Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpt Carisma '01 1.8 GDI - hjelp en nybegynner? (tomgangstrøbbel ++)


Anbefalte innlegg

Har gått til innkjøp av min første bil noensinne - en prestasjon i seg selv med tanke på at jeg er 26 år gammel :-D.

 

Valget falt på en Carisma 2001-modell, 1.8 liters GDI-motor. Og som jeg så mange andre av tilsvarende biler så kveles den på tomgang og ved lave turtall. I tillegg kan det virke som den "lugger litt" (usikker på om dette er at vi er uvant med bilen eller noe annet).

 

Så har jeg sett at dette kan bli forsøkt fikset ved ulike metoder. Problemet er at jeg er totalt nybegynner på bil, og ikke forstår helt hvordan ting gjøres :p. Så trenger derfor tskje-info dersom noen skulle ha lyst til å hjelpe meg.

 

- Hva kan gjøre at det er problemer med tomgangen?

- Hvordan kan jeg selv forsøke å fikse problemet med tomgangen?

- Om jeg må ta å koble fra batteriet og så videre, hvordan gjør jeg dette?

- Om jeg må rense noe greier, og ikke bare la den nullstille seg, er dette noe jeg kan gjøre selv?

 

- Om bilen må på verksted, hva koster en test og en sjekk og en evt fiks av dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som tomgangsregultor og/eller luftmassemåler. Evt kan det være en software feil som du sier. Ville tatt en feilsøking med pc hos mitsubishi-forhandler. Koster deg kanskje 700kr, og sparer deg for mye prøv og feil. Er dette når den er kald også? Vis ikke kan lambdasonden være en synder, for den virker bare når den er varm.

PS: Spørr på mitsubishi-klubben. Mye folk med god kunnskap om disse bilene der! :mrgreen:

Lenke til kommentar

Godt spørsmål :).

 

Fordi bilen går fint utenom, og fordi det ser ut til å være et veldig vanlig problem på slik bil. Og greit å fikse etter hva jeg kan ha sett (jeg trenger bare teskjeversjonen).

 

Og til slutt, den kostet 30 000,-, noe som er halv pris vs hva den burde ha kostet.

 

EDIT: Og fordi jeg kan ha kjøpt en postkasse full av skjegg. Hvem vet :).

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Godt spørsmål :).

 

Fordi bilen går fint utenom, og fordi det ser ut til å være et veldig vanlig problem på slik bil. Og greit å fikse etter hva jeg kan ha sett (jeg trenger bare teskjeversjonen).

 

Og til slutt, den kostet 30 000,-, noe som er halv pris vs hva den burde ha kostet.

 

EDIT: Og fordi jeg kan ha kjøpt en postkasse full av skjegg. Hvem vet :).

 

Ok, da er det jo sikkert et bra kjøp om du har betalt 50% av listepris. Har hørt at for å få tomgangen til å stille seg skal den stå og gå en halvtimes tid på tomgang, men det er kanskje ikke så lett hvis den kveler seg.

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har god erfaring med renseveske. Sjekk http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12922

 

Forslagene til Effectiv støttes også. Men renseveske er verdt en test før du betaler dyre verkstedstimer.

 

 

Forklaring lambdasonde:

 

 

Lambdasonden måler oksygennivået i eksosen. Fysisk er det en plugg i eksosrøret med ledninger. -Motoren forbrenner en blanding av luft og bensin. Lamdasonden måler eksosgassen og hjelper motoren å blande passelig med bensin i luften(før den forbrennes.)

 

For lite innblanding av bensin: Mye oksygen i eksos.

 

For mye innblanding av bensin: Ingen oksygen i eksos og bensin som ikke er brent opp. Denne bensinen havner videre rundt under bilen inni eksosanlegget og ankommer katalysatoren.

 

Katalysatoren skal brenne opp skadelige gasser i eksosen. Dersom lambdasonden er gåen, kommer det uforbrent bensin i katalysatoren. Da blir katalysatoren for varm og blir ødelagt.

 

Litt historie:

 

Gamle biler hadde forgasser. Så kom de gale forskerne med katalysatoren. I katalysatorens barndom ble det forsatt benyttet forgasser. Katalysatoren levde da et kort liv pga at forgasseren ikke klarte å regulere bensinmengden skikkelig.

 

Forskerne kom med nye forgassere med masse regulering for å kontrollere mengde bensindamp. De siste bilene med forgasser så ut som et ormebol under panseret pga reguleringsslangene rundt forgasseren. Stakkers den som tok i fra hverandre disse ormebolen uten å lage tegninger. -Disse bilene kom aldri på veien igjen....

 

Så kom bilene med injection, luftmassemålere og lambdasonde og skikkelig regulering av mengde bensin inn i motoren. OG dermed lever katalysatorer på modernde biler et velfungerende liv.

Lenke til kommentar

Sååååå... om jeg i kveld akkurat nå har oppdaget at isolasjonen på den ledningen til nevnte sonde er slitt av, og at en av 3 ledninger inni den er brutt i to.

 

Kan vi kanskje konkludere da? :p

 

EDIT: Hvordan bruker man en slik rensevæske? Sånn uansett?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Kjøp en ny på biltema (sjekk at det er en med tre ledninger) og kjør lykkelig videre uten kveling på tomgang :) Kan høre med mitsubishi-verksted om ny ledning også, så slipper du å lodde deg ihjel :p

EDIT: Var det ironi det der eller? :p

EDIT2: Plugger er lett å bytte. kjøp tennpluggnøkkel og sett i gang å skru ut pluggene :) filteret ligger i en sort plastboks som er lukket med klips. Bare å åpne og sjekke at det ikke er fullt i dritt :p

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

Japp, og det har jeg planer om :). Men i kveld er i kveld, og diskusjon.no fungerer godt med svar - så jeg forsøker å lære så mye så mulig fram til jeg kan lese skikkelig selv.'

 

Ellers så jobber jeg bredt med "problemet", har fler jeg kjenner med peil på bil og gode kontakter..

Lenke til kommentar

Hei

 

Jeg har god erfaring med renseveske. Sjekk http://www.bilxtra.no/butikk/?ItemId=12922

 

Forslagene til Effectiv støttes også. Men renseveske er verdt en test før du betaler dyre verkstedstimer.

 

 

Forklaring lambdasonde:..........

 

 

L

Så kom bilene med injection, luftmassemålere og lambdasonde og skikkelig regulering av mengde bensin inn i motoren. OG dermed lever katalysatorer på modernde biler et velfungerende liv.

 

En viderutvikling etter "vanlig injection" er GDI motoren denne motoren har direkte innsprøytning dvs høyttrykksdysene står rett i sylinder toppen. Bensin kommer IKKE via innsugningsmanifoil. Rensevæsken du refererer til vil ikke ha noe for seg på denne motoren.

 

Hovedgrunnen til at disse motorene soter ned er pga dårlig bensin(for mye svovel og annen dritt) samt at motoren er laget for Japansk 100oktan. I tillegg har motoren EGR, dvs at en del av eksosen kjøres tilbake i innsugningslufta for å redusere utslippene av co2, nox osv... Vil anbefale å kjøre den på 98oktan.

 

Når det gjelder tomgangsproblemene som Alastor sliter med er jeg ganske sikker det kan relateres til mye sot på gass-spjeldet, men hvis man ikke vet hvor dette er bør man kanskje overlate rensejobben til noen som vet hva de holder på med. Det er fort gjort å ødelegge mere enn man fikser her. Spjeldet opereres av en stepmotor med div. sensorer.

Lenke til kommentar

Da er saken løst :).

 

Skulle kjøre bilen hjem fra Orkanger i dag, og bilen var slik at den kvelte seg selv i hvert lyskryss, rundkjøring og alle steder man måtte stoppe.

 

Så vi gjorde det enkelt, kjørte direkte til merkeverkstedet i trondheim (Bilcentrum på Leangen) og spurte pent om de bare kunne se raskt på det, bytte kabel og rense gass-spjeldet. Det har de nå gjort, og nå går bilen på tomgang uten problemer, og bilen går som en klokke ellers også!

 

Den har riktignok litt lavt turtall på tomgangen, men dette vil justere seg litt etter kjøring sa verkstedet.

 

Iallefall kjempefornøyd, selv om verkstedet tok 2300,- for jobben :p.

Lenke til kommentar

Hei, hei!

 

Bra det løste seg. At den går lavt på tomgang må du nok bare venne deg til. Har selv en 2000 Carisma Elegance automat med samme motoren. Har renset og rengjort det meste og latt motoren lære seg tomgang på nytt etter å ha koblet fra batteriet en halv times tid. Min erfaring er at den første tiden (ukene) etter opplæreing så begynner tomgangen å synke igjen, men den har aldri stoppet for meg selv om jeg holder den på bremsa i drive. Turtallet kan ligge så lavt som 400-500 omdreininger.

Lykke til videre

Lenke til kommentar

Så lenge den ikke stopper i lyskryss så kan den gå så lavt den vil for min del :). Takk for tipsene.

 

Hvor lenge hadde du bilen din da? Fornøyd med den? Ting jeg bør være obs på? (Trenger ikke svare, jeg bare smir mens jernet er varmt her..)

Lenke til kommentar

Dette er en GDI-motor, og den har ingen tomgangsregulator eller lignende. Den kjører på tomgang med noe lignende av halvåpent spjeld hvor den drar inn haugeevis av luft. Istedet for å mette hele blandingen med bensin spruter den inn en veldig liten mengde bensin fra dysen rett ved siden av tennpluggen, og fyrer tennpluggen umiddelbart. Resultatet er at bensinen ligger rundt tennpluggen når det tar fyr, og ligger ren luft rundt, men fordi bensinen ligger kun rundt tennpluggen, konsentrert, er blandingsforholdet ca. korrekt (som utjevner seg under forbrenning). Den større mengden av luft gjør at den brenner veldig mye renere.

 

Har vært borti tilsvarende, og det kommer faktisk av at den fylles opp med sot innvendig. Motoren vil kontinuerlig kontinuerlig justere spjeldposisjon, innspruttidspunkt, innsprutmengde, tenntidspunkt, osv. for å kompansere for det. Derimot om man etter en lang periode har koblet fra batteriet i et øyeblikk mister den alle slike data, og motoren vil ikke med standard-instillinger klare å gå på tomgang. Permanent løsning på det er å rense motoren innvendig slik at standardinstillingene får motoren til å gå rundt godt nok til den klarer å lage nye instillinger, eller slik jeg har gjort på en GDI: Få den varm, starte en opplæringsprosedyre (er en rekkefølge av gasspedaltrykk og tenning av/på), og forsøke igjen, og igjen, helt til den klarer å gå lenge nok til at den får inn instillinger som fungerer godt nok til at den kan kjøre lenge nok til å finjustere det tilbake igjen dit det er.

 

At disse motorene kan virke litt "luggete" kommer av modusendringer. Når motoren trenger veldig lite effekt vil den gå i modusen beskrevet over, hvor den kjører med veldig eller helt åpent gasspjeld, spruter inn drivstoffet helt rett før den skal tenne det, og tenner det umiddelbart før det rekker å blande seg med all luft i sylindrene. Når den trenger mer effekt går den over til en modus hvor den spruter inn drivstoffet mens luft dras inn i sylindrene slik at det blader seg med all luft, og fungerer elles som en hvilken som helst annen bensinmotor. Dennne modusendringen kan i noen tilfeller virke som en "giring" i motoren etter min erfaring. Det endrer ikke turtall, men kan gi litt endret effekt akkurat der den switcher.

 

Kan nevne at GDI-motoren er i praksis et forsøksprosjekt fra Mitsubishi, og er en av de aller første direkteinnsprøytede (bensin-)motorene som kom på markedet. Dette vises tydelig. De andre produsentene som har kommet senere har fått tatt endel lærdom og fått "fikset" endel. De fleste proseneter har vel også gått bort fra metoden som beskrevet først, som følge av problemer med å komme innenfor utslippskrav for NOx.

 

Et tips for å få renset disse motorene dersom de sliter er å kjøre den opp mot turtallssperra i hastighet på rundt 100km/t og kjøre noen km slik. Motoren må selvsagt være skikkelig varm først.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...