Gå til innhold

Rykte - Nikon D3100 i løpet av få uker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis spesifikasjonene på nikonrumors stemmer, og det er det vel mye som tyder på det, vil D3100 være et bedre spesifisert kamera en D5000, og dermed ser det ut til at det kan erstatte både D3000 og D5000. Og da passer det nok at det er vanskelig å oppdrive disse to modellene. Men vi får vel vite det sikkert til uka :)

Lenke til kommentar

Har venta på å kjøpe speilrefleks nå siden D5000 kom ut. Grunnen til at jeg ikke kjøpte den, eller 500D, er fordi jeg trenger gode videomuligheter og jeg var ikke helt fornøyd med de to kameraene der. Ser ut som D3100 blir mitt første speilreflekskamera, men er det noen som vet om det kommer sånn flipscreen på D3100? Det er en av grunnene til at jeg ikke har kjøpt 550D, og delvis pga den dårlige autofokusen under filming til 550D.

Lenke til kommentar

thomastheman: D3100 er ikke offisiell ennå og det er ikke 100% sikkert at de spesifikasjonene det går kvalitetsrykter om for tida er helt riktige. Men de ryktene sier i hvert fall at det ikke blir vippeskjerm på D3100. Offisielle spesifikasjoner får vi trolig se den 19. august.

Lenke til kommentar

Litt mer håndfaste rykter etter at Nikon tydelivis har gjort en glipp overfor et tysk magasin:

"The core specs of the new Nikon D3100 include a 14 megapixel sensor, Live View, a 3-inch display, and a whopping ISO range from 100 to 12,800, all that with a European price point of 650 euro (£531).

Full specs from the article include:

- 14 MP CMOS Sensor (23.2 x 15.5mm)

- Live View

- 3 inch Display

- 100–12800 ISO

- ISO setting manual or automatic

- 11 AF points

- full HD Video (1920 x 1080)

- price 650 €

- new EXPEED2 processor

- improved objects recognition for the AF control

- improved in-camera menu

- user can save picture profiles

If the magazine's details are correct, and there is no reason to doubt that they aren't, Nikon will also announced four new lenses to go with the new model."

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor det har fått så mye oppmerksomhet at ISO går til 12800. Sannsynligheten for at dette er en 14 mp sensor fra Sony er overhengende og den som står i A550 går også til 12800 ISO. :hmm:

Muligens fordi Nikon har hatt bedre støykontroll på samme sensorer som Sony bruker......

Lenke til kommentar

Høy ISO betyr ikke nødvendigvis bra høy ISO. Jeg gleder meg til Dxomark får testet ISO-kvaliteten og håper den blir bedre enn for D90. Kombinert med en langt bedre videofunksjon enn D90 kan det bli en knallkombinasjon. Men vi får vel se detaljene rimelig snart.

Lenke til kommentar

Høy ISO betyr ikke nødvendigvis bra høy ISO. Jeg gleder meg til Dxomark får testet ISO-kvaliteten og håper den blir bedre enn for D90. Kombinert med en langt bedre videofunksjon enn D90 kan det bli en knallkombinasjon. Men vi får vel se detaljene rimelig snart.

Ditto...

Lenke til kommentar

Hvis ryktene da stemmer og at det ikke blir vippeskjerm, blir alternativet for meg gamle D5000 eller fremtidige 60D, og ingen av de to er aktuelle for meg. Da gjenstår det å se når noen får testet D3100 opp mot 550D før jeg tar meg et valg. Slik som det ser ut nå, så står det mellom de to. Prisen som er oppgitt er ca 5200kr med kurs på 8. Hvis denne prisen stemmer, hvordan vil prissettingen være i norge i forhold til at denne prisen er oppgitt i et tysk blad? Er prisnivået på kameraer her i europa omtrent det samme?

Lenke til kommentar

Ang. ISO omfanget til D3100, tipper jeg "base ISO" er 200-6400, med et trinn utvidbart i hver ende, som kort sagt er kameraet som over/undereksponerer med ett trinn for så å tilbakestille i kamerasoftware etterpå. Lo.1 og Hi.1 er vel de betegnelsene som dukker opp i displayet når man går forbi standardinnstillingene. Altså ikke noe å hoppe i taket for egentlig, da kvaliteten som oftest er relativt miserabel. Men dersom det yter bra opp til ihvertfall ISO 3200 tror jeg Nikon har en vinner, spesielt om videofunksjonen er bra (AVCHD istedenfor motion-JPEG).

Lenke til kommentar

Er prisnivået på kameraer her i europa omtrent det samme?

Har vært et par turer i Europa i sommer, og undersøkte da også en del priser. Prisene i Norge er faktisk ganske bra, sjelden noe å spare i Tyskland og Sveits, som jeg sjekket. Kjøpte et objektiv i Sveits, som var dyrere der enn hjemme, men som jeg måtte ha...

Fikk i hvert fall verdensgaranti i det minste.

Jeg brukte denne tjenesten for å sjekke prisene i Sveits:

http://www.toppreise.ch/index.php?a=97470&lc=1&ld=all&zip=

Lenke til kommentar

Hvis prisen stemmer, så vil D3100 ligge omtrent 1000kr under 550D, og for en som ikke vil bruke så mye penger på kamera, kan de 1000kr brukes på et 50mm f1.8 objektiv :)

Mangelen på AF gjør vel 35mm f/1.8 AF-S til 1600,- litt mer attraktivt - og langt mer anvendelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...