå er det stortsett bare ett spørsmøl om jeg skal finne en FK/FT eller om jeg bare skal bygge om den gamle jeg har, uansett hva jeg gjør så blir det gjort med ett tungt hjerte, da denne motoren har vært eid av 2 eldre herrer intill nå, og det sier seg selv att den ikke har blitt kjørt så alt for hardt. I tillegg så har den bare så vidt runnet 150.000km, altså, den er så vidt innkjørt, mens att en FK/FT fra 940 som f.eks. har gått mellom 100-150.000 har nesten garantert blitt dyrejørt, og det er litt av ankepunktet med og velge en annen motor. Har dere noen linker til noen som har en fk/ft til salg kanskje? så får jeg i det minste tenkt meg litt om mens jeg ser motoren Edit: skal forrøvrig bytte gearkassen og, og tenkte på og hente en 5 trinns fra en 940, M90 er det vel den heter, eller er det M47? Etter det jeg har lest så må man kappe drivakselen fordi den er for lang, men hvordan er det med og sveise dette sammen igjen? Blir ikke det jævlig tvilsomt når man stapper 300hk forran og alt man lider på for og komme seg fram over er en sveiseflens? Eller er det mulig og finne noe aftermarket som passer rett i? Endret 28. juli 2010 av sniffy Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 240 med F motor fra 89 og nyere har lh 2.4, dette er samme som 940 har. Det vil da si at det skal være greit å få en FK/FT motor til å starte i en 240 uten modifisering/bytting av ledningsnettet. Om du skal bruke F motoren din eller kjøpe deg en FK får du finne ut av selv, men å si at en FK/FT garantert har blitt dyrekjørt er helt feil å si. Jeg hadde skjønt det hvis du mente en gammel ET motor, for der er de fleste dyrekjørt ja. Billige motorer finner du på blant annet www.bildelsbasen.se På finn er det også nesten alltid noen som selger motorer. 940 kom med 2 forskjellige 5 trins manuelle girkasser. M47 satt på GL og SE utgavene. M90 kom i modellår 94 og nyere og satt på alle turbobilene, både lavtrykks turboen(FK) og høytrykks turboen(FT). Hvis du skal bruke M90 så blir M47 mellomakselen for lang ja, da må du sørge for at du får med mellomakslingen til M90 kassa med på kjøpet. Det du må finne ut av er om du vil bruke F motoren du allerede har eller om du vil bruke en FK/FT. Hvis du finner ut at du vil bruke en FK eller en FT motor så må du regne med at det vil koste noe tusen og hvis du kjøper motor løst så er det ikke sikkert alt du trenger for ombygging følger med, tenker da på cooler, trykkrør, oljekjøler, slangeklemmer og masse andre småting. Det samme gjelder hvis du skal kjøpe en M90 kasse løst, da er det ikke sikkert du får med spakstellet, girkassetraversen og deler for å bygge om fra vaier til hydraulisk clutch som M90 har. Det jeg skal frem til nå er at kanskje det beste er å kjøpe en delebil fra sverige f.eks en 940 med FK for deretter enkelt og greit flytte absolutt alt som du trenger fra den for å få motoren til å starte å gå i 240n din. Da har du jo absolutt alt du trenger til en komplett ombygging av 240n din. Resten av delene på 940n som du ikke trenger selger du bare videre så tjener du noen kroner der. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 6. august 2010 Del Skrevet 6. august 2010 Det jeg mente var at det kommer til å koste så mye hvis du gjør det selv... Skulle du hatt et tuningfirma til å gjøre dette, så hadde det kostet det dobbelte Også er det idioti å trimme en bil såpass mye, og ikke koste på understell og bremser. Tenk om du er så uheldig å kjører på noen fordi du ikke klarer å stoppe, eller ikke klarer en sving, da sitter du med gjeld og kanskje et liv eller to på samvittigheten resten av livet. Og du, turbolagg er IKKE kult. Det er når du trår på at det skal skje ting, ikke 10 sekunder etterpå Og jeg ser du skriver at du skal ha "waste og dump" også, så da mener du at du skal ha separat wastegate?? Det er det liten vits i hvis du ikke skal kraftig opp i effekt, den innebygde fungerer helt fint til ditt bruk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå