Lufen Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Nei, de trenger ikke samme mac for IPMP i Solaris. Eneste er at du må bruke kort hvor driveren støtte IPMP (stortsett alle moderne kort) Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hmm, 1gbit netverk gir jo ikkje stort mer enn 110mb/s 1 Gb/s = 1000000000000 mb/s, ev. 125 MB/s. G = Giga, 1000000000 M = Mega, 1000000 k = Kilo, 1000 m = Milli, 1/1000 b = bit B = Byte = 8 bit 1 MB = 8000000000 mb Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 16. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2010 Hmm, 1gbit netverk gir jo ikkje stort mer enn 110mb/s 1 Gb/s = 1000000000000 mb/s, ev. 125 MB/s. G = Giga, 1000000000 M = Mega, 1000000 k = Kilo, 1000 m = Milli, 1/1000 b = bit B = Byte = 8 bit 1 MB = 8000000000 mb Gratulerer, du kan teorien... MEN, korleis blir dette i praksis? nermere 110-115 i de feleste tilfeller, kommer litt an på korleis kvaliteten på kortet er (Vist eg virker litt irritert / pirkete, så er ikkje dette meningen) Vel, eg er 100% sikker på att eg lett sprenger 1gb kortet mitt, og kanskje litt til.. kjører raidz på 6 disker (samme skrive ytelse som raid 5) så klarer nok nermere 200mb sec der.. og den stasjonære skal opp med enten en passe stor ssd, eller raid 10 Men, såg eit intel kort som kanskje kunne gjere nytten, dette her. Det står jo att det kun er 1gb, men mener de per port? siden de har eit omtrent likt kort med en port til halve prisen? Og cruzader snakket om kva han gjorde, og fikk 4gb nett. var dette fiber? Alt eg trenger er ca dobbel gb fart, dvs 250mb sec teoretisk. på både server og win7 maskinen prisen kommer jo an på. om det blir fiber eller ikkje har ikkje så mykje å seie, så lenge det er litt fart på nettet Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Jeg klarer ca 122MB/s til og fra linuxserveren min og fra de andre win7 maskinene mine. lurer på om det stod 99.23% av gigabit nettverket Da har jeg raidarray i maskinene som er gode for ca 800 MB/s + Kan man kopiere med 2gigabit hvis man har 2 gigabit nettverkskort i teaming? Eller får man bare 2 gigabit båndbredde som man må kopiere flere ting på en gang for å klare å oppnå? I en gammel tråd har jeg bilde som viser hastigheten. Måtte jo vise noen visse personer at man ikkje trengte intel eller broadcom nettverkskort for å klare den hastigheten Jeg brukte da realtek mot et Marvell. Begge er intgrerte på hovedkortet. Og de som tenker på IOPS over nettverket i heimen, så glem det. Det blir aldri noe problem. For bedrifter ja, men for å se noen filmer over nettverket og kopiere torrent og annet dritt, så blir det aldri noe problem Endret 16. juli 2010 av Nizzen Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Jauda, finnest billig kort som fungerer også, men med unix, så er det ikkje så alt for mangen kort som fungerer. Men eg synest att 115mb/s er alt får lite igjennom lan, greit att eg er ung og har god tid, men vil no fan ikkje bli pensjonist før eg har kopiert en TB, satt litt på spissen, men poenget er der. Så vist noken veit om kort som kan klare 2gbit/s på komplett til en ok pris (Får god pris på deres prod) Eller noke på ebay som også fungerer intel sine kort er supported av sun ivertfall.. Men nizzen som skryter av att maskinene som klarer 600mb/s, kva fan skal du med dette da lan nettverk går so forbanna sakte? Greit att eg sjølv kanskje klarer en del med onboard raid, men det er jo tross alt for den lille ekstra sikkerheten med raid 5 (/Z som eg har) Men det må no fan meg vere ein eller anna måte å få kjappere nett utten å betrale 600usd.. or? ~ThaBear Endret 19. juli 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 18. juli 2010 Del Skrevet 18. juli 2010 komplett og god pris eksisterer det vel ikke sammenheng mellom i noe univers f.eks disse er pen ytelse for prisen, 2x gigabit pci-e intel kort til 40£ stk. eller så kan du kjøpe der fra komplett her til 2295kr stk. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 18. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2010 (endret) Vel, eg får skaffet varer fra levrandøren til komplett, så de prisene komplett har er ca 25% extra Men sjølv om det er dual port, kjører det ikkje igjennom samme chip, som er bygd for 1gbit/s? eller gir de 2gbit? Vist de gir 2gbit, skal eg fan meg ha 2 stk :)Men vil kabel kvaliet ha noke å seie? veit ikkje hvilken cat eg bruker nå, men vist dette har mykje å seie skal eg nok skaffe noke betre, er jo ikkje vits å kjøpe noke betre kort vist kablene forsatt er en begrensning.. Kva ville du gjort sjølv cruzader? har kun pci og pci-e porter.. Spørre deg siden det virker som du veit kva du gjere, og har en stor intresse med servere og nettverk Men dere andre må også bare komme med innspill:) alt blir godt tatt imot Edit: Har lest litt rundt nå, ser att en må edit en del vist ein skal kunne bruke 2 nettverks kort som eit, korleis blir dette gjort med eit 2 port nettverks kort da? (vist dette skal gi 2Gb/s), innkludert i driver? eller må en til å tweake manuelt? Endret 19. juli 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Kortene med flere porter kjører en hovedchip så en pr port, så de er optimale for og kjøre flere porter sammen. Med intel sine flerporters kort følger det stortsett altid med programvare for lett oppsett av flerporters kobling i windows samt drivere for linux, i windows er det ganske beint frem sette opp men i linux har ikke jeg testet. Må også ha en switch som støtter link aggregation, kjører selv en d-link 1224t som core hjemme, ligger vel på rundt 2k. om det er pci og pci-e du har må du nesten gå pci-e siden alle pci portene deler en felles kapasitet på 133mb/s. så f.eks 2stk enkle pci kort vil ikke få nok kapasitet til og passere en gigabit totalt uansett. Servere er kos og morro det Bestilte ikke mindre enn en palle med servere selv i dag Endret 19. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Når jeg leser hva folk har her inne tror jeg må gå inn for å kjøpe gigabit router og bedre nettverkskabel Ligger bare på 12MB/s mellom Win7-en min (uten raid) og WHS-en min som kjører RAID hvis jeg ikke tar helt feil (Burde jo vite det...) Forøvrig en HP MediaSmart server så... Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 gigabit router er ikke nødvendig, men en liten gigabit switch. så alle pcne i switchen og en kabel videre til router. F.eks d-link sin dgs-1008d har du 8porters gigabit som er kompakt og nok kraft til at du makser alle portene uten lag, ligger på 200-300kr. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 gigabit router er ikke nødvendig, men en liten gigabit switch. så alle pcne i switchen og en kabel videre til router. F.eks d-link sin dgs-1008d har du 8porters gigabit som er kompakt og nok kraft til at du makser alle portene uten lag, ligger på 200-300kr. Takk for svar til meg Lenke til kommentar
bamse87 Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 Men vil kabel kvaliet ha noke å seie? veit ikkje hvilken cat eg bruker nå, men vist dette har mykje å seie skal eg nok skaffe noke betre, er jo ikkje vits å kjøpe noke betre kort vist kablene forsatt er en begrensning.. Kabelkvalitet har nok mest å sei dersom du har lange kablar. Har du berre eit par meter vil du nok ikkje merke store forskjellen uansett. Dersom du ikkje har erfaring med å terminere skjerma kabel, vil eg anbefale å kjøpe ferdige lengder. Pass også på å ikkje kjøpe lengre kablar enn det du har bruk for. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 19. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) Servere er kos og morro det Bestilte ikke mindre enn en palle med servere selv i dag Du er en syk mann! Selger ikkje du stort sett alt ut igjen seinere på finn da? Da skal eg bestille meg 2 slike kort skulle også hatt eit raid kort som støtter raid 10, med 4 porter, eller skal eg heller kun gå får ein ssd? Trenger vel ikkje tweaks på ssd når dette ikkje er system disk rekner meg med (blir jo ikkje lagret alt av midlertidige filer der ol.) Du har vel ikkje en switch som støtter link aggregation til salg? Fy fan, PayPal vil fan ikkje godta visa kortet mitt, fårstår fan ikkje kvifor, dette var en strek i rekningen... Endret 19. juli 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 19. juli 2010 Del Skrevet 19. juli 2010 (endret) paypal har problemer i dag, prøvde betale noe stæsj tidligere i dag hvor jeg fikk beskjed om at kortet ble avvist men pengene ble trekt dobbelt. ringte banken som refererte meg til visa som var kjent med at paypal sleit i dag og linjene deres brant av folk med samme problemet. de kunne ikke si når pengene tilbake men sikkert under en uke. av switch for link aggregation kan jeg anbefale d-link sine 1216t/1224t som er mellomklasse switch med webpanel for oppsett av links/vlans etc samt stillegående <3 rundt 1200kr for 1216t som er 16port og noe over 2000kr for 24porten. Servere er jo bare kos er en palle med DL360 g3 2x2,4ghz 2gb ram hver og rails men ingen disker. med frakt,moms etc blir det 280kr pr server så blir det vel en 1000-1500ish kr på finn stk når de omsider dukker opp Endret 19. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 20. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2010 Snakket med banken min også, beløpet er ikkje trekt enda, men er listet i nettbanken. Skulle kontakte dei igjen vist beløpet blir trekt, dama er rasende da eg også prøvde med hennar kort Får vente eit par dager før eg bestiller igjen, får å vere sikker på å slippe dette forbanna styret med banket.. Kjøper du ting og tang billig fra ebay og selger dette på finn? Kva er så stort med dual socket servere? er det ikkje nett det samme om ein har 2 cpuer på eit hk, som å ha en cpu med to kjerner? (tipper dual core er kjappere fordi dette er nyere, og en heilt anna oppbygging på sjølve kjernen ol) Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 spørs hva du kjører av programvare, men generelt så blir 2 enkeltkjerner utnyttet bedre enn dual core. har 2 cpus kjører servern videre uforstyrret ryker ene cpu eller cpukjøling, mens med en dualcore går servern ned da. Selge på finn er koselig det Brukt hardware ligger skyhøyt i norge vs resten av verden. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 spørs hva du kjører av programvare, men generelt så blir 2 enkeltkjerner utnyttet bedre enn dual core. har 2 cpus kjører servern videre uforstyrret ryker ene cpu eller cpukjøling, mens med en dualcore går servern ned da. Selge på finn er koselig det Brukt hardware ligger skyhøyt i norge vs resten av verden. Nå ja, i min erfaring så vil stort sett alle maskiner gå ned hvis den ene cpuen feiler, da med en kernel panic. Når maskinen så prøver å boote igjen så vil en x86 maskin med to sockets eller flere og 1x defekt cpu ofte ikke boote på grunn at bussene som cpuene bruker til å snakke sammen ikke klarer uten et riktig antall cpuer. Så grunnen til at mange fortrekker dual socket er tidligere når man brukte 2x single core cpuer så var det da den eneste veien for å flere kjerner. Grunnen til at man bruker dem nå er for å kunne doble antallet kjerner på maskiner hvor dette er nødvending. For eks. 2x socket med hexacore gir deg 12 kjerner totalt mot kun 6 hvis du kun har single socket. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 (endret) har opplevd endel ganger at cpu viften ryker i dell/hp servere hvor den cpun da blir slått av når for varm og serveren piper emo for error, men kjører fortsatt like fint selvom sliter med last. får vel heller ikke kjørt like mange rambrikker mot en cpu også som 2-4cpu servere hvor du ofte har 24minneslots. Endret 21. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 21. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 21. juli 2010 Sant nok, men kven trenger egentlig mer enn 48gb minne til hjemme bruk? tror heller ikkje du cruzader kommer under den kategorien Greit att eg nå snakker om AMD's nye socket innen servere, som også fås med 1- trolig 4 sockets pr hk.. Men litt OT, noken som veit om PayPal er oppe å går igjen? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 21. juli 2010 Del Skrevet 21. juli 2010 har brukt paypal i dag uten problemer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå