Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Hjelp til dignose ønskes - Skjerm / tilkoblinger fryser - (hardisk feil?)

Anbefalte innlegg

Hei,

Ok, er egentlig 2 problemer eg har. (men som kan vere relaterte) Tar det "enkleste" først. Størrelsen på (C:)/Users/'meg' folderen:

Denne viser som 30,5 GB, mens den faktiske størrelsen på alle subfoldere kun er 4,37 GB. Forholdet mellom vist brukt plass og faktiske filer bare øker og øker på kvar oppstart, og eg ikkje har lagt til nokon filer her på ei god stund. Har skrudd av system restore og fjernet tidlegere backupversjoner, siden eg trudde kanskje at en enorm mengde 'system-restore' versjoner var årsaken. Eg er den einast brukaren på maskina.

C-hardisken er en 2 uker gammel 80 GB SSD Intel hardisk.

---

Problem nummer 2:

Dette problemet har eg kun opplevd når eg bruker photoshop cs5; Jobber med ganske store filer eks- 5 X 1,5 meter / 130 MB som lagra PSD fil. Etter 1-2 timers bruk, blir skjermen svart og uresponsiv. (men den har strømkoblingen i orden, og oppstartskjermbildet virker når eg slår skjermen av og på) Keyboard og mus blir også 100% uresponsiv. Sjølve maskina durer i veg som vanlig, og lyser tilsynelatende normalt.

Når eg restarter maskina, fungerer alt tilsynelatende normalt. Dette er eit nytt problem, og har ikkje opplevd det før - sjølv med større filer på akkurat samme oppsett - over 10 timers sammenhengande bruk.

Under bruk av photoshop (bruker standardinstillinger på performance) er CPU-bruk på max 20 %, mens 70-80% av fysisk minne er i bruk.

Hadde en mistanke om at grafikkkortet kunne vere synderen, men ved stability-test i FurMark på over 2 timer fungerer alt som det skal. Det blir varmt - 88 grader, men ligger stabilt på det nivået.

Er det C-hardisken som holder på feile og er kilden til begge problem, mon tro? Har nødig lyst til å sende den inn igjen uten at noe er sikkert diagnosert, da det vil føre til opphold i arbeidet i photoshop, som er som min andre jobb å rekne. (lager verdenskart til et strategispill - med relativ kort deadline)

Har fått fantastisk god hjelp her på forumet her før - som eg er kjempetakknemlig for. Håper det er nokon her som har vert bort i noko liknande som har lyst til å dele av sin kunnskap.

-------------

#Hovedkort

- Gigabyte GA-X58A-UD3R

#CPU

- Intel i7-930

#RAM

- Corsair XMS3 DDR3 (3x2GB)

#PSU

- Chieftec Smart Series 550W

#Skjermkort

- Sapphire Radeon HD5750 1GB

#Lagring

- 80 GB X25-M Intel SSD + 1TB Caviar Green SATA

#Operativsystem

- Windows 7 64-bit

Endret av Frequency
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være at det er temporære internett filer som fyller opp C disken din, du kan jo evt slette disse og om det hjelper, sette størrelsen på filområde for temporære internett filer til en mer normal størrelse.

Det kan kanskje også være relatert til temp filer fra photoshop uten at jeg kan svare for det da jeg ikke kjenner produktet.

Lenke til kommentar

Det kan være at det er temporære internett filer som fyller opp C disken din, du kan jo evt slette disse og om det hjelper, sette størrelsen på filområde for temporære internett filer til en mer normal størrelse.

Det kan kanskje også være relatert til temp filer fra photoshop uten at jeg kan svare for det da jeg ikke kjenner produktet.

Har slettet desse. Var på 300 mb, så det er ikkje grunnen. Desverre.

Temp filer i photoshop blir automatisk sletta ved avsluttning av programmet. Den viste ledige plassen blir redusert med 5-10 GB over ei lang økt redigering med store filer, men når programmet er avslutta, går den alltid tilbake til utgangspunktet. En del er sikkert også bufferminne.

---

CCleaner kjenner eg godt til, så skal ta en runde med den seinare. Men, den verste oppryddinga eg har brukt det programmet til nokonsinne var på 2-3GB... Og eg har kun brukt denne maskina i 2 veker. Så eg har i utgangspunktet liten tro på at det er dette.

### Spørsmål ###

- Om PSU'en fusker eller ikkje er kraftig nok - vil enkelte komponentar kunne bli deaktivert mens andre kjører som før?

Uansett, så har skjermen fortsatt 'signal' fra maskina, ettersom beskjeden "no signal detected" først kommer fram når eg slår av maskina.

Skal ta og framprovosere problemet igjen for så og sjekke innvendige lys.

Endret av Frequency
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...