Dux ducis Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Jeg skulle helst gått på NHH, men kom ikke inn (master - siv.øk). Så da må jeg velge mellom: TØH (Trondheim) Pluss: Det virker som om det faglige nivået er rangert ganske så høyt her? Minus: UiS (Stavanger) Pluss: Relativt stor by med omfattende næringsliv (Olje og energi!) Minus: Lite kjent? "Ny" skole? UiA (Kristiansand) Pluss: ??? Minus: ??? Lenke til kommentar
doofhetz Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Nå kjenner jeg ikke veldig mye til de ulike skolene, men ville helt klart valgt skolen som er vanskeligst å komme inn på og det er vel TØH. Det er flere grunner til å velge skolen med høyest opptakskrav. For det første er det noe av det første arbeidstaker ser på. En med B-snitt fra f.eks Høgskolen i Buskerud og en med B-snitt fra NHH vil ikke vurderes likt. Så enkelt er det, selv om noen kanskje vil hevde annet. For det andre er de du studerer med og forsåvidt konkurrer med i gjennomsnitt mer skoleflink/seriøs/smart/etc. siden de har høyere karakterer fra videregående. Det gjelder selvsagt ikke alle, men generelt er nok det tilfelle. Når det gjelder forelesere så er kanskje ikke så veldig stor forskjell. Uansett, for min egen del er det ikke der jeg lærer mest. Det er når man samarbeider og diskuterer med andre oppegående, seriøse, og "smarte" studenter. Så alt annet mulig piss om at et universitet er spesielt god innen et fagfelt eller at man får nær tilknytning til en næring er overdrevet. Har gått 3 år på NHH og kan helt klart si at det jeg har lært mest av er gjennom samarbeid og diskusjon med andre dyktige studenter. For all del, vi har hatt mange gode forelsere, men en del av foreleserne underviser også andre steder som f.eks HiB eller UiA. Begynner forøvrig på master på NHH nå til høsten. Mitt inntrykk etter utallige bed.presser er at de mer anerkjente bedriftene (McKinsey, 4 store, BCG, meglerhus, etc) utelukkende velger studenter fra NTNU siv.ing/indøk, NHH, BI Oslo, CBS og til dels TØH. I tillegg har du diverse studenter som studerer utenlands og som søker jobb i Norge. Ble et litt langt innlegg det her. Lenke til kommentar
Cie Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jeg ville valgt UiA fremfor UiS, har ikke hørt så altfor mye positivt om UiS, og Stavanger er heller ikke en studentby som er så altfor mye å skryte av. Jeg har selv bodd i Stavanger, og for all del, jeg elsker den byen, men kunne ikke tenkt meg å være student der, etter å ha snakket med andre studenter der (med mindre man er fra Stavanger, det er nok de som trives best). Har også inntrykk av at UiA er mer "anerkjent" (blir litt feil ord, UiA er vel ikke akkurat anerkjente de heller) enn UiS når det kommer til økonomi. Studerer selv ved UiA, og er veldig fornøyd, både med studiene og med studentmiljøet og angrer ikke ett sekund på at jeg valgte UiA fremfor både NHH og UiS (hadde gode nok karakterer til å komme inn ved NHH)... Men ellers har nok første taler noen gode poeng, og ser du for deg at du vil trives i Trondheim så bør du nok gå for TØH. Jeg har selv bodd i Tr.heim også, og det er jo en fantastisk studentby det også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå