L4r5 Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Jeg tok moped-lappen i 97 og ble stoppet i kontroll i går. Da snutefaen, som for øvrig virket veldig ivrig i jobben, sjekket navnet mitt over radioen (grunnet flytting er det forlagt) fikk han til svar at jeg hadde førerkortklasse M, men manglet mørkekjøring. Jeg argumenterte med at det ikke var noe krav til mørkekjøring da jeg i hine hårde dager tok den og fikk tilslutt gå (det vil si kjøre). Før han slapp meg sa han at jeg burde sjekke opp om jeg trengte mørkekjøring siden jeg tok M-lappen før kravet kom. Så mitt spørsmål: Må jeg nå, ørten år seinere, virkelig ta mørkekjøringen? Eller slipper jeg fordi jeg tok lappen før kravet kom? Endret 16. juli 2010 av L4r5 1 Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei. Siden du fikk gå med kun en beskjed om at du _burde_ sjekke det opp, så tror jeg ikke du må noe som helst.. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Ring en kjøreskole å hør med dem, de kan garantert besvare spm ditt! Lenke til kommentar
Sk!ppy Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Ved fyllte 20 år trenger du verken lappen eller noe annet for å kjøre 50cc meg bekjent, og kjørelæreren min bekjent. Lenke til kommentar
Cerwell Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Bekrefter Sk!ppy.(link) Endret 15. juli 2010 av Cerwell Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Bekrefter Sk!ppy, men med noen forbehold. Hvis du fylte 20 år før 2005, trenger du ingen opplæring for å kjøre moped. Du må likevel kontakte trafikkstasjonen for å få utstedt førerkort. Fylte du derimot 20 år etter den tid, så er det krav om at du tar førerkortet på lik linje med 16-åringene. Endret 16. juli 2010 av Tee-Zee Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Man skal være litt forsiktig med å ta 7 år gamle svar for gitt. Reglene ble endret i 2005 - og Statens Vegvesen har dette å si. Det er ikke noe krav om etterfølgende mørkekjøring for å beholde førerretten i slike tilfeller - men det skal påpekes at vi nå har utdannet 3-4 kull med polititjenestemenn som ikke nødvendigvis har hatt opplæring i hvordan førerkortreglene var før. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Tusen takk for klart svar. Politimannen virket ikke som han var helt sikker selv, men nå har jeg hvertfall fått bekreftet at jeg hadde mitt på det rene på det hvertfall. 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 17. oktober 2010 Del Skrevet 17. oktober 2010 Bra! Kryss i boken fra meg, tji hi! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå