Gå til innhold

Utfordring i Access


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har lasta ned en template til Access som heter "issues". En stund siden jeg lasta den ned, så husker ikke helt hvor jeg fant den, men tipper det var type en side som dette.

 

Har gjort noen endringer ut fra denne, og det er en ting jeg sliter med. Legger ved en utgave som er noe i nærheten av det som er standardutgaven som jeg en gang i tiden lastet ned. Nåværende versjon inneholder litt for mye info til at jeg vil legge ut offentlig.

 

Har opprettet to nye tabeller:

Main Category (ID som nøkkel og Name)

Intermediate Category (ID som nøkkel, Name og MainCategoryID som frm.nøkkel).

ID = Autonumber

Name = Tekst

MainCategoryID = Langt heltall

 

I tillegg er MainCategoryID og IntermediateCategoryID opprettet som felter i tabellen issues.

 

 

Relasjonene går slik:

Main Category.ID 1-> Issues.MainCategoryID

Main Category.ID 1-> Intermediate Category.MainCategoryID

Intermediate Category.ID 1-> Issues.IntermediateCategoryID

 

 

Tanken er:

Når registrer/redigerer en issue skal først main category settes.

Når denne er satt setter man intermediate category - og denne skal man kun kunne sette for de verdiene som har angitt intermediatecategory.maincategoryid = maincategoryid satt på issue'en.

 

 

Har gjort (i issue details skjemaet):

Satt opp Main Category med ordinær kombinasjonsboks.

 

Satt opp en kombinasjonsboks for Intermediate category med følgende select:

SELECT [intermediate Category].ID, [intermediate Category].IntermediateCategory, [intermediate Category].MainCategoryID FROM [intermediate Category] WHERE ((([intermediate Category].MainCategoryID)=[Form]![MainCategoryID])) ORDER BY [intermediate Category].[intermediateCategory];

 

Denne fungerer på en måte korrekt. Kun de IC med MC = MC valgt på issue'en vises.

Men problemet er: Når MC endres på issue'en blir ikke valgene i IC-kombinasjonsboksen oppdatert (før går ut/inn av skjermbildet). For effektiv bruk må de nesten gjøre det.

 

For å fikse på dette har jeg prøvd å legge på en makro på f.eks. "ved klikk", "før oppdatering", "ved fått fokus" osv. (stort sett prøvd de fleste). I makroen har jeg benyttet handlingen "SpørPåNytt". Har prøvd med diverse argumenter, men det eneste som delvis har fungert er blankt argument.

 

Dette har fungert bra når redigerer på en eksisterende post (i alle fall når setter makroen i hendelsestypen "ved klikk" - varierende hell på de andre). Endrer da MC, men lista over tilgjengelige poster i comboboksen til IC er fortsatt de gamle verdiene. Velger en tilfeldig verdi, feltet nullstilles og kan nå velge IC'er tilhørende ny MC :)

 

Men problemet er når oppretter ny post. Da har jeg et av to:

1. Ingen verdier for IC før setter MC, lagrer posten og åpner på nytt (veeeeldig tungvindt).

2. Hvis setter standardverdi i skjermbildet for feltet MC får jeg tilgjengelig verdier i IC med en gang. Benytter da samme oppskrift som i avsnittet over: Setter korrekt MC, velger tilfeldig IC og tenker at det skal fungere på samme måte som for redigering av eksisterende - at feltet nullstilles og får se tilgjengelig IC'er for ny MC.

 

Men i stedet opprettes rett og slett en ny record (!) Og det fungerer jo veeeldig dårlig...

 

Noen som har noen ideer om hvordan kan få dette til å funke?

 

Det perfekte å fått til her hadde vært type det jeg antar som skjer ved hendelsestypen "ved fått fokus" - altså at straks går til feltet er tilgjengelige verdier her oppdatert ut fra MC. Men denne får jeg overhodet ikke til å fungere nå, så trenger da i så fall ny handling og/eller argumenter i makroen.

 

Eventuelt en helt annen måte å løse dette på ;)

 

NB! Kan for lite om koding så har holdt meg unna VBA...

 

Noen som har noen tips? I så fall: På forhånd takk, takk, takk!

 

PS! Nyeste versjon av db kan ved behov sendes pr. PM eller lignende.

Issues.zip

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...