Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem med lasting av opprativsystem

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en egenbygd PC, som oppererer med to harddisker. Den ene er en intel X25 SSD, den andre en 1TB samsung.

Jeg har til nå hatt OS installert på SSD'en, men nå finner ikke maskninen noe OS på SSD'en lengre (får beskjed om å sette inn bootable media). BIOS finner SSD'en, så slik sett tenkte jeg at jeg bare kunne innstallere OS på nytt. Jeg legger inn en bootable win7-cd, og booter fra denne.

Når jeg da kommer til menyen for valg av innstalleringsdestinasjon, finner ikke maskinen SSD'en. (sjekket igjen at BIOS fant). Når jeg prøver å innstaller på HDD'en, sier masknien at det ikke går. (selv etter at jeg har formatert disken).

hjelp...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket at BIOS er satt til å boote SSD'en ?

Ja. SSD'en er 1.pri, CDROM er 2.pri.

Wininstall finner som sagt ikke SSD'en, og nekter å la meg innstallere på HDD'en. merkelig..

Edit: beskjeden når jeg prøver å innstallere på HDD'en er:

"System was unable to create system partition or locate an existing system partition. See the Setup log files for more information."

Endret av Madeo
Lenke til kommentar

Rart. Hvordan løser jeg dette?

det som er rart er jo at jeg ikke får innstallert Win på nytt på HDD'en, selv om den er nyformatert (formatert etter at disse problemene oppsto)

Rart. Hvordan løser jeg dette?

det som er rart er jo at jeg ikke får innstallert Win på nytt på HDD'en, selv om den er nyformatert (formatert etter at disse problemene oppsto)

Lenke til kommentar

Litt merkelig, jeg har selv akkurat samme specs på SSD og HDD som du har.

Aldri opplevd noe liknende.

Er litt trøtt nå, men dette er det jeg kommer på i farta :

1 : Ville ha prøvd meg på en repair på SSD'en (litt vanskelig, siden du ikke får kontakt med den)

Hvis det ikke går

2 : Koble fra SSD'en (SATA pluggen), prøve å installere OS på harddisken (eller en annen hdd)

Hvis du klarer det skal du prøve å sjekke om SSD'en dukker opp i diskbehandling.

Hvis den gjør det skal du høyreklikke på den, og velge "make this partition active"

Deretter kjører du en repair en eller to ganger på SSD'en.

Endret av johome
Lenke til kommentar

1 : Ville ha prøvd meg på en repair på SSD'en (litt vanskelig, siden du ikke får kontakt med den)

Hvis det ikke går

2 : Koble fra SSD'en (SATA pluggen), prøve å installere OS på harddisken (eller en annen hdd)

Hvis du klarer det skal du prøve å sjekke om SSD'en dukker opp i diskbehandling.

Hvis den gjør det skal du høyreklikke på den, og velge "make this partition active"

takker for tips, skal prøve i morgen :)

Lenke til kommentar

Hvis det ikke går

takker for tips, skal prøve i morgen :)

Har nå kommet meg dithen at jeg har fått innstallert på HDD'en. Win starter helt fint, men finner ikke SSD'en. (hvis diskbehandling er "min datamaskin", annen oversikt over disker kjenner jeg ikke til)

Lenke til kommentar

Høyreklikk på Min Datamaskin. Velg "Behandle". Der får du oversikt over diskene. Er SSD der?

det er den ikke. Finner den heller ikke under enhetsbehandling. Restarter for n'te gang, skal sjekke om BIOS nå finner den. (nettop installert OS på nytt)

Lenke til kommentar

Det er nok sannsynlig at SSD-disken din er ødelagt.

Jeg hadde selv en OCZ Vertex som viste et lite lys på selve disken for å vise at den var tilkoblet strøm, men disken var likevel defekt. Sendte den i retur og fikk ny, så det kan være feil med SSD-disker også. ;)

Lenke til kommentar

Bare for å være på den sikre siden,gå til :

Kontrollpanel > System og sikkerhet > Administrative verktøy > Datamaskinbehandling.

Da kommer det opp noe slikt :

s13.png

Disk 2 er her min Intel SSD

Hva slags hovedkort har du ?

Hva slags modus står din BIOS i (AHCI , RAID , eller IDE) ?

Lenke til kommentar

Bare for å være på den sikre siden,gå til :

Kontrollpanel > System og sikkerhet > Administrative verktøy > Datamaskinbehandling.

Da kommer det opp noe slikt :

s13.png

Disk 2 er her min Intel SSD

Hva slags hovedkort har du ?

Hva slags modus står din BIOS i (AHCI , RAID , eller IDE) ?

Hei.

Datamaskinbehandlingen viser kun HDD'en min, og ikke SSD'en. jeg har et Asus PTD Deluxe HK, der jeg har prøvd flere porter.

Jeg skal prøve å finne en annen pc jeg kan prøve ssd'en på

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...