Gå til innhold

Rykte - Nikon D3100 i løpet av få uker

Anbefalte innlegg

Nikonrumors skriver i kveld at de er 99 % sikre på at det kommer et Nikon D3100 (erstatter D3000) i løpet av få uker.

Specs er som følger:

* continuous AF in video mode/live view (yes, that’s right – it seems that the continuous AF I mention earlier today will first be introduced in the upcoming Nikon D3100)

* new AF points configuration which should cover a very large portion of the viewfinder. Total of 11 or 12 AF points.

* 10 MP CMOS sensor

* HD video: 1080p/24 and 720p 30/24!

* AVCHD video codec

* In camera video editing capabilities

* 3fps (same as D3000)

* will be sold in a kit with the 18-55mm lens

* expected announcement in “few weeks”

* no swivel display

Mvh

Eirik

Endret av Eirik2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En 10Mp CMOS høres jo ekstremt usannsynlig ut. Det ville jo bety en nyutviklet brikke med lavere pikseltetthet enn forgjengeren, og det rimer dårlig med Nikons MO de siste par generasjonene. Det samme gjør nyutviklet AF - jeg setter pengene mine på CMOS og AF fra D5000.

Forbedret kontrastdetekterende CAF og skifte til AVCHD høres veldig sannsynlig ut. Spesielt på videoformatet har Nikon gått på trynet hittil.

Lenke til kommentar

En 10Mp CMOS høres jo ekstremt usannsynlig ut. Det ville jo bety en nyutviklet brikke med lavere pikseltetthet enn forgjengeren, og det rimer dårlig med Nikons MO de siste par generasjonene. Det samme gjør nyutviklet AF - jeg setter pengene mine på CMOS og AF fra D5000.

Forbedret kontrastdetekterende CAF og skifte til AVCHD høres veldig sannsynlig ut. Spesielt på videoformatet har Nikon gått på trynet hittil.

Forgjengeren, altså D3000 bruker D60 sensoren, som også er 10mpix.

Lenke til kommentar

10 Mpix CCD-sensoren (som altså ble introdusert i D200 i november 2005) har nå vært brukt i D40x, D60 og D3000 og støtter ikke live view eller video. Den er det LO ville kalt en "sliter", og er veldig klar for å flytte til Spania og heve uføretrygd.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg ser det ikke som utenkelig at Nikon kan finne på å utvikle en ny 10 Mp CMOS (de har jo vist med D3-sensoren at de tør å tenke litt annerledes på sensorfronten), men det høres litt rart ut hvis en splitter ny sensorarkitektur blir introdusert på den billigste modellen i sortimentet. Vil si det er mer sannsynlig hvis de bruker en variant av 12 Mp-sensoren fra D90/D5000.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg ser det ikke som utenkelig at Nikon kan finne på å utvikle en ny 10 Mp CMOS (de har jo vist med D3-sensoren at de tør å tenke litt annerledes på sensorfronten), men det høres litt rart ut hvis en splitter ny sensorarkitektur blir introdusert på den billigste modellen i sortimentet. Vil si det er mer sannsynlig hvis de bruker en variant av 12 Mp-sensoren fra D90/D5000.

NikonRumors regner det som mer sannsynlig at det blir snakk om en 14Mp sensor i D3100, og 16Mp i D95.

Auto AF under videoinnspilling er allerede vist av Sony i NEX-serien, og ser ut til å fungerer ganske godt dersom lysforholdene er tilstrekkelige.

Lenke til kommentar

NikonRumors regner det som mer sannsynlig at det blir snakk om en 14Mp sensor i D3100, og 16Mp i D95.

Jeg er skeptisk, fordi det vil være en rimelig u-Nikonsk ting å gjøre å fullstendig bytte ut flere sensorarkitekturer samtidig. Og 14 Mp-sensoren vil i så fall mest sannsynlig være en avart av CCDen i A350/A380, som rett og slett ikke er særlig bra sammenlignet med 12 Mp CMOSen Nikon har brukt lenge nå.
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk, fordi det vil være en rimelig u-Nikonsk ting å gjøre å fullstendig bytte ut flere sensorarkitekturer samtidig. Og 14 Mp-sensoren vil i så fall mest sannsynlig være en avart av CCDen i A350/A380, som rett og slett ikke er særlig bra sammenlignet med 12 Mp CMOSen Nikon har brukt lenge nå.

Fullt mulig det er samme sensor som i Nex-3/5 - 14.2Mp EXMOR CMOS

CCD er det vel ikke så lett å få til å funke med video, det er vel derfor Sony bytter til CMOS på de nye?

Lenke til kommentar

Registrerer at Japan Foto ikke bare er tom for D3000 i disse dager, også D5000 er det tynt med.

Noe som får meg til å tenke at D3100 kanskje spiser fra begge fatene når det blir lansert?

Tomt for D3000? De har over 100stk D3000! Og flere titalls D5000!

Lenke til kommentar

Registrerer at Japan Foto ikke bare er tom for D3000 i disse dager, også D5000 er det tynt med.

Noe som får meg til å tenke at D3100 kanskje spiser fra begge fatene når det blir lansert?

Tomt for D3000? De har over 100stk D3000! Og flere titalls D5000!

Det ser ut til å stemme det fcuk_IT sier: Bare at det er tynt med D3000 og tomt for D5000 per dags dato.

Fotovideo har også null D3000 og D5000 på lager per dags dato. Interfoto har lite D5000,og der kan jeg heller ikke finne D3000. Det må være noe på gang tror jeg.

Lenke til kommentar

Spesielt på videoformatet har Nikon gått på trynet hittil.

Ja, hvis noen vet om et verktøy som takler D300s filer så hadde jeg blitt glad... :hmm:

Et MARERITT å redigere, skulle bare raske sammen opptakene til en enkel DVD, men sliter veldig.

Adobe Premiere Elements 7 får bare minneproblemer (har lastet ned trial av versjon 8 jeg skal teste)

Windows Live Movie Maker på Windows 7 fungerer faktisk ganske bra, men når det blir mange klipp så er plutselig noen av klippene korrupte.

Tenkte jeg skulle prøve å lage flere del-filmer, og så sette de sammen senere, så det blir færrest klipp om gangen.

Er mest spent på D90 etterfølgeren (D95?), kan virkelig bli rått i følge de samme ryktene.

Lenke til kommentar

Spesielt på videoformatet har Nikon gått på trynet hittil.

Ja, hvis noen vet om et verktøy som takler D300s filer så hadde jeg blitt glad... :hmm:

Et MARERITT å redigere, skulle bare raske sammen opptakene til en enkel DVD, men sliter veldig.

Hm? Hvis kameraet bruker vanlig Motion JPEG AVI slik som Canon har gjort lenge på sine kompakte, så er det et veldig enkelt å ha med å gjøre format. Det samme kan man ikke si om AVCHD Lite .mts filene til Panasonic, hvem gidder å forholde seg til enda ett sært konteinarformat. Endret av mandela
Lenke til kommentar

Det samme kan man ikke si om AVCHD Lite .mts filene til Panasonic, hvem gidder å forholde seg til enda ett sært konteinarformat.

AVCHD og AVCHD lite er vel de formatene som produsentene er på vei over til? Fått inntrykk at det er fler og fler som støtter de.

Lastet ned en kodec pakke (K-lite) og da kunne jeg klå på mts filene mine med Windows Movie Maker.

Lenke til kommentar

Høy bitrate MJPEG hadde faktisk ikke vært så ille - man må dog nesten uansett NLE nesten basere seg på å konvertere til et annet format før man begynner redigering, h.264-baserte kontainer/codec-formater er lite egnet til å redigere uansett, de er rett og slett best egnet til leveringsformater. Det går å redigere, men det er tyngre enn formater som ProRes, Cineform og lignende (selv i Premiere CS5, som har GPU-akselerert h.264-støtte).

Edit: AVCHD og derivarater er h.264-basert, akkurat som video fra Canon DSLRs feks. - bare at den videoen er i .mov-kontainer.

MJPEG er kanskje til og med bedre enn h.264 om bruker tilstrekkelig høy bitrate, men det er usannsynlig at systemkameraprodusentene kommer til å satse nevneverdig på det. h.264 er mye mer brukervennelig, om målet bare er å se filmene på tven/laste opp til facebook/youtube så familien kan se.

Endret av Ole_Gunnar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...