ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Hei, har nettopp sett opp en server med Solaris 10 og 6 1.5tb disker i raidz, deler dette via Samba til win 7 clienter. Det eg lurte på var om det var vits i å skaffe fiber mellom server og den pc'n som mest blir brukt. Er jo snakk om mykje data trafikk ol. og litt kjekt å ha faktor Har ikkje raid på den pcen som blir brukt mest enda, men tenker eg skal skaffe meg eit raid-5 siden 100mb/s er relatift lite (etter min mening, får vel ikkje stort meir av 1gbit netverk i praksis) Har sett en del på fiber kort, men de fleste er pci-x og ikkje -e som eg har. ellers har de pci kort, men sist eg sjekket klarte ikkje pci mer enn 133mb sec.. (teoretisk) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Så lenge 1000mbs ikke gir deg mer så er det ingen vits å bytte til fiber. Det som hindrer høyere hastighet for deg er klientene som du kobler deg mot og ikke serveren. Det du kan gjøre som ikke koster så mye er å sette opp IPMP eller link agregation slik at du kobler sammen flere nettverksporter og får høyere båndbredde av det. Da vil flere av klientene dine ha maks fart mot serveren samtidig. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Hmm, 1gbit netverk gir jo ikkje stort mer enn 110mb/s, men eg vil ha en del meir, kan vere att samba ikkje klarer mer enn det. Hadde eg kunne fått 200mb/s så hadde eg nok gått for det Er jo en del 4gbit nettverks kort på ebay.. (fiber) Som i teorien vil gi 500mb/s Men koster jo litt får de korta.. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Du kan også kjøpe deg vanlig 2x ports rj45 kort og bruke IPMP/link agregation til å koble dem sammen. Da vil du kunne få høyere båndbredde uten å bytte til fiber. Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) De koster litt ja, finner noen billige men de er stortsett ment for kobling mot san og ikke 100% sammarbeidsvillig som "vanlig" nettverkskort. pci gir kjip ytelse også siden det bare er 133mb/s ytelse delt på alle portene. Samt de du finner på ebay bruker ofte gamle/store plugger av typen sc etc, som skal du trekke kabel til hjemme ferdig terminalt blir lite pene hull i veggene. jeg kjører 2stk dobble pci-x rj45 kort i filservern som kom på hele 180kr for begge 4gbit ftw! Endret 15. juli 2010 av cruzader Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 De koster litt ja, finner noen billige men de er stortsett ment for kobling mot san og ikke 100% sammarbeidsvillig som "vanlig" nettverkskort. pci gir kjip ytelse også siden det bare er 133mb/s ytelse delt på alle portene. Samt de du finner på ebay bruker ofte gamle/store plugger av typen sc etc, som skal du trekke kabel til hjemme ferdig terminalt blir lite pene hull i veggene. jeg kjører 2stk dobble pci-x rj45 kort i filservern som kom på hele 180kr for begge 4gbit ftw! Like greit det ja. Det å bytte til fiber betyr ikke at du får bedre hastighet med mindre du bytter til 10Gig og faktisk har klienter som klarer å utnytte hastigheten. Sannsynligheten for at TS har bruk for noe sånt er liten spesielt til prisen per port Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Vel, det eg rett og slett er mellom 2 pc'er, får å forbedre hastigheten, og så får det andre som skal hente noke ligge på 60mb/sec siden de har en treig hdd og ikkje fiber Finnest det mulighet å få pci-x til pci-e adapter? (sikkert eit veldig dumt spørsmål men kan jo hende) Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 60mbs høres ut som om det er klient HDen som er problemet og ikke nettverket ditt. Det å bytte til fiber vil da ikke hjelpe siden det ikke gjør HD til klienten noe kjappere. Det du kan teste er å bruke to klienter samtidig og se du da får halve hastigheten eller nærmere 60 til begge to samtidig. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 og så får det andre som skal hente noke ligge på 60mb/sec siden de har en treig hdd og ikkje fiber Leste data fra en wd 750gb green (hater de diskene) og en samsung 160gb disk (la over til filserver, og maxet gb kortet... slikt tar tid når en snakker om å flytte STORE mengder data over til server Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 kopierte data over fra win7 klient til server. Altså leste data fra win7 og skrev på server. siden eg ikkje har raid atm, overførte eg filer fra 2 disker (/d og /e) Desse 2 diskene aleine ga meg 100% utnyttelse av gb kortet 125mb/s (teoretisk) Altså vist en disk gir 70mb/sec aleine og den andre gir 60mb/s vil jo dette bli 130mb/s men dette klarer jo ikkje gb kortet.. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Okei. Det å bytte til 10gig fiber til serveren kan da gi deg høyere hastighet, så lenge du har flere klienter som prøver å kopiere eller skrive til serveren samtidig. Men det å bytte til fiber 1gig vil ikke gi deg noen ting siden du allerede kan utnytte det gb kortet du har idag. Billigste for deg er å utnytte IPMP og koble sammen flere gb porter. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Veit ikkje kor mykje oppdatert du er ang fiber, eg har ikkje anelse korleis dette egentlig er. Men eg har sett både 2gbit nettverks kort 4gbit 8 mener eg finnest etc. Og kva gjere att eg må ha flere klienter får å kunne utnytte mer enn 1gbit? Dette er ivertfall slik eg tenker: 4gbit -> <-4gbit (server og main win7 data) Og selfølgelig eit disk arry som klarer mer enn 150mb sec får å i heile tatt kunne utnytte dette Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Men til hvilken pris? Ja du kan koble to 8gig fiber kort back to back mellom din klient og server men det vil sannsynligvis koste mye mer enn bare å kjøpe deg et par ekstra 1x pcie 2gig rj45 kort og koble til en helt standar svitch og sette opp IPMP. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Vist noke veit om det er mulig å få pci-x kort koblet i pci-e port med en switch så er dette faktisk ikkje så veldig dyrt... faktisk dyrere å kjøpe gb kort som er støttet av sun.. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Nåja. Sun støtter jo alt som bruker intel drivere, så lenge du kan bruke 1x pcie kort så har du dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=477934 eller server utgaven: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=318321 Itillegg til broadcom og realtek kort. Endret 15. juli 2010 av Lufen Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Vel, veit du om det faktisk er mulig å koble flere kort sammen får å øke ytelsen på både win7 og solaris 10? mangler egentlig porter til disker vist eg skal ha flere nettverks kort Og trenger eg noke spesielt av switch til dette? har en fin liten 8 port som er billigere en ei spare pære :!: Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Solaris 10 har muligheten ihvertfall. Windows 7 vet jeg ikke, det er jo ikke akkurat normalt å gjøre dette på klient siden. Til IPMP trenger du ingen spesiell switch da OSet håndterer alt. Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 (endret) Er jo mulig å velge nettverks bro på win7 da en lager en virtuel kobling av 2 nettverks koblinger (trenger mist 2 kort) Kanskje det er dette du er ute etter Dessuten klarer fiber flere iops, veit ikkje korelis dette er i forhold til vanlig kabel da, eller i forhold til kva eit raid 1+0 (10) eller 5 klarer. Endret 15. juli 2010 av ThaBear Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 15. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2010 Så, virker ikkje som dette blir støttet av windows, vist ikkje virtual blo mellom koblingene hjelper. Finnest det alternativer til nettverks kort til å bruke på Win7 systemet da? Og ser dei snakker om 2 kort med samme mac adresse her, er dette nødvendig får IPMP på solaris? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå