Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sjekk hva jeg har kjøpt - jeg er tilbake der hvor jeg startet med dSLR i sep. 2005, vel i tillegg til D700 that is. Fikk fatt på et meget pent brukt eks. på finn.no - og jeg måtte bare slå til, prisen var riktig, sjelden noen gidder å selge de så billig har jeg intrykk av.

 

Sjekk den lille skjermen, hadde glemt at den var så knøtte.

post-45726-1279227506,271_thumb.jpg

 

Må også innrømme at jeg da, ikke hadde snøring på hva hverken Auto ISO, eller CLS var - var bare glad det tok "bra" bilder den gang da.

post-45726-1279227551,3176_thumb.jpg

 

Vel, må si det var et hyggelig gjensyn, tenker jeg lar dette stå for det meste på hylla. Så får det bli brukt en gang i blandt hvor jeg føler for en tur i tidsmaskinen.

post-45726-1279227655,6109_thumb.jpg

 

Tok et ganske intetsigende testbilde for å sjekke at alt var i orden.

post-45726-1279227713,1748_thumb.jpg

 

P.S. Sensor og speilhus er behørig renset - nytt LCD-deksel på vei. Med det på er kamerahuset akkurat som nytt.

 

P.P.S. Fasinerende å tenke på at det skiller bare 3år mellom dette og D700.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spennende... Tar meg friheten til å legge ut litt info om kameraet, sikkert flere enn meg som lurer på dette. Kopy pasta fra wiki'n.

 

  • Nikon DX format sensor
  • 1.5x field of view crop
  • 6.1 megapixel sensor (23.7 mm × 15.6 mm)
  • 1/500th second x-sync
  • Nikon F-mount lenses
  • File formats include JPEG, NEF (Nikon's raw image format), and JPEG+NEF
  • Single Servo and Continuous Servo focus modes
  • Continuous shooting at 3frame/s up to 144 images using a high-speed storage card (minimum burst of 4 images with a low-speed storage card)
  • ISO 200–1600 (in full stops or 1/3 stops selectable)
  • Configurable Auto-ISO (Automatic sensitivity change to keep required Shutter and/or Aperture values)
  • New TTL Flash System
Lenke til kommentar

Jeg blir alltid litt blank i øynene når jeg ser en D70. Det relativt lave dynamiske omfanget kombinert med en enormt høy pixelskarphet ga et helt særegent uttrykk. Kameraet hadde sine helt åpenbare svakheter (som at man helst ikke burde over iso 640), men jeg har tatt mange av mine beste bilder med det.

 

Den dagen jeg har en tusenlapp å bruke på nostalgi, så står det definitivt øverst på handlelisten min. :love:

Lenke til kommentar

Velkommen i klubben :D kjøpte en for en måneds tid siden selv. CCD-brikke og elektronisk lukker er sterkt undervurdert, jeg klarte å synke med blits trådløst på 1/800 (triggerne hang ikke med på 1/1000)! Syns ikke høy ISO-ytelse er så ille heller - bedre på ISO800 og høyere enn den nyere Canon 400D'en jeg nettopp solgte.

 

Men om du syns du har liten skjerm, hva skal jeg si da? :p

post-78758-1279262803,5322_thumb.jpg

Lenke til kommentar
CCD-brikke og elektronisk lukker er sterkt undervurdert
Elektronisk lukker, betyr det at kameraet er så å si lydløst?

 

Neppe, lyden av lukkeren er neglisjerbar i forhold til speilklasket.

 

På D70, ulikt alle andre kameraer jeg har brukt, tror jeg faktisk det er blendermekanismen som bråker mest - lyden som kommer når jeg trykker inn nedblendingsknappen er svært lik lyden når jeg tar bilde. Speilet skal selvfølgelig med det også, i tillegg har D70 også mekanisk lukker i tillegg (muligens for å beskytte brikken?) som håndterer lukkertider fra 1/125 og tregere. Spesielt system!

Lenke til kommentar
CCD-brikke og elektronisk lukker er sterkt undervurdert
Elektronisk lukker, betyr det at kameraet er så å si lydløst?

Nei, det betyr at et relativt rimelig kamera som D70, og senere D40, kunne tilby sinnsykt mye bedre blits-synkroniseringstider enn de fleste semi-pro- og pro-kameraene.

Lenke til kommentar
CCD-brikke og elektronisk lukker er sterkt undervurdert
Elektronisk lukker, betyr det at kameraet er så å si lydløst?

Nei, det betyr at et relativt rimelig kamera som D70, og senere D40, kunne tilby sinnsykt mye bedre blits-synkroniseringstider enn de fleste semi-pro- og pro-kameraene.

Faktisk kan man gå helt til 1/8000 om man har kjappe nok blitser (D1 kunne gå til 1/16000). Grensen ved 1/500 er "kunstig" fordi de fleste blitser trenger såpass med tid på seg til å gi full effekt.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp gjort det samme. Tilbake til 2004 med Konica Minolta Maxxum 7D :D

 

Kjøpte en KM 17-35mm f/2,8-4 og fikk KM 7D med på kjøpet for 900kr.

 

Gleder meg til å prøve den. Får den sikkert på onsdag/torsdag.

 

Ja, slik kan det gå...

jeg satt her forleden og leste websiden til en svensk fotograf, Magnus Wedberg, han skriver i artikkelen om " The outsider " eller "the 7 ".

Hvis du ikke kjenner til Wedberg og hans kunskaper om Minolta, både objektiv og Minolta-kamera så legger jeg ut linken her, artikkelen hans synes jeg er spennende: http://www.magnuswedberg.com/index.php?doc=A_question_of_cameras

Kanskje er det noe å lære her?

Lenke til kommentar

"the 7" etc. er om de analoge Minoltaene før sammenslåingen med Konica.

Mye bra på wikipedia :)

 

Får kanskje hentet pakken idag :new_woot:

 

 

...

Gjør det noe om andre blander seg inn i tråden med sine gamle dSLR kameraer? Det hadde vært morsomt med en tråd om/for digitale SLR kameraer som er 5 år eller eldre. Teknologien har hatt en ekstrem fart de siste årene, p.g.a. dette er et 5år gammelt kamera nesten "vintage".

Lenke til kommentar

Har fått meg "nytt" kamera idag., en 7D. Ikke Canon, men Konica Minolta med Minolta/Sony A-fatning.

Skal bli morsomt å teste det ut. Can't wait :dribble: Batteriene lades nå!

Kameraet bruker NP-400 batteri, det er det samme batteriet som Pentax K10D/K20D og Sigma SD-14 bruker. I know, har eid alle tre. Batterigrepet tar 2stk. NP-400 batterier eller 4stk. 6stk. AA batterier. Jeg har en del Sanyo Eneloop batterier som jeg endelig skal få tatt ibruk.

 

Pictures...

 

 

Skjerm på hele 2,5" med hele 207,000 dots/pixels.

 

 

Grunnen til kjøpet var KM 17-35mm f/2,8-4 som skal brukes på Sony A850.

 

 

 

 

 

 

Ekstra utstyr som fulgte med.

 

 

Utstyret var pakket ned i en gammel Lowepro sekk.

 

3180kr. inkl. frakt for følgende:

 

KM 7D link til specs

KM 17-35mm i meget god stand. Med bakre og framre deksel + solblender.

Batterigrep

1stk. NP-400 batteri

Batterilader

Strømforsyning til kameraet

USB-kabel.

2stk. fjernutløsere(Minolta), kort og lang ledning.

Lexar 1GB CF-kort på 80X :p

Hoya CPL-filter 55mm

Lowepro sekk

 

Edit: Grepet tar 6stk. batterier. Skjønte ingenting da jeg skulle prøve grepet og det var ingen strøm. Trudde det først var kontakt feil.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Greit kjøp det der - i Canon-verden koster gjerne 17-40 f/4 1500kr til, minst. Da uten alt tilbehøret. Vet ikke om de er sammenlignbare ellers da. :p

 

Bruker forøvrig fortsatt 350Den min, som jeg kjøpte i 2005 nå og da. Begynner dog å bli rimelig slitt nå, så vurderer å erstatte det med et kompaktkamera av noe slag (til festfoto).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...